S
Z Zeke_Varg skrev:
Hur ska man veta att det sista utföra arbetet blev bra och att vi fått det vi betalar för?
Verkar okomplicerat? Du skriver att de gått med på att så gräs, inte ordna färdig gräsmatta. Titta på när de gör det, be om info om vad de sår med och inspektera sådden efteråt. De kanske kan lämna en extra säck gräsfrö och kanske t.o.m lite gödsel som du kan stödså till våren. Deras åtagande tar ju slut när de sått, enligt det du skriver i varje fall.
 
  • Gilla
Kjol och 1 till
  • Laddar…
J
T topmount skrev:
Fast det har ju aldrig varit entreprenörens åtagande att de planterade gräset tar sig. Nu har ju företaget erbjudit sig att göra om kundens jobb för att de va glas i jorden och då tycker jag de är lite magstarkt att hålla inne pengar tills gräset har tagit sig.
Jag har inte skrivit något om att gräset ska ta sig.

Entreprenören har levererat en dålig produkt som kunden lidit skada av, mycket sannolikt att det ligger på entreprenören att åtgärda uppkomna omkostnader/åtgärder om det tas till tinget.

Att det inte är del av grundkontraktet är en sak men det är ändå entreprenören som är orsaken till att gräset behöver sås om igen vilket de tydligen fattat redan så verkar inte vara ett större problem.

Jag hade inte betalat förrän arbetet var klart, och nu har entreprenören tagit på sig att så gräset sen är det klart.
 
  • Gilla
splinter
  • Laddar…
Företaget har ju självmant utökat omfånget av arbetet man ska utföra och de skulle antagligen inte kunna avstå att ta det ansvaret eftersom felet på produkten de levererat orsakat ekonomiskt skada.

Men, det har nog aldrig varit förväntan från någon part att företaget också ska se till att gräset växer (dvs vattna osv) och då är det ju rätt rimligt att man betalar hela beloppet när felet korrigerats, dvs ny jord på plats och fräsfrön på marken.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Det måste förekomma att man sår gräs.
Att få reda på hur man resonerar då borde inte vara så svårt
 
Alltså, vi sådde i slutet på juni. I början av augusti hade jag satt begränsningskabel och körde igång robotklipparen. Här är en bild från mitten av augusti.

Köpt gräsfrön för 3000kr.
Lagt 20h på förarbete vid sådd
Vattnat satan , ca 40h,för att vi hamnade med försening av sådd. Tokvarmt.

lagt begränsningskabel 3h
Blev glada ändå för gräsmatta och att vi har en helt ok gräsmatta 2023 o framåt. Bara jobba på.

Men…

Kollade med andra om hur vi ska tänka med glas i jord och så och fick feedback att vi inte rimligen skulle acceptera det hela. Glas vandrar uppåt i jorden tydligen.

Inget jobb vi gärna ville göra om när vi lagt så många timmar och kraft men att riska att sy en fotsula är inget alternativ. Väntade dock in fakturan först innan vi sa till. (Ville inte riskera få en saltad faktura) vilket tog 2månader.

Trädgård med nysådd gräsmatta, begränsningskabel och en igångsatt sprinkler under soligt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Jag skulle övervägt rullgräs i ditt fall. Borde man inte kunna klippa befintligt gräs, dressa upp med glasfri jord och sedan lägga ut rullgräs? Då borde du få ett lagom skyddande lager mot den kontaminerade jorden, eller tror du inte det räcker?
Har du tur så tar företaget hela kostnaden och annars kanske ni kan enas om att dela på kostnaderna på något lämpligt vis. Fördelen är att ni får en fin gräsmatta som ni kan nyttja till våren och slipper hålla på och krångla med betalning.
 
B Bluppidupp skrev:
Jag skulle övervägt rullgräs i ditt fall. Borde man inte kunna klippa befintligt gräs, dressa upp med glasfri jord och sedan lägga ut rullgräs? Då borde du få ett lagom skyddande lager mot den kontaminerade jorden, eller tror du inte det räcker?
Har du tur så tar företaget hela kostnaden och annars kanske ni kan enas om att dela på kostnaderna på något lämpligt vis. Fördelen är att ni får en fin gräsmatta som ni kan nyttja till våren och slipper hålla på och krångla med betalning.
Det går tyvärr inte. Det blir för högt mot grunden.
 
tja är det en halvseriös firma etc så spara ~25+%.... medelseriösfrima 10-15% vettigfirma så var det inga bekymmer och man kan sova lungt tills våren för man vet att jobbet blir gjort
 
Förstår eran tanke kring detta, men som jag ser det så är det garanti på arbetet och det har dem visat gott nog att dem håller redan nu så varför hålla inne pengar för dem?

Jag hade betalat allt och inväntat våren, om något visar sig tokigt hade jag kontaktat dem då.
 
Z Zeke_Varg skrev:
Hej,

vi har haft ett markarbete som blev galet när jorden som levererades innehöll glas. Vi själva jämnade till marken efter jorden var på plats med en pall som vi drog, vi krattade, sådde och vi körde med gallervält och har vattnat juli/augusti. Satt upp begränsningskabel till robotklippare som körde en månad.

När vi sådde gräset noterade vi att det fanns glas och frågade grävfirman om det var i sin ordning? Fick svar att det funkar, inga problem. Efter att vi under tillväxten av gräs fortsatte hitta glas insåg vi att det här inte kommer hålla även om vi lagt satans med tid själva..

vi fick fakturan rätt sent men jag ville vänta med att ”klaga” tills vi sett fakturan. De gick med på att reparera skadan inkl att så gräs. Det har dock dragit ut på tiden och de kommer nu nästa v och tar bort all jord och lägger ny samt ska så. 500kvm.

