Alfredo Alfredo skrev:
Det kan också funka utmärkt. Jag kör IP-TV från Telenor med deras egen router och deras egen "WiFi-mottagre" vid TVn. Lösningen har fungerat "rock solid" i flera år. Inget jätteavstånd, kanske en 7-8 meter men "genom" en betongvägg, eller runt hur nu vågorna går...

Men i princip håller jag med @lars_stefan_axelsson. Kabel är alltid att föredra men är det "omöjligt" kan det även fungera bra trådlöst.
Är nog mera utifrån hur många som har wifi och nyttjar kanalerna. I eget hus är det enklare och man kan kanske se 1-2 grannars wifi kanaler men med svag signalnivå.
Har väl kört IPTV trådlöst i 15 år först med dedicerade Ruckus trådlöst men idag tillsammans med det vanliga wifinätet och IPTV-boxen ansluten till en mesh-enhet
 
Alfredo Alfredo skrev:
Men i princip håller jag med @lars_stefan_axelsson. Kabel är alltid att föredra men är det "omöjligt" kan det även fungera bra trådlöst.
Just, kan fungera. Och kan fungera i ett tag, tills grannen fläskar på med ngt nytt. Det var därför jag skrev ”i längden”. Vill man vara säker så trådat, alltid.

Med trådlöst så finns alltid risken för krångel, och det kan börja krångla när som helst. (Och då dyker man upp här; ”Det har alltid fungerat bra förut!!”)

Så måste man fråga och man bor i lägenhet så är svaret alltid kabel. Vet man såpass att man kan göra bedömningen själv så kan man göra som man vill. ;)
 
Alfredo Alfredo skrev:
Det kan också funka utmärkt. Jag kör IP-TV från Telenor med deras egen router och deras egen "WiFi-mottagre" vid TVn. Lösningen har fungerat "rock solid" i flera år. Inget jätteavstånd, kanske en 7-8 meter men "genom" en betongvägg, eller runt hur nu vågorna går...

Men i princip håller jag med @lars_stefan_axelsson. Kabel är alltid att föredra men är det "omöjligt" kan det även fungera bra trådlöst.
En annan lösning är att utnyttja elkablarna. Jag orkade inte dra kabel till vardagsrummet med nätverkskabel till tv box. Så jag utnyttjade överföring via elkontakter istället. Finns olika sändare och mottagare att köpa. Några även med både wifi och uttag för nätverkskabel.

De går inte att utnyttja om man har för mycket anslutet till visst elutag. Så för lägenhet kanske det skulle bli problem beroende på hur strömkablarna ligger. För mig fick jag ta kortaste väg med elkablarna och komplettera med en längre nätverkskabel. Då eluttaget närmast box och tv inte gick att få till det.
 
Redigerat:
S slurppe99 skrev:
En annan lösning är att utnyttja elkablarna. Jag orkade inte dra kabel till vardagsrummet med nätverkskabel till tv box. Så jag utnyttjade överföring via elkontakter istället. Finns olika sändare och mottagare att köpa.
Och om WiFi är lite skakigt i längden, så är powerline helt slumpmässigt. Det måste ses som en nödåtgärd.
 
  • Gilla
arneri68 och 2 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
så är powerline helt slumpmässigt. Det måste ses som en nödåtgärd.
Fast har man slumpen på sin sida kan det fungera utmärkt. Jag kör powerline ca 50 meter mellan två hus på landet och har helt problemfritt streamat TV över detta i flera år. Och visst, kabel skulle kännas bättre men 50 meter grävning bara för att det känns bättre känns inte motiverat. Visst skulle jag få högre hastighet men så länge hastigheten räcker för störningsfri TV behöver den i detta fall inte vara högre.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Fast har man slumpen på sin sida kan det fungera utmärkt. Jag kör powerline ca 50 meter mellan två hus på landet och har helt problemfritt streamat TV över detta i flera år. Och visst, kabel skulle kännas bättre men 50 meter grävning bara för att det känns bättre känns inte motiverat. Visst skulle jag få högre hastighet men så länge hastigheten räcker för störningsfri TV behöver den i detta fall inte vara högre.
Precis. Och så pluggar frun in en ny apparat någonstans i närheten och så tappar du länken helt. (Been there, done that.)

Man kan göra så. Men då får man vara beredd på problem. Så länge man är det och är beredd och kunnig på felsökning så är det naturligtvis bara att köra.

"Rätt" lösning på alla dylika problem är och förblir kabel eller fiber. Då man kan garantera bra anslutning under alla driftförhållanden (i hem-miljö). Det bör därför vara första rekommendationen. "Om man måste fråga, då är svaret kabel/fiber."

Det är inte för inte som de flesta ISP:er vägrar att ta emot en felanmälan med mindre än att man pluggar in en dator direkt i CPE:n. (Hur de tänkt det skall gå till idag när allt färre har sådan utrustning, det är en bra fråga...) Alla former av kommunikation som inte är dedikerad kabel/fiber är nämligen en så uppenbar och vanlig felkälla.
 
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Och så pluggar frun in en ny apparat någonstans i närheten och så tappar du länken helt.
Sånt gör inte min fru! :crysmile::p
 
Alfredo Alfredo skrev:
Sånt gör inte min fru! :crysmile::p
Då gäller det inte för dig. Bara för alla oss andra... ;)
 
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
Till och med om man har egen grävmaskin får man bara rätt mycket kabelentusiast för att gräva enbart för internetaccess via kabel för en separat byggnad.
Det är väl förutsägbarheten, om det kommer fungera, dvs osäkerheten som är problemet powerLine och i viss mån Wi-Fi.

