Hej Vänner,

Jag har problem med wifi-täckning pga en ovanlig konstruktion på byggnaden.

Fiber kommer in i garaget, och det sitter en vit dosa med fyra nätverksutgångar på insidan.

Det finns två nätverkskablar dragna från garaget, en till undervåning, en till övervåning.

Jag vill kunna använda datorer och annat med nätverkskabel, samt enheter med wifi på båda våningsplan.

Kan jag stoppa kablarna i varsin port på den vita fiberdosan och sätta en router i andra ändan på båda våningsplan, och på så sätt få wifi och möjlighet att koppla in med kabel på båda våningsplan? Går det att ha två routers i den konfigurationen och kommer det att funka att röra sig mellan de båda wifinätverken?

Leverantör är Banhof.

Om inte, vet någon hur man kan göra för att få samma resultat, dvs wifi på båda våningsplan och möjlighet att koppla in med kabel.

Jag vill inte använda repeaters eller sätta upp ett meshnätverk eftersom byggnaden är komplex och det finns två nätverkskablar dragna.
 
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
Det finns ofantligt många lösningar. Hur mycket får det kosta?
Spontant så tänker jag att routern får sitta i garaget, och så kopplar du in dina kablade datorer och en accesspunkt i en switch på varje våning.
 
Tillägg: Jag vet inte om Bahnhof tillåter inkoppling av två routers på samma abonnemang, men får man det så kan du såklart ha två routers. Men det blir sannolikt lite bökigt för rörliga enheter när du byter våning, de lär inte byta nät lika smidigt som man skulle vilja.

Dessutom kommer du inte kunna komma åt enheter mellan planen så potentialen för "det smarta hemmet" kommer att bli begränsad.
 
En router är egentligen något du sätter mför att översätta trafik mellan två olika nät. Generellt mellan internet och ditt hemma nätverk. Sen brukar många routrar även innehålla en trådlös sändare eller Accesspunkt (AP).

Gissningsvis så kan du bara använda ett uttag på din switch i garaget. De andra uttagen är nog för IPTV eller IPTELE.

Den bästa lösningen som jag ser det är att sätta en router (med inbyggd AP eller inte) i garaget. Till den kopplar du dina två kablar till resp våningsplan. På varje våningsplan sätter du sedan en AP. Då har du två AP som ger wifi till båda våningarna. Vill du koppla in saker med kabel så sätter du bara en switch imellan.

Finns bra APs från exempelvis Ubiquti (unifi) eller TP-Link (omada).
 
  • Gilla
jonaskop och 1 till
  • Laddar…
Hej,

Tack för bra svar.

En router i garaget alltså bästa lösningen.

Vad får det kosta och hur komplicerat får det bli?

Jag har redan lite routrar. Vill helst inte köpa mer blinkande burkar. Har hört att man på något sätt kan bygga om en router till en acesspunkt genom att "bygla" den. Nyfiken på hur detta går till, någon som vet? Det fina är då att jag får en wifiacesspunkt OCH en liten switch i samma låda.

Vet någon hur jag skall konfigurera om jag kopplar "vit låda" till router i garaget och sedan vidare parallelt till två routrar som "byglats" så att jag får wifi och möjlighet att koppla in med kabel på båda våningsplan?
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
En observation:

Jag har provat att koppla in en router på 1 i den vita lådan och en dator direkt på 2.

Båda funkar, routern ger wifi och kan användas med kabel till dator, och datorn direktkopplad på 2 funkar.

Betyder det att det går att koppla in två routrar samtidigt?
 
Jag kollade lite på accesspunkter men jag fattar inte, det verkar vara en pryl som man kopplar in med kabel, och sen skickar den ut wifi på ett ställe dit routern inte når.

Det är ju bra, men jag vill ha både kabel och wifi, typ en switch med wifi.
 
