M Zolt skrev:
Det tog 4-5 dagar för deras kran på lastbilen gick sönder dag 2, samt att plåtslagare var tvungen att tillverka lite andra plåtar en vad han räknat med, bland annat lite önskemål från min sida, annars hade det nog tagit 2-3 dagar, dom kör på som fan dom, det var 5 gubbar samt 2 plåtslagare när taket var klart
(y)
 
Det finns både för och nackdelar med detta företag och deras utförande. Fördel-det går snabbt. Nackdel-det blir lätt fel om man som hantverkare inte har läst på hur man skall använda produkterna man monterar. Åtgärdandet tar tid och kraft från dig som kund, men Vesivek är trots allt ett prisvärt alternativ för dig som vill lägga om ditt tak.

Min rekommendation som f.d byggnadsinspektör till dig som kund är att du tar kontakt med en utomstående besiktningsman som gör en besiktning innan du godkänner och betalar fakturan som kommer direkt med enbart 10 dagars bestalningsfrist från att Vesivek anser sig vara färdiga med takomläggningen (man kan söka på tex SBR besiktningsman, eller googla på besiktningsman och din ort, beställ besiktningsman direkt så att han är redo när de lagt om taket, kostar ca 7000kr men det är det värt) för att besiktiga den färdiga entreprenaden. Vesivek använder sig av ung och rask personal som blir klara på 2 dagar men de är inte inlästa på hur produkterna som de använder skall monteras. Ett typiskt exempel på det är att de inte vet att betongpannor enligt tillverkaren skall vara infästa med spik/skruv minst de 2 yttersta pannorna runt hela taket samt att nockpannorna skall vara infästa med rostfri skruv för att de inte skall blåsa ner i huvudet på dig när det stormar. SMS från ansvarig arbetsledare efter montaget och påpekandet om att takpannorna i kanterna och om de är infästa är ”det gör vi aldrig”, montageanvisningen från Benders betongpannetillverkare är solklar med bilder och text, men verkar inte ha läst igenom eller tittat på bilder trots att broschyrerna finns tillgängliga ett knapptryck bort på nätet.

Min svärmor 70år boende i Eskilstuna använde sig av Vesivek för omläggning av tag med betongtakpannor på sitt hus från 1979. Inget avancerat hus utan rent standardhus i grupphusområde. När Vesivek ansåg sig färdiga bad de min 70åriga svärmor att godkänna det hela, hon sade att det är svårt för henna att veta vad hon skall titta på men takhuven ser ut att vara lite sned. Grannen påpekade att det gick väldigt fort och vissa detaljer såg slarviga ut, jag (svärson) fd byggnadsinspektör tog då kontakt med en besiktningsman Anders Jansson Gillström som åkte ut och gjorde en besiktning. 23 punkter lång blev listan på fel som hantverkaren Vesivek hade ”missat”. Punkterna kommer sist i detta inlägg för att visa på att för en vanlig ”lekman” är det svårt att upptäcka de punkter där hantverkaren gör en felaktig tidsbesparing eller mindre materialkrävande åtgärd istället för att göra rätt direkt.
Takomläggningen började i november 2020 och först i mars 2021 var alla besiktningspunkter åtgärdade. En eloge för att Vesivek inte krånglade utan rättade till sina missar, men man undrar ju hur många tak som Vesiveks hantverkare renoverat där man gjort samma missar?
Följande 26 besiktningsanmärkningar gjordes på takomläggningen.
1.Tak-Pannor ej infästa
2.Tak-Nocktätning saknas
3.Tak-Nockpannor har ej rostfri infästning
4.Tak-Tätning mot genomföringar ej korrekt utförd enligt Moniers monteringsanvisning
5. Tak-Vindskiveplåtar för glest infästa.
6. Tak-Övre hängränna på baksida har inte fall hela vägen mot stuprör
7.Tak-Glidfäste för takstege felplacerad
8.Tak-Takpannor ligger inte i linje ca 5 st, tandar
9. Tak-Takpanna trasig under plåt vid avloppsgenomföring
10.Tak-Ventilationshuv sned
11.Taksäkerhet-Felaktig skruv i stege, skarvning mellan metalldelar, ej enligt monteringsanvisning.
12.Taksäkerhet-Infästning livlina, nockräcke saknas
13.Taksäkerhet-Snörasskydd saknas över dörr mot gatusida
14. Taksäkerhet-Övre takstege har bortskavd färg vid fäste väggstege mot takstege.
15. Taksäkerhet-Takstege har för få infästningspunkter
16.Plåt-Fasoneringar och kanter inte fackmässigt utfört på ventilationsbeslag, utstående kanter.
17. Takfot-Fotbräda mot gata spräckt
18. Fasad-Anslutning vindskivor mot fasad mot söder inte tät
19. Allmänt-Vindskivor och fotbrädor täcker inte springa mellan befintliga vindskivebrädor och de nya.
20.Ändar på trädelar obehandlade.
21.Allmänt-Hål efter gamla infästningar i fasad ej åtgärdade.
22.Ventilation-Ventilationen har blivit sämre inomhus efter byte av takhuv-hantverkare utreder
23.Dokumentation-Redovisning för befintliga undertakets skick saknas.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 6 till
  • Laddar…
M
F fhager skrev:
Det finns både för och nackdelar med detta företag och deras utförande. Fördel-det går snabbt. Nackdel-det blir lätt fel om man som hantverkare inte har läst på hur man skall använda produkterna man monterar. Åtgärdandet tar tid och kraft från dig som kund, men Vesivek är trots allt ett prisvärt alternativ för dig som vill lägga om ditt tak.

