Ulltand Ulltand skrev:
Du kan ju försöka tända eld på en vägg med en 0,5 kvm stor värmekälla på 300 W. Jag lovar att det inte går. Men väggen bakom en radiator blir rätt varm och därmed en inte obetydligt värmebrygga ut genom väggen i just det läget.

Men det är riktigt att värmt vatten som går ut i avloppet inte kan tillgodoräknas i någon större utsträckning.
Men hur skulle du få 300W genom en vägg på någon kvm med ett rimligt U-värde?
 
B byabin skrev:
Slumpmässigt placerade värmekällor i bostaden kommer (över tid) aldrig ge samma nyttovärme som strategiskt placerade värmekällor. Trots samma värmetillförsel kommer värmeomsättningen inte bli optimal.
.
Det är bara det att en radiator under ett fönster är inte den optimala placeringar av värmekälla. Den sitter där skäl som kallras, möblerbarhet etc. Därför kan många små slumpmässiga värmekällor vara bättre. Den riktade operativa temperaturen i rummet blir jämnare än värme med bara radiatorer. Ju fler värmekällor dess bättre och gärna en radiator under fönstret till det,
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
E ErikAdolfsson skrev:
Men hur skulle du få 300W genom en vägg på någon kvm med ett rimligt U-värde?
Nej det blir kanske inte 300 W, kanske bara 100 W. Beror ju som du skriver på U-värdet, Det går att hävda att placeringen och temperaturen på värmekällan inte är optimal. Dvs inte bättre än kylskåpet eller TVn i stand by.
 
T
H hulingen skrev:
Kan någon hjälpa mig med en enkel bevisföring för att elförbrukningen på apparater speglar dess värmeavgivning? Jag säger "speglar" eftersom jag är medveten om att en del energi går till ljus eller ljud mm.
Bakgrunden är att jag som 80-årig kvinna (med utbildning från KTH) har hamnat i ett umgänge där jag är en något udda fågel. En dag diskuterades den dyra elen. Jag blev helt enkelt inte trodd när jag sa att eftersom jag har direktel så sänks elementens förbrukning automatiskt när mina elapparater var igång. Bekvämligheten att ha standby och belysning på, kostade mig inte så mycket sa jag. En dam blev t o m arg på mig. Rätt konstigt.

Jag har desperat letat på nätet efter en enkel förklaring som inte kan ifrågasättas ens av någon kunskapsföraktande person, men hittar ingen. Googlade "energins oförstörbarhet" men den var för komplicerad.

Hjälp mottages tacksamt!!
https://energilyftet.learnways.com/...-5/index.html?v=1537747200036&v=1537747200036

Menar du energibalansen?

Och energiprincipen att energi inte kan skapas eller förstöras, utan endast omvandlas från en form till en annan.

Gör kursen så kanske du kommer på hur du skall förklara det för dem :)
 
Ulltand Ulltand skrev:
Nej det blir kanske inte 300 W, kanske bara 100 W. Beror ju som du skriver på U-värdet, Det går att hävda att placeringen och temperaturen på värmekällan inte är optimal. Dvs inte bättre än kylskåpet eller TVn i stand by.
100W genom 1 kvm vägg med U-värde 0,2 skulle kräva en temperaturdifferens på 500 grader, dvs din uppskattning är fortfarande flera storleksordningar fel.

Om vi istället antar att väggen bakom ett 1kW element blir 20 grader varmare över 1 kvm än väggen i övrigt, då elementet värmer för fullt, så blir förlusten som onödigt varm vägg ger 4W eller 0,4%. Dvs försumbart i sammanhanget. U-värde 0,2 motsvarar en halvdant isolerad vägg.

Jag har inte påstått att elementet skulle vara mer effektivt än TVn eller kylskåpet. Däremot så är det betydligt mer effektivt än diskmaskin, tvättmaskin, och sannolikt även bättre än spisen beroende på hur den används.
 
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
E ErikAdolfsson skrev:
100W genom 1 kvm vägg med U-värde 0,2 skulle kräva en temperaturdifferens på 500 grader, dvs din uppskattning är fortfarande flera storleksordningar fel.

Om vi istället antar att väggen bakom ett 1kW element blir 20 grader varmare över 1 kvm än väggen i övrigt, då elementet värmer för fullt, så blir förlusten som onödigt varm vägg ger 4W eller 0,4%. Dvs försumbart i sammanhanget. U-värde 0,2 motsvarar en halvdant isolerad vägg.

Jag har inte påstått att elementet skulle vara mer effektivt än TVn eller kylskåpet. Däremot så är det betydligt mer effektivt än diskmaskin, tvättmaskin, och sannolikt även bättre än spisen beroende på hur den används.

Du har rätt det var en dålig skattning men poängen är att det inte är en vare sig bättre eller sämre värmekälla bara för att det är ett element.

Allt som går ut i avloppet måste man givetvis räkna bort men det var väl inte med i TS frågeställning?

I övrig så ger fler mindre värmekällor en jämnare riktad operativ temperatur vilket ger en energibesparing pga att man inte behöver ha så stora övertemperaturer lokalt.
 
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
David Wallin David Wallin skrev:
Nej, det är ju inte det. Det är förmodligen en kvarleva sedan tiden då alla hade vedspis och man kunde välja mellan att släppa ut värmen genom ugnsluckan eller genom skorstenen. Likt förbannat kommer det tillbaka som gubben i lådan varje höst från alla möjliga håll. :rofl:
Jag kan intyga att man får märkbart högre effekt på värmen från en vedspis om man eldar med öppen ugnslucka. Säkerligen högre verkningsgrad också eftersom rökgastemperaturen borde sjunka men det har jag aldrig mätt.

