Undrar vad som skulle minska elförbrukningen mest utan att behöva konvertera, idag har vi direktverkande el, i stort sett alla radiatorer är utbytta till oljefyllda, luftvärmepump(2018) och kakelugn, ftx ventilation (rexovent rdaa från 1978) elvarmvattenberedare som är tillverkad 2013, treglasfönster(1978) och cirka 350mm isolering på vinden. Vad ger mest ”Bang for buck”? Tilläggsisolera vinden till åtminstone 500mm? Byta ftx aggregat? Sätta in en värmepumpsberedare? Eller några andra idéer?
 
Redigerat:
  • Gilla
Hullken
  • Laddar…
Kolla värmeläckaget med en värmekamera. Otäta fönster och dörrar är ett tips på saker som brukar ligga högt på listan. Isolera vinden är nog inte första åtgärd om du redan har 350 mm. Kör hellre luftvärmepumpen och FTX än radiatorerna eftersom pumparna ger mer värme än de drar el och radiatorerna bara ger 1:1.
 
  • Gilla
Bromma1927 och 1 till
  • Laddar…
A Andersk123 skrev:
Undrar vad som skulle minska elförbrukningen mest utan att behöva konvertera, idag har vi direktverkande el, i stort sett alla radiatorer är utbytta till oljefyllda, luftvärmepump(2018) och kakelugn, ftx ventilation (rexovent rdaa från 1978) elvarmvattenberedare som är tillverkad 2013, treglasfönster(1978) och cirka 350mm isolering på vinden. Vad ger mest ”Bang for buck”? Tilläggsisolera vinden till åtminstone 500mm? Byta ftx aggregat? Sätta in en värmepumpsberedare? Eller några andra idéer?
Håller med om att stänga av elementen och bara köra lvp. Kan närapå halvera värmekostnaderna om elementen gått varma.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
F fb35523 skrev:
Kolla värmeläckaget med en värmekamera. Otäta fönster och dörrar är ett tips på saker som brukar ligga högt på listan. Isolera vinden är nog inte första åtgärd om du redan har 350 mm. Kör hellre luftvärmepumpen och FTX än radiatorerna eftersom pumparna ger mer värme än de drar el och radiatorerna bara ger 1:1.
Jag har stängt av radiatorerna i rummen närmast lvp, har bara igång dom i andra änden på huset och i sovrummen. Tror du att byte av ftx aggregat skulle sänka förbrukningen eller drar det inte speciellt mycket ström?
 
Du kan byta fläkthjulen i dem till de nya, de är mycket strömsnåla. Byta hela kommer inte betala tillbaka sig på låång tid.
 
  • Gilla
Jimtor och 1 till
  • Laddar…
A Andersk123 skrev:
Jag har stängt av radiatorerna i rummen närmast lvp, har bara igång dom i andra änden på huset och i sovrummen. Tror du att byte av ftx aggregat skulle sänka förbrukningen eller drar det inte speciellt mycket ström?
Beroende på planlösning skulle det kunna vara bättre att montera en till luftvärmepump i andra delen av huset.
Då kanske du kunde stänga av radiatorerna helt i alla rum.
Sen att sätta upp typ rullgardin eller filtar innanför fönster i sovrum (Iallafall när det är mörkt.) för att minska värmeutstrålning, och aldrig ha stängda dörrar till de rummen.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Stängda dörrar eller inte beror ju på om man vill ha varmt i rummet eller kan tänka sig att ha kallt och spara energi. Ett arbetsrum kan ju vara kallt på natten och ett sovrum kallt på dagen. Då bör ju dörren hållas stängd och att radiatorn är avstängd.
 
Låter som att du redan har goda förutsättningar
Vi behöver ha radiatorer igång i 3 av våra rum utöver llvp, för ingen o familjen utom min fru kan/vill sova med öppen dörr.. Villa från 81.
Kör du timpris kan du alltid dagsänka med smartstyrning osv.
Har minskat vår snittförbrukning med 20% 2022 jämfört med 2021, investeringar på ett par tusenlappar för utökad smartstyrning.
 
