Status
Inte öppen för fler kommentarer.
M Matte Bygg skrev:
Du har sänkt din förbrukning stadigt och fint jämfört med 2021. Du har 20 A antar jag.

Edit: vad har du för säkring?
Ingen aning. Kan kolla sen. Tror det är att man är mer medveten nu men har även dragit ner kurvan på värmepumpen så vi har ingen värme alls i radiator. Förra året var det säkert lite småljummet i September
 
kisumisu
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Får nog säga att det nästan är mer stressande för mig att inte veta vad priset kommer bli. Med rörligt så kan det ju vara så att första halvan av månaden blåser det bra och kabeln till danmark servas så elen är skitbillig. Känns bra och man bastar och badar för fullt. Andra halvan av månaden sticker priset enormt pga vindstilla och färdig kabel till danmark, dessutom blir det svinkallt och något kraftverk får oväntade problem. Nu låter jag bli att basta och bada eftersom jag inser att detta blir dyrt.

Har man då rörligt kommer månadens snittpris tillämpas även på alla de kWh jag brände i bastun när det var i princip gratis el... Med timpris visste jag dagen innan exakt vad priset skulle vara och betalar därefter!
Fast då vet du vad du har att vänta. Jag hade med Vattenfall fått 80öre 1 år i Maj månad 2022. 1.10kr 3år.
Jag tar Tibber av den anledningen att deras laddbox är 50% billigare köpa, där lurades Vattenfall!!
Gillar inte Vattenfall annars heller...men har haft dem ändå då de varit billigast och enklast få 1 faktura.
i Augusti månad är en granne nästan hysterisk över elpriserna och ja bara "jo visst har det blivit dyrt när man får betala det dubbla" då säger han att det är nästan det tribbla 1.10 för 1år!
Jag säger att Tibber billigt för då går min elpris nånstans mellan 9öre max 50öre.

Sen kommer September månad ibland 5-6kr kWh. Nästan alltid mer än 1.10kr. Jag börjar se efter fastprisavtal och då är dem runt 2kr kWh.

Det lätt vara efterklok och ni SE4 och SE3 tycker kanske 2 kr är billigt....men har man för ett halvår sedan haft 40öre kWh så är 2kr jävligt dyrt!!!!

Visst timprisavtal jämnar säkert ut sig och visst är timpris ändå bättre än vanligt rörligt...men med bunden kan man just leva hur man vill utan att behöva följa kurvor som nån aktie :seenoevil:

Det är också väldigt svårt förklara det till en fru som jobbar hemifrån med dator och till barnen. Dock blev jag väldigt positivt överraskad av våra datorer, de bärbara drar ändå inte så mycket som jag först trodde.
 
Redigerat:
Du behöver inte följa kurvor bara för att du har timpris. Se till att lägga så mycket förbrukning som möjligt medllan midnatt och kl 6 på morgonen (ännu hellre mellan 1 och 5). Flyttbar förbrukning på dagen försöker du lägga mellan kl 13 och 15 (gäller inte alltid, men för det mesta är elen billigast då under dagen). Nu är du klar och du får lägre elpriser.

Antagandet är naturligtvis att du har värme och varmvatten som åtminstone delvis kräver el. Ännu bättre om du har ladd-bil.

För min del så sparade jag 800kr jämfört med rörligt pris i september på detta enkla sätt. Och då hade jag inte ens värmen påslagen...
 
  • Gilla
Gettorparn och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Har också familj och små barn och det handlar inte om att flytta ex. matlagning eller dusch till natten utan att styra ex åter-uppvärmningen av vattnet (eller elbilsladdning osv) till natten. Lägger man lite tid på att få styrningen bra så märks det inte i vardagen att man sparar mycket i dyr-tid.
Du har rätt att värmen är största boven och bil och bastu är andra!

Jag har i värmepump och bil att man kan styra, men hur skall man styra när elpriset inte skiljer sig så mycket på dygnet?
Jag har dock funderat på låta pumpen stanna 7-12, för det är tiden det verkar vara högst pris. Men jag vet inte om det heller så klokt med tanke på kompressorn att den vissa tider står och andra tider för jobba som en tok??
 
kisumisu kisumisu skrev:
Du har rätt att värmen är största boven och bil och bastu är andra!

