Hej.
Jag reklamerade en kompressor som jag köpte på Jula i mars 2022.
Fick precis ett meddelande från dem att reklamationen blivit godkänd och fick ett tillgodokvitto på 999 kr.

En ny likadan kostar idag 1699 kr på Jula och finns i lager. Har jag inte rätt att kräva att få en ny produkt istället?
 
  • Gilla
SvanteC och 2 till
  • Laddar…
Jo, stå på dig.
 
  • Gilla
iriche och 10 till
  • Laddar…
B
Är det exakt samma, eller är det ett nytt art nr/ny modell?

Jula brukar vara bra på reklamationer. Jag gjorde en liknande grej där, men då hade jag köpt varan till kampanjpris, så tillgodokvittot blev rätt lågt beloppsmässigt. Fick ut en ny likadan maskin istället för ett tillgodokvitto.
 
  • Gilla
OFP och 2 till
  • Laddar…
Exakt samma.
 
  • Gilla
MangeH och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jo, stå på dig.
Men handlaren har väl rätt att ge pengarna (inte tillgodokvitto) tillbaka?
 
Ja det var lite det frågan handlade om.
 
Som konsument har du rätt att begära reparation eller omleverans om det är praktiskt möjligt, och det är det ju om varan fortfarande saluförs. 5 kap. 4 § första stycket, konsumentköplagen. Det är alltså du och inte handlaren som bestämmer om pengar räcker som ersättning i det här fallet.

Notera att det är en ny lag från maj i år. Då varan köptes tidigare var det en äldre lag (1990 års KKöpL), men det här var reglerat likadant, bara i en annan paragraf.
 
  • Gilla
tttomten och 13 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Men handlaren har väl rätt att ge pengarna (inte tillgodokvitto) tillbaka?
Nej, som konsument ska du stå skadelös.... om du så tvingas köpa en motsvarande produkt på annat håll ska butiken stå för mellanskillnad (och dina extra kostnader i form av resor osv)...
 
  • Gilla
MangeH och 8 till
  • Laddar…
Tack.
Får se hur jag gör. Vill egentligen inte ha en ny, så kanske nöjer mig med en pengarna tillbaka. Tyckte bara det var konstigt stil från Jula.
 
  • Gilla
DakerScania
  • Laddar…
För övrigt skulle jag inte acceptera ett tillgodokvitto om det var fel på varan om inte det var på ett högre belopp än jag betalat. Krona för krona finns det inget skäl att acceptera annat än riktiga pengar som går att använda även på andra ställen.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 8 till
  • Laddar…
Håller med. Det hade aldrig jag heller. Tillgodokvittot gick att lösa ut mot pengar.
 
  • Gilla
tttomten och 2 till
  • Laddar…
S StevieGee skrev:
Håller med. Det hade aldrig jag heller. Tillgodokvittot gick att lösa ut mot pengar.
Har jobbat på Jula tidigare. Går oftast utmärkt att köpa ut en likadan produkt med ditt tillgodokvitto, men nu fick du valmöjligheten arr få pengar istället.
 
  • Gilla
MartinTro och 1 till
  • Laddar…
Har hänt mej flera gånger på jula, man köper en vara på rea, den pajar, man får tillgodokvitto och konstaterar at man inte kan köpa en likadan.

Varje gång har jag då gått tillbaka och påpekat detta och dom har löst det.

Dock tror jag inte att dom måste göra detta, utan gör det på ren goodwill, lagen säger väl att kunden ska hållas skadelös och att få tillbaka pengarna är att vara skadelös.
 
  • Gilla
NumerOneQ och 1 till
  • Laddar…
En av anledningarna att handla på jula är f.ö just det enligt mej, att dom aldrig har trasslat vid reklamationer, detsamma gäller exempelvis clas ohlson och ikea, man kan tycka vad man vill om deras produkter men det är ändå trevligt att få reklamationer hanterade professionellt.
 
  • Gilla
Hjaal och 6 till
  • Laddar…
En anledning till att jag inte längre köper maskiner på jula är att merparten är budget Kina-skräp av typen Meec, som går just sönder. Det är väl möjligen metabo nu som man kan snegla på.
 
  • Gilla
erland79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.