Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Jodå, vi finns! Vi tillverkar allt från pex-högspänningskablar till fk. Personligen så gör jag mest ekkj och ekk-light.

Sen så har vi en till fabrik i Hudiksvall som gör det finare sortimentet typ fiber och datakablar.

Ang. om man kan se vart kabeln är tillverkad så finns det nåt som heter ursprungsmärkning som man måste ha, tex om manteln är omärkt så måste det gå att ta reda på vem som tillverkat kabeln ändå. Kulo tex. har ju ingen märkning alls men den märker vi med "Ericsson" på den blåa parten. Övrig kabel som är omärkt så finns det en märktråd som är specifik för oss (grön/vit) som man lägger med under manteln.
 
Där jag jobbar tar vi 141 kr/m  ;D


Inklusive moms, men ändå ;)
 
Holger_Olofsson
Jag säger bara: sluta försörja era elektriker!
1. Köp materialet själv
2. Ta alltid offert från flera elektriker
 
S
Vet inte om jag ska skratta eller gråta efter att ha läst allt!

Hur ni än gör och var ni än köper grejerna så är det ni (vi?) som slutanvändare som förlorar pengar.
 
För att få det nästan gratis köp allt själv och gör jobbet själv och om det blir rätt måste väl det bli billigast
 
Man får ju se till att minimera förlusten.
Och det gör man just genom att ta in priser från flera firmor och begära att få priset inkl/exkl matrial och lära sig såpass mycket att man kan vara en bra kravställare.

Det är tyvärr ett faktum att det finns ett antal mer eller mindre oseriösa företag där ute. Eftersom jag håller på mer med nätverk än starkström så har jag mest erfarenhet från den sidan. Det hör inte till ovanligheterna att man försöker med "Ett kanonbra fastpris", "bara 2000:- jacket eller 3000:- om vi sätter dubbeljack".

Detta är då utan mätprotokoll och med rena standardprylar i Clas ohlson klass
 
det är skillnad på kabel och kabel. för ett antal år sedan jobbade jag åt ett större installationsföretag som gjorde installation på en stor industri. industrin hade själv köpt in kabeln vi skulla använda. tyvärr gick inte den att mantla av som normal eklk utan man var tvungen att skära längsefter hela vägen, jämfört med annars bara runt och vicka och dra. det tog betydligt längre tid at göra jobbet så inte blev det någon vinst för industrin då. en annan gång köpte dom själv lampor som vi bytte åt dom (det var så dyrt att köpa av företaget jag jobbade på) men det visade sej att dom inte passade så vi fick åka ut till elgrossisten, beställa lampor och sen sälja dom till kunden iaf. så ibland blir det inte billigare att själv köpa saker, men priset på eklk i denna tråda var väl högt......
 
Jag har själv varit med om den billiga "underbara" kabeln som många verkar tala gott om men sanningen är den att är den svårskalad så stiger ju timpriset för kunden, och så kan man få stå och slita rätt rejält med den, vilket sliter på våra kroppar, angående det sista så är jag inte villig att kompromissa för en sekund, vi yrkesmän gör inte elen i enbart ditt hus utan vi jobbar med det på heltid.

Om kablen dessutom är missformad så lämnar man inte ett "sjysst" jobb efter sig, och var är yrkesstoltheten i det?

Sen kan ju klaga på att kunden inte får del av rabatten som elektrikern får på kabeln, men sanningen är väl den att rabatten är till för montören, det är han som har förhandlat till sig rabatten... Eller har du gjort det? Är det din förtjänst?

I nästa kapitel tar vi upp det höga meterpriset som Olof fick betala, då kan vi tänka oss att du går till en butik och köper en vara, utan att jämföra med andra butiker, sen en stund efter köpet upptäcker du att det är billigare i en annan affär, då detta inträffar kan man antingen göra som vissa här och och spy galla över den dyra butiken, om hur det på nått sett är deras fel att du harblivit "lurad" eller så kan du kanske fråga dig själv varför du inte jämförde mellan de olika alternativen.......
 
Till att börja med är det inte alls säkert att en elmontör har de allra bästa priserna hos en grossist. Jag arbetar på en grossist inom databranschen, och den som kommer in och skall ha tre nätverksuttagöver disken en morgon, som sedan skall faktureras, betalar mycket mer än den butikskedja som köper 1800st (en halvpall) som vi kan skicka "den här veckan". Förmodligen hade det blivit billigare för montören att åka till den butikskedjan och handla där, eftersom butikens organisation för att sälja små kvantiteter till många är långt mycket mer effektiv än vår.

