Nissens
Scouten skrev:
Solceller går i princip inte sönder, du kan räkna med 25-30 års livstid på dem, växelriktare håller ungefär hälften eller något mindre, så där kan man räkna med en reinvestering. Det ingår i min kalkyl.

Att inte kunna göra en långsiktig investering är ju bara sorgligt. Hur tänker du kring takomläggningar? Eller byte av värmepump?
Att lägga om taket ökar värdet på huset mer än vad investeringen kostar, så det är ju en nobrainer.

Både att lägga om taket och byta värmepump ingår i normalt underhåll. Gör man inte det så får man både värdeminskning och ökade kostnader som ett brev på posten, eller som ett mail i inboxen…

Att investera i solpaneler är en helt annan sak, det är en kostnad i minst 15 år framöver, och flyttar du innan dess så får du i bästa fall tillbaka det du investerat, och därmed ingen vinst alls.

Så, det är väl mer sorgligt att människor investerar i något som är så tveksamt…
 
  • Gilla
  • Haha
Webgurun och 5 till
  • Laddar…
K
Nissens Nissens skrev:
Att lägga om taket ökar värdet på huset mer än vad investeringen kostar, så det är ju en nobrainer.

Både att lägga om taket och byta värmepump ingår i normalt underhåll. Gör man inte det så får man både värdeminskning och ökade kostnader som ett brev på posten, eller som ett mail i inboxen…

Att investera i solpaneler är en helt annan sak, det är en kostnad i minst 15 år framöver, och flyttar du innan dess så får du i bästa fall tillbaka det du investerat, och därmed ingen vinst alls.

Så, det är väl mer sorgligt att människor investerar i något som är så tveksamt…
Att byta värmepump är normalt underhåll, men att byta växelriktare är inte det?
Hur tänkte du?
 
  • Gilla
Moddha! och 10 till
  • Laddar…
Har ni räknat in de nya bidragen man kan få för solceller och andra elbesparande åtgärder. 15 % i solcellsbidrag högs 50.000 per person. Samt 50% rabatt på batteri och elladdare för bil? Ska du ändå skaffa elbil inom en snar framtid. Så är väl det också en fördel. Även det lilla batteriet eller köp av ett större bidrar ändå med lite ljus etc i huset.

För dessa erbjudandena finns väl kvar?

Sedan kan jag hålla med om att en luftluftvärmepump betalar sig bättre. Om folk använder dem på bästa sätt.
 
Redigerat:
  • Gilla
mosem75
  • Laddar…
F
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
En fråga dock. Du säger 16 och 32% de senaste två åren. Hur har det sett ut historiskt? Om man antar att ovanstående 17 års avbetalningstid är rimlig så betyder det i runda slängar 4% avkastning per år i snitt. Efter 30 år har man således lite mer än tredubblat sin investering (324%).

Lägger vi till två bra år (16 och 32%) hjälper det till och resulterar i mer än fyrdubbling (459%). Men man behöver några år till för att komma upp i samma snittavkastning (7%), 3-4 år till med avkastning i 15-30% klassen.

Så, frågan är hur det sett ut historiskt med avkastningen på solcellsanläggningar. Är det minimum 4% och ett antal år i stil med 15-30% eller är det i snitt 4%, så att minimum snarare är 2% plus de goda åren med elkris? Ännu mer intressant är hur man tänker sig att det ser ut framöver, men det är ju rena gissningar... Kommer energieffektiviseringar, utbyggnad av produktion, slut på ryssens framfart osv leda till enormt billig el eller kommer ökad förbrukning leda till samma eller stigande priser?
Har ingen statistik på 2020 som var det sämsta året på länge. spontant så tror jag ändå att det var minst 8%, troligtvis 10%. Så lågt som 2-4% är inte tekniskt möjligt för mig att komma till så som det ser ut med lagar och regler.
 
Nissens
K Klacken skrev:
Att byta värmepump är normalt underhåll, men att byta växelriktare är inte det?
Hur tänkte du?
Njae, hela solpanelanläggningen är ju en investering som inte är betald förrän investeringen inklusive underhåll plus inflation och ev. räntekostnad är intjänad. Den måste ju bära sig själv eftersom det är en extra, inte nödvändig anläggning som inte heller ökar värdet på fastigheten mer än den kostade.

Hur tänker du när du tycker att byte av en växelriktare är underhåll av huset?
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
K
Nissens Nissens skrev:
Njae, hela solpanelanläggningen är ju en investering som inte är betsld förrän investeringen och underhåll är intjänad. Den måste ju bära sig själv eftersom det är en extra anläggning.

Hur tänker du när du tycker att byte av en växelriktare är underhåll av huset?
Vad skulle skillnaden vara om riktaren eller pumpen måste repareras eller ersättas? Och när är investeringen i värmepump betald?
 
Nissens
K Klacken skrev:
Vad skulle skillnaden vara om riktaren eller pumpen måste repareras eller ersättas? Och när är investeringen i värmepump betald?
Vet inte om du läste mitt inlägg, men det blir billigare att byta än att inte byta en värmepump när den gamla är slut.

Det är betydligt lättare att INTE investera i solpaneler som dels inte är nödvändiga, dels med relativt stor sannolikhet inte ger någon vinst för den som gör investeringen, alternativt en vinst efter drygt 15 år, sedan kan det bli vinst i kanske 10 år för den som äger huset då. Sedan är det dags att byta hela anläggningen. Sannolikt med ytterligare ett växelriktarbyte på vägen.
 
