T TommyK72 skrev:
Okej.. ska författa ett meddelande till grannen och skicka.
Nej, du ska ringa på deras ytterdörr!
 
  • Gilla
Festlund och 6 till
  • Laddar…
T TommyK72 skrev:
Finns det någon motsvarighet till egenmäktigt förfarande? Alltså som i detta fallet där han har ockuperat vår mark. Tänker om det finns något vi kan polisanmäla honom för.
Annektering?

Han hade folkomröstning med frun?
 
  • Haha
  • Gilla
MiaV och 10 till
  • Laddar…
T TommyK72 skrev:
känns så jävla surt att ens behöva bevisa var vår mark börjar för det är helt uppenbart. Grannens gräsmatta slutar och där är det en kulle upp mot vår mark. Vilken idiot som helst fattar att tomten slutar där kullen börjar
Nu är ju inte jurister vilka idioter som helst, utan man tränar i fem år eller mer på att bli av med allt vad sunt förnuft heter för att istället kunna tillämpa regler.

Då är det bra att ha starkare argument än ovan. :geek:
 
  • Gilla
  • Haha
Festlund och 5 till
  • Laddar…
Gör om det till kaninhus när han börjat odla alternativt hundkoja.
 
T TommyK72 skrev:
Finns det någon motsvarighet till egenmäktigt förfarande? Alltså som i detta fallet där han har ockuperat vår mark. Tänker om det finns något vi kan polisanmäla honom för.
Brottet som skulle kunna vara aktuellt är egenmäktigt förfarande (se BrB 8 kap. 8 §). Detta då grannen olovligt rubbat besittningen av din mark. Dock behöver du inte veta vad det är för brott begånget för att göra en anmälan, det är polisens uppgift att utreda. Min gissning att en sådan polisanmälan skulle leda till att den omgående läggs ner, med någon märklig förklaring, eller kommer ligga i en byrålåda i en evighet. Men kan vara att jag bara är luttrad.
 
Sätt upp ett mörkt tält ovanpå växthuset.
 
  • Haha
Bengt Numelin
  • Laddar…
T TommyK72 skrev:
Ja det är ju det jag anmält det för
Vissa här hävdar att kommunen inte kan göra något, men de har tillsynsplikt över alla byggen just för att de ska kunna konstatera huruvida det krävs lov eller ej. Läste tråden igår, och bortse från följande ifall jag fattat fel men ifall bygget ligger på din mark närmare grannens gräns än 4,5m så kan du anmäla dig själv och få föreläggande om att ta bort bygget. Då har du iaf ett myndighetsbeslut på att det ska bort. Du kanske kan få slippa avgifter ifall kommunen fattar problemet =)
 
  • Gilla
TommyK72
  • Laddar…
Jag hade pinkat regelbundet på eventuella grödor i sagda växthus.
Det kan ju inte vara olagligt att urinera på sin egen tomt, så länge man inte blottar sig för omgivningen.
.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
L lordi skrev:
Jag hade pinkat regelbundet på eventuella grödor i sagda växthus.
Det kan ju inte vara olagligt att urinera på sin egen tomt, så länge man inte blottar sig för omgivningen.
.
Min farfar berättade att han en gång i sin ungdom försökte ha ihjäl en tomatplanta genom att pinka på den. Han tyckte inte om tomater och var rädd att han skulle bli bjuden och behöva äta av de hemska sakerna. Besvikelsen var stor när tomatplantan bara blev grönare och större för varje dag, och plantans ägare (hans hyresvärd) förundrades över hur fint den växte det året.

Den vanligaste växthusgrödan är väl tomater.
 
  • Gilla
  • Haha
oliva och 3 till
  • Laddar…
M mrsnhp skrev:
Min farfar berättade att han en gång i sin ungdom försökte ha ihjäl en tomatplanta genom att pinka på den. Han tyckte inte om tomater och var rädd att han skulle bli bjuden och behöva äta av de hemska sakerna. Besvikelsen var stor när tomatplantan bara blev grönare och större för varje dag, och plantans ägare (hans hyresvärd) förundrades över hur fint den växte det året.

Den vanligaste växthusgrödan är väl tomater.
Ja, men det kan ju vara ganska tillfredsställande att veta att en elak granne, just i detta nu, avnjuter en extra god tomatsallad :D
 
  • Gilla
  • Älska
Festlund och 2 till
  • Laddar…
L lordi skrev:
Ja, men det kan ju vara ganska tillfredsställande att veta att en elak granne, just i detta nu, avnjuter en extra god tomatsallad :D
Att bli riktigt bra kompis med grannen kan ju vara ett sätt att så småningom övertyga honom om att flytta på växthuset :)
 
  • Haha
TommyK72
  • Laddar…
L lordi skrev:
Ja, men det kan ju vara ganska tillfredsställande att veta att en elak granne, just i detta nu, avnjuter en extra god tomatsallad :D
Jag kom att tänka på en historia från fortsättningskriget.

Det var en officer som vi kan kalla major N som jag ganska besvärlig och inte så populär. Regementsprästen hade något ärende till major N som var upptagen och fick inte störas så prästen började gå och äta blåbär utanför korsun. Vaktposten stoppade honom omedelbart och sade att de där båbären är reserverade för majorens privata bruk. Prästen blev ju fundersam och började fråga om majoren tar sig sådana rättigheter som att förbjuda blåbärsplockning. Till slut förklarade vaktposten som förresten var österbottning "Temtee ha vi all pissa påå".
 
  • Gilla
Bengt Numelin och 5 till
  • Laddar…
Alltså någonstans………..jag VET att det i Mellanmjölkens land Sverige inte är Ok att lösa saker och ting ”smidigt” dvs knata över till vederbörande pack och slå allt vad du kan rakt i ansiktet!
Har du inte varit med om nämnda scenario tidigare så är det inte så jävla svårt -PANG på rödbetan dvs rakt på kroken, rakt i ansiktet så kan nog även en tangentbords gubbe som dig lyckas med detta och så även känna viss stimulans över att kunna berätta för frugan över dina bravader som ”Rambo” och så då även förhoppningsvis få hänga in ”snodden” medans frugan ÄNTLIGEN fått smak av en Bad-ass som dig, Da King!
Stort lycka till med detta nu och våga vägra grannen din att bestämma över din tomtgräns. OBS sista meningen var absolut ingen ironi i!

P.s vart är den ICKE könsbestämda WC:n?!
 
  • Gilla
DoktorMekonium
  • Laddar…
T TommyK72 skrev:
Ja detta måste ju bli steg 2 om han inte flyttar på växthuset när kommunen ålägger honom att göra det. Men det känns så jäkla surt att vi ska behöva betala för att han inte kan hålla sig innanför tomtgränsen
Avgiften till kronofogden och andra relevanta styrkta kostnader kommer att debiteras grannen.

om kronofogden kommer fram till att du har fel i din begäran får du stå för kostnaderna själv.
 
Ta fram ett arrendeavtal med klausul om total återställning så hyr du ut marken i 10år och slipper bry dig mer.
 
  • Gilla
  • Älska
Bengt Numelin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.