R Rolle85 skrev:
Hur menar du? Jag ligger ju ute med 134k från dag ett så jag sparar inga pengar från dag ett. Sparar pengar gör jag inte förren efter 17 år när anläggningen har återbetalat sig.
Hur ska anläggningen betala sig om du inte sparar pengar? Det är grunden för att något ska betala sig, att man ska spara pengar.

Edit: med det sagt menar jag inte att priset du fått kommer ge en vettig kalkyl. 18’/kWp gör det till en krånglig kalkyl. Håller med en del andra, avvakta för just nu är det som att köpa en överhypad aktie som ligger på sitt ATH utan att ha substans för det.
 
  • Gilla
A Stenberg och 2 till
  • Laddar…
Absolut, men jag måste ställa det i relation till anläggningens livslängd, reparationer, och andra investeringar som ger bättre besparing. I detta fall blir de tydligt att solceller med ett väldigt högt inköpspris inte bär sig i relation till andra klimatnyttiga alternativ.
Krasst får ni som skaffar solpaneler betala ett högt pris för en regering som lägger ner kärnkraften, ni får betala priset för detta med solpaneler som inte lönar sig.
 
  • Gilla
  • Haha
baal och 6 till
  • Laddar…
Jag tror nog i princip alla solcellsinstallationer lönar sig. Problemet är väl att det är ganska lång återbetalningstid, så att det eventuellt finns andra saker man kan prioritera som lönar sig mer.

Jag gissar att du inte kör runt i en ny bil? Det om något är ju olönsamt...
 
  • Gilla
MichelleW och 13 till
  • Laddar…
K
Återbetalningen styrs nog mycket av vilket elområde man bor i.
 
  • Gilla
Anna_H och 5 till
  • Laddar…
F
F Fideliox skrev:
Spännande att du tar den risken. Jag föredrar indexfonder då det åtminstone är forskningsbaserat. Givetvis går det ner enskilda år. Nu pratar vi fortfarande om en tidsperiod på 30 år.
Det är rätt magiskt att du inte ens när facit ligger rakt i ansiktet på dig kan acceptera verkligheten. Jag har en fördelning i kanske 15-20:1 med fördel fonder och aktier mot solceller och ser det inte som nån jävla risk öht. Hade jag satt pengarna i en indexfond istället för i solceller hade jag varit -15% idag. Bara i år är jag +32% på solcellerna. Du har uppenbara issues med nåt när du räknar.
 
  • Gilla
  • Haha
P-A Lindqvist och 10 till
  • Laddar…
F
K Klacken skrev:
Återbetalningen styrs nog mycket av vilket elområde man bor i.
Ja absolut, i kombination med vad man betalar/Wp.
 
Det låter lite dyrt så du borde vända dig till många firmor för att få in flera anbud. Något att ha med i beräkningen är att anläggningen ökar värdet på huset vilket kanske bara gynnar om man skall sälja men du kan kanske få ner räntan på bolånet lite.
Själv har jag precis beställt en anläggning på 13,72 kWp (28 paneler a 490W) med ett litet batteri på 5kWh för 212000 inkl. grönt avdrag. Anläggningen installeras i Februari nästa år. Jag räknar med att anläggningen är betald på 10-12 år men mycket beror på elpriset så klart. Solpanelerna kommer producera i 30 år medan batteriet och växelriktaren behöver bytas efter 10-15 år. Något att tänka på om man funderar på batterier är att man får 50% grönt avdrag på växelriktaren om man installerar solceller med batteri, utan batteri är det bara 15% så det gröna avdraget för batteri är egentligen högre än 50%.
 
  • Gilla
Anna_H och 5 till
  • Laddar…
A
R Rolle85 skrev:
Absolut, men jag måste ställa det i relation till anläggningens livslängd, reparationer, och andra investeringar som ger bättre besparing. I detta fall blir de tydligt att solceller med ett väldigt högt inköpspris inte bär sig i relation till andra klimatnyttiga alternativ.
Krasst får ni som skaffar solpaneler betala ett högt pris för en regering som lägger ner kärnkraften, ni får betala priset för detta med solpaneler som inte lönar sig.
Du har helt rätt, man ska alltid börja med de enklaste och mest lönsamma åtgärderna och det är inte solceller. Det är bättre att se till att uppvärmningssystemet fungerar optimalt till exempel.