Min rekommendation som f.d byggnadsinspektör till dig som kund är att du tar kontakt med en utomstående besiktningsman som gör en besiktning innan du godkänner och betalar fakturan som kommer direkt med enbart 10 dagars bestalningsfrist från att Vesivek anser sig vara färdiga med takomläggningen (man kan söka på tex SBR besiktningsman, eller googla på besiktningsman och din ort, beställ besiktningsman direkt så att han är redo när de lagt om taket, kostar ca 7000kr men det är det värt) för att besiktiga den färdiga entreprenaden. Vesivek använder sig av ung och rask personal som blir klara på 2 dagar men de är inte inlästa på hur produkterna som de använder skall monteras. Ett typiskt exempel på det är att de inte vet att betongpannor enligt tillverkaren skall vara infästa med spik/skruv minst de 2 yttersta pannorna runt hela taket samt att nockpannorna skall vara infästa med rostfri skruv för att de inte skall blåsa ner i huvudet på dig när det stormar. SMS från ansvarig arbetsledare efter montaget och påpekandet om att takpannorna i kanterna och om de är infästa är ”det gör vi aldrig”, montageanvisningen från Benders betongpannetillverkare är solklar med bilder och text, men verkar inte ha läst igenom eller tittat på bilder trots att broschyrerna finns tillgängliga ett knapptryck bort på nätet.

Min svärmor 70år boende i Eskilstuna använde sig av Vesivek för omläggning av tag med betongtakpannor på sitt hus från 1979. Inget avancerat hus utan rent standardhus i grupphusområde. När Vesivek ansåg sig färdiga bad de min 70åriga svärmor att godkänna det hela, hon sade att det är svårt för henna att veta vad hon skall titta på men takhuven ser ut att vara lite sned. Grannen påpekade att det gick väldigt fort och vissa detaljer såg slarviga ut, jag (svärson) fd byggnadsinspektör tog då kontakt med en besiktningsman Anders Jansson Gillström som åkte ut och gjorde en besiktning. 23 punkter lång blev listan på fel som hantverkaren Vesivek hade ”missat”. Punkterna kommer sist i detta inlägg för att visa på att för en vanlig ”lekman” är det svårt att upptäcka de punkter där hantverkaren gör en felaktig tidsbesparing eller mindre materialkrävande åtgärd istället för att göra rätt direkt.
Takomläggningen började i november 2020 och först i mars 2021 var alla besiktningspunkter åtgärdade. En eloge för att Vesivek inte krånglade utan rättade till sina missar, men man undrar ju hur många tak som Vesiveks hantverkare renoverat där man gjort samma missar?
Följande 26 besiktningsanmärkningar gjordes på takomläggningen.
1.Tak-Pannor ej infästa
2.Tak-Nocktätning saknas
3.Tak-Nockpannor har ej rostfri infästning
4.Tak-Tätning mot genomföringar ej korrekt utförd enligt Moniers monteringsanvisning
5. Tak-Vindskiveplåtar för glest infästa.
6. Tak-Övre hängränna på baksida har inte fall hela vägen mot stuprör
7.Tak-Glidfäste för takstege felplacerad
8.Tak-Takpannor ligger inte i linje ca 5 st, tandar
9. Tak-Takpanna trasig under plåt vid avloppsgenomföring
10.Tak-Ventilationshuv sned
11.Taksäkerhet-Felaktig skruv i stege, skarvning mellan metalldelar, ej enligt monteringsanvisning.
12.Taksäkerhet-Infästning livlina, nockräcke saknas
13.Taksäkerhet-Snörasskydd saknas över dörr mot gatusida
14. Taksäkerhet-Övre takstege har bortskavd färg vid fäste väggstege mot takstege.
15. Taksäkerhet-Takstege har för få infästningspunkter
16.Plåt-Fasoneringar och kanter inte fackmässigt utfört på ventilationsbeslag, utstående kanter.
17. Takfot-Fotbräda mot gata spräckt
18. Fasad-Anslutning vindskivor mot fasad mot söder inte tät
19. Allmänt-Vindskivor och fotbrädor täcker inte springa mellan befintliga vindskivebrädor och de nya.
20.Ändar på trädelar obehandlade.
21.Allmänt-Hål efter gamla infästningar i fasad ej åtgärdade.
22.Ventilation-Ventilationen har blivit sämre inomhus efter byte av takhuv-hantverkare utreder
23.Dokumentation-Redovisning för befintliga undertakets skick saknas.
Intressant inlägg, mitt tak ser ju bra ut (plåt)
Hoppas det håller då jag inte tog dit någon besiltningsman, men kan absolut vara värt det, gäller vel generellt med alla renoveringar
 
