H HenrikJoel skrev:
Hej, Nu har jag ägnat ca 2 timmar och läst igenom varje inlägg sedan starten på din resa. Vilket otroligt idogt arbete du lagt ner och det ser riktigt, riktigt fint ut!

Det är så intressant att se människor som fördjupar sig inom specifika områden och att då upptäcka hur mycket mer det finns inom valt område än jag någonsin kunnat föreställa mig. Som någon skrev i ett inlägg i mitten någonstans så får man ge all heder åt banskötarna som lyckas hålla bra kvalitet på 18 greener år ut och år in. Och att du lyckats göra detta i din trädgård är ännu mer imponerande!

Jag fortsätter följa tråden och ditt enorma arbete och engagemang :strong:

Mvh Henrik
hej o tack för de snälla orden. Jo det är som att ha småbarn (nästan). Ständigt skötsel och lite oro för att det görs för litet eller för mycket. Var går gränsen, har jag passerat den. Just nu förstår jag inte varför greenen har blivit 0,5 långsammare, trots torrt väder.
 
  • Gilla
MrBusch och 1 till
  • Laddar…
snart två veckor sedan, sedan föregående uppdatering.

Här går det så där! Värmen och solen har tagit hårt åt vitgröen, speciellt där det är som torrast. vitgröen bara dör i mer eller mindre små områden och lämnar en brun filt av dött vitgröe. Fick 4 mm vatten i helgen, totalt 18 mm under augusti, samt dagstemperatur mitt på dagen mellan 25 och 30 grader. Förra helgen kördes stjärnstick och 1,5 kg krypven såddes (igen). Lade på en giva järnsulfat med vätmedel, som jag löste upp i vatten och spred ut med ryggspruta. Försökt hålla det lagom fuktigt. Klipper på 3,6 mm och har inte sänkt. Ca 60 % av ytan håller (nästan) greenstandard avseende täthet och jämnhet.
 
nu är hösten här, med regn och jordklumpar! Fick 30 mm i helgen, efterlängtat. Har höjt klipphöjden till 4,40 mm. kört vertikalskärare, sått i ytterligare 1,5 kg krypven och sedan 400 kg sand. Maskarna kom som ett ett epostbrev på inkorgen. Bytte placering av hålkoppar för två helger sedan och insåg att det var alldeles för lite fukt en bit ner i marken där vitgröen hade värmeskador. Måste bli duktigare på att byta placering av hålkoppar, så att sådan upptäcks tidigare- det blir lärdomen denna sommar. Där inga värmeskador fanns på green var det mer lagom fuktigt så där 25 cm ner.

Senaste veckan har jag klippt max varannan dag.
 
Klipper två ggr i veckan och säsongen börjar ta slut. Maskarna har kommit tillbaka, men inte lika mycket som tidigare. Däremot den varma augusti gjorde att delar av vitgröen dog, som jag nog nämnt. Har stödsått 3 ggr med krypven, som kommer så där. Klipper fortfarande på 4,4 mm. Här kommer en bild. Välklippt gräsmatta med gula flaggor och höstsolen som kastar skuggor, några löv på gräset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sarakin och 1 till
  • Laddar…
15 oktober och varje helg samma rutin, blåsa med ryggburen lövblås ihop kottar o löv, samla ihop kottar o löv med efterdragen uppsamlare, klippa ned löven. Det tar 3-4 timmar. Sedan blir det klippning av green. Har inte gjort det idag, utan tänkt göra det i morgon bitti. Har idag tagit upp all bevattning och tömt vattnet i ledningarna. Här kommer två bilder från tomten. Den gråa pluppen i nedre bilden är där vattenspridare suttit. Vi använder rörändar till avloppsrör, som trycks ned i gräset runt bevattningen.

Höstträdgård med löv på marken, grusgång och en blommande planta i kruka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Välklippt gräsmatta med flaggade hål för golf och en grå markör där en vattenspridare varit.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Sarakin och 1 till
  • Laddar…
I år har jag tänkt kicka igång greenen genom att lägga ut markduk, så jordtempen ökas lite snabbare. Köpte 240 m2 täckduk och planen är att lägga ut den till helgen. Vi får se om detta gör någon nytta. Återkommer med bilder.
 
  • Gilla
Sarakin och 3 till
  • Laddar…
Ja det blev inte riktigt som jag tänkt mig. Det vart avstädning av gräsmattan och dra av jordbucklar av främst masken. Sedan vältning av greenklipparen, efter oljebytet. Därefter körde vi igång robotklipparen ”Molve”. Jag tänker så det sista av krypvenen i veckan och lägga på ett tunt lager sand, innan duken läggs ut. två bilder kommer. Gräset hade växt, så att det var 15-25 mill. Trädgård med gräs framför vit byggnad med tegeltak, trätrall och lite utemöbler, mulen dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gräsmatta med robotgräsklippare och gult flaggor i solljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sarakin och 2 till
  • Laddar…
Har vältat hela gräsmattan med greenklipparen (125 kg). Då det regnat och är ordentligt fuktigt o mjukt i gräsmattan gav vältningen ett bra resultat. Förra året var det ingen ide då det var torrt o marken stenhård.
Lade i helgen ut en del järnsulfat, då mossan trivts allt för bra denna vinter.
 
  • Gilla
Sarakin
  • Laddar…
Täckt gräsmatta, presenning, hus, gryning/skymning, verktyg på marken, bostadsområde i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här kommer bild med täckväven på. Har varit på en vecka nu. Satte igång sommarvattnet och det kom bara lite vatten med en massa spruttande luft, då jag tyckte att marken börjar bli torr. Vi får dra upp pumpen och kolla att inget har hänt. Hoppas inte grundvattennivån sjunkit ännu mer. Vi har sänkt med ca 1,5 m på 20 år och ska vi sänka ännu mer behöver pemslangen förlängas. Blir lite orolig för djupet på vår egna brunn. Nu är grundvattennivån på ca 29 m under mark.
 
