Status
Tråden går ej att kommentera.
L lat skrev:
Ok, jag bor i område VAG och mitt elpris hos Telge energi exkl rabatter var för ett rörligt avtal (ej tim-pris) 250,96 öre/kWh.
Nån annan i samma elnätsområde med ett annat pris?
@Rooney @pixellegolas @Utsliten och utdömd
 
C
L lat skrev:
Om man ska tolka fetstilen så bör elbolagen börja ange vilken typ av kunder de har, så att man kan undvika att bli "hopp buntad" med folk som har tex elvärme.
Tror elhandlarna har en ganska likartad mix med kunder. Men det är inte helt självklart vilka man vill resp. inte vill bli hopbuntad med. De som har elvärme förbrukar förvisso mycket när det är kallt och dyrt, men å andra sidan har de också en stor del av sin förbrukning på natten när det är billigt.

Vilket också gör det svårt att jämföra. Den ena prismodellen kan vara mer förmånlig på vintern och mindre förmånlig på sommaren t.ex..
 
M Mikael 81 skrev:
Jo i det läget hade det varit smidigt om det råkade stå en 2000L ackumulatortank i källaren att pumpa in värmen i under natten, men så mycket sparar man ju inte så det lönar sig att köpa en för ändamålet. :rofl:

Vad hade du för månadsförbrukning i vintras?
Hade ca 2500 kWh /mån under vintern (ligger på nära 20000kWh per år). Försöker fylla på sparkontot nu inför vintern. Är ju inte bara elen som blir dyrare.
 
M MrDizzy skrev:
Ska man styra om disk/tvättmaskin samt torktumlare bör man se till att man har bra brandvarnade i de rummen de befinner sig.
En av mina mors vänner satt i vardagsrummet vid 21 tiden på kvällen då de tyckte att det började lukta brandrök och kollade upp det direkt som tur var.
Det visade sig att diskmaskinen hade börjat brinna så det slog ut lågor runt diskbänken.
Nu han de släcka men hade de inte varit vakna så hade risken varit överhängande att kåken brunnit ned.
Okej.
Alla SLUTA tvätta på natten! LÄS DETTA!!

Har ni pratat med tidningen?
 
C cpalm skrev:
Tror elhandlarna har en ganska likartad mix med kunder. Men det är inte helt självklart vilka man vill resp. inte vill bli hopbuntad med. De som har elvärme förbrukar förvisso mycket när det är kallt och dyrt, men å andra sidan har de också en stor del av sin förbrukning på natten när det är billigt.
Den här texten hade (vet inte om de har den kvar) Telge energi på sin hemsida.

"Månadspris eller timpris?
Det finns två olika typer av elmätare som nätbolagen använder för att läsa av din el. Den ena mäter din elanvändning per timme och den andra mäter din elanvändning under hela månaden. Vilken typ av mätare du har påverkar ditt elpris.

Om du har en mätare som läser av månadsvis får ditt nätbolag information om hur mycket du har förbrukat en gång per månad och du får då ett månadsmedelpris på el. Det innebär att du och alla andra med månadspris betalar ett gemensamt snittpris per kWh. Snittpriset påverkas av när på dygnet majoriteten använder sin el.

Om du har en mätare som läser av per timme får du betala ett timpris, vilket betyder att ditt elpris baseras på vad elen kostar just de timmar då du förbrukar den. du betalar då ett individuellt snittpris per kWh, som baseras på just de timmar då du förbrukat elen*. Detta individuella snittpris är det du kan se på din faktura från oss varje månad."

Nu har ju jag en timavläst mätare, men inget timavtal och då fick Telge problem med mig om hur man bör tolka texten i tredje stycket.
 
Stämmer det verkligen? Var inte kravet att de skulle mäta per timme redan vid förra mätarbytet? De nya ska ju kunna mäta per kvart.
 
M Mxyz_ skrev:
Hade ca 2500 kWh /mån under vintern (ligger på nära 20000kWh per år). Försöker fylla på sparkontot nu inför vintern. Är ju inte bara elen som blir dyrare.
Då gissar jag att du i alla fall har marginaler i själva elpatronen för att brassa på mer vissa perioder och dra ner andra perioder. Du kan ju testa att stänga av värmen och se hur snabbt huset kyls ner - du förlorar inget i värmeförbrukning på att tappa några grader och sedan värma upp igen. Och om du har en förstående familj kanske du kan komma en bit på att prova dig fram, och så vet du också lite mer vilka marginaler du har inför vintern. För visst är det vattenburet och inte direktverkande?
 