  • Gilla
sandos och 1 till
  • Laddar…
I
Fick själv in par offerter på 14 000 kWh anläggning för ca 200 000 kr med fina(glädje?) kalkyler i somras. Just nu är det praktiskt taget omöjligt att få till en säker kalkyl som håller så pass länge som 10-15 år. Elmarknaden är extrem och det är ett stort antal parametrar som påverkar, samtidigt jobbar så gott som hela Europa på att påverka dessa parametrar för att få ner energipriserna (Ex Finlands kärnkraftverk gick nyligen upp i 100%). Det är omöjligt att säga hur det ens ser ut om 5 år så hur ska man veta om 10-15 år? Än svårare blir det om anläggningen ligger i SE4 där omständigheterna är minst sagt komplexa.

Med rådande investeringspris skulle jag säga att det inte är omöjlighet att gå minus. Har man dock investerat för par år sedan när priserna var klart lägre då sitter man i en bättre sits.

Solceller är inte som aktier som man antingen kan sitta på oändligt eller sälja av när man känner att det är på väg åt fel håll.

Att ett hus med solceller har ett högre värde idag är inte konstigt med tanke på vilken hype det är runt just solceller. Det betyder dock inte att mina solceller för 200 000 kr faktiskt ökar värdet på huset med 200 000 kr, extra osäkert blir det om man tittar 5-10 år in i framtiden.

Vi valde att avstå solceller fram tills vi kan se en stabilare marknad och en säkrare investering. Så länge nöjer vi oss med att optimera det vi har.
 
Redigerat:
  • Gilla
LaoLars och 12 till
  • Laddar…
T toffeh skrev:
Dessutom ökar du brandrisken, försvårar släckningsarbetet, komplicerar takarbeten och förfular huset.

Allt till tveksam nytta. Misstänker att solceller på villor kommer förpassas till historiens skräphög...
Ja även om man sätter solcellerna på en skräphög så kommer de producera el. Men vanligast är nog ändå att man sätter dem på taket;)
 
  • Gilla
Knoparen och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Nissens Nissens skrev:
Att lägga om taket ökar värdet på huset mer än vad investeringen kostar, så det är ju en nobrainer.
Gör det?
Två identiska hus, det ena har precis bytt tak för 200'. Inte fasen betalar jag 500' mer för det huset. Kanske, möjligen, 250' extra för att slippa stöket.

Samma sak skulle jag kunna tänka mig med solceller, egentligen, även om jag troligen är beredd att betala lite mindre extra för att slippa stöket, men nog tycker jag att solceller ökar värdet på huset. Återigen, två identiska hus, ett med solceller, ett utan. Får jag välja och inget annat skiljer så tar jag huset med solceller o h jag är beredd att betala mer för det, hur mycket mer är en annan fråga, men priset påverkas åtminstone för mig.
 
  • Gilla
MichelleW och 5 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Att lägga om taket ökar värdet på huset mer än vad investeringen kostar, så det är ju en nobrainer.
Kan man verkligen påstå det så generellt? Måste väl bero på en massa faktorer, exempelvis var huset finns. Har lite svårt att tro att ett takbyte på en villa i Norrlands inland med ett marknadspris på under halvmiljonen skulle öka värdet med mer än byteskostnaden.
 
  • Gilla
Martin Backholm och 6 till
  • Laddar…
Ja de var tur att jag skapade denna tråden känner jag för jag höll på att gå på en riktig nit med att investera i solceller. Jag får helt enkelt investera pengarna i annat, tex en mer effektiv vedklyv så att jag kan elda mer =) Då sparar jag pengar inom någon vecka =)
 
  • Gilla
LaoLars och 10 till
  • Laddar…
T toffeh skrev:
Dessutom ökar du brandrisken, försvårar släckningsarbetet, komplicerar takarbeten och förfular huset.

Allt till tveksam nytta. Misstänker att solceller på villor kommer förpassas till historiens skräphög...
brandrisk? mer svårsläckt är det
o det kvittar ju man vill ha ett nytt hus om det brinner ner!
skitfult också
ökar visserligen husets värde!
men för mig funkar det bra har inte haft en elräkning sedan april
o laddar bilen gratis o kommer utöka anläggningen så jag slipper elräkningarna
 
  • Gilla
BJER
  • Laddar…
Nissens
Fairlane Fairlane skrev:
Gör det?
Två identiska hus, det ena har precis bytt tak för 200'. Inte fasen betalar jag 500' mer för det huset. Kanske, möjligen, 250' extra för att slippa stöket.

Samma sak skulle jag kunna tänka mig med solceller, egentligen, även om jag troligen är beredd att betala lite mindre extra för att slippa stöket, men nog tycker jag att solceller ökar värdet på huset. Återigen, två identiska hus, ett med solceller, ett utan. Får jag välja och inget annat skiljer så tar jag huset med solceller o h jag är beredd att betala mer för det, hur mycket mer är en annan fråga, men priset påverkas åtminstone för mig.
Ok, du kanske inte är representativ då. Att byta från ett dåligt kanske läckande tak till ett nytt med en livslängd på kanske 50-70 år, byta från omoderna fönster till moderna, att tilläggsisolera ett dåligt isolerat hus ökar normalt värdet mer än investeringen kostar.
Även du som är så kritisk medger ju att du betalar 50’ mer än vad investeringen kostar för ett nytt tak. Inte ens det händer med solpaneler. Åtminstone inte enligt byggahus.se.
 
  • Gilla
Fredrik Ehrensvärd och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Alfredo Alfredo skrev:
Kan man verkligen påstå det så generellt? Måste väl bero på en massa faktorer, exempelvis var huset finns. Har lite svårt att tro att ett takbyte på en villa i Norrlands inland med ett marknadspris på under halvmiljonen skulle öka värdet med mer än byteskostnaden.
Ja, så kan det säkert vara. Jag menar generellt. Säg söder om dalälven eller nåt. :)
 
  • Gilla
Lasse Hoby och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.