Frågan är hur man ska tänka kring slutjobbet? Gräset kommer väl inte gro riktigt förrän till våren? Hur ska man veta att det sista utföra arbetet blev bra och att vi fått det vi betalar för? Om det inte gror och blir kast resultat så har man mindre att komma med om man redan betalat fakturan.

En slutlig fråga är, hur bedömer man det sista jobbets pris (om man nu ser det som ok att hålla på sista delen av betalning) till man sett att det blir ok?

Totala arbetet som genomförts är på ca 150000kr (inkl ta bort många ton sten från tomten).
Jag tog bort gammal gräsmatta, la på 40m3 jord över hela tomten och samtidigt grävde ner slang för bevattning på fem olika platser. Gräsytan är ca 600m2.
För detta betalade jag 60000kr.
 
Z Zeke_Varg skrev:
Hej,

vi har haft ett markarbete som blev galet när jorden som levererades innehöll glas. Vi själva jämnade till marken efter jorden var på plats med en pall som vi drog, vi krattade, sådde och vi körde med gallervält och har vattnat juli/augusti. Satt upp begränsningskabel till robotklippare som körde en månad.

När vi sådde gräset noterade vi att det fanns glas och frågade grävfirman om det var i sin ordning? Fick svar att det funkar, inga problem. Efter att vi under tillväxten av gräs fortsatte hitta glas insåg vi att det här inte kommer hålla även om vi lagt satans med tid själva..

vi fick fakturan rätt sent men jag ville vänta med att ”klaga” tills vi sett fakturan. De gick med på att reparera skadan inkl att så gräs. Det har dock dragit ut på tiden och de kommer nu nästa v och tar bort all jord och lägger ny samt ska så. 500kvm.

Frågan är hur man ska tänka kring slutjobbet? Gräset kommer väl inte gro riktigt förrän till våren? Hur ska man veta att det sista utföra arbetet blev bra och att vi fått det vi betalar för? Om det inte gror och blir kast resultat så har man mindre att komma med om man redan betalat fakturan.

En slutlig fråga är, hur bedömer man det sista jobbets pris (om man nu ser det som ok att hålla på sista delen av betalning) till man sett att det blir ok?

Totala arbetet som genomförts är på ca 150000kr (inkl ta bort många ton sten från tomten).
Jag hade nog förr bett dem redovisa var jorden kom ifrån. Harpad matjord bör inte innehålla glas i så pass stora mängder så att den inte går att användas.
 
Jag skulle kräva att firman sanerar jorden från glas och utföra geologisk analys för att påvisa eller utesluta gifter i jorden.

Jorden kan komma från förorenad plats där det dumpats batterier, kylskåp och asbestmaterial.

När detta är gjort skulle jag räkna på nedlagt arbete ni själva gjort, vattenåtgången samt kostnad för nytt gräs. Jag skulle kräva gräs på rulle och summera kostnaden. Det är summan jag skulle hålla inne med till våren. Men minimum 70-80 tusen som skulle jag ruva på tills jag fått svinga golfklubban på nylagda gräset.
 
C
Är det en firma som jobbar med trädgårdsanläggning? I så fall torde man kunna lita på att slutresultatet blir bra. Men om gräsmattor ligger utanför deras kompetensområde skulle iallafall jag överväga att begära ekonomisk kompensation och göra om jobbet själv eller anlita en trädgårdsfirma.
 
Q
Z Zeke_Varg skrev:
Alltså, vi sådde i slutet på juni. I början av augusti hade jag satt begränsningskabel och körde igång robotklipparen. Här är en bild från mitten av augusti.

Köpt gräsfrön för 3000kr.
Lagt 20h på förarbete vid sådd
Vattnat satan , ca 40h,för att vi hamnade med försening av sådd. Tokvarmt.

lagt begränsningskabel 3h
Blev glada ändå för gräsmatta och att vi har en helt ok gräsmatta 2023 o framåt. Bara jobba på.

Men…

Kollade med andra om hur vi ska tänka med glas i jord och så och fick feedback att vi inte rimligen skulle acceptera det hela. Glas vandrar uppåt i jorden tydligen.

Inget jobb vi gärna ville göra om när vi lagt så många timmar och kraft men att riska att sy en fotsula är inget alternativ. Väntade dock in fakturan först innan vi sa till. (Ville inte riskera få en saltad faktura) vilket tog 2månader.

[bild]
Om det tog 2 månader för dig att reklamera ett fel du hittat, så var det nästan goodwill att det åtgärda felet.
Man skall reklamera så snart som möjligt om man hittar ett fel, annars kan de neka det.
Kanske inte i ditt fall men det kan bli följdskador och ökade kostnader om det dröja med att anmäla felet och det är ju inget de skall stå för om de inte är deras fel.
 
Q jope84 skrev:
Om det tog 2 månader för dig att reklamera ett fel du hittat, så var det nästan goodwill att det åtgärda felet.
Man skall reklamera så snart som möjligt om man hittar ett fel, annars kan de neka det.
Kanske inte i ditt fall men det kan bli följdskador och ökade kostnader om det dröja med att anmäla felet och det är ju inget de skall stå för om de inte är deras fel.
Vi påtalade glaset ganska omgående när vi hittat det men de meddelade att det inte var något problem. Sen reflekterade vi över tid, kontaktade konsumentombudsmannen och höra oss för. Tycker nog att vi gjort det vi skulle.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.