Jag har inget exempel, men varför ha regler om det är godtyckligt att följa dem eller inte?
 
Rickard.
mexitegel mexitegel skrev:
Jag har inget exempel, men varför ha regler om det är godtyckligt att följa dem eller inte?
Säker vatten är inte regler och det är definitivt 100% frivilligt om man vill följa deras riktlinjer eller inte.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Men svaret på om man kan välja 45x45 kontra 45x70 borde vara solklart. Har man ändå nere väggarna så varför inte bygga enligt normerna.
 
Rickard. Rickard. skrev:
Säker vatten är inte regler och det är definitivt 100% frivilligt om man vill följa deras riktlinjer eller inte.
Naturligtvis är det frivilligt. Jag har aldrig påstått något annat. Det är likväl regler för det, branschregler.
 
Rickard.
mexitegel mexitegel skrev:
Naturligtvis är det frivilligt. Jag har aldrig påstått något annat. Det är likväl regler för det, branschregler.
Jag definierar regler som något annat än en av alla olika branschorganisationers riktlinjer men det heter helt klart regler i namnet så visst.

Säker vatten och BBV är inte överens överallt och säkra vattens våtrumsvägg är bra men långt ifrån norm.
 
Absolut, så är det men man bör ha rätt torrt på fötterna om man ska göra avvikande konstruktioner från det försäkringsbolagen anser vara fackmannamässigt utfört.

Det minsta man kan göra är att diskutera saken med sitt försäkringsbolag så kan man åtminstone fatta ett informerat beslut.
 
  • Gilla
Ben C
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kanske inte, ska du på med gips och kakel sen?
Tack för svaret. Ja, tänka var att sätta konstruktionsplywood 15mm, våtrumsgips, och sen kakel.
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
En innervägg med 45 x 70 reglar är ju stadigare + en bättre vägg ang ljud .
Har för mig att det ska reglas cc 30 + plywood , eller :thinking:
Gips ska vell vara utan papp på ytan .

[länk]

[länk]

Hittade detta från Byggmax :
Särskilda krav för innervägg mot våtrum

Ska den nya väggen skapa ett nytt våtrum ställs höga krav på väggens stabilitet och branschorganet Säker vatten har tagit fram branschregler för just detta ändamål. Kraven som ställs då är att väggen ska bestå av reglar med minsta dimension 45 x 70 mm, i trä eller stål, som sätts med ett C/C-mått på max 45 cm. Vidare ska väggen, på våtrumssidan, kläs med minst 15 mm tjock konstruktionsplywood och därefter lämplig våtrumsskiva. Samtliga skivor måste fullskruvas längs alla kanter och längs mitten, vilket gör att skarvning måste ske mitt över en regel.
Ja det va det jag läste också, om tanken va att använda 45x70, tills jag tog ner gipsen on såg att det redan var 45x45 på plats :p
 
Tack så mycket alla!
Jag vill absolut följa reglarna och kommer nästan säkert använda 45x70 (inga rör i väggen iaf). Tänkte bara kolla med er ifall ni sa "rekommendationer är 45x70 men de funkar jätte bra ändå med 45x45" :D Så verkar inte vara det.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Gäller det här för yttervägg också? Jag hittar inte att något har ändrats, är liggande 45x45 på ytterväggen är fortfarande OK?

Illustration av en väggkonstruktion med beskrivning av material i en fuktutsatt yttervägg med keramik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Rickard.
pokasd pokasd skrev:
Gäller det här för yttervägg också? Jag hittar inte att något har ändrats, är liggande 45x45 på ytterväggen är fortfarande OK?

[bild]
Nej det gör det inte.
 
  • Gilla
pokasd
  • Laddar…
Tomture61
Rickard. Rickard. skrev:
Nej det gör det inte.
Det vore extremt knepigt att innerväggar "rekommenderas" att ha max cc 45 + minimum 45 x 70 och 15 mm plywood .
Men ytterväggar inte behöver ha lika regler / rekommendationer .
 
Rickard.
Tomture61 Tomture61 skrev:
Det vore extremt knepigt att innerväggar "rekommenderas" att ha max cc 45 + minimum 45 x 70 och 15 mm plywood .
Men ytterväggar inte behöver ha lika regler / rekommendationer .
Fast här menas ju ett ”Installationsskikt” innanför en rejäl yttervägg med 60cc, Helt annars förutsättningar än en innervägg med 230+cm långa reglar. Givetvis är det inte ok med bara 45mm reglar i ytterväggen.
 
Redigerat:
Byggde vårt badrum med 4545 reglar och spånskiva med isolering i väggen av ljudsjäl. Lösningen är tyst och det känns stabilt. Dock har vi inget kakel på väggarna men jag tror att jag skulle gå fint det med.
 
Tomture61
Cc 60 är det normala mellan reglat i en yttervägg . Man frångår normen minimum cc 45 :thinking:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.