Kalkylen är mer komplex än vad du beskriver. Viktiga parametrar är din egenkonsumtion av el och hur mycket av produktionen du kan göra av med själv, sedan hur mycket du kan sälja och till vilket pris. Det förstnämnda är betydligt mer beräkningsbart än det senare, ingen har någon aning om hur prisbilden för el ser ut de närmaste tio åren.
 
  • Gilla
Crank och 19 till
  • Laddar…
F
R Rolle85 skrev:
15-17 år är för lång tid i mitt fall. De flesta måste ju också byta sitt tak under den tidsperioden. Känns som att andra investeringar såsom en luftluft värmepump är en bättre investering för 15k.
Sen värdehöjande, ja om 10år kanske jag har förbrukat halva livslängden på cellerna så då har jag ju också halverat värdet på cellerna för nästa ägare..?
Ja, det är förlänge. Installations- och materialpriserna är för höga just nu. Sen så får man inte betalt 1,50kr/kWh heller. Jag har i år från Januari till September sålt 13038 kWh till genomsnittspriset 1,8013kr/kWh. Sannolikheten att dessa priser skulle hålla i sig år ut och år in i 10 år är inte sannolikt. Redan nu med Oktober inräknat som varit en billig månad så kommer genomsnittet att gå ner några öre.

2021 som fram till eländet 2022 var det väst betalda året hade ett medelpris på 0,63 kr/kWh, det är mer rimligt. Jag hade behövt 6,2st 2021 för att betala anläggningen
 
Redigerat:
  • Gilla
karlbrutal och 5 till
  • Laddar…
R Rolle85 skrev:
Men låt oss säga att cellerna håller 25 år om man har tur och investeringen för mig återbetalad på 17 år. Då har jag ca 7 år kvar som anläggningen faktiskt börjar spara pengar för mig. I mitt fall ca 6000kr/år x 8år = 48000kr.
48000 över totalt 8 år är ju väldigt lågt kan jag tycka? Och då har jag inte räknat med 1-2 växelriktarbyten för då går man helt plötsligt back på detta. Tänker jag fel?
Du sparar ju pengar från start. När anläggningen är ”betald” så tjänar du pengar.
 
  • Gilla
  • Wow
Nergårds-Anna och 6 till
  • Laddar…
JLyck JLyck skrev:
Du sparar ju pengar från start. När anläggningen är ”betald” så tjänar du pengar.
Hur menar du? Jag ligger ju ute med 134k från dag ett så jag sparar inga pengar från dag ett. Sparar pengar gör jag inte förren efter 17 år när anläggningen har återbetalat sig.
 
  • Gilla
o1aEtqFW8W4HLAV och 25 till
  • Laddar…
Dessutom ökar du brandrisken, försvårar släckningsarbetet, komplicerar takarbeten och förfular huset.

Allt till tveksam nytta. Misstänker att solceller på villor kommer förpassas till historiens skräphög...
 
  • Gilla
  • Haha
splinter och 41 till
  • Laddar…
F
  • Gilla
tomas75karlsson och 11 till
  • Laddar…
Jag ville verkligen att detta skulle vara ett bra alternativ men jag är rädd att jag kommer gå back med denna investering då besparingen är så liten. Och sätter jag in 134k i en lugn fond så verkar det generera mer pengar tillbaka än detta.
Trist…
 
  • Gilla
splinter och 4 till
  • Laddar…
F
F Fideliox skrev:
Vettigt också och kolla på alternativet. I genomsnitt ger börsen 7% per år under längre tidsperioder. Givet ränta på ränta kan du då komma ut med 900 000kr totalt efter 30 år:
[länk]

Ur ett rent ekonomiskt perspektiv så är det vettigare med börsen i mitt tycke.
du menar till skillnad från mina solceller som de två senaste åren gett 16% resp 32%?
 
  • Gilla
P-A Lindqvist och 22 till
  • Laddar…
F
F fsn skrev:
du menar till skillnad från mina solceller som de två senaste åren gett 16% resp 32%?
Hur vet du att de gör det om 10 år eller 20?
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
F
F Fideliox skrev:
Hur vet du att de gör det om 10 år eller 20?
Sunt förnuft och känsla. Och likt börsen är det en kalkylerad risk, om än mindre. Börsen kan gå med minus under perioder, som vi tydligt ser i år. Det kan solcellerna inte göra.
 
  • Gilla
Crank och 12 till
  • Laddar…
F
R Rolle85 skrev:
Jag ville verkligen att detta skulle vara ett bra alternativ men jag är rädd att jag kommer gå back med denna investering då besparingen är så liten. Och sätter jag in 134k i en lugn fond så verkar det generera mer pengar tillbaka än detta.
Trist…
Ja, absolut. Det du har fått offert på är nåt mellan en skitdeal och ocker.
 
  • Gilla
Nergårds-Anna och 4 till
  • Laddar…
F
F fsn skrev:
Sunt förnuft och känsla. Och likt börsen är det en kalkylerad risk, om än mindre. Börsen kan gå med minus under perioder, som vi tydligt ser i år. Det kan solcellerna inte göra.
Spännande att du tar den risken. Jag föredrar indexfonder då det åtminstone är forskningsbaserat. Givetvis går det ner enskilda år. Nu pratar vi fortfarande om en tidsperiod på 30 år.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Härligt..
Tänkte jag ska ringa tillbaka till säljaren och se vad de säger om detta.
 
  • Gilla
matsgran
  • Laddar…
R Rolle85 skrev:
Härligt..
Tänkte jag ska ringa tillbaka till säljaren och se vad de säger om detta.
Tror tyvärr inte att de går ned i pris.
Just nu är det ofta 6-9mån väntetid på solceller och folk står i kö o är villiga att betala.
Det är tydligen så illa att då man tidigare fick 5-6 offerter så har du tur om du öht får en idag.
De kommer nog bara att säga
"Detta är priset. Vi kan sälja till nånannan om du inte vill ha"

Dock nånstans på 11-12 år återbetalningstid med spot på max 70-80öre nånstans, annars är det frågan om man inte ska avstå då det oftast finns andra energi investeringar i huset som har den återbetalningstiden
 
  • Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
Ja just
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.