Hejsan nu har ja lyckats hitta hit.. Vi ska bygga villa västervik i nässjö som ligger i jönköpings län och ska skriva slutbeställning 20 augusti och säljaren trodde vi skulle få vårat hus i februari mars någongång.. vi kommer hamna på 1,6 bara men då ska vi inte ha garage lr övervåning direkt och tomt och såna saker spar vi ihop till själva.. vi vill låna så lite pengar som möjligt. Dom tillvalen vi valt är takkupa, rostfritt och inbyggt i kök och annat kakel över spis, trappa till öv, fönster i gavelspetsarna och kakel + klinker i badrum, andra tapeter i sovrummen. Kanske ska tillägga att vår tomt endast kostar 81 :)

MVH iiijda
 
när ja läste igenom så såg ja att ja missade att skriva att vi ska spara till att FIXA tomten själva
 
Hej Ijjda!

Ska också bygga villa v-vik nu fast i Oskarshamn. Får vårat hus i Januari.

Har varit i Nässjö och kollat många gånger finns ju 4 v-vik där på samma ställe, fin inspiration!

Ska du bygga där?

Mvh: Sophie
 
Annie&Kenneth skrev:
Hej!
Vi ska bygga en Kalmar i stockholm som även den blir den första.. Huset kommer i oktober, börjar värkligen närma sig nu. Vi var och kikade på en kalmar i en bit utanför södertälje tyvärr fick vi inte gå in i huset.
Nja, det står en Kalmar i Åkersberga som vi var och tittade på för ca en månad sedan. Det betraktar jag nästan som Stockholm. Hursomhelst bygger vi Västervik som är planerat att levereras i slutet på mars. Men jag tar det där med en nypa salt än så länge då mycket inte är klart än. Typ bygglov och så.
 
Danne72 skrev:
Nja, det står en Kalmar i Åkersberga som vi var och tittade på för ca en månad sedan. Det betraktar jag nästan som Stockholm. Hursomhelst bygger vi Västervik som är planerat att levereras i slutet på mars. Men jag tar det där med en nypa salt än så länge då mycket inte är klart än. Typ bygglov och så.
Attans rackarns! ;) När vi bad om att få kika på en Kalmar fick vi åka till strängnäs men tomten var så pass stor att vi inte såg något, så då antog jag att det inte fanns andra kalmar i sthlm.. :D
 
Sophie&Palle skrev:
Hej Ijjda!

Ska också bygga villa v-vik nu fast i Oskarshamn. Får vårat hus i Januari.

Har varit i Nässjö och kollat många gånger finns ju 4 v-vik där på samma ställe, fin inspiration!

Ska du bygga där?

Mvh: Sophie
Hej va kul då får vi våra hus ungefär samtidigt ! Vi får vårat kring vecka 5. Vilken färg valde ni ? ja tycker de har varit det absolut svåraste att bestämma..
Ja det är där vi ska bygga :) de kommer bli så perfekt för vår dotter för de finns 5 andra barn födda samma år som henne där sen finns de ju barn i massa andra åldrar me så de känns jättekul och dagis finns precis nedanför när de är dags för de så mer perfekt kan de nog inte bli :)
 
Hej,
Nu börjar det dra ihop sig till leverans på vårt hus (villa kalmar) och det är dags att beställa lite badrumsmöbler. Badrummet är ju på 4,1m² liksom västerviks badrum och skulle behöva lite råd från andra som byggt med liknande badrumsplanlösning. Hur stor duschörna får man plats med? Får en 90x90 plats? Vi tänkte ha en fyrkantig.

Tacksam för lite råd.
Mvh
Annie
 
jag skulle kolla med Smålandsvillan var reglarna till en dushhörna sitter, eftersom man för att följa försäkringsbolagens regler måste ha reglar bakom tyngre prylar i badrummet. Själva följde vi smålandsvillans ritning med en 80x80 duschhörna utritad. Tyvärr fanns inga reglar bakom väggen. Så fråga SMV.
 
Undrar om någon precis som jag fått det tråkiga beskedet från SMV att de ej längre går med på
att byta ut badrumsfönstret på övervåningen i villa v-vik mot ett normal stort fönster??

Tycker att det är skandal att man får den här informationen efter att den slutliga beställningen är klar.. När vi inte ens tänker ha ett badrum där. Anledningen sägs vara att de ej hinner med i fabriken om de gör något utöver standarden osv. men jag tycker det är märkligt när vi ändå ska få två stora fönster på den andra gaveln???