Jag tycker dock att en montör gärna får tjäna en slant på sin materialförsäljning. I några andra trådar har jag uttryckt att 30% marginal för lite prylar är helt OK att betala, jag som kund vet ju då att montören kan produkterna, och det blir lättare med garantier och sådant. Förhoppningsvis blir det också billigare, och går snabbare, än om jag skulle jaga material själv med frakter och transportkostnader inkluderat.

Därför tycker jag att det verkligen är att gräva en grop åt sig själv när man försöker ta till värsta ockerpriserna. Förtroendet försvinner, man har för alltid en missnöjd kund som aldrig kommer rekommendera dig, och alla lär sig att köpa material själv. Då tjänar man inga procent alls.

Om elektrikern i ursprungsfallet hade nöjt sig med 55-60kr/meter hade förmodligen ingen lyft på ögonbrynet, och allt hade varit frid och fröjd.
 
Jo jag vet jag råkade formulera mig fel, jag borde ha skrivit: ........då detta inträffar kan man antingen göra som vissa här och spy galla över alla butiker........
 
Att många elfirmor tar ut höga priser på material beror på att timdebiteringarna är för låga.

Om jag skall betala 25 tusen/månad för mina anställda, dvs en kostnad med avgifter på ca 42 tusen + verktyg utbildningar + bilar lokaler mm, så går inte ihopp med 320 kr/tim. Vi får lägga ner, "kasta in handduken"

Vi lägger därför 30% på våra inköpspriser, det går då ihopp, men blir inget över. Många tycker vi är billiga.

Men jag skulle vilja utbilda min personal ännu mera, se till att behålla de bästa, så det är frågan om inte det är de andra firmorna som har rätt prissättning och vi fel.

Skall jag vara ärlig skulle jag vilja höja timdebiteringen 100 kr och kanske lägga på 20% på materialinköp (garantiåtagande). Detta kan vi inte själva åstakomma men det skulle helt radera ut privatmarknaden på elmaterial. Spännande tanke....
 
Tänkte att när ni diskuterar priser ska jag berätta en grejj om en elinstalation en gång där kunden OCH elinstalatören fick det både billigt och bekvämt.

Det börjde tidigt en måndagmorron förra sommaren när undertecknad satt och lästa morrontidningen fick ett telefonsamtal.
Det var en kompis som ringde och vill ha el dragen i sitt gamla ombyggda missonshus.
Sakt och gjort: Undertecknad åkte ut till sin kompis och tittade: Jo Då , Det behövdes dra en del nytt, och inte nog med det: Den mordena elen blev instalerad 1958-59, tidigare var det knoppledning och två ( !!!! ) eluttag i hela huset.
Huset bestog DÅ av en sal , en läktare samt en lägenhet på 1 R.o.K.
Då den morderna elen blev instalerad 58 satten ett nytt gruppskåp in , med 12 grupper.
Till det kopplades då Elvärme samt bel. in.
Den stora salen fick sex st 1 kW infrarör, samt fyra st lamputtag, spottar över altaret samt ett väggutag vid dörren och ett vid gaveln.
Röda lampor , två st , moterades som utrymmningsbelysning , över dörren till kapprummet och över dörren till yttertrappan.
Mittemot dörren till salen fanns tappen till läktaren , där inne vid trappans fot satt elcentralen.
Då byggdes även en liten sal av det stora rummet i lägenheten som det hette. Även det fick en st 1kW infravärmare, även kapprummet fick sig ett infrarör.
Nog tjatat om det , men nu vet ni hur mycket el det var då.
Senare utrustades huste med VVB , Tvättmaskin , Flera väggutag , mer bellysningsgrupper , elspis samt eget VU till kyl/frys.
Allt detta i tre separata lådor utöver den som satt .
Dock i samma utrymme som den första centralen , fast på väggen som sitter i 90 grader mot mätarskåpet och den första lådan.
I den första lådan kommer allt infält , men i de tre andra lådorna kommer allt på väggen , sicken tur för undertecknad som kommer få koppla.

Nog tjatat , men nu vet ni hur det ligger till med redan befintlig el.

När huset byggdes om på 80-talet, snarare började byggas om , det blev klar förra sommaren ungefär, blev det 5 ( !!!! ) extra rum i den stora salen.

Allt detta ska då ha el, plus att ett av de fyra rummen inte är sovrum , utan snickarvekstad, ett är hela övervåningen som då blev när det blev två våningar i den stora salen , det rummet blev ett allrum , sam att lilla salen blev ett sovrum , och halva v-rummet blev sovrum.

Nog tjatat för tredje gången , men nu vet ni bannemej hur mycket el som skulle dras.

Nog sakt om det.

