HerrPeter HerrPeter skrev:
Som rubriken lyder, får ett lamputtag vara permanent spänningssatt, eller måste det föregås av en strömställare?

Bakgrund: i ett av husets rum finns två lamputtag. Det ena styrs av en dimmer vid dörren, det andra är ständigt strömlöst. Min hypotes är att belysningen i rummet är dragen likt övriga huset, med flera (i detta fall TVÅ) separata belysningskretsar i samma rum, men någonstans efter byggåret (1975) har någon ägare bestämt sig för att man vill ha en dimmer, samt att det räcker med en belysningskrets, varpå man helt enkelt kopplat bort ena tändtråden och lämnat den oanvänd i dosan.
Om tändtråden finns där eller inte tar jag förstås snabbt reda på senare idag, men eftersom den belysning jag ska använda kommer styras med fjärrkontroll (LED-slinga) så stör det mig inte om jag inte har någon strömställare på väggen.
Frågan det hänger på är alltså; är det OK att bygla fas till tändtråd så att lamputtaget i det avseendet blir precis som ett vanligt vägguttag?
Om inte, kan jag byta uttaget så att det ÄR ett vanligt vägguttag och blir det isåfall OK?
Jag är inte någon elektriker men jag har ändå lärt mig en del hur det ska vara kopplat. En enpolig strömbrytare ska aldrig vara kopplad så att man bryter 0-ledaren (lampan slocknar visserligen), den blå kabeln, utan ska kopplas så att den bryter fas-ledaren som oftast är svart eller grå.
 
B Bengt Svejdur skrev:
Jag är inte någon elektriker men jag har ändå lärt mig en del hur det ska vara kopplat. En enpolig strömbrytare ska aldrig vara kopplad så att man bryter 0-ledaren (lampan slocknar visserligen), den blå kabeln, utan ska kopplas så att den bryter fas-ledaren som oftast är svart eller grå.
Då kan det gå illa för enligt standard är fasledaren numera brun
 
  • Haha
tobbbias
  • Laddar…
richardtenggren
Kan ju gå lika illa ändå, att mäta är att veta.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Mäta är att veta. Du kan aldrig veta om det varit någon "hempulare" eller okunnig som "fulkopplat" anläggningen.
 
  • Gilla
john.h
  • Laddar…
G G.L. skrev:
Då kan det gå illa för enligt standard är fasledaren numera brun
Eller grå. Eller svart.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
G G.L. skrev:
Mäta är att veta. Du kan aldrig veta om det varit någon "hempulare" eller okunnig som "fulkopplat" anläggningen.
Jag ser fram emot dina bidrag av kunskap på detta forum.
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
HerrPeter HerrPeter skrev:
Eller grå. Eller svart.
Eller vit i de äldre delarna hos mig. Nyare delar svart eller brun.
 
G G.L. skrev:
Då kan det gå illa för enligt standard är fasledaren numera brun
Det må vara att den är brun i nya installationer men 0-ledaren är fortfarande blå och den ska inte kopplas över brytaren, genom brytaren ska fasledaren gå.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
B Bengt Svejdur skrev:
Jag är inte någon elektriker men jag har ändå lärt mig en del hur det ska vara kopplat. En enpolig strömbrytare ska aldrig vara kopplad så att man bryter 0-ledaren (lampan slocknar visserligen), den blå kabeln, utan ska kopplas så att den bryter fas-ledaren som oftast är svart eller grå.
Förr var nollan ofta svart... Och tändtråden vit.
 
kisumisu kisumisu skrev:
Var glad att det är blått, i för sig är det precis samma dilemma. Men jag såg en gång i ett hus 3 kablar alla var jordfärgade dvs enda som var rätt där var själva jorden! Nästa var nolla och sedan fas. Riktigt dåligt gjort och även högst olagligt!
Men vissa hemmapulande verkar ta det dem hittar.

Är som med allt annat, i mitt hus var de flesta golvlistor i pussel...förra altanen var byggt av pusselbitar. Var dock lätt riva den. Så antar vissa även tänker så med el tyvärr :( dvs att bara dem får nåt gratis eller billigt...

Men att ha ett lamputtag utan strömbrytare är inte olagligt.
I min gamla lägenhet var det bara jordkabel
Upptäcktes när jag hade bott där ca en månad nar jag skulle måla om
Det var bara att ringa elektrikern så han fick fixa det
Det blev en fin hög gulgrön kabel på hallgolvet när han var klar
Visade sig senare att den som hade gjort det var den gamle vaktmästaren det var hans lägenhet
Han hade väl fått kabel gratis någonstans
Men det var inte lönt att ta upp det med honom då han satt på demensboende och knappt kom i håg vad han hette
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Förr var nollan ofta svart... Och tändtråden vit.
Det har aldrig jag sett, däremot var den röd så långt tillbaka jag kan minnas.
 
K karlmb skrev:
Förr var nollan ofta svart... Och tändtråden vit.
Fas och nolla var i allmänhet svart och vit. Vilket som var vilket var olika på olika ställen. Tändtråden var i allmänhet röd. Liksom jorden i den mån det fanns.
 
Men här är all färger antingen nolla, fas, tändtråd, skyddsjord på en gång. LB-hus från 1961, men det fungerar elen bryr sig inte om färgen på kabeln.
405822-7e2e437e2756e23c3ff8542a97b7d9ec.jpg
Detta med färger har varierat genom årtiondena särskilt när olika färger möts under en ”Tomtehatt”.:crysmile:
Då allt fungerade så var det bara att peta in allt och limma fast doslocket.:rolleyes:
 
  • Haha
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
L Leif i Skåne skrev:
Men här är all färger antingen nolla, fas, tändtråd, skyddsjord på en gång. LB-hus från 1961, men det fungerar elen bryr sig inte om färgen på kabeln.
[bild]
Detta med färger har varierat genom årtiondena särskilt när olika färger möts under en ”Tomtehatt”.:crysmile:
Då allt fungerade så var det bara att peta in allt och limma fast doslocket.:rolleyes:
Varför Limmar du doslocket?!
Dosor ska ju vara lätttillgängligt om det behövs dra nya kablar! Så sätt istället lock som har "fjädrar" på sidorna som håller den på plats.

Vanlig syn i äldre hus, den tiden var ju Röd=Gul/Grön (Jord), Vit = Blå (Nolla), Svart = Fas
Däremot måste man ju alltid mäta allt, även i nya installationer om man inte vet hur det är draget till 100%.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Fas och nolla var i allmänhet svart och vit. Vilket som var vilket var olika på olika ställen. Tändtråden var i allmänhet röd. Liksom jorden i den mån det fanns.
Röd är ofta jord. Att samtidigt använda röd för tändtråd låter ju helt vansinnigt.
Ofattbart hur den tidens elektriker tänkte.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.