Plus att jag idag fick ett nytt brev där det står att jag får huset en månad tidigare?? :)

Då blev man ju såklart glad!

Har någon här satt in ett stort panorama fönster eller liknande i någon av gavlarna på egen hand?

Tacksam för tips..

Mvh: Sophie
 
Sophie&Palle:
Kollade ni detta med säljaren innan ni beställde huset?
 
Hej

Självklart gjorde vi det! Vi har till och med fått det inritat på huvudritningen och allt!

Man upphör ju aldrig att förvånas när det gäller SMV.. Vår granne fick ett "dåligt parti" golv för tre år sedan och fick det äntligen utbytt igår.. inte en dag för tidigt :)

Har varit lite för mycket strul och krångel tycker vi, så nu längtar vi bara tills att allt är klart..

Sophie
 
Sophie&Palle skrev:
Undrar om någon precis som jag fått det tråkiga beskedet från SMV att de ej längre går med på
att byta ut badrumsfönstret på övervåningen i villa v-vik mot ett normal stort fönster??

Tycker att det är skandal att man får den här informationen efter att den slutliga beställningen är klar.. När vi inte ens tänker ha ett badrum där. Anledningen sägs vara att de ej hinner med i fabriken om de gör något utöver standarden osv. men jag tycker det är märkligt när vi ändå ska få två stora fönster på den andra gaveln???

Plus att jag idag fick ett nytt brev där det står att jag får huset en månad tidigare?? :)

Då blev man ju såklart glad!

Har någon här satt in ett stort panorama fönster eller liknande i någon av gavlarna på egen hand?

Tacksam för tips..

Mvh: Sophie
Vi bygger ett Värnamo och har också beställt ett stort fönster till toaletten (vi ska dock ha badrummet där förmodligen), vi har ej fått bakåt på det i alla fall.

På andra gaveln kommer vi förmodligen satsa på en glasdörr med "fransk balkong" och 2 st fönster på sidorna 140cm X 140cm. Dessa kommer vi måttbeställa och beskära uppe i hörnen så att de ej är kvadratiska. Vi var inne på att ha triangelformade fönster först, men vi tror att ljusinsläppet blir betydligt bättre om man bara fimpar lite på det övre, yttre hörnet. Dörren blir helglasad i höjd med fönstren.

SP-fönster tar ca 25000:- för det kalaset, då är det 3-glas med aluminumprofil för minimalt underhåll. Givetvis tillkommer montering, men har man inte tummen mitt i hand (som förmodligen ingen på detta forumet har =) ) så reder man nog ut det själv.

Ett tips är dock att rita fönstren själv och sedan begära in en offert från ett par vanliga glasfirmor. De gör 3-glaskasseter på beställning och då kan man spara in 5-6000:-

Rekommenderar också att ha en dörr eftersom vissa fönster ej går att få öppningsbara, det är ju skönt att kunna vädra ibland.
 
Vi har haft snickare som satt in extra fönster i efterhand på nedervåningen i vår Smålandsvilla. Det gick faktiskt otroligt snabbt och smärtfritt! Jag har trott att det skulle vara en krånglig grej men det gick sååå bra. Det syns nästan inte ens på tapeten.
 
Nej tyvärr, föräldrasovrummet därnere kommer att vara vårt arbetsrum men just nu känns det mest som något slags lager (det kan iofs gå för hela huset eftersom vi är i slutfasen av ovanvåningsbygget...) så datoranvändandet hemmavid är begränsat ... Vi har satt ett till fönster i just detta rummet. Ett likadant som redan finns, fast mitt på väggen som vätter mot gaveln.
 
Ska bygga villa Kalmar i Tumba (Botkyrka kommun 2mil söder om Sthlm) på en sluttningstomt. Har via SMV:s säljare fått en entreprenör som gör grunden. Tomten lutar lite och därför behövs en del schaktning. Vi ska gjuta platta till garaget på samma gång. Offerten för hela grunden inkl. garage är på 440 000. Tycker att det låter lite mycket även om det är stödmur på 6m i priset. Vad tycker ni andra? Någon som har tips på bra grundfirma i Sthlm? Kan ju vara bra att ta in flera offerter...

Någon som har byggt övervåning? Hur mycket jobb är det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.