  • Gilla
Sarakin
  • Laddar…
Kul att se att du är igång och har fått klippa lite redan!
Har du haft några vinterskador att tala om eller har det varit en "bra" vinter?

Får jag fråga varför du enbart stödsår istället för vertikalskärning, stödsådd och dress, med nya plantor så kommer du får vänta innan du vertikalskär.

Trist med grundvattnet, finns väll inte så mycket att göra åt vattensituationen. Som bara att gilla läget lite tänker jag.
Vi har grundvatten på 3meter men jag använder det kommunala för bevattning då vi inte drabbas av bevattningsförbud
 
  • Gilla
Cheif och 1 till
  • Laddar…
Våren är sen här nere. Brukar normalt klippa mellan 1 april och 10 april vanliga gräsmattorna för att det behövs. Nu ser det ut att vara minst en vecka bort.

Sådde i med sista krypvenen där maskarna var för aggressiva mot gräsytan, där det i princip är bar jord. Tog kantskäraren o gjorde massa hack ca 1 cm ned och sådde i dessa ytor. Därefter vältade allt, sedan på med täckväven. Täckväven har legat en vecka så inget har grott, men tycket att det vore bra att låta robotklipparen ta ned gräset till ca 6 mm, så det inte blir för långt. Ska täcka igen efter dagens klippning och låta det vara en vecka till.

Hade planer på att ta hit ett lass ca 600 kg på släpkärran, med dress. Tyvärr har jag inte hunnit med.

Tog några bilder. Första bilden är ett område där jorden är nästa bar och sedan en översiktsbild. Gräs och jord, skuggor, ojämn gräsmatta, tecken på slitage eller torka, utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gräsbevuxen yta, automatiserad gräsklippare i funktion, gult flagga, vit byggnad, röda takpannor, rester av snö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sarakin
  • Laddar…
Pumpen är uppdragen. Djupet till vattenytan 30,8 m (dvs där pumpen nu slutade fungera) och brunnens botten 34 m. Sista mätningen som kommunen gjorde, då brunnen var en del i mätning av grundvattennivå var ca 28,3 till 28,5 m år 2005 (så som jag minns det). Därefter slutade man mäta då huset vart en privatbostad. Vi har sänkt pumpen efter 2018 med ca 1 m och bytte då pump. 2019 fick vi jordfel, då elledningen nere vid pumpen hade skafts sönder. Då minns jag att vi hade vattenytan 1,5-2 m ovan botten på pumpen. Borde skrivit ner allt, men då var det inte så viktigt. Har svårt att förstå hur ytan kan bara rasa ned med 1-2 m över en vinter, då vi inte använder något vatten? Ska prata med kommunen om det gjort några medvetna grundvattensänkningar eller tillåtit större uttag av grundvatten.
 
  • Gilla
Sarakin
  • Laddar…
Hej,
Slösökte på ”dressraka” i forumet så dök denna roliga tråd upp. Som många kommenterat tidigare alltid kul med personer som går in för något så rejält och extra kul med kontinuitet i tråden så man kan följa hela resan.

Angående maskarna som varit ett hot topic i tråden minst sagt så såg jag på Youtube (Premier Lawns) en nordirländare som använder något han kallar ”a greenkeepers switch” (om translittereringen är korrekt). Ser ut som ett långt metspö på 5-6 m i glasfiber som han slår sönder högarna med. Tar ju inte bort problemet men gör det antagligen mindre kladdigt än tex en raka. Och ser roligare ut. :)
Se vid 1:40 i denna video:

I slutet av videon finns även hans lågbudget dragmatta gjord av en ringgummimatta. Var det Lutte i tråden som funderade på något sådant? Det finns en separat video på när han gör den också, buntband, träbit, grovt snöre och gummimatta från byggvaruhus. Enkelt.
 
Redigerat:
  • Gilla
fremax och 1 till
  • Laddar…
Här har inte hänt så mycket. I veckan fick vi ner pumpen, med 2 m förlängning av pemslang mm. Har inte vågat sätta tillbaka alla bevattningsspridare än. Bristen på vatten till greenen satte sina spår och det ser inget vidare ut, men lite värme vatten o gödning, samt dress brukar ju med tiden hjälpa. Återkommer, naturligtvis.
 
  • Gilla
Sarakin
  • Laddar…
Är det mindre vatten än vanligt i brunnen?
Trist om allt ska hänga på tillgången till vatten!

Angående just vatten så såg jag på tuben att pete på cgiturf pumpade och fyllde tankar då hans brunn inte orkade leverera vatten i samma takt som han gjorde av med det.
Så kan ju vara en grej att ha lite buffert i form av tankar.


Här händer det inte alls så mycket, sista snön på greenen tinade bort i tisdags så har i princip krattat genom för att få bort det lilla snömöglet som fanns.

japp jag funderar på att göra en dragmatta av en vanlig ringmatta. Då går det undan nör man toppdressar varje gång.
Nu kör jag med en vanlig dressraka och borste, funkar men tar givetvis mer tid i anspråk.

Men det är iaf säkert 1månad kvar innan man kan vertikalskära,stödså och dressa.
5kg 100 svingel är iaf inkommande från skånefrö. Ska blanda upp det med mina frön från 20kg säcken. Dom fröna är snart 3år gamla så litar inte fullt ut på dom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.