A
H HEM2121 skrev:
Har för mig att måste ha bygglov för viltstängsel.
till vildsvin räcker el-tråd
 
H
electroluxaren skrev:
till vildsvin räcker el-tråd
Ja, men det jag har fått info om är att om man ska ha elstängsel så krävs bygglov, det kanske är olika kommuner och om det är villatomt eller inte? Har du någon säker info om detta? Det skulle jag vara intresserad av att få veta.
 
A
H HEM2121 skrev:
Ja, men det jag har fått info om är att om man ska ha elstängsel så krävs bygglov, det kanske är olika kommuner och om det är villatomt eller inte? Har du någon säker info om detta? Det skulle jag vara intresserad av att få veta.
Det har jag aldrig hört.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
jo det är ju det jag skriver
TS äger marken och upplåter snutten mot arrendet, fast det skall visst inte vara rådande omständigheter...

eller är det din läsförståelse som har oanade brister?
Din osammanhängande text och vägran att svara på frågor ger intrycket att du är ett nättroll. Men du får gärna förtydliga vad du menar:

Är växthuset som diskuteras i tråden fastighetstillbehör eller står den på ofrid grund?

Fram tills du svarat på frågan, och därmed förtydligat din ståndpunkt, ser jag ingen poäng med att diskutera ärendet vidare med dig.
 
A
BeaumontX BeaumontX skrev:
Din osammanhängande text och vägran att svara på frågor ger intrycket att du är ett nättroll. Men du får gärna förtydliga vad du menar:

Är växthuset som diskuteras i tråden fastighetstillbehör eller står den på ofrid grund?

Fram tills du svarat på frågan, och därmed förtydligat din ståndpunkt, ser jag ingen poäng med att diskutera ärendet vidare med dig.
Dina problem får du gå till de i vita rockar som är mycket bättre på detta än här
 
  • Gilla
  • Arg
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Fan du behövs i Ukraina..
Det hade varit intressant, medges. Jag tycker dock Ukrainarna på ett bra sätt visat att det får konsekvenser att jävlas med dem.
 
H
electroluxaren skrev:
Det har jag aldrig hört.
Googlade lite och nej det verkar inte så att man måste anmäla eller ha bygglov för elstängsel. Personen som sa det till mig har fel om inte just den kommunen har egna regler.
 
A
Bart Bart skrev:
Det hade varit intressant, medges. Jag tycker dock Ukrainarna på ett bra sätt visat att det får konsekvenser att jävlas med dem.
Nu när kriget är igång så är det ju så dax med prat.
Sen kan man ju fundera på hur bra dom är när "hela" EU och övriga västvärlden pumpar in krigsmateriel och ändå är kriget inte avgjort.
 
ogrens ogrens skrev:
Bygg ett staket vid tomtgränsen.
Har du läst tråden?
 
  • Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
T TommyK72 skrev:
”om det visar sig att det står på min mark, flyttat du det då?”
Hellre än att fråga så skulle du kunna konstatera. "Ok, så om det visar sig att det står på min mark så kommer du att flytta det." (Det kan också tolkas som en fråga, men mindre som "skulle du vilja?")
 
T
M Modig skrev:
Hellre än att fråga så skulle du kunna konstatera. "Ok, så om det visar sig att det står på min mark så kommer du att flytta det." (Det kan också tolkas som en fråga, men mindre som "skulle du vilja?")
Smart tänkt! Tack!
 
s._a._m. s._a._m. skrev:
Det har blivit en lång tråd med en del off tropic!

@TommyK72 Jag förstår dig mycket väl och hur du tänker, först ser man genom fingrarna med saker och säger okay samtidigt så blir man förbannat över det och på sig själv och går och grubblar över det, samtidigt som irritationen växer inom en, men det är här det skiljer sig om man är en riktig Man ! eller bara en mört och bråk stake!
Men kan bevara lugnet stoltheten och visa man är vuxen och kan bete sig lugnt och förnuftigt så er du en vinnare i alla lägen så låt dig aldrig sjunka ner till eller under motpartens nivå. De ville du aldrig tjäna något på.

Till den granne som beter sig som Putin och som bara taget en bit av din mark och uppfört hans växthus på. Vill jag skriva ett brev i en trevlig ton, förklara att du till våren skall flytta dina får ditt och att du kommer här under hösten börja med att sätta stolpar upp till elstängsel, berätta för han att han får en tidsgräns på sig så till innan 1:a februari 2023 måste se till att ta bort växthuset och återställa marken som den var tidigare.
Lämna brevet personligt till han så du vet han mottagit det. Självklart har du kvar en kopia av brevet
På så vis har du löst problemen med han förhoppningsvis för alltid.( se till att du har ett ordentligt kraftigt el aggregat ⚡⚡)
När du har skrevet brevet, låt det ligga till nästa dag eller ännu en dag, läs det då en gång till om du tycker det bra. Skriver man ett brev under tiden man är för bannat då det risk för man har skrevet något olämpligt, därför är det alltid klokt att låta det ligga ett tag och sen läsa det när man är lugn i själen.

Gå inte dit i första hand med din kartan osv, vänta och se om han efter han fått dit brev kommer och gnäller om att något av marken är hans eller bla bla, då säger du till han att då måste han ta dit lantmäteriet till att mäta upp det och sätta deres stolper, det han som skal modbevise dig och han får så klart stå för de kostnader det medför.
Du vet ju om vart gränserna går så där är ingen tvekan från din sida, du kan ta det lugnt och låta han göra allt jobbet.

