Det beror på vad du och MathiasS menar med krav och varför ni frågar (som vanligen beror på att man vill frångå kraven som i ditt fall och då behöver man titta på just de fallet). Du åker inte i fängelse om du utelämnar en strömställare, men någon kommer sannolikt att svära över det. Armaturer med lamppropp brukar inte ha en strömbrytare på sladden. Och att argumentera för zigbee-lampor håller inte enligt min mening.

Det finns
lagar och förordningar
föreskrifter
typer av Svensk Standard som nämns i föreskrifter, säkerhetsstandarder
övrig Svensk Standard (som vi pratar om här)
branschregler
och god branschpraxis

Man får frångå det mesta av detta. Är det en säkerhetsstandard eller högre är det i olika grad jobbigt.
Om det gäller övrig Svensk Standard och det handlar om ett nytt hus kanske en besiktningsman underkänner det.
Så du bör följa de skall som finns i standarden, om kostnaden är rimlig, det är mitt råd ;)
Och man kan lösa det på helt andra sätt än genom en strömställare som kan vara godtagbara, t.ex uppmärkning eller montering av en kronbrytare när ni flyttar (om det verkligen blir gjort).
 
  • Gilla
Donn
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det beror på vad du och MathiasS menar med krav och varför ni frågar (som vanligen beror på att man vill frångå kraven som i ditt fall och då behöver man titta på just de fallet). Du åker inte i fängelse om du utelämnar en strömställare, men någon kommer sannolikt att svära över det. Armaturer med lamppropp brukar inte ha en strömbrytare på sladden. Och att argumentera för zigbee-lampor håller inte enligt min mening.

Det finns
lagar och förordningar
föreskrifter
typer av Svensk Standard som nämns i föreskrifter, säkerhetsstandarder
övrig Svensk Standard (som vi pratar om här)
branschregler
och god branschpraxis

Man får frångå det mesta av detta. Är det en säkerhetsstandard eller högre är det i olika grad jobbigt.
Om det gäller övrig Svensk Standard och det handlar om ett nytt hus kanske en besiktningsman underkänner det.
Så du bör följa de skall som finns i standarden, om kostnaden är rimlig, det är mitt råd ;)
Och man kan lösa det på helt andra sätt än genom en strömställare som kan vara godtagbara, t.ex uppmärkning eller montering av en kronbrytare när ni flyttar (om det verkligen blir gjort).
Tack för svar!
En dosdimmer och kronbrytare med ena sidan i återfjädrande utförande är nog det alternativ som egentligen känns bäst på sikt, så får jag rätt funktion på båda uttagen.
Så får det bli!
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
kisumisu
Anna_H Anna_H skrev:
Absolut.
Ta vår övervåning tex. Där har förra ägaren dragit allt själv. Och varenda jäkla ledning är BLÅ, han hittade en rulle på fabriken och tog med sig hem.... Det funkar, men så fort man ska göra något måste man ha en sån där pipmackapär för att ta reda på vilken sladd som är vilken. Upptäckte det när vi bad förra grannen som är elektriker att hjälpa oss att koppla in elementen rätt.
Var glad att det är blått, i för sig är det precis samma dilemma. Men jag såg en gång i ett hus 3 kablar alla var jordfärgade dvs enda som var rätt där var själva jorden! Nästa var nolla och sedan fas. Riktigt dåligt gjort och även högst olagligt!

Men vissa hemmapulande verkar ta det dem hittar.

Är som med allt annat, i mitt hus var de flesta golvlistor i pussel...förra altanen var byggt av pusselbitar. Var dock lätt riva den. Så antar vissa även tänker så med el tyvärr :( dvs att bara dem får nåt gratis eller billigt...

Men att ha ett lamputtag utan strömbrytare är inte olagligt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Så det är alltså tillåtet att installera ett lamputtag som är strömförande när lampan "släcks" via brytare på väggen?
Det trodde jag faktiskt inte.

