Fast jag tycker att alla söderut skall betala bara , dom vil bara ha allt gratis o inte ha någon elprod alls !!!

:)!!!!
//Goerana
 
O oldtimersmc skrev:
I princip alltid så skattekronor på 35 ex borde vara samma över hela Sverige
Vill bara nyansera debatten om "orättvisa" elpriser.
Märkligt att "Vad fan får jag för pengarna-Gänget" plötsligt får problem med maktnadskrafterna så snart de inte pinkar i "rätt" riktning. Eller en Ekonomie professor emitrius från Lunds universitet ondgör sig över att de nere i skåne får så dåliga förutsättningar gämfört med Norrlänningarna!!! Man tar sig för pannan. I o försig ganska skönt att veta att den titeln inte heller garanterar att den innehavs av den skarpaste kniven i den lådan...


Så Angående el och elområden så får jag cittera "snickarsonen från Judeen" Jesus Josefsson att "giv åt kejsaren vad kejsaren tillhör (M A O låt Norrlänningarna få skörda frukten av det faktum att de blivit blåsta på älvarna mm
Per Gustafsson Har bott och har rötter i bla Malmberget Neistenkangas Harsprånget Gulsele Junsele Kramfors Härnösand Sollefteå (Hjälta) Östersund Skänninge Karlstad Bäckhammar Kristinehamn mm
 
kisumisu
Fairlane Fairlane skrev:
Riktigt så enkelt är det inte, anser åtminstone jag.
Det är ju inte säkert att gruvorna hade öppnats om det inte kommit pengar söderifrån.
Känns väldigt fel allmänt att ställa grupper mot varandra.
Fast såhär kändes det när makten är är i Södra Sverige och Södra Finland.

Bild av en mur med graffiti framför en byggnad, symboliserar restriktioner och gränser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det var okej passera om man hade "rätt papper"! Viruset storhärjade i Stockholm och Helsingfors!!! Men där var det helt okej åka som turist pga de samma land!!
2020 tappade jag sista med EU, ska var fri rörlighet men är i slutändan ändå att alla kan göra egna beslut!

Idag ska vi dessutom betala övriga EU för deras dumma beslut med energi!

Ett tag var det totalstopp mellan länderna! Inte ens släkt eller vänner fick åka till varandra! Vi som bor här på gränsen har vänner, går i affär tom jobbar i det andra landet! Men folk i södra delarna av landet bara jublade när det begränsades här!!
 
Redigerat:
Fairlane
kisumisu kisumisu skrev:
Fast såhär kändes det när makten är är i Södra Sverige och Södra Finland.

[bild]

Det var okej passera om man hade "rätt papper"! Viruset storhärjade i Stockholm och Helsingfors!!! Men där var det helt okej åka som turist pga de samma land!!
2020 tappade jag sista med EU, ska var fri rörlighet men är i slutändan ändå att alla kan göra egna beslut!

Idag ska vi dessutom betala övriga EU för deras dumma beslut med energi!

Ett tag var det totalstopp mellan länderna! Inte ens släkt eller vänner fick åka till varandra! Vi som bor här på gränsen har vänner, går i affär tom jobbar i det andra landet! Men folk i södra delarna av landet bara jublade när det begränsades här!!
Var det inte framförallt Finland som satte begränsningarna?
Haparanda Torneå är lite speciellt. Jag kan inte komma på några städer som kan jämföras faktiskt.

Om man gjorde rätt som begränsade resandet eller inte kan ju diskuteras, liksom utformningen av reseförbud. Att det jublades i söder tror jag isåfall måste varit något undantagsfall. Jag har inte sett eller hört något sådant
 
Fairlane Fairlane skrev:
Var det inte framförallt Finland som satte begränsningarna?
Haparanda Torneå är lite speciellt. Jag kan inte komma på några städer som kan jämföras faktiskt.

Om man gjorde rätt som begränsade resandet eller inte kan ju diskuteras, liksom utformningen av reseförbud. Att det jublades i söder tror jag isåfall måste varit något undantagsfall. Jag har inte sett eller hört något sådant
Haparanda - Torneå är ju enkelt.!
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Baarle
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
tveksamt tveksamt skrev:
Haparanda - Torneå är ju enkelt.!
[länk]
Där ser man, men ska man vara krass är det ju en stad som ligger över två länder, medan Haparanda/Torneå är två städer som ligger i två länder, förvisso två städer som är tätt integrerade.

Om det var vettigt att stänga den gränsen eller inte kan diskuteras, liksom om det var lämpligt att stänga för trafik mellan Danmark och Sverige (i en riktning), men jag tror inte på att folk i söder jublade när man stängde gränsen mellan Haparanda och Torneå.
 
kisumisu
Fairlane Fairlane skrev:
Var det inte framförallt Finland som satte begränsningarna?
Haparanda Torneå är lite speciellt. Jag kan inte komma på några städer som kan jämföras faktiskt.

Om man gjorde rätt som begränsade resandet eller inte kan ju diskuteras, liksom utformningen av reseförbud. Att det jublades i söder tror jag isåfall måste varit något undantagsfall. Jag har inte sett eller hört något sådant
Jodå det var Finland som begränsade mest! Men som sagt man tar besluten i södra Finland.
Tror du norra Finland ville ha det (även om det var en tokig läkare i grannkommunen till Torneå som uttalade de ena o de andra)?