Sen är priset du fått väldigt högt, jag hade frågat fler firmor, jag har en bekant som just nu betalar 206 000 för 20 kWp, så det finns möjligheter att hitta billigare. Sen blir större anläggningar alltid billigare per kWp, men jag kan jämföra med mina 118 000 för 10,64 kWp i januari och anläggningen jag sätter på sommarstugan om någon månad (när leveransen kommer, som kostar runt 125 000 för 9,96 kWp.

Jag tog mig friheten att slå din kalkyl i energimyndighetens kalkylator, den är inte perfekt, för den har inte med reinvesteringar, inflation mm, men den ger ändå en bild. kostnaden per producerad kWh är 87 öre på din anläggning, så med solcellsbidrag för såld el, behöver elpriset vara över 27 öre för att du ska vinna på att producera och sälja och med moms och skatter så måste elpriset ligga över 87 öre för att du ska tjäna på att producera och förbruka själv.

Jag tror inte att det är svårt att uppnå, även om kanske skatteavdraget på såld solel försvinner. Man talar om 10-15 år innan elmarknaden har stabiliserats och det är en hyggligt lång horisont.

Man beräknar att du har intäkter på anläggningen på 34 428 kr/kWp. Det är inte särskilt illa.

Som flera har poängterat så tror jag att du går vilse när du säger att du inte sparar något förrän anläggningen är betald. Du måste se till alternativkostnaden. Genom att investera 134k (helst mindre) nu, så slipper du varje år att betala 9 000 kronor till elbolaget, det är en besparing som då betalar på din investering. På samma sätt som en luft-luftvärmepump minskar ditt behov av att köpa el för att värma ditt hus. Om du investerar 20k i en luft-luftvärempump nu, så slipper du att betala hälften av din uppvärmningskostnad (eller hur nu kalkylen ser ut), den ger snabbare återbetalning, men gissa om det är skönt att inte ha någon elkostnad alls från och med maj till och med oktober? Dessutom med rejält bidrag i april och november och lite även de andra månaderna? Vi har dessutom en märklig uppvärmningslösning med frånluftsvärmepump och fjärrvärmespets, vilket gör att vi har ett fjärrväremabonnemang som kostar varje månad, men bara används under kalla delen av vintern, detta betalas också av solcellerna.

Diagram som visar resultat och antaganden för solcellsanläggnings lönsamhet med återbetalningstid och kostnader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Chentin och 20 till
  • Laddar…
Scouten skrev:
Solceller går i princip inte sönder, du kan räkna med 25-30 års livstid på dem, växelriktare håller ungefär hälften eller något mindre, så där kan man räkna med en reinvestering. Det ingår i min kalkyl.

Att inte kunna göra en långsiktig investering är ju bara sorgligt. Hur tänker du kring takomläggningar? Eller byte av värmepump?
Jag skulle till och med vilja vara ännu mer optimistisk här. Många tillverkare har ju vad man kallar en effektgaranti som säger att solpanelerna ska leverera minst 80 % av sin ursprungliga effekt efter 25 år. Det är egentligen ingenting som går sönder på en panel, men de tappar lite i effektivitet med tiden, men kan förväntas fungera tillfredställande mycket längre än så. Precis som du skriver kan man nog förvänta sig växelriktarbyte ca vart 15:e år.

Sveriges äldsta nätuppkopplade solcellsanläggning firade ju 35-årsjubileum för några år sedan. Betydligt lägre degradering än förväntat och jag har sett någon siffra på ca 0,5% tapp per år.
 
  • Gilla
Anna_H och 7 till
  • Laddar…
F
H Hajjen skrev:
Jag skulle till och med vilja vara ännu mer optimistisk här. Många tillverkare har ju vad man kallar en effektgaranti som säger att solpanelerna ska leverera minst 80 % av sin ursprungliga effekt efter 25 år. Det är egentligen ingenting som går sönder på en panel, men de tappar lite i effektivitet med tiden, men kan förväntas fungera tillfredställande mycket längre än så. Precis som du skriver kan man nog förvänta sig växelriktarbyte ca vart 15:e år.