Det finns de som proppar ugnen på vedspisen full med täljsten för att förbättra värmemagasineringen men det gör ytterst liten skillnad och är knappast värt besväret. Dessutom förhindrar det användning av ugnen för det den faktiskt är till för.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Cheesen
E Eld skrev:
Jag kan intyga att man får märkbart högre effekt på värmen från en vedspis om man eldar med öppen ugnslucka. Säkerligen högre verkningsgrad också eftersom rökgastemperaturen borde sjunka men det har jag aldrig mätt.

Det finns de som proppar ugnen på vedspisen full med täljsten för att förbättra värmemagasineringen men det gör ytterst liten skillnad och är knappast värt besväret. Dessutom förhindrar det användning av ugnen för det den faktiskt är till för.
Men om rökgastemperaturen sjunker så får du sämre verkningsgrad då veden inte blir lika fullständigt förbränd. .
Nu är ju vedspis offtopic i den här tråden men eftersom du tog upp det så beror den upplevda effekthöjningen på att draget i spisen blir större och därmed även förbränningen. Du kommer m.a.o. att elda upp ditt kilo björkved på 45 minuter istället för 1timme. Rökgasernas temperatur vill jag inte ens tänka på men du har antagligen rätt att det blir en lägre temperatur i skorstenen och det beror på att du ventilerar ut en massa inomhusluft tillsammans med rökgaserna när du eldar med luckan öppen. Det är därför en öppenspis sällan kommer över 20%verkningsgrad medans en kamin där du kan reglera tilluften kan nå 75% eller högre.
I Sverige kom man på detta redan under sent 1700tal och började gjuta spisar i järn för att ersätta den gamla overksamma öppna spisen.
 
  • Gilla
byabin och 1 till
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Men om rökgastemperaturen sjunker så får du sämre verkningsgrad då veden inte blir lika fullständigt förbränd. .
Nu är ju vedspis offtopic i den här tråden men eftersom du tog upp det så beror den upplevda effekthöjningen på att draget i spisen blir större och därmed även förbränningen. Du kommer m.a.o. att elda upp ditt kilo björkved på 45 minuter istället för 1timme. Rökgasernas temperatur vill jag inte ens tänka på men du har antagligen rätt att det blir en lägre temperatur i skorstenen och det beror på att du ventilerar ut en massa inomhusluft tillsammans med rökgaserna när du eldar med luckan öppen. Det är därför en öppenspis sällan kommer över 20%verkningsgrad medans en kamin där du kan reglera tilluften kan nå 75% eller högre.
I Sverige kom man på detta redan under sent 1700tal och började gjuta spisar i järn för att ersätta den gamla overksamma öppna spisen.
Nej lägre rökgastemperatur innebär högre verkningsgrad om spjällen står lika. Rökgastemperaturen blir lägre för att vämeavgivningen från spisen till rummet blir effektivare. Mer värme till rummet och mindre till kråkorna.

Draget påverkas inte alls om man öppnar ugnsluckan.
 
  • Gilla
JSten och 1 till
  • Laddar…
Tror att det blandas äpplen och päron här. Den ena talar om öppen ugnslucka och den andra talar om öppen lucka till själva elden?
 
Cheesen
E Eld skrev:
Draget påverkas inte alls om man öppnar ugnsluckan.
Så du vill påstå att om du försöker andas genom ett sugrör så får du samma flöde med luft som om du har öppen mun. Försök jogga 500 meter med bara ett sugrör att andas i.
 
Cheesen Cheesen skrev:
Så du vill påstå att om du försöker andas genom ett sugrör så får du samma flöde med luft som om du har öppen mun.
Ugnslucka är just luckan till (bak)ugnen. Den har inget med eldstaden eller draget att göra.

Klassisk gjutjärnsspis med ugnslucka och spisplattor på ovansidan, isolerad mot vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Eld
  • Laddar…
Cheesen
Alfredo Alfredo skrev:
Ugnslucka är just luckan till (bak)ugnen. Den har inget med eldstaden eller draget att göra.

[bild]
Ja det var ugnsluckan dom nämndes... Det var inte jag med på.
Men att förbränningen blir bättre vid längre temperatur det köper jag inte, du får mer partiklar vid uppstart och sämre förbränning just för att temperaturen inte är tillräckligt hög.
Om man ser till en smältugn som bränner koks och liknande så kan man elda en hel del metaller i denna då temperaturen är nog hög, allt förgasas. Du borde då få bättre verkningsgrad ju varmare det blir.
 
TRJBerg
Cheesen Cheesen skrev:
Ja det var ugnsluckan dom nämndes... Det var inte jag med på.
Men att förbränningen blir bättre vid längre temperatur det köper jag inte, du får mer partiklar vid uppstart och sämre förbränning just för att temperaturen inte är tillräckligt hög.
Om man ser till en smältugn som bränner koks och liknande så kan man elda en hel del metaller i denna då temperaturen är nog hög, allt förgasas. Du borde då få bättre verkningsgrad ju varmare det blir.
Lägre temperatur på rökgaserna är inte samma sak som lägre temperatur i förbränningsutrymmet.
Hög temperatur på rökgaserna blir högre värmeförlust jämfört med lägre temperatur på rökgaserna. Om allt annat lika.
 
  • Gilla
Eld
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Så du vill påstå att om du försöker andas genom ett sugrör så får du samma flöde med luft som om du har öppen mun. Försök jogga 500 meter med bara ett sugrör att andas i.
Berätta nu... var är sugröret som har med brasan/eldstaden att göra?
Insida av en tom och sliten Husqvarna gjutjärnskamin utan synligt sugrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.