Men även Sverige begränsade ett tag. Var mycket komplicerat när jag själv är svensk medborgare och många i min släkt är finska medborgare!

Man kunde se den jubeln i sociala medier.

Det som var sjukt att med rätt papper t ex dubbel medborgarskap gav dig rätten beträda gränsen!!
Sedan berodde det väldigt mycket på vem som satt vakt!

Allt det här var helt bortkastat då båda länderna hade redan viruset!

Det enda som var bra att det var mer koll från tullens håll. Men just den här rasismen.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
kisumisu
tveksamt tveksamt skrev:
Haparanda - Torneå är ju enkelt.!
[länk]
Hahaha så sant :)
Rätt häftig faktist.

Det finns en myt, säger myt för vet ej om den är helt sann. Det är att Svenskarna o Ryssarna var på fyllan...dvs att gränsen skulle ha gått i Kalix redan o svenskarna ville den skulle gå nånstans i Kemi.

Finns dock en märklig gränsdragning, är ju normalt älven som håller länderna isär. Men just här i Haparanda har vi en del landsgräns. Man är redani Finland innan man möter älven ;)
 
kisumisu
Såhär såg den riktiga "muren" ut

Rad av metallstaket som blockerar en trottoar och skapar en passage på en urban plats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggarbetsplats med en temporär staketbarriär framför en staty och bakomgrund av byggnader och träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tomt gaturum med en avstängd gatudel och en tom fontän framför byggnader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Konstruktionsområde med orangea staket nära en tömd, blå pool med stadshus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ledsen
mikethebik
  • Laddar…
kisumisu
Fairlane Fairlane skrev:
Där ser man, men ska man vara krass är det ju en stad som ligger över två länder, medan Haparanda/Torneå är två städer som ligger i två länder, förvisso två städer som är tätt integrerade.

Om det var vettigt att stänga den gränsen eller inte kan diskuteras, liksom om det var lämpligt att stänga för trafik mellan Danmark och Sverige (i en riktning), men jag tror inte på att folk i söder jublade när man stängde gränsen mellan Haparanda och Torneå.
Visst är det olika länder, men det är just sådant här man ser på tokiga beslut som tas söderut!!
Tror knappast man hade tagit sådana beslut här i norr! När man förstör handel, folk kommer inte till jobbet och människor kanske tom inte kan träffa sina barn eller släktingar!!!
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Där ser man, men ska man vara krass är det ju en stad som ligger över två länder, medan Haparanda/Torneå är två städer som ligger i två länder, förvisso två städer som är tätt integrerade.

Om det var vettigt att stänga den gränsen eller inte kan diskuteras, liksom om det var lämpligt att stänga för trafik mellan Danmark och Sverige (i en riktning), men jag tror inte på att folk i söder jublade när man stängde gränsen mellan Haparanda och Torneå.
Visst är det så, men vi kan ta Niagara Falls istället, det är två städer på var sin sida om landsgränsen mellan Kanada och USA. Men det var egentligen bara ett stickspår, det har väldigt lite med diskussionen i sak att göra.
 
kisumisu
tveksamt tveksamt skrev:
Visst är det så, men vi kan ta Niagara Falls istället, det är två städer på var sin sida om landsgränsen mellan Kanada och USA. Men det var egentligen bara ett stickspår, det har väldigt lite med diskussionen i sak att göra.
Jag tog det här pga att visa lite vad det innebär när politiker sitter i södra delarna och har noll koll.

Det finns säkert flera exempel.

Vi lever alla under olika förutsättningar. Här hos mig är gränsen en väldigt stor tillgång och nästan krav! Det här området är nästan byggt så, I Haparanda finns det stort sett bara snus och godis butiker. Men det förstår inte en politiker som har LIDL ett stenkast från sitt fönster i samma land!

Sedan kan man ju undra varför vi måste stödja Frankrike, Tyskland mm med våran energi när vi ändå är ett eget separat land??!!!
 
kisumisu kisumisu skrev:
Jag tog det här pga att visa lite vad det innebär när politiker sitter i södra delarna och har noll koll.

Det finns säkert flera exempel.

Vi lever alla under olika förutsättningar. Här hos mig är gränsen en väldigt stor tillgång och nästan krav! Det här området är nästan byggt så, I Haparanda finns det stort sett bara snus och godis butiker. Men det förstår inte en politiker som har LIDL ett stenkast från sitt fönster i samma land!

Sedan kan man ju undra varför vi måste stödja Frankrike, Tyskland mm med våran energi när vi ändå är ett eget separat land??!!!
Inser du ironin i vad du säger?
I ena meningen säger du att gränshandeln är nästan ett krav för bygdens överlevnad, i den andra undrar du varför vi ska handla över gränserna över huvud taget..
 
  • Haha
  • Gilla
RoAd och 3 till
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Jag tog det här pga att visa lite vad det innebär när politiker sitter i södra delarna och har noll koll.
Tror inte att det handlar om norr/söder utan det handla snarare om att politikerna håller till i Stockholm och de bryr sig väldigt lite om vad folk i glesbebyggda delar av landet tycker.
Fast just Haparanda fick väl en svindyr järnväg i present från Stockholm. Sen kanske knappt nån använder den, läste nån gång att det hade varit billigare att bjuda de som tog tåget på Taxi istället. Om det är sant vet jag dock inte.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.