Jag har i värmepump och bil att man kan styra, men hur skall man styra när elpriset inte skiljer sig så mycket på dygnet?
Jag har dock funderat på låta pumpen stanna 7-12, för det är tiden det verkar vara högst pris. Men jag vet inte om det heller så klokt med tanke på kompressorn att den vissa tider står och andra tider för jobba som en tok??
kompressorn slits mer av att stanna/starta många gånger än av att jobba konstant.
 
kisumisu
pacman42 pacman42 skrev:
kompressorn slits mer av att stanna/starta många gånger än av att jobba konstant.
Ok....jag måste kolla instruktioner. Men på min Nibe F1255 finns massa inställningar, de enda jag rört är kurvan och prioritering. Prio var satt 30min/30min, där satte jag 120/30. Hade näligen problem få varmvatten då när den tog slut. Tog enorm tid när den värmde vatten 30min och sedan huset 30min och igen vatten 30min osv.....

Vet att det finns "LYX" men då går väl tilläggsvärme in och värmer varmvatten.

Huset klarar ca 2h utan värme, dock märks det då när det är riktigt kallt ute -20-30....
...dock har jag tänkt på en risk.
Man stryr att huset ej har någon värme ska börja värma 12 på dagen, sedan skulle det råkas bli strömavbrott :seenoevil:

Eller går det göra så att pumpen inte stannar helt, men att man sänker inomhus temperatur och höjer nattetid? Då behöver ju inte pumpen stanna plötsligt. Dock vet jag inte riktigt hur göra för våran el är inte extremt billigt på natten...dock dyrt 7-12. Sänker temperatur 7-12??

Sjukt egentligen att vi har så olika elpriser, blir svårt diskutera också när en annan har extremt dyrt på dag och extremt billigt på natt.
 
Redigerat:
  • Gilla
DucklingC
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Ok....jag måste kolla instruktioner. Men på min Nibe F1255 finns massa inställningar, de enda jag rört är kurvan och prioritering. Prio var satt 30min/30min, där satte jag 120/30. Hade näligen problem få varmvatten då när den tog slut. Tog enorm tid när den värmde vatten 30min och sedan huset 30min och igen vatten 30min osv.....

Vet att det finns "LYX" men då går väl tilläggsvärme in och värmer varmvatten.

Huset klarar ca 2h utan värme, dock märks det då när det är riktigt kallt ute -20-30....
...dock har jag tänkt på en risk.
Man stryr att huset ej har någon värme ska börja värma 12 på dagen, sedan skulle det råkas bli strömavbrott :seenoevil:

Eller går det göra så att pumpen inte stannar helt, men att man sänker inomhus temperatur och höjer nattetid? Då behöver ju inte pumpen stanna plötsligt. Dock vet jag inte riktigt hur göra för våran el är inte extremt billigt på natten...dock dyrt 7-12. Sänker temperatur 7-12??
Det är olika för olika värmepumpar. Min har en brytare som jag kan tidsstyra. Den sätter då värmepumpen i semesterläge när brytaren är sluten, detta styr jag med en timer.
 
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Man behöver ju förstås inte styra om ALLT man gör. Enklast gör man ju om man exempelvis som min familj alltid duschar på kvällen
Inte helt ovanligt att folk vill duscha på morgonen för att känna sig fräscha till jobb/skola.