L
Ja jag hade oxå Vesevik. Är nöjd i det stora hela. Men som sagt.. det gick snabbt. O sen inte tätat efter hål i husfasaden efter byggställning. Och dom sa att dom skulle gå med magnet efteråt o ta upp allt mstrial, som skruv plåt. Men det fick jag göra. Och det var mycket det. Skruv ,spik och små vassa plåtbitar. Och som sagt.. jag har heller inte tagit hem någon besiktningsman. Men om jag skulle ringa dom ,så tror jag att dom skulle ordna det som jag klagat på.
 
M muraren2 skrev:
Nu kommer dom o byter tak om två veckor, så hoppas att jag inte gjort bort mig (y)
blev du nöjd med taket?
 
M Marlene Ruth skrev:
blev du nöjd med taket?
Fint tak,och det går fort. Men ta dit en besiktningsman innan du betalt.Jag upptäckte lite saker efter betalning och tog dit en besiktningsman och det vart en del nedslag.Dem åtgärdade några av sakerna men resten struntade dem i.
 
  • Gilla
Marlene Ruth
  • Laddar…
M
M Marlene Ruth skrev:
blev du nöjd med taket?
Ja jag blev nöjd, allt ser bra ut, o inga problem hittils
 
  • Gilla
Marlene Ruth
  • Laddar…
Vi tackade nej till vesivek då en bekant som tidigare arbetat som takläggare varnade för dem. Lite olika anledningar: vi hade betongpannetak och skulle lägga det igen - vesivek använder dock en teknik som främst är godkänd för plåttak men inte för pannor - att bygga på den gamla takläkten. Det är inte den bästa tekniken för plåttak heller, men godkänt, inte så bra för betongpannetak dock eftersom de är tyngre. I Finland är plåttak dominerande, så där är det ju inte några direkta problem med konceptet eftersom man "alltid" bygger plåttak, men tekniken blir inte lika bra i Sverige där pannor är väldigt vanliga.

En annan röd flagga var att vesivek tidigare konkat under annat namn, så det kändes ju lite halvbra om de konkar igen (och startar under nytt namn) innan garantin löpt ut...
 
  • Gilla
Snickrare
  • Laddar…
M
M maja.andersson27189 skrev:
Vi tackade nej till vesivek då en bekant som tidigare arbetat som takläggare varnade för dem. Lite olika anledningar: vi hade betongpannetak och skulle lägga det igen - vesivek använder dock en teknik som främst är godkänd för plåttak men inte för pannor - att bygga på den gamla takläkten. Det är inte den bästa tekniken för plåttak heller, men godkänt, inte så bra för betongpannetak dock eftersom de är tyngre. I Finland är plåttak dominerande, så där är det ju inte några direkta problem med konceptet eftersom man "alltid" bygger plåttak, men tekniken blir inte lika bra i Sverige där pannor är väldigt vanliga.

