T
JLyck JLyck skrev:
Du sparar ju pengar från start. När anläggningen är ”betald” så tjänar du pengar.
Exakt hur menar du här? Som TS säger, han ligger ju ute med 134K. Dessutom måste många betala ränta på dessa lån, där räntan dessutom skjutit i höjden. Så dom där 134K blir snarare 200K i slutändan...
 
  • Gilla
SonnyListon och 6 till
  • Laddar…
Fairlane
Nissens Nissens skrev:
Ok, du kanske inte är representativ då. Att byta från ett dåligt kanske läckande tak till ett nytt med en livslängd på kanske 50-70 år, byta från omoderna fönster till moderna, att tilläggsisolera ett dåligt isolerat hus ökar normalt värdet mer än investeringen kostar.
Även du som är så kritisk medger ju att du betalar 50’ mer än vad investeringen kostar för ett nytt tak. Inte ens det händer med solpaneler. Åtminstone inte enligt byggahus.se.
Jag håller som sagt inte med dig. Tittar man på hus som säljs så är det inte så att hus med nybytta tak sälj mycket dyrare än de med gamla tak (givetvis är förutsättningen att de inte läcker). Tittar jag på ett hus med ett äldre tal så räknar jag med att taket måste bytas. Jag betalar då ungefär kostnaden för ett takbyte mindre än för ett hus med nybytta tak. Jag skrev kanske 50' mer, men det är svårt att säga då det alltid finns andra faktorer som spelar in. Skulle någon säga till mig "ett takbyte för det här huset kostar 200'. Vi kommer göra det och sen kan du så köpa för 250' mer" så skulle jag tacka nej.

Jag skulle helt klart betala mer för ett hus med nytt tak än för ett likadant med ett säkrare tak och jag skulle betala mer för ett hus med solceller än ett likadant utan. Det gissar jag att det gäller dig också.
 
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
T Thomas' skrev:
Exakt hur menar du här? Som TS säger, han ligger ju ute med 134K. Dessutom måste många betala ränta på dessa lån, där räntan dessutom skjutit i höjden. Så dom där 134K blir snarare 200K i slutändan...
Jag menade det jag skrev. Ts gav premissen att efter 17år skulle anläggningen ha tjänat in sig. För att det ska hända, då bör man ha sparat pengar. Eller hur? Sparar man inte pengar på anläggningen, då blir återbetalningstiden oändlig. I Ts fall så behöver då anläggningen ge en avkastning på 7882:-/år för att vara återbetald på 17år.
 
tack för allt gensvar. Jag vet nu hur jag ska göra.

thx
 
Nissens
Fairlane Fairlane skrev:
Jag håller som sagt inte med dig. Tittar man på hus som säljs så är det inte så att hus med nybytta tak sälj mycket dyrare än de med gamla tak (givetvis är förutsättningen att de inte läcker). Tittar jag på ett hus med ett äldre tal så räknar jag med att taket måste bytas. Jag betalar då ungefär kostnaden för ett takbyte mindre än för ett hus med nybytta tak. Jag skrev kanske 50' mer, men det är svårt att säga då det alltid finns andra faktorer som spelar in. Skulle någon säga till mig "ett takbyte för det här huset kostar 200'. Vi kommer göra det och sen kan du så köpa för 250' mer" så skulle jag tacka nej.

Jag skulle helt klart betala mer för ett hus med nytt tak än för ett likadant med ett säkrare tak och jag skulle betala mer för ett hus med solceller än ett likadant utan. Det gissar jag att det gäller dig också.
När det gäller taket så verkar du tro att många byter tak som är i bra skick, verkligheten ser nog inte riktigt ut så. De flesta byter sannolikt tak först när det börjar bli risk för läckage, om det inte redan läcker…

Som sagt, byggahus.se har undersökt värdeökningen på hus med solpaneler, den visar något helt annat än det du påstår. Jag tycker nog att deras undersökning väger tyngre än någon enstaka persons åsikt.

Det är stora osäkerheter kring solpanelers eventuella vinst, och det är en orimligt långsiktig investering. Det finns sannolikt annat som är betydligt lönsammare att investera i.