D dibb skrev:
Beroende på planlösning skulle det kunna vara bättre att montera en till luftvärmepump i andra delen av huset.
Då kanske du kunde stänga av radiatorerna helt i alla rum.
Sen att sätta upp typ rullgardin eller filtar innanför fönster i sovrum (Iallafall när det är mörkt.) för att minska värmeutstrålning, och aldrig ha stängda dörrar till de rummen.
S Slangfil skrev:
Låter som att du redan har goda förutsättningar
Vi behöver ha radiatorer igång i 3 av våra rum utöver llvp, för ingen o familjen utom min fru kan/vill sova med öppen dörr.. Villa från 81.
Kör du timpris kan du alltid dagsänka med smartstyrning osv.
Har minskat vår snittförbrukning med 20% 2022 jämfört med 2021, investeringar på ett par tusenlappar för utökad smartstyrning.
Kommer inte funka att montera llvp i andra änden av huset tyvärr. Jag har egentligen inget problem med förbrukningen idag, då vi har bundet elpris på 35öre fram till april/maj nångång, jag vill bara vara ute i tid för eventuella investeringar inför nästa vinter. Ett byte av elvattenberedaren till en värmepumpsberedare kanske vore något eller gör det ingen större skillnad? Vi förbrukar drygt 18000kwh idag och skulle gärna få ner det 2-3000kwh inför nästa vinter med hjälp av inte allt fördyra investeringar.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Vi har en gammal elpanna kopplad till en vedpanna. Eldar inte i den (gjorde ett försök för några år sedan, galet mycket som gick fel, en del saknade delar, lade ned projektet) så vi har bara kört med elpatron på 6 kW...

Bytte till en ny, enkel varmvattenberedare. Har en smart styrning som gör att den hämtar spotpriset och värmer vattnet när det är som billigast på dygnet. Funkar väldigt bra och sparar en hel del pengar. Det förutsätter så klart att man kör med timspotpris, annars är det ingen nytta.

Annars... Se om det finns nån som har nåt gammal träd eller ved liggande som man kan köpa billigt, eller få till skänks. Kanske inte så vanligt nu när alla suktar efter ved, men värt att kolla upp!
 
Vet att det finns vvb med värmepump, men vet inte en enda som har bytt till en sådan, så kan inte svara om detta. Tror de är lite ovanliga.
Det som gör mest är att minska direktel och stänga av elektrisk golvvärme.
 
A Andersk123 skrev:
Kommer inte funka att montera llvp i andra änden av huset tyvärr. Jag har egentligen inget problem med förbrukningen idag, då vi har bundet elpris på 35öre fram till april/maj nångång, jag vill bara vara ute i tid för eventuella investeringar inför nästa vinter. Ett byte av elvattenberedaren till en värmepumpsberedare kanske vore något eller gör det ingen större skillnad? Vi förbrukar drygt 18000kwh idag och skulle gärna få ner det 2-3000kwh inför nästa vinter med hjälp av inte allt fördyra investeringar.
Nu vet jag inte hur ftx-systemet funkar men beroende på rummens placering till varandra så kan det funka att sätta upp värmeförflyttare som går på termostat mellan rummen. På så sätt kan luftvärmepumpens värme nå runt i huset. Det finns som sagt begränsningar i en sån lösning tex om det är två våningar men på ett enplanshus kan du komma långt med detta. Kostar inte många tusenlappar heller.
 
Redigerat:
  • Gilla
Andersk123
  • Laddar…
Täta springor bakom lister vägg till tak/golv, framförallt på ställen där det är svårt att få till isolering som tex i hörn och ovanför fönster/dörrar. Kostar inte mycket men tar längre tid än man tror….
 
Har också 70-tals med direktverkande el och började för nåt år sedan med att vrida och vända på andra uppvärmningsalternativ och då också fått prisuppgifter på konvertering till vattenburet (dyrt!).
Så fokus flyttades till att göra av med så lite el som möjligt. Detta har jag gjort:
- bytt tätlister! Enorm skillnad.
- sänkt temperaturen i vvb
- stängt till kalla utrymmen (källare)
- ingen värme på i sovrum, varmt täcke räcker
- torktumlar oerhört mycket mindre
- någon grad kallare inställning på LLVP
I och med detta ligger vi -55 % jämfört med 2021. Känner inte att jag kan räkna fram samma besparing på nytt uppvärmningssystem som tidigare. Visst, komforten i vardagen blir lidande men vi har inte gjort stora uppoffringar som vi går och tänker på.
Vet inte om det ger något svar på inlägget, men det är ett inspel.
 
  • Gilla
Henkesvenke och 3 till
  • Laddar…
Jag har ungefär samma förutsättningar som dig.
Halverade min förbrukning med följande,
• krypgrundsavfuktare -ökat marginalen 10% Rf.
• servat luft/luft vp - satt konstantläge 22grader med hög fläktstyrka.
•sköljer av matrester från tallrikar med kallvatten istället för varm.
•lite snabbare duschar.
•kopplat min fläktwoods ftx på verisure via smartplug så den stänger av sig när ingen är hemma.
• kompletterar med många värmeljus på kvällen = värme/mysfaktor - det är faktiskt ekonomiskt försvarbart med dagens elpriser

• precis bytt till tibber - återstår att se om det går att dra ner ytterligare på förbrukningen

-att göra
• koppla upp vvb mot tibber för att värma när priset är som lägst
• hyra värmekamera och söka köldbryggor.

• sluta att vara fattig och byta till luft/vatten vp alt bergvärme och konvertera hela värmesystemet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.