Sköter man det med måtta så minskar ju risken för slitningar, men bara man läser trådar i ämnet här så inser man att många inte kommer att sköta det med måtta utan det blir en jakt på att minimera dyrtimmar.
En liten fördom jag har är att det mest är män som är drivande. En annan är att det är inte de som lever på marginalen som kommer att syssla med detta utan att det mest är medelklass och uppåt. Antagligen en grupp som utan större problem skulle spara några hundralappar i månaden på sätt som var betydligt enklare och inte riskerade skapa stress och onödiga slitningar i familjen. Bara en sån sak att sluta skjutsa barn till platser de utan problem kunde ta sig själva. Att ha en robotgräsklippare på en minivillatomt som många har, antagligen är de livrädda för att grannarna ska tro att de är fattiga om de gick med en handjagare. Lite enklare/billigare bil samt att inte använda bilen i onödan. Där jag bor tar t.ex. en del bilen om de ska hälsa på en granne 500 meter bort. Med såna saker kan man nog spara betydligt mer än kanske någon 10a per dag, där man antagligen av en del kommer att ses som nån slags hustyrann. Handla på t.ex. Lidl istället för på ICA.
 
  • Gilla
Kekistan och 1 till
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Ok....jag måste kolla instruktioner. Men på min Nibe F1255 finns massa inställningar, de enda jag rört är kurvan och prioritering. Prio var satt 30min/30min, där satte jag 120/30. Hade näligen problem få varmvatten då när den tog slut. Tog enorm tid när den värmde vatten 30min och sedan huset 30min och igen vatten 30min osv.....

Vet att det finns "LYX" men då går väl tilläggsvärme in och värmer varmvatten.

Huset klarar ca 2h utan värme, dock märks det då när det är riktigt kallt ute -20-30....
...dock har jag tänkt på en risk.
Man stryr att huset ej har någon värme ska börja värma 12 på dagen, sedan skulle det råkas bli strömavbrott :seenoevil:

Eller går det göra så att pumpen inte stannar helt, men att man sänker inomhus temperatur och höjer nattetid? Då behöver ju inte pumpen stanna plötsligt. Dock vet jag inte riktigt hur göra för våran el är inte extremt billigt på natten...dock dyrt 7-12. Sänker temperatur 7-12??

Sjukt egentligen att vi har så olika elpriser, blir svårt diskutera också när en annan har extremt dyrt på dag och extremt billigt på natt.
Har din NIBE-pump inte möjlighet till SPA (Smart Price Adaption)? Det är en tjänst från NIBE som går ut på just detta, att automatiskt justera när pumpen går i förhållande till elpris.
Jag tror du behöver ett gratiskonto till Nibe Uplink och så måste pumpen förstås vara uppkopplad mot nätet så att den kan hämta dagens priser från någon Nibe-server.
Edit: enligt användarhandboken borde du ha möjlighet till detta.
 
L lbgu skrev:
Inte helt ovanligt att folk vill duscha på morgonen för att känna sig fräscha till jobb/skola.

Sköter man det med måtta så minskar ju risken för slitningar, men bara man läser trådar i ämnet här så inser man att många inte kommer att sköta det med måtta utan det blir en jakt på att minimera dyrtimmar.
En liten fördom jag har är att det mest är män som är drivande. En annan är att det är inte de som lever på marginalen som kommer att syssla med detta utan att det mest är medelklass och uppåt. Antagligen en grupp som utan större problem skulle spara några hundralappar i månaden på sätt som var betydligt enklare och inte riskerade skapa stress och onödiga slitningar i familjen. Bara en sån sak att sluta skjutsa barn till platser de utan problem kunde ta sig själva. Att ha en robotgräsklippare på en minivillatomt som många har, antagligen är de livrädda för att grannarna ska tro att de är fattiga om de gick med en handjagare. Lite enklare/billigare bil samt att inte använda bilen i onödan. Där jag bor tar t.ex. en del bilen om de ska hälsa på en granne 500 meter bort. Med såna saker kan man nog spara betydligt mer än kanske någon 10a per dag, där man antagligen av en del kommer att ses som nån slags hustyrann. Handla på t.ex. Lidl istället för på ICA.
Vi duschar på morgonen för att då har vi just hunnit värma upp vårt varmvatten över natten.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Vi duschar på morgonen för att då har vi just hunnit värma upp vårt varmvatten över natten.
Fast då måste den ju värma upp vattnet efter ni duschat, vilket den lär göra på dyrtid om ni inte stiger upp väldigt tidigt. Eller håller ni varmvattenberedaren avstängd tills det blir billiga timmar igen?
 