Jag hade nog byggt så här. Switchen i garaget är altså den du har fiben kopplad till.
Nätverksschema som visar anslutningen från internet till switch i garaget och routrar på olika våningar med AP-enheter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Du kan ofta ställa in en gammal router att fungera i AP-mode. Brukar finnas i inställningarna. Om du skriver vilka routrar du har så kan man kolla i manualen. Generellt är det bättre att köpa dedikerade APs. Men vill man köra den billigare varianten så kan du använda gammal utrustning. Då kan du även skippa switchen på resp våningsplan.
Återigen skulle jag rekommendera att ha dedikerad hårdvara för detta.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar

Jag förstår skissen, tack för den.

Eftersom det här kan vara en tillfällig lösning vill jag helst återanvända gamla prylar, och jag är inte så noga med farten (har ett billigt abbonemang till att börja med)
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Har du 3 gamla routrar som 2 av dem går att sätta i AP mode så går det ju att bygga enligt ritning.
1 router i garaget direkt vid fibern. Och koppla in kablarna.
I varje ände av kablarna sätter du dina routrar i AP läge så har du både kabel möjlighet och wifi på båda ställena.
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
C camelspin skrev:
Tack för svar

Jag förstår skissen, tack för den.

Eftersom det här kan vara en tillfällig lösning vill jag helst återanvända gamla prylar, och jag är inte så noga med farten (har ett billigt abbonemang till att börja med)
Mitt förslag:
Du kan koppla upp en förmodligen helt okej lösning mha tre routers. Du sätter en i garaget och låter den vara helt normalt konfigurerad. De andra två sätter du på respektive våning. MEN tre saker ändras:
1. Stäng av deras inbyggda DHCP-servrar.
2. Sätt deras interna IP-adresser till fasta adresser som överensstämmer med det IP-nät som routern i garaget tillhandahåller (vanligtvis 192.168.x.x någonting). Var noga med att välja adresser som inte delas ut av garagerouterns DHCP-server för då blir det krock = dåligt.
3. Koppla in dem till garageroutern via en av deras LAN-portar, inte WAN.

Kan man köra dem i AP-mode blir det kanske lite enklare, men jag har personligen inte träffat på speciellt många routers där ett sådant läge finns.

Förmodligen kan du döpa WiFi-näten i dem till samma sak (men lägga dem på olika kanaler) för att få en fejkad känsla av roaming/mesh. Men det kan kanske bli konstiga krockar, i så fall får du ge dem olika namn.
 
Redigerat:
C camelspin skrev:
En observation:

Jag har provat att koppla in en router på 1 i den vita lådan och en dator direkt på 2.

Båda funkar, routern ger wifi och kan användas med kabel till dator, och datorn direktkopplad på 2 funkar.

Betyder det att det går att koppla in två routrar samtidigt?
Det brukar funka, men det kan hända att Bahnhof har invändningar. Dessutom får du som sagt två helt separata nätverk i huset på detta vis vilket kanske inte är önskvärt.
 
1. Routern har NAT, dhcp och dns. Stäng av ap om den inte behövs i garaget.
2. Stäng av nat, dhcp och dns på burkarna som skall agera ap med switch.
3. Väj olika wifi kanaler på ap;arna, gärna med bra mellanrum. 2,4 Ghz har kanal 1-13. Välj gärna 1 på ena och 6 eller 13 på den andra. Gör liknande med 5 Ghz bandet.

Om du nämner vilka blippande burkar du har kommer du få mer hjälp av forumet.
 
Hej,

Tack för bra svar.

Jag återkommer när jag börjat mecka upp alltihop.

DW
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Liten statusrapport:

Banhof ger olika antal IP-nummer beroende på vilket abbonemang och i vilket fibernät man sitter.

I mitt fall är det endast 1, och det går inte att fuska pga någon inloggning.

Alltså är det helt nödvändigt att koppla in EN router och grena upp efter den.

Besökte en routerbutik, dom hade trevliga modeller som man lätt kunde ställa om till accesspunkt med programvara/telefonapp och de var inte särskilt dyra, och skulle i princip konfigurera sig själva. Dom trodde dock det skulle blli svårt att få till en mesh-liknande funktion om man rör sig mellan accesspunkterna. Det kan jag ta så det bli nog bra det här.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.