Tex sparkoppling, som är en snikvariant av trappkoppling där uttaget är strömförande när lampan "släcks" via en av brytarna är väl inte tillåtet?
Eller är sparkoppling inte heller tillåtet?
Inga verkar idag använda den varianten idag iaf.
Vanligare förr.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Så det är alltså tillåtet att installera ett lamputtag som är strömförande när lampan "släcks" via brytare på väggen?
Det trodde jag faktiskt inte.

Tex sparkoppling, som är en snikvariant av trappkoppling där uttaget är strömförande när lampan "släcks" via en av brytarna är väl inte tillåtet?
Eller är sparkoppling inte heller tillåtet?
Inga verkar idag använda den varianten idag iaf.
Vanligare förr.
Vilket uttag är strömförande när lampan släcks vid sparkoppling?
 
Jag tror att du har missuppfattat vilken koppling som är sparkoppling, det är INTE den med både fas och nolla i brytaren utan den med fas i bägge brytarna, tändtråd och mellantråd.
 
  • Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
JLyck JLyck skrev:
Vilket uttag är strömförande när lampan släcks vid sparkoppling?
Det vid lampan, där man skruvar in lampan.
Osäker på hur det blev nu.... Kan ha varit så att det konstant låg spänning där..en eller två faser.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Fast det ska man aldrig utgå från, man tar alltid ur säkringen och kontrollerar med lämpligt verktyg (en lampa brukar jag använda) att det inte är ström i uttaget innan man gör något. För det förekommer korkade strömställare som bara bryter den ena ledaren (inte tillåtet såklart). Isåfall finns det ju spänning på uttaget så att man kan få sig en kyss om man råkar ta i något jordat.
Man bryter alltid bara fas inte nolla.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
J Joonazz skrev:
Man bryter alltid bara fas inte nolla.
Om man vet hur det ska göras, ja.
 
De flesta som ställer en fråga borde ha en självinsikt att elektricitet är något som denne inte ska befatta sig med över huvud taget. Skall låta en som är kunnig göra jobbet. Riskera liv och hem för en skitsumma är vansinnigt.
 
G G.L. skrev:
De flesta som ställer en fråga borde ha en självinsikt att elektricitet är något som denne inte ska befatta sig med över huvud taget. Skall låta en som är kunnig göra jobbet. Riskera liv och hem för en skitsumma är vansinnigt.
jag håller med och jag förutsätter att samma regelverk gäller mobiler, datorer, internet och även reparationer av enkel mekanik om man inte kan nåt ska man inte försöka och absolut gud förbjude inte läsa på, fråga och lära sig nåt
 
  • Gilla
Wheelabrator och 3 till
  • Laddar…
Man bör alltid dra säkringen förstås före arbete. Hos mig sitter "smarta puckar" bakom alla knappar. Skulle inte lita på att dom inte slår på sig själv medan man gör något arbete vid uttaget även om sannolikheten är låg.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
I ikeo skrev:
jag håller med och jag förutsätter att samma regelverk gäller mobiler, datorer, internet och även reparationer av enkel mekanik om man inte kan nåt ska man inte försöka och absolut gud förbjude inte läsa på, fråga och lära sig nåt
Bara med den lilla haken att man "läser på" först och kopplar sedan och inte som dom flesta kopplar först och när det skiter sig så försöker man att "läsa på".
 
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
G G.L. skrev:
De flesta som ställer en fråga borde ha en självinsikt att elektricitet är något som denne inte ska befatta sig med över huvud taget. Skall låta en som är kunnig göra jobbet. Riskera liv och hem för en skitsumma är vansinnigt.
Med den inställningen så skulle det inte vara många som lärde sig något. Nyckeln ligger väl snarare i att man måste vara ödmjuk inför både sin egen okunskap och fysikens lagar och därför inte ta sig vatten över huvudet.
 
  • Gilla
Wheelabrator och 3 till
  • Laddar…
Elarbete är något som man inte ska chansa med. Ett fel kan ge ödestigra konsekvenser. En bräda, kakel m.m. är utbytbart men inte ett liv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.