Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Nöthår tar inte eld så lätt. Det krävs betydligt högre temperaturer för självantändning.
Det är lika med trä. (Försök tända en vedklabbe med en tändsticka). Men temperaturen mot brännbart på en skorsten får inte överstiga 80 grader om jag minns rätt. I vissa fall garderade man sig med asbest även där (hittade asbestpapp bakom brädinklädnad på skorstenen).
 
Utanpå en skorsten kan det bli varmare om nånting går fel. Dessutom avger trä brännbara ångor vid upphettning.

Oavsett vilket så gör det där skikter på ett par mm marginell skillnad på temperaturen när det sitter innanför flera cm isolering.
 
useless useless skrev:
Utanpå en skorsten kan det bli varmare om nånting går fel. Dessutom avger trä brännbara ångor vid upphettning.

Oavsett vilket så gör det där skikter på ett par mm marginell skillnad på temperaturen när det sitter innanför flera cm isolering.
Jo och det känns extra onödigt i dag för alla som måste in och jobba i gamla värmesystem eller där man stoppat in asbest av bara farten för att det var ett jättebra universalmaterial. Men metallen direkt mot nöthåren leder om inte annat värme mer effektivt än med ett lager asbest emellan så nån tanke fanns nog där.
 
T
C -CFG- skrev:
Jag kör en vädring och därefter tvätt på nytt. Tack!
Jag brukar rysta mina arbetskläder utomhus efter att ha varit uppe på vinden med eternitkanaler, läste någonstans att vädring är tillräckligt så länge du inte har stått i ett moln av asbestfiber (referens eternitfabrik).

Vill du sova extra tryggt, dock överkurs, hyr du en dammsugare med H-klassat filter (högsta klassen), så kallad asbestdammsugare, en helg och dammsuger med den omlott med våttorkning i källaren.
 
  • Gilla
-CFG-
  • Laddar…
useless useless skrev:
En fråga till de som kanske var med på den tiden: Varför lindade man asbest runt rören innan man isolerade dom?
Jag har likadant på mina värmerör i husen, men har aldrig lyckats komma på vad den där asbestlindan längst in gör för nytta.


[bild]
Säkert inte asbets på rakorna , glasull eller annat. Men i korvorma är det en asbets som har appliserats tillsammans med vatten och formats till. Det går att måla över med vanlig plastfärg i kurvorna för att stärka en ev avgång av fibrer som kan ske.
 
T
J jonaserik skrev:
Säkert inte asbets på rakorna , glasull eller annat. Men i korvorma är det en asbets som har appliserats tillsammans med vatten och formats till. Det går att måla över med vanlig plastfärg i kurvorna för att stärka en ev avgång av fibrer som kan ske.
Trådstartaren verkar ha även på rakorna. Se även inlägg 26. Så asbest kan finnas direkt på röret och i isoleringsböjar.
 
J jonaserik skrev:
Säkert inte asbets på rakorna , glasull eller annat. Men i korvorma är det en asbets som har appliserats tillsammans med vatten och formats till. Det går att måla över med vanlig plastfärg i kurvorna för att stärka en ev avgång av fibrer som kan ske.
Du verkar veta vad du pratar om. Kan du upplysa om vart kurvorna är på dessa rör? Jag kan iallafall inte se dom...:thinking:


Gamla isolerade rör ligger på marken utan tydliga kurvor synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
På rakorna lindades många gånger glasull eller en form av ull, ovanpå kläddes med en tjärpapp eller/och lindades med gasbinda. Gasbindan sörjdes in med något som liknade tapetklister. I kurvorna gick det inget bra att få det snyggt, så där lades det på en smet av vatten och asbetspulver , det var liksom en lösare deg, gick att få till en verklig fin konstruktion , som även den fick gasbinda på sig. För få reda på om det finns otrevliga saker i böjarna så klammer man tvärs över och krasar det då är det troligt att det finns asbets eller annat där.
PS det fanns en annan smet med som är rödaktigt och är inte asbets. Ovanpå allt målades det.
 
Ja, men både mina och TS rör har asbestduk innerst - Även på rakorna.

Frågan var vad den gör för nytta.
 
useless useless skrev:
Ja, men både mina och TS rör har asbestduk innerst - Även på rakorna.

Frågan var vad den gör för nytta.
Jag tror min tidigare förklaring är så nära vi kan komma. Rörisarna från den tiden är inte i livet längre. När mineral- och glasull sedan kom så var den i sig obrännbar. Men i böjarna funkade ju gurmassa fortfarande bra.
Kanske går det att hitta litteratur från 40-talet där isolertekniken beskrivs.
 
useless useless skrev:
Ja, men både mina och TS rör har asbestduk innerst - Även på rakorna.

Frågan var vad den gör för nytta.
Pratade med saneringstekniker. Enligt honom var det vanligt att värmerör från 20-talet har asbest längst hela rörlängden, oavsett om det är rakt eller böj.
Först under 40-talet började man lägga det endast i böj och avslut.

Varför har jag dock inte en aning om...
Men med denna kunskap så kan man utifrån rörens/isoleringens ålder "avgöra" vad som kan gömma sig i isoleringen.
 
Mina rör är från 1938.
 
C -CFG- skrev:
Tack, det var skönt att höra.
Googlande på asbest ger i 99% av fallen svar att det i princip är kört oavsett mängd (även om jag själv innerst inne vet om att det inte är så).
haha samma som att säga en cigg = cancer då också
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Düsseldorff
useless useless skrev:
Ja, men både mina och TS rör har asbestduk innerst - Även på rakorna.

Frågan var vad den gör för nytta.
Så ser de äldsta rören i min källare också ut. De körde asbest på alles när de ändå höll på.
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
[...] Rörisarna från den tiden är inte i livet längre.[...]
Rörisarna sysslade med asbest och nu är alla döda :cry:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.