Fick en offert från ett företag som skulle sätta upp 18 paneler på 410w/st. För hela kalaset ville de ha 134k.
De räknade ut att jag kan alstra ca 6000Kwh per år.
Om man räknar på att priset på el är 1,50kr/kwh
(6000x1,50kr=9000kr.

134k / 9k = 15.
Tar de mig 15 år innan investeringen är återbetalad? Isåfall, vem i helsike investerar i detta??
 
  • Gilla
  • Haha
Hus-i-Sörmland och 28 till
  • Laddar…
A
Ja, den kalkylen verkar stämma, om du inte vill räkna in inflationen och eventuellt avkastning på pengarna.

Min solcellsanläggning räknade 2% inflation och 5% avkastning på pengarna, då är anläggningen betald efter 12 år. Fast nu har den kalkylen fallit. Solcellerna levererar för mycket, elpriset är för högt och inflationen skenar…
 
  • Gilla
  • Haha
  • Ledsen
Rickard Hansson och 42 till
  • Laddar…
Ja då lägger jag detta åt sidan, känns rent dåraktigt med så lång återbetalningstid.

Hur ofta måste man reparera anläggningen och vad är livstiden på en solcell?

Livslängden på en växelriktare är 5-10 år och verkar kosta 25k.
Finns det någon vettig människa som får ihop denna investeringen?!?
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Dalby60 och 21 till
  • Laddar…
18100:-/kWp är mycket. Nästan 7000:- mer än vad vi gav för vår anläggning. Då blir kalkylen därefter.
 
  • Gilla
Nergårds-Anna och 4 till
  • Laddar…
Var köpte du då
 
  • Gilla
  • Haha
Simonalmen och 3 till
  • Laddar…
Svea solar. Beställde i augusti, förra året. 26paneler á 395W.
 
  • Gilla
Tony Jano och 2 till
  • Laddar…
Svea solar ligger här i trakterna men deras paket innehåller batteri?
 
K
Just nu är det en väldig hype, jag skulle råda till att vänta och se. Se till att sänka din förbrukning istället!
 
  • Gilla
Hamstraren och 17 till
  • Laddar…
Ja jag har fyllt vedboden till max, sparar pengar från dag ett…(sågar och klyver egen ved)
 
  • Gilla
baal och 19 till
  • Laddar…
A
R Rolle85 skrev:
Ja då lägger jag detta åt sidan, känns rent dåraktigt med så lång återbetalningstid.

Hur ofta måste man reparera anläggningen och vad är livstiden på en solcell?

Livslängden på en växelriktare är 5-10 år och verkar kosta 25k.
Finns det någon vettig människa som får ihop denna investeringen?!?
Solceller går i princip inte sönder, du kan räkna med 25-30 års livstid på dem, växelriktare håller ungefär hälften eller något mindre, så där kan man räkna med en reinvestering. Det ingår i min kalkyl.

Att inte kunna göra en långsiktig investering är ju bara sorgligt. Hur tänker du kring takomläggningar? Eller byte av värmepump?
 
  • Gilla
  • Haha
  • Arg
kattlucka och 39 till
  • Laddar…
Känns som pengar i sjön för mig men bra för nästa ägare.
 
  • Gilla
Hamstraren och 18 till
  • Laddar…
A
R Rolle85 skrev:
Känns som pengar i sjön för mig men bra för nästa ägare.
Ja, tänker man sälja inom den tiden och inte tror att det är värdehöjande, så är det ju bättre att låta bli.
 
  • Gilla
Fred Perry och 10 till
  • Laddar…
15-17 år är för lång tid i mitt fall. De flesta måste ju också byta sitt tak under den tidsperioden. Känns som att andra investeringar såsom en luftluft värmepump är en bättre investering för 15k.
Sen värdehöjande, ja om 10år kanske jag har förbrukat halva livslängden på cellerna så då har jag ju också halverat värdet på cellerna för nästa ägare..?
 
Redigerat:
  • Gilla
SonnyListon och 7 till
  • Laddar…
R Rolle85 skrev:
Ja då lägger jag detta åt sidan, känns rent dåraktigt med så lång återbetalningstid.

Hur ofta måste man reparera anläggningen och vad är livstiden på en solcell?

Livslängden på en växelriktare är 5-10 år och verkar kosta 25k.
Finns det någon vettig människa som får ihop denna investeringen?!?
med de priserna så skulle jag vänta med investeringen. Fick betala ca 12k/kWp för min anläggning för 1.5 år sen. Och det tyckte jag då med spot priser på 35 öre att det var på gränsen.
Nu har snitt spot priset legat enbit över 150 öre senaste året, men å andra sidan får man betala mer per kWp.
Större risk(att elpriset hamnar under 150öre om nått år) för samma återbetalningstid grovt sammanfattat.
Då kunde man låna till solcellerna o ändå räkna hem det.
Nu kan man inte det.
Men det är fortfarande betydligt bättre än att ha pengarna bara liggandes på ett 0/låg-ränte konto
 
  • Gilla
kjelland och 5 till
  • Laddar…
Men låt oss säga att cellerna håller 25 år om man har tur och investeringen för mig återbetalad på 17 år. Då har jag ca 7 år kvar som anläggningen faktiskt börjar spara pengar för mig. I mitt fall ca 6000kr/år x 8år = 48000kr.
48000 över totalt 8 år är ju väldigt lågt kan jag tycka? Och då har jag inte räknat med 1-2 växelriktarbyten för då går man helt plötsligt back på detta. Tänker jag fel?
 
  • Gilla
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.