L lat skrev:
Den här texten hade (vet inte om de har den kvar) Telge energi på sin hemsida.

"Månadspris eller timpris?
Det finns två olika typer av elmätare som nätbolagen använder för att läsa av din el. Den ena mäter din elanvändning per timme och den andra mäter din elanvändning under hela månaden. Vilken typ av mätare du har påverkar ditt elpris.

Om du har en mätare som läser av månadsvis får ditt nätbolag information om hur mycket du har förbrukat en gång per månad och du får då ett månadsmedelpris på el. Det innebär att du och alla andra med månadspris betalar ett gemensamt snittpris per kWh. Snittpriset påverkas av när på dygnet majoriteten använder sin el.

Om du har en mätare som läser av per timme får du betala ett timpris, vilket betyder att ditt elpris baseras på vad elen kostar just de timmar då du förbrukar den. du betalar då ett individuellt snittpris per kWh, som baseras på just de timmar då du förbrukat elen*. Detta individuella snittpris är det du kan se på din faktura från oss varje månad."

Nu har ju jag en timavläst mätare, men inget timavtal och då fick Telge problem med mig om hur man bör tolka texten i tredje stycket.
L lat skrev:
Den här texten hade (vet inte om de har den kvar) Telge energi på sin hemsida.

"Månadspris eller timpris?
Det finns två olika typer av elmätare som nätbolagen använder för att läsa av din el. Den ena mäter din elanvändning per timme och den andra mäter din elanvändning under hela månaden. Vilken typ av mätare du har påverkar ditt elpris.

Om du har en mätare som läser av månadsvis får ditt nätbolag information om hur mycket du har förbrukat en gång per månad och du får då ett månadsmedelpris på el. Det innebär att du och alla andra med månadspris betalar ett gemensamt snittpris per kWh. Snittpriset påverkas av när på dygnet majoriteten använder sin el.

Om du har en mätare som läser av per timme får du betala ett timpris, vilket betyder att ditt elpris baseras på vad elen kostar just de timmar då du förbrukar den. du betalar då ett individuellt snittpris per kWh, som baseras på just de timmar då du förbrukat elen*. Detta individuella snittpris är det du kan se på din faktura från oss varje månad."

Nu har ju jag en timavläst mätare, men inget timavtal och då fick Telge problem med mig om hur man bör tolka texten i tredje stycket.
Ja det var ju lite slarvigt skrivet av marknadsavdelningen. Timmätning är en förutsättning för att ha timavräkning, men det är många som har timmätning men schablonavräkning. Försökte du driva det mot dem? :D
 
D Daniel 109 skrev:
Stämmer det verkligen? Var inte kravet att de skulle mäta per timme redan vid förra mätarbytet? De nya ska ju kunna mäta per kvart.
Det går att ställa in även timmätta mätare på månadsvis avläsning https://elmarknadshandboken.se/Dokumentation/Texter/NEMHB.pdf - se sida 155

Och kraven ligger väl något år fram i tiden fortfarande även om många redan är bytta.
 
Måste erkänna att jag inte läst hela tråden, men kan tipsa om att man kan hitta "vanligt" rörligt pris t.ex. här:
https://www.vattenfall.se/elavtal/elpriser/rorligt-elpris/ och https://www.eon.se/el/elpriser/aktuella#graf (man får hålla koll på vilka delar som ingår i siffrorna de visar och lägga till/dra ifrån så att de blir jämförbara med ens egna priser).
Så här ser det ut när jag plottar Eons och Vattenfalls rörliga priser (dvs ej timpriser) mot de som jag faktiskt betalat med Tibber (som jag har sen februari). Jag fick en "ny mätperiod" i mitten av maj och antar att det var då de installerade tim-mätaren - sen tog det ytterligare ett tag innan jag insåg att jag hade timavtal :) (insåg det någon vecka in i juli och fick min Tibber pulse ungefär i mitten av samma månad).
Jag är glad att detta fått mig att börja fundera på mitt elanvändande och gett mig verktygen att kunna hitta sätt att både minska, men framför allt planera när jag förbrukar el. Jag håller på och förbereda för att testa olika varianter för att flytta uppvärmning (direktverkande el) till tidpunkter när det är "billigare".
För mig är det inte bara min egen elkostnad som är incitamentet utan framför allt att jag vill göra vad jag kan för att inte vara med och driva upp priset för andra.
I grafen ser man tydligt att vetskapen om att jag hade timpris och mina ansträngningar (för det är en "ansträngning", åtminstone nu när jag förändrar mina vanor och läser på i bruksanvisningar om hur jag startar diskmaskin och tvättmaskin med timer - det betyder inte nödvändigtvis att de går på natten, men DM kanske går igång 5 timmar efter frukosten istället för direkt när jag fyllt den, osv) gör skillnad på det genomsnittspris jag betalar. I tillägg förbrukar jag mindre el genom enkla saker som att släcka lampor när jag lämnar ett rum, osv.