L lbgu skrev:
Sköter man det med måtta så minskar ju risken för slitningar, men bara man läser trådar i ämnet här så inser man att många inte kommer att sköta det med måtta
När den lågt hängande frukten är plockad är det enda som hjälper att frysa. Uppvärmningen är i de flesta hushåll den stora posten och då hjälper det inte mycket att trixa med tvättmaskinen när värmepumpen måste köra 24/7 för att minimera elpatron eller element.

1 grad sänkning ger 5% energibesparing. Hushållsaparater osv. är brus i jämförelse.
 
L lbgu skrev:
Fast då måste den ju värma upp vattnet efter ni duschat, vilket den lär göra på dyrtid om ni inte stiger upp väldigt tidigt. Eller håller ni varmvattenberedaren avstängd tills det blir billiga timmar igen?
Precis, den är avstängd fram till midnatt.
 
  • Gilla
n88473 och 2 till
  • Laddar…
kisumisu
L lbgu skrev:
Inte helt ovanligt att folk vill duscha på morgonen för att känna sig fräscha till jobb/skola.

Sköter man det med måtta så minskar ju risken för slitningar, men bara man läser trådar i ämnet här så inser man att många inte kommer att sköta det med måtta utan det blir en jakt på att minimera dyrtimmar.
En liten fördom jag har är att det mest är män som är drivande. En annan är att det är inte de som lever på marginalen som kommer att syssla med detta utan att det mest är medelklass och uppåt. Antagligen en grupp som utan större problem skulle spara några hundralappar i månaden på sätt som var betydligt enklare och inte riskerade skapa stress och onödiga slitningar i familjen. Bara en sån sak att sluta skjutsa barn till platser de utan problem kunde ta sig själva. Att ha en robotgräsklippare på en minivillatomt som många har, antagligen är de livrädda för att grannarna ska tro att de är fattiga om de gick med en handjagare. Lite enklare/billigare bil samt att inte använda bilen i onödan. Där jag bor tar t.ex. en del bilen om de ska hälsa på en granne 500 meter bort. Med såna saker kan man nog spara betydligt mer än kanske någon 10a per dag, där man antagligen av en del kommer att ses som nån slags hustyrann. Handla på t.ex. Lidl istället för på ICA.
Jag slösar inte. Barnen går till skolan snällt medans det ja finns dem som kör dem tom 300meter...har tom blivit diskussioner i skolan om det att barn rör sig för lite.

Även om bilarna i princip alltid gått billigt, idag el och bilen innan var en Diesel som gick med finsk diesel 5kr litern.

Däremot har fått frysa, jag är inte skadeglad men råkade se ABC nytt där det pratades om vedeldning. Sådär levde jag för ca 15 år sedan. Folk var helt förskräkta vi hade ofta bara 14 grader inne. Folk bara brassade på med direkt el och olja. Vi körde också olja och hade bra värme tills häxjakten började på dem som körde med finsk olja....svensk olja hade jag inte råd köra med då, vasr ju 3 gånger dyrare. Så det fick bli VED.

Idag har man bergvärme och varit riktigt nöjd och skönt när man kunnat ha varmt 24h/7....sen nu ska man börja frysa fast man gjort de mesta man kan.

Här är det väl så när alla har blivit så energieffektiva så måste priserna höjas.
 
  • Gilla
Sylvia30 och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Precis, den är avstängd fram till midnatt.
Så det finns inget varmvatten i huset fram till midnatt. Ifall ni är några stycken som duschar och inte har en jätteberedare så lär ju varmvattnet ta slut. Det är väl sådana situationer som kommer att leda till slitningar. Som jag skrev innan tror jag att det finns andra sätt att spara dessa kronor än att återgå till ett liv utan varmvatten i huset stora delar av dygnet. Ett tips är att lösa årskort på lokala simhallen, då kan ni kanske skippa varmvattenberedaren helt.
 
  • Gilla
Sylvia30 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.