Jag har en NIBE Fighter 1110 bergvärmepump (BVP) med extern varmvattenberedare på 300 liter. Den är 19 år gammal.
Tänkte byta elleverantör till en som har timpris, Tibber eller likande.
Vi är numera två i hushållet och förbrukar inte mycket varmvatten och både plattan och mellanbjälklaget är i betong med vattenburen golvvärme. Det ger en "tröghet" som i praktiken innebär att om jag helt stänger av värmen i golvet så tar det mer än ett dygn innan temperaturen har sänkts märkbart.
Samma gäller varmvattnet, 300 liter räcker lätt ett dygn utan att VP behöver vara igång, det konstaterade vi under ett längre strömavbrott.
Alltså: BVP kan vara avstängd under den eller de tider på dygnet när elpriset är högt utan temperatursvängningar eller brist på varmvatten.
Nu till den konkreta frågan: kan en BVP må dåligt av att man bryter inkommande ström (samma scenario som vid strömavbrott eller att man manuellt slår ner säkringar) med en kontaktor som är tidstyrd?
 
Ja, det är inte att rekommendera. Kolla hellre på tex Ngenic tune.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Eller köp en sonoff 4chpror3 från styra hem, 4 potentialfria utgångar, som du kan styra med app via wifi.
Har satt in en sån som jag kan stoppa kompressorn när elen är dyr
 
Nissens
L lyssnar skrev:
Jag har en NIBE Fighter 1110 bergvärmepump (BVP) med extern varmvattenberedare på 300 liter. Den är 19 år gammal.
Tänkte byta elleverantör till en som har timpris, Tibber eller likande.
Vi är numera två i hushållet och förbrukar inte mycket varmvatten och både plattan och mellanbjälklaget är i betong med vattenburen golvvärme. Det ger en "tröghet" som i praktiken innebär att om jag helt stänger av värmen i golvet så tar det mer än ett dygn innan temperaturen har sänkts märkbart.
Samma gäller varmvattnet, 300 liter räcker lätt ett dygn utan att VP behöver vara igång, det konstaterade vi under ett längre strömavbrott.
Alltså: BVP kan vara avstängd under den eller de tider på dygnet när elpriset är högt utan temperatursvängningar eller brist på varmvatten.
Nu till den konkreta frågan: kan en BVP må dåligt av att man bryter inkommande ström (samma scenario som vid strömavbrott eller att man manuellt slår ner säkringar) med en kontaktor som är tidstyrd?
Skulle inte tro att det gör någon skillnad. Värmepumpen (kompressorn) slår ju av och på väldigt sällan under sommarhalvåret när den bara genererar varmvatten. Både billigare och enklare att slå av strömmen till VP.
Jag har valt att bryta strömmen med en kontaktor och en Plejdpuck, är nöjd med hur det fungerar.
Min VP är 18 år, så jag vill inte lägga pengar på Ngenic eller andra lösningar. Jag räknar med att det är dags att byta anläggningen inom en inte allt för lång framtid ändå…
 
  • Gilla
lyssnar
  • Laddar…
Sitter säkert en vevhusvärmare på kompressor som ska vara på.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Nissens
J Je84 skrev:
Sitter säkert en vevhusvärmare på kompressor som ska vara på.
”Säkert”?
Knappast säkert alls faktiskt.

Varifrån fick du den idén?
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Ja, det är inte att rekommendera. Kolla hellre på tex Ngenic tune.
DonPablo DonPablo skrev:
Eller köp en sonoff 4chpror3 från styra hem, 4 potentialfria utgångar, som du kan styra med app via wifi.
Har satt in en sån som jag kan stoppa kompressorn när elen är dyr
Har du kopplat så att den bryter trefas-matningen från elcentralen?
 
Ngenic tune "lurar" styrsystemet i värmepumpen istället för att slå av och på strömmen. Betydligt snällare för pumpen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Nissens
L lyssnar skrev:
Har du kopplat så att den bryter trefas-matningen från elcentralen?
Jag bryter alla tre faserna med hjälp av en Plejd och en kontaktor. Fungerar utan att vara beroende av wifi. Skaffade en gateway för några hundringar som gör att den är nåbar var jag än är.
 
Nissens
mexitegel mexitegel skrev:
Ngenic tune "lurar" styrsystemet i värmepumpen istället för att slå av och på strömmen. Betydligt snällare för pumpen.
På vilket sätt skulle det vara snällare för ”pumpen” menar du?
Jag hävdar att ”pumpen” inte påverkas negativt alls av att man bryter strömmen.

Dessutom är Ngenic dyr och har lång leveranstid - den hindrar inte kompressorn eller elpatronen från att värma varmvattnet…
 
Elektroniken i pumpen mår bättre av att inte slås av och på.
 
  • Gilla
Abbii och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
”Säkert”?
Knappast säkert alls faktiskt.

Varifrån fick du den idén?
brukar sitta på kylkompressorer
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
På vilket sätt skulle det vara snällare för ”pumpen” menar du?
Jag hävdar att ”pumpen” inte påverkas negativt alls av att man bryter strömmen.

Dessutom är Ngenic dyr och har lång leveranstid - den hindrar inte kompressorn eller elpatronen från att värma varmvattnet…
Många kylsystem har en stopprocess med sk "pump down" Det säkerställer att förångningssidan (sugsidan) är tömd på klödmedie inför nästa start. På så sätt minskar man risken för vätskeslag i kompressorn vid nästa start.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Många kylsystem har en stopprocess med sk "pump down" Det säkerställer att förångningssidan (sugsidan) är tömd på klödmedie inför nästa start. På så sätt minskar man risken för vätskeslag i kompressorn vid nästa start.
Kylsystem ja, hur är det med värmepumpar då?

Det är ju liknande system, men jag vet för lite om dels om detta är kikadant på dem, dels vilka konsekvenser det kan få. Har aldrig hört talas om några haverier för att strömmen bryts och kommer tillbaka.
 
L lyssnar skrev:
Har du kopplat så att den bryter trefas-matningen från elcentralen?
Nej jag har i mjukvaran programmerat en port, som blockerar kompressorn, men man kan styra a1 eller a2 på kompressorns mjukstart eller kontaktor
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.