Jag renoverar ett rum i källaren i huset (byggt 1915) och skulle i samband med detta måla de synliga vattenrören till radiatorer i rummet.
Isoleringen på dessa är av någon tidigare ägare redan borttagen men små rester satt kvar här och där.
Jag tog på mig ett vanligt munskydd (tänk sjukvården) och började gå loss med att gnugga bort resterna.
Resterna lossnade i små kakor och den torra svampen jag använde för att gnugga bort fick ”gipsdamm” på sig.
Efter bara någon minut slog det mig att detta kunde vara asbest då det användes friskt i isoleringen under den tid jag beräknar att rören är ifrån (typ 50-tal).
Kläderna hade en del små ”kakor” på sig så jag knallade ut och hivade allt i en hög på baksidan.
Därefter en ordentlig dusch.

Jag drog därefter på mig en skyddsoverall (engångs) samt plasthandskar och rengjorde rören med rikligt blöta tvättservetter så att det inte skulle damma.
Resterna lossnade enkelt från hela rören och jag la allt i en sopsäck som jag förslöt.
Därefter målade jag rören som det var tänkt innan jag våttorkade golvet ordentligt.

Nu till min fundering.
Jag höll inte på alls länge och såg egentligen inget damm i luften mer än det som var på svampen.
Det som gör mig lite nojig är att vi har tvättstugan precis utanför detta rum med massa kläder hängandes på tork.
Hur gör jag med dessa? Kasta? Tvätta?
Jag bedömer att det inte kan ha kommit några större mängder damm ut i luften, men man blir ju nojig då 99% av alla trådar/artiklar som handlar om asbest ger ett intryck av att man kan räkna med cancer även vid en ytterst liten dos.

Jag oroar mig inte så mycket för egen del utan mest för att frun/barnen ska bli exponerade.

Bifogar även lite bilder som visar det jag misstänker kan innehålla asbest.
(Observera att det ena närbilden visar en del av kakan som är lite svart. Detta beror på att jag försökte elda för att se om det brann. Det gjorde det inte.)
Tänker även dra iväg rester på analys i veckan.

Vad tror ni? Hur bör jag gå tillväga för att säkerställa minimal exponering för övriga familjen?
 
  • Närbild på en metallrör med flagnande färg och tecken på korrosion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Spacklad och skuren yta på en mörk träbalk med ojämna kanter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en sliten betongyta med fläckar och småsten inbäddade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsarbete i ett rum med spacklade väggar, stegar och byggmaterial synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en bit avfall på betongyta, misstänkt byggmaterialrester.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, troligen rester av asbestduk som brukar lindas runt rören innan isoleringen.
 
Ser ut som asbest. Behöver nog inte ens analys.
 
Vem renoverar/river etc med ett som du skriver "vanligt munskydd (tänk sjukvården)"
Använd riktig mask/munskydd oavsett om det är asbest eller inte.
 
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Vem renoverar/river etc med ett som du skriver "vanligt munskydd (tänk sjukvården)"
Använd riktig mask/munskydd oavsett om det är asbest eller inte.
Ja jag gjorde det ju uppenbarligen tuffing.
 
  • Gilla
Kretius och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ja, troligen rester av asbestduk som brukar lindas runt rören innan isoleringen.
imported_Benno imported_Benno skrev:
Ser ut som asbest. Behöver nog inte ens analys.
Jaja, nu är skiten borta iaf.
Har ni någon koll på hur man gör med kläder i angränsande rum? Går det sanera på något sätt?
 
BirgitS
C -CFG- skrev:
Har ni någon koll på hur man gör med kläder i angränsande rum? Går det sanera på något sätt?
Vädra utomhus i blåst?
 
  • Gilla
multix
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Vädra utomhus i blåst?
Kan man räkna med att dammet släpper från kläderna?
 
  • Gilla
multix
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ja, troligen rester av asbestduk som brukar lindas runt rören innan isoleringen.
imported_Benno imported_Benno skrev:
Ser ut som asbest. Behöver nog inte ens analys.
Det går inte att vara så kategorisk. Asbestfibrer syns inte för blotta ögat och enda sättet att veta är att skicka på analys. Rörisolering med gipsbinda fanns både med och utan asbest-tillsats, asbesten användes främst i böjar och avslut för att göra isoleringen starkare.

Jag menar inte att förringa faran med asbest men man behöver inte heller måla fan på väggen. Om rivningsarbetet redan är avslutat och rummen våttorkade, vad spelar det för roll nu? Antingen så skickar man på analys och blir säker på vad det är för material för framtida arbete på liknande utrustning eller så släpper man det. Gjort är gjort liksom, det tjänar inget till att gå och gräma sig av ovisshet.
 
BirgitS
C -CFG- skrev:
Kan man räkna med att dammet släpper från kläderna?
Om kläderna fortfarande hänger där och man bär ut dem försiktigt utan att vika ihop dem eller på andra sätt trycka in asbestfibrerna i tyget så tycker jag att det bör fungera.
 
  • Gilla
multix och 1 till
  • Laddar…
zarkov zarkov skrev:
Det går inte att vara så kategorisk. Asbestfibrer syns inte för blotta ögat och enda sättet att veta är att skicka på analys. Rörisolering med gipsbinda fanns både med och utan asbest-tillsats, asbesten användes främst i böjar och avslut för att göra isoleringen starkare.

Jag menar inte att förringa faran med asbest men man behöver inte heller måla fan på väggen. Om rivningsarbetet redan är avslutat och rummen våttorkade, vad spelar det för roll nu? Antingen så skickar man på analys och blir säker på vad det är för material för framtida arbete på liknande utrustning eller så släpper man det. Gjort är gjort liksom, det tjänar inget till att gå och gräma sig av ovisshet.
Jag skickar in för provtagning i morgon så får vi se vad svaret blir.

Är inte speciellt orolig för egen del utan mer om det lilla kan ha spridit sig till angränsande tvättstuga och satt sig i barnens kläder.
Just denna del skulle jag önska tips och råd till hur man kan rengöra deras kläder (om man nu kan det).
 
C -CFG- skrev:
Just denna del skulle jag önska tips och råd till hur man kan rengöra deras kläder (om man nu kan det).
Tvätta dem igen.
 
  • Gilla
multix och 2 till
  • Laddar…
zarkov zarkov skrev:
Tvätta dem igen.
Jag kör en vädring och därefter tvätt på nytt. Tack!
 
  • Gilla
multix och 2 till
  • Laddar…
zarkov zarkov skrev:
Det går inte att vara så kategorisk. Asbestfibrer syns inte för blotta ögat och enda sättet att veta är att skicka på analys. Rörisolering med gipsbinda fanns både med och utan asbest-tillsats, asbesten användes främst i böjar och avslut för att göra isoleringen starkare..
Det där går inte att ta fel på. Man satte ett lager ren asbest närmast röret. Isoleringen har sedan tagits bort för att få lite varmare i källaren.
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Det där går inte att ta fel på. Man satte ett lager ren asbest närmast röret. Isoleringen har sedan tagits bort för att få lite varmare i källaren.
Ofan. Det enda jag får glädjas åt är att det inte var några större mängder jag drog bort torrt.
Resterande rester blötte jag ordentligt och tog bort med våtservetter.

Vi får väl se om lungorna kollapsar om sisådär 20 år…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.