När undertecknad började luska i det hela konstaterades att det behövdes:
En ny central , som ersättning till de tre små lådorna som innehåller alla trefasgrupper samt VU/Bel grupper som kom till äfter 58.

Två sovrum , snickarverkstaden och det stora allrummet behöver alltså VU+Bel samt att snickerian ska ha en lr två kraftuttag.

Bara att börja konstatera:

Det behövdes dras ny matning till vardagsrummet , två lr tre matningar till verkstaden , en matning till de två nya sovrummen.

Alltså: Två sovrum hadde ingen el, allrummet hadde ingen el , verkstaden hadde ingen el samt att korridoren till de två nya sovrummen som blev hadde ingen el.

Detta var stört omöjligt att lägga in i en central som hadde tre lediga enfasgrupper.

Så då behövdes :
En ny central som ersatte de tre strölådorna , två JFB , en till trefasgrupperna och en till enfasgrupperna , samt en till det första skåpet som inte var ibehov av utbyte.

I allrummet var grupprören till infrarören synliga , tre st samt lyset i fd salen fri, så det var bara att bruka , koppla bort gamla strömbrytaren och täcka dosa.

Samt ett par VU på varge värmegrupp.
Tre gruppar á 10 A däruppe + ljus på egen 10A.

Sen upp med nytt skåp, JFB till det gamla , två JFB till det nya .
Trepliga autosäkringar till VVB,Tvättmaskin,Spis sam Kraftvu i verkstad.

Sen nya gruppsäkringar till övriga grupper.
En ny matning till vrum+sovrum.
En matning till VU+Bel i verkstad.
En matning till de två nya sovrummen+korridor.
Sen en liten 1000W radiator i kapprum , alltså entren , på gamla infragruppen dit.
En 1000W radiator i lilla salen , den som är sovrum nu.
Ett VU på utsidan vid entren som motorvärmaruttag.
Sen några autosäkringar till redan befintliga grupper + enfas värme i köksingång+toa.

Detta löstes billigt genom att:

Gratis översyn genom att undertecknad är kompis till kund.
Låg timpening genom att jobbet gjordes privat.
Köpte billigare material där det gick, t.ex billigare kulo,vu,lamputtag,strömbrytare,slang,fk,dosor, etc. etc.
Det enda som blev "dyrt" material var särkringar, JFB ,kapsling till JFB samt ny gruppcentral och lite Thorsman DMT kanal.
Ingen resekostnad pga. kunden/kompis hämtade och skussade hem undertecknad.
Stog utanför dörren kl 07:45 och körde hem 17:00 samt bjöd på mat+kaffe.
Kund kunde hjälpa till genom att borra hål , mata kabel , sätta fast elslang/rör samt langa material/verktyg.
Kunden fick direktiv på vilken höjd VU och strömbrytare skulle sitta och ritade ut vart han ville ha VU i verkstad och sovrum.
Samt att kund såg till att skrymande verktyg som t.ex trappstege och elbjörnar för byggel redan fanns på plats.

Undertecknad kommer inte ihåg pris för tillfället , men det blev bra många tusen billigare än om firman hadde fått ta hela alltet.

Dock vart undertecknad förvånad över clas ohlssons kulo och annat material, mycket bättre kvalite än förväntat.

Där har ni ett exempel på hur det går att hålla nere priserna för båda parter.
 
Naturligtvis köper vi elmaterial på grossisten betydligt billigare än på Clas Ohlsson, när vi lägger på våra 30%, ut till kund, brukar vi hamna på samma pris.

Eftersom jag vet inköpspriserna, och då borde Clas Ohlsson få ännu bättre, borde deras bruttomarginal vara runt 50%. De borde kunna vara billigare ut till kund.
 
spindel>Och allt det där med skyltning, lagerhållning etc kostar inget då?
Skillnaden mellan en elektriker som köper det han/hon behöver just då och en butik är rätt stor.

Vill man verkligen tala om ockerpriser kan man ta och titta lite på vad t ex Castrol's motoroljor kostar hos t ex Mekonomen och sen jämföra med vad en bilverkstad som köper fat med olja betalar. Egentligen så börjar det redan vid 20 liters dunkar för att få ner priset från 125-150:- till cirka 50:- litern hos just Mekonomen. Allt som krävs är att man har en registrerad firma som pysslar med bilreparationer.

/Kent
 
Att lägga på en 30% på varans pris, när man som montör tar hem varor för kunds räkning, det är väldigt mycket. De som enbart sysslar med försäljning har inte alls de marginalerna. Ett varuhus som säljer till slutkund har typiskt 10-15% marginal på denna typ av varor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.