Sveriges äldsta nätuppkopplade solcellsanläggning firade ju 35-årsjubileum för några år sedan. Betydligt lägre degradering än förväntat och jag har sett någon siffra på ca 0,5% tapp per år.
Ett växelriktarbyte behöver inte heller bli så dyrt som man tror. De flesta seriösa tillverkare har inbytesprogram där man betalar ca 60-70% för en ny växelriktare.
 
  • Gilla
Crank
  • Laddar…
J
När det kommer till solceller ska det vara så viktigt att tjäna på det, inget annat är viktigare än en bra kalkyl och avbetalningstid.

En vecka senare kan samma person köpa en ny bil för 500tkr utan en vettig kalkyl eller åka till Thailand för 100tkr och ligga och fisa på en strand.

Människan är bra underlig.
 
  • Gilla
  • Haha
P-A Lindqvist och 52 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Det är rätt magiskt att du inte ens när facit ligger rakt i ansiktet på dig kan acceptera verkligheten. Jag har en fördelning i kanske 15-20:1 med fördel fonder och aktier mot solceller och ser det inte som nån jävla risk öht. Hade jag satt pengarna i en indexfond istället för i solceller hade jag varit -15% idag. Bara i år är jag +32% på solcellerna. Du har uppenbara issues med nåt när du räknar.
En fråga dock. Du säger 16 och 32% de senaste två åren. Hur har det sett ut historiskt? Om man antar att ovanstående 17 års avbetalningstid är rimlig så betyder det i runda slängar 4% avkastning per år i snitt. Efter 30 år har man således lite mer än tredubblat sin investering (324%).

Lägger vi till två bra år (16 och 32%) hjälper det till och resulterar i mer än fyrdubbling (459%). Men man behöver några år till för att komma upp i samma snittavkastning (7%), 3-4 år till med avkastning i 15-30% klassen.

Så, frågan är hur det sett ut historiskt med avkastningen på solcellsanläggningar. Är det minimum 4% och ett antal år i stil med 15-30% eller är det i snitt 4%, så att minimum snarare är 2% plus de goda åren med elkris? Ännu mer intressant är hur man tänker sig att det ser ut framöver, men det är ju rena gissningar... Kommer energieffektiviseringar, utbyggnad av produktion, slut på ryssens framfart osv leda till enormt billig el eller kommer ökad förbrukning leda till samma eller stigande priser?
 
  • Gilla
sandos och 1 till
  • Laddar…
J Jerald Stuartson skrev:
När det kommer till solceller ska det vara så viktigt att tjäna på det, inget annat är viktigare än en bra kalkyl och avbetalningstid.

En vecka senare kan samma person köpa en ny bil för 500tkr utan en vettig kalkyl eller åka till Thailand för 100tkr och ligga och fisa på en strand.

Människan är bra underlig.
Kan ju vara så att den ena sortens utgift är en utgift med avsikt att spara pengar och den andra med avsikt att njuta av dem. De flesta som njuter av en vecka på stranden har inte samma tillfredsställelse av att titta på solpanelerna, snarare tvärt om...
 
  • Gilla
  • Älska
Pasjostrom och 16 till
  • Laddar…
Med solceller kan man njuta av solen även i Sverige.
 
  • Gilla
  • Haha
Pasjostrom och 17 till
  • Laddar…
Nissens
R Rolle85 skrev:
Fick en offert från ett företag som skulle sätta upp 18 paneler på 410w/st. För hela kalaset ville de ha 134k.
De räknade ut att jag kan alstra ca 6000Kwh per år.
Om man räknar på att priset på el är 1,50kr/kwh
(6000x1,50kr=9000kr.

134k / 9k = 15.
Tar de mig 15 år innan investeringen är återbetalad? Isåfall, vem i helsike investerar i detta??
Dessutom behöver du sannolikt investera i ny elektronik under de 15 åren…

Det många med solpaneler gör är att de förtränger investeringen de gjort och endast räknar besparingarna. Som om det inte fanns någon investeringskostnad. Enligt byggahus.se ökar dessutom inte husets värde pga solpanelerna mer än investeringskostnaden…

Jag har dragit samma slutsats som du, att det är en alldeles för långsiktig investering…
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.