En annan röd flagga var att vesivek tidigare konkat under annat namn, så det kändes ju lite halvbra om de konkar igen (och startar under nytt namn) innan garantin löpt ut...
Har du tagit upp detta med vesivek och fått det bekräftat? Altså att dom inte byter läkt? För hos mig bytte dom allt nytt (dock plåttak)
 
S backe070 skrev:
Vi köpte vår fastighet 2017, taket då relativt nylagt av dem.
Såg väl ok ut innan jag började kika närmare.
Vet inte riktigt var jag ska börja…
Vad jag förstod av grannar som såg när de var här så gick ju arbetet fort som bara den.
I vårt fall så byggde de på befintlig spont och papp med fetare bär, ströläkt och plast.
Medför att takfotsbrädan blir högre. Hos oss valde man att låta den gamla takfotsbrädan sitta kvar, man satte en bräda utanpå för att få rätt höjd.
Den nya takfotsbrädan har man skjutit dit vilt med en spikpistol, så oerhört många spikar för att få dit brädan.
Den gamla brädan borde bytts ut då den är dålig och ful.
I hörnorna har man ej gersågat brädorna utan de möts råa.
Den nya plasten slutar av någon anledning innan takfotsbrädan så det droppar på flera ställen vatten innanför brädan och ner på takfotsinklädnaden.
Vet ej vad var vattnet kommer ifrån.
Jag har ett mansardtak, jag har aldrig sett ett tak med så många limmade takpannor.
Väldigt många kantpannor är limmade med vit limfog, den vita fogen syns tydligt när man tittar upp på taket som förövrigt är rött tegel.
Ett par takpannor har åkt ner då tösnö farit av.
Limmet har väl inte pallat med tyngden.
Hängrännorna är av en grövre dimension än 125 mm. Hörnen på rännorna är inte färdiga vinklar utan där har man gerat rännorna och tätat med samma fog som till pannorna.
Fogen börjar nu torka, det droppar satan från 2 utav hörnen.
Jag känner lätt oro för det här.
Vi har inget kvitto från gamla ägarna, och jag har en en vän som haft en rent förjävlig upplevelse med dem.
5 plus på Reco, nja!
Hur sätts de betygen?
Hej! Det låter ju inget vidare... Vesivek lägger inte Mansardtak så kanske förra ägaren minns fel företag. Jag skulle ringa Vesivek och kolla. Om det nu mot förmodan skulle vare Vesivek som lagt taket har de 10-års garanti på jobbet och kan säkert ordna nytt kvitto om förra ägaren tappade bort det.
 
Hej!
Menade valmat tak, sorry!
Tack för svar, tar det med mig…
 
S backe070 skrev:
Hej!
Menade valmat tak, sorry!
Tack för svar, tar det med mig…
(y) (Både min bror och våra närmsta grannar (plus 5-10 andra i området) har fått nya tak av Vesivek och de är riktigt nöjda.)
 
  • Gilla
Marlene Ruth
  • Laddar…
Låter bra…
 
Vi har ett vesivek tak sedan ett år tillbaks. Det verkar helt ok och bra gjort. Det jag inte tycker om är hängrännor/stuprör som är gjorda av aluminium. Nackdelen med det är att dom hörs väldigt mycket då det regnar. Både när vattnet landar I hängrännorna och när det ska ut ur utkastet. Många vakna nätter pga. det. Diametern på rören är grövre än svenska standardrör så ingenting passar att docka ihop med om man ska leda iväg vattnet vidare från huset.
 
Jag har precis fått ett tak lagt av Vesivek och jag är inte speciellt nöjd. Innan beslut att använda Vesivek pratade jag flera gånger med försäljaren om att jag inte ville ha massa bucklor på mitt tak. Nej det skulle bli så rakt och fint fick jag till svar. Försäljaren tyckte att jag skulle ha förtroende för honom och Vesivek, Tro min förvåning när plåten var uppsatt så var det massor av bucklor och jag tycker personligen att taket har gjort att huset inte ser så fint ut längre.Så jag ångrar mig bittert att jag använde dem. Pratade med en utav killarna som var plåtis och han sa att alla deras tak där de använder Svea Stark plåt får bucklor på grund av underlaget och att jag borde ha fått information om detta när jag frågade. Jag har pratat med Vesivek men taket ligger där det ligger och jag kan inte göra något åt det.
 
  • Rött hus med vita knutar, svart tak, gult dörr, trädgård, delvis molnig himmel, ingen snö, dagtid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arg
  • Ledsen
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.