Den andre grannen känns det på mig som han inte är så vrång, han som byggde sitt snickeri ut på din mark och om den tidligere ägaren har uppgjort nått avtal med den grannen, kan ju vara svårt att veta , men detta borde isf ha stått i ditt köpekontrakt. Kanske ska kolla det. Så hade jag det när jag köpte gården här, då var det vissa omkring som hade fått "låna" jakträtten. Men det stod tydligt i köpekontraktet att iom vi ingår ett nytt avtal upphör jakträtten för dem om inte annat avtalas.

Men till den granne vill jag nog vid tillfällen ta en snack med och se om du inte kan få gjort en avtal med han... är han trevlig och om hans byggeri inte stör dig så mycket, så gör nån avtal med han att han måste få bort det säg kanske inom 2 år eller vad du känner för.
Det är ju det med grannar kan man riskera ha i 50 år, på så vis är det viktigt att ha en bra relation till sin granne om inte man har det som jag med 7 km till grannen :rofl:
Till köpekontraktet burde det ju även funnits fastighetskarta mm. som visar just vad som tillhör dig med utmärkningar vart mätpunkterna finns, men du har haft tag i lantmäteriet förstår jag och fått dig en karta så det bra.

Om du en annan gång behöver en karta eller annat, gå in på [länk] klick sedan "min karta" (kanske du bliver bedt om att logga in med ditt bank-id. ) men där på kartan zoomar du in på din fastighet, klickar ett par gånger och du får upp en ruta med Fastighetsbeteckningar - Koordinater - Höjd - Historiska kartor om det finns historiska kartor nära den valda positionen samt även gamla flygbilder tagna omkring 1960 - talet till omkring 1975. Der finns det mesta man kan behöva.
Problemet som jag ser det och om jag tolkat ts rätt så är han ganska konflikträdd och då kan det trevliga brevet istället bli ytterligere ett tips till grannen att suga tag i hela handen och dra den åt sig och så fortsätter loopen.
Man ska aldrig någonsin vara otrevlig eller använda invektiv mm MEN ska man sätta ner foten och inte bli utnyttjad igen bör man hålla tonen kort och gärna använda ett lite mer byråkratiskt språk i brevet, jag tror inte att grannen förstår något annat. Ts behöver på ett tydligt sätt markera att grannens beteende inte är ok, framför allt om de skulle råka bo bredvid varandra i 50 år!! Grannen har visat sig tämligen likgiltig över andra människors känslor och behov. Lämna då så få möjligheter och frister som man kan för att markera att grannens beteende inte är ok! Använda den öppningsreplik som ts skrev häromdagen, den var ok tycker jag. Är det så att den här saken diskuterats fram och tillbaka ett antal ggr tycker jag absolut att man kan ha med sig både kartor och andra papper.
Efter öppningsrepliken kan man ju vänligt tillägga "jag tog med lite kartor och papper som du titta på, jag förstår att du kanske inte tänkt på gränser mm när du inte har bott här så länge, det är lite att sätta sig in i..." eller något i den stilen.
Att jag svarar så här beror på att grannen verkar kunna köra över ts ganska enkelt och är man då lite konflikträdd kan man ganska lätt bli underdånig istället, därför tycker jag ts ska vara rak, kort och koncis!
Konfrontation behöver inte vara våldsam, den kan vara listig!
 
  • Gilla
Bengt Numelin och 3 till
  • Laddar…
Använder han växthuset? Börja med att öppna en burk surströmming och ställ in i det...
 
  • Haha
TommyK72
  • Laddar…
Var får du tag i en sådan?
 
  • Haha
  • Gilla
tveksamt och 2 till
  • Laddar…
PixieEddie PixieEddie skrev:
Problemet som jag ser det och om jag tolkat ts rätt så är han ganska konflikträdd och då kan det trevliga brevet istället bli ytterligere ett tips till grannen att suga tag i hela handen och dra den åt sig och så fortsätter loopen.
Man ska aldrig någonsin vara otrevlig eller använda invektiv mm MEN ska man sätta ner foten och inte bli utnyttjad igen bör man hålla tonen kort och gärna använda ett lite mer byråkratiskt språk i brevet, jag tror inte att grannen förstår något annat. Ts behöver på ett tydligt sätt markera att grannens beteende inte är ok, framför allt om de skulle råka bo bredvid varandra i 50 år!! Grannen har visat sig tämligen likgiltig över andra människors känslor och behov. Lämna då så få möjligheter och frister som man kan för att markera att grannens beteende inte är ok! Använda den öppningsreplik som ts skrev häromdagen, den var ok tycker jag. Är det så att den här saken diskuterats fram och tillbaka ett antal ggr tycker jag absolut att man kan ha med sig både kartor och andra papper.
Efter öppningsrepliken kan man ju vänligt tillägga "jag tog med lite kartor och papper som du titta på, jag förstår att du kanske inte tänkt på gränser mm när du inte har bott här så länge, det är lite att sätta sig in i..." eller något i den stilen.
Att jag svarar så här beror på att grannen verkar kunna köra över ts ganska enkelt och är man då lite konflikträdd kan man ganska lätt bli underdånig istället, därför tycker jag ts ska vara rak, kort och koncis!
Konfrontation behöver inte vara våldsam, den kan vara listig!
Jag är också konflikträdd och hade lätt hamnat i samma situation som ts. Men efter vad han skrivit har ju grannen sagt att han tycker att han har nån rättighet att använda ts mark eftersom han, grannen, har mycket mindre mark och ts har så mycket. Det skulle vara svårt för mig som fegis att argumentera emot. Så jag avundas inte ts och är så glad att vi inte kan hamna i samma situation pga inga grannar.
Jag har inga konkreta råd att komma med, vill bara berätta för ts att alla inte är beredda att gå och slå grannen på käften. Det är annars den känsla man får när man läser svaren här.
 
  • Gilla
Jumos och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.