Man kan inte bara köpa 2 PowerLine adaptrar och säga att det är omöjligt att få PowerLine adaptrar att fungera om det inte fungerar. Det är iofs tillåtet att ge upp om det inte fungerar. I värsta fall bör man med 6 powerLine adaptrar och små ingrep i elinstallation få det fungera mellan 2 byggnader med stor säkerhet, tycker jag.

Första adapterns sätter man vid routern.
Andra vid elcentralen som har till uppgift att föra över signalen till ledningen till andra byggnaden, för att byta fas och brygga över dvärgbrytare och JFB som kan dämpa signalen. Tredje adaptern ansluter till andra med en stump ethenetkabel och till en fas på ledningen till den andra byggnaden.
Vid destinationsbyggnadens elcentral sitter fjärde adaptern som plockar av signalen och för över den till den femte adaptern och ut på den andra byggnadens elnät.
Och till sist sjätte adaptern som ger en trådad anslutning till något, kanske en Wi-Fi AP, på lämpligt ställe.
Vid elcentrakerna bör man sätta upp dedikerade eluttag för adaptrarna om helst är anslutna via en diazedsäkring.
:cool:

Har man korta ledningar och/eller diazedsäkringar kan något eller flera av hoppen utelämnas.
PowerLine adaptrarna bör vara av modernare typ med hög hastighet som trivs tillsammans med andra adaptrar.

En liten anekdot…
Vi hade släktbesök. Hon fick sova i gästrummet. Vid småtimmarna slutade slutade internet fungera.
Jag frågade henne dagen efter om hon märke det, Jo…
Du har dragit ut sladden till Wi-Fi routern , sade jag. :devilish:

Man bör sträva efter en enkel ren lösning med så lite prylar som möjligt. Det ger färre möjligheter till strul.
Utrustningen skall helst inte sitta i vanliga eluttag.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Man bör sträva efter en enkel ren lösning med så lite prylar som möjligt. Det ger färre möjligheter till strul.
Låter klokt, men tycker du detta är enkelt?
blackarrow blackarrow skrev:
I värsta fall bör man med 6 powerLine adaptrar och små ingrep i elinstallation få det fungera mellan 2 byggnader med stor säkerhet, tycker jag.
;):thinking::surprised:
 
blackarrow blackarrow skrev:
Till och med om man har egen grävmaskin får man bara rätt mycket kabelentusiast för att gräva enbart för internetaccess via kabel för en separat byggnad.
Det är väl förutsägbarheten, om det kommer fungera, dvs osäkerheten som är problemet powerLine och i viss mån Wi-Fi.
Njae. Det beror på skulle jag säga. Är inte avståndet för långt och svårgrävt så kostar det inte mycket svett att lägga en slang för fiber. Det har ju blivit så oerhört billigt och enkelt idag. (Fiber plus omvandlare är ju i samma härad som dina sex powerline adaptrar sett till kostnad.)

Så det beror på vad jag skall ha den andra stugan till. Skall den t ex vara hemmakontor, eller dylikt så skulle jag definitivt överväga kablage. Vi har ju många här som frågat "hur skall jag få WiFi att räcka till kontoret/verkstaden/osv." så trådlöst/powerline är inte ett självklart alternativ.

P.S. För en hundra år sedan så var det säkert många gubbar som sade exakt samma sak som du när det gällde ström till den separata byggnaden... ;)
 
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
som sade exakt samma sak som du när det gällde ström till den separata byggnaden... ;)
Att man skulle fixa det med powerline? :surprised:;):thinking::crysmile:

Sorry! :oops:
 
  • Haha
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Düsseldorff
Fan va skönt det är att sakna grannar när man hör att folk undviker trådlöst pga grannar.

Eller sakna och sakna... De befinner sig ganska några hundra meter bort och det räcker fint.
 
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Hur de tänkt det skall gå till idag när allt färre har sådan utrustning, det är en bra fråga.
Moderna routrar/fiberboxar kan göra hastighetstester själva. Det är så man löser det.
 
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Precis. Och så pluggar frun in en ny apparat någonstans i närheten och så tappar du länken helt. (Been there, done that.)

Man kan göra så. Men då får man vara beredd på problem. Så länge man är det och är beredd och kunnig på felsökning så är det naturligtvis bara att köra.

"Rätt" lösning på alla dylika problem är och förblir kabel eller fiber. Då man kan garantera bra anslutning under alla driftförhållanden (i hem-miljö). Det bör därför vara första rekommendationen. "Om man måste fråga, då är svaret kabel/fiber."

Det är inte för inte som de flesta ISP:er vägrar att ta emot en felanmälan med mindre än att man pluggar in en dator direkt i CPE:n. (Hur de tänkt det skall gå till idag när allt färre har sådan utrustning, det är en bra fråga...) Alla former av kommunikation som inte är dedikerad kabel/fiber är nämligen en så uppenbar och vanlig felkälla.

CPEn är ju ett telcoutryck oftast menar man routern, men det kan ju även vara något annat en switch.
Min leverantör vill alltid att man kopplar ur routern och kopplar inte en dator direkt i inkommande nätverksuttag i väggen.

Dom påstår att dom inte kan felsöka annars.
Vad är det som kräver att datorn är direktansluten och inte routern?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.