Jag kan tillägga att jag bor i Elområde 3, lägenhet med direktverkande el som uppvärmning och egen VVB. Ingen elbil.
 
  • Graf som jämför rörliga elpriser från Eon, Vattenfall och Tibber över ett år med insikter om timavtal.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Allan J och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Okej.
Alla SLUTA tvätta på natten! LÄS DETTA!!

Har ni pratat med tidningen?
Tur man är kvadrupelgarderad mot detta. 1) har ingen diskmaskin, 2) tvättmaskin och torktumlare står i brandsäkert utrymme, 3) tvättar på natten och sover på förmiddagen, 4) i morgon är billigaste timmen kl 13-14
 
M Mikael 81 skrev:
Det går att ställa in även timmätta mätare på månadsvis avläsning [länk] - se sida 155

Och kraven ligger väl något år fram i tiden fortfarande även om många redan är bytta.
Det är en helt annan sak. Min mätare är inte bytt, men jag kan hos nätägaren se historisk förbrukning per timme. Kravet på de befintliga är timvismätning och månadsvis avläsning vad jag vet.
 
B Borgen2021 skrev:
Det där är ju inget annat än totalt struntprat.
Elbilar står för en mikroskopisk andel av elförbrukningen, precis som hushållen i det stora hela
Din argumentation skulle betyda att elen blir dyrare nattetid, när samhället vilar i stort(dvs företag, kommunal verksamhet etc etc) och dagtid skulle industri, företag etc få billig el kontra hushåll som värmer natten?
Tänk vilken energi som går åt att värma Stockholms alla kontor dagtid tex, skulle det bli billigare, och istället vara dyrare på natten?

Klart det kommer bli dyrare nattetid, men det kommer bli riktigt j---- dyrt dagtid
Det är nästan roligt när folk säger att elbilen drar som fan.

Förra året gjorde mitt hushåll av med 777 kWh utan elbil, gjorde inget speciellt heller utan körde på som ingenting, eller nåja överdrev inte förbrukningen alls.

Hittills detta året denna månaden har jag gjort av med ca 140kWh. Laddat bilen på offentlig stolpe för 124kWh.
Så jag kommer inte ens upp i förra årets förbrukning inräknat elbilen :D
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Tur man är kvadrupelgarderad mot detta. 1) har ingen diskmaskin, 2) tvättmaskin och torktumlare står i brandsäkert utrymme, 3) tvättar på natten och sover på förmiddagen, 4) i morgon är billigaste timmen kl 13-14
Jag sprang direkt ut och plockade in spa badet och ställde det i tvättstugan. Börjar det brinna i tvätt maskinen kommer det smälta och släcka elden
 
  • Haha
  • Gilla
Allan J och 2 till
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
"tvingas leva med..."

Du är väl medveten om att man kan både gå till timpris, till vanligt rörligt eller fast pris? Alltså om man har valt timpris kan man ju när som helst gå till något av de andra modellerna. Det är ju bara om du tecknat fast som du har fast pris tills löptiden löpt ut...

Nja, så länge priserna är lägre på natten, man har möjlighet att omfördela förbrukning dit och man har samma eller "bättre" förbrukningsprofil över dygnet som snittet så är det fördelaktigt att köra timpris. Som idag kostar det 30:- att fylla badkaret, kan jag låta värmaren slå igång inatt kostar det 3:-...

Men den allra största fördelen jag ser med det är att de som styr om förbrukning till natten sänker priset dagtid för alla, även för de som inte kan. I längden är jag väl principiellt även för att timpris borde vara den ENDA abbonemangsformen så att ALLA hjälps åt att spara när det behövs.
Hej.
Jag pratade med vattenfall och dom sa att byter man till timpris avtal så får man inte byta tillbaka den.
Då har man bytt och kan inte byta tillbaka, inte nya ägaren heller den dagen man ska sälja huset.
För dom kommer i framtiden att enbart ha timpris avtal. De var så dom sa till mig för tre veckor sedan för jag tänkte byta men ångrade mig.
 
  • Wow
Per Eskilsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.