Själv går jag in på rean på aktiemarknaden, har redan tjänat bra på att köpa/sälja i dessa oroliga tider. :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Thomas' och 1 till
  • Laddar…
T
JLyck JLyck skrev:
Jag menade det jag skrev. Ts gav premissen att efter 17år skulle anläggningen ha tjänat in sig. För att det ska hända, då bör man ha sparat pengar. Eller hur? Sparar man inte pengar på anläggningen, då blir återbetalningstiden oändlig. I Ts fall så behöver då anläggningen ge en avkastning på 7882:-/år för att vara återbetald på 17år.
Du måste ta med i beräkningen att det samtidigt kostar honom att investera i detta, snarare så att formuleringen borde vara: Du börjar betala av samma dag som du installerar. Det är inte ren vinst TS plockar ut ur detta. Till skillnad från tex en bil som endast kostar pengar, där är vinsten oftast tid, men generellt inte pengar.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Excel
R Rolle85 skrev:
Hur menar du? Jag ligger ju ute med 134k från dag ett så jag sparar inga pengar från dag ett. Sparar pengar gör jag inte förren efter 17 år när anläggningen har återbetalat sig.
Du blandar ihop kostnad med in och utbetalningar.

Enklast är väl att jämföra vad ett lån på134k kostar i ränta, om räntekostnaden överstiger minskad elkostnad är det är förlustaffär, annars inte.
 
  • Gilla
Knoparen och 1 till
  • Laddar…
Excel Excel skrev:
Enklast är väl att jämföra vad ett lån på134k kostar i ränta, om räntekostnaden överstiger minskad elkostnad är det är förlustaffär, annars inte.
Den kalkylen köper jag endast om prylarna har evig livslängd... ;)
 
  • Gilla
DataJonny och 2 till
  • Laddar…
Excel
Alfredo Alfredo skrev:
Den kalkylen köper jag endast om prylarna har evig livslängd... ;)
Naturligtvis måste det finnas en marginal.
Sen är det skattemässigt fördelaktigt att inversera i solel.
 
Excel Excel skrev:
Naturligtvis måste det finnas en marginal.
Det handlar inte om marginal utan om att ditt påstående "om räntekostnaden överstiger minskad elkostnad är det är förlustaffär, annars inte." är direkt felaktigt då du inte alls tar hänsyn till förslitning/avskrivning.

Du säger att det är en bra affär om räntekostnaden är lika eller lägre än den el du sparar men det räcker inte på långa vägar.
 
  • Gilla
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
Excel
Alfredo Alfredo skrev:
Det handlar inte om marginal utan om att ditt påstående "om räntekostnaden överstiger minskad elkostnad är det är förlustaffär, annars inte." är direkt felaktigt då du inte alls tar hänsyn till förslitning/avskrivning.

Du säger att det är en bra affär om räntekostnaden är lika eller lägre än den el du sparar men det räcker inte på långa vägar.
Avskrivning är en benämning då bokfört värde minskas i balansräkningen som en kostnad. Jag står kvar vid mitt tidigare påstående.
 
J jannebmw skrev:
brandrisk? mer svårsläckt är det
o det kvittar ju man vill ha ett nytt hus om det brinner ner!
skitfult också
ökar visserligen husets värde!
men för mig funkar det bra har inte haft en elräkning sedan april
o laddar bilen gratis o kommer utöka anläggningen så jag slipper elräkningarna
https://www.brandskyddsforeningen.s.../artiklar/overskuggande-risker-med-solceller/

Man kan nog misstänka att solceller kommer innebära högre försäkringspremier framöver. Men tråkigast är förstås att öka risken att brinna inne ...
 
  • Gilla
Uemilsso och 1 till
  • Laddar…
Excel Excel skrev:
Jag står kvar vid mitt tidigare påstående.
OK. Antar då att du lånar 134 kkr och investerar dessa i en solcellsanläggning. Du hittar en välvillig långivare så lånet är amorteringsfritt för evigt. Varje månad sparar du en aning mer på minskad elförbrukning än vad du betalar i ränta. Detta är då enligt dig inte en förlustaffär.

Vad är det då den dag något måste repareras eller bytas ut?
 
  • Gilla
gnilrub och 2 till
  • Laddar…
Excel
Alfredo Alfredo skrev:
OK. Antar då att du lånar 134 kkr och investerar dessa i en solcellsanläggning. Du hittar en välvillig långivare så lånet är amorteringsfritt för evigt. Varje månad sparar du en aning mer på minskad elförbrukning än vad du betalar i ränta. Detta är då enligt dig inte en förlustaffär.

Vad är det då den dag något måste repareras eller bytas ut? Såklart måste reparationer inkluderas i kalkylen, det trodde jag du fattade från början.
Om du beaktar 2% inflation över 25 år på detta så är nog svaret ganska givet.
 
Excel Excel skrev:
Om du beaktar 2% inflation över 25 år på detta så är nog svaret ganska givet.
Och svaret är?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.