E
JustDoIt JustDoIt skrev:
Luftmadrasser och sånt kräver typ inget tryck alls om du jämför med däck. Jag köpte en sån billig luftpump på Biltema som skickar in massa luft i en madrass eller pool väldigt snabbt men utan att kunna leverera tryck, och det blir bra med luft ändå.

[länk]
Nej det klart det är väldigt mycket mindre tryck jämfört med ett bildäck, är väl mest att volymen också är mycket större. Pumpade upp en ganska liten barnpool med en lite kompressor en gång och det tog närmare för evigt (eller i alla fall mer än fem minuter vilket manualen tyckte var max körtid i taget) för att flödet var så lågt.

Jag håller tummarna att även lidls funkar bra, det fanns nämligen en ensam stackare kvar som övertygade mig att få följa med hem ihop med excenterslipen. :giggle:
 
  • Gilla
JustDoIt
  • Laddar…
E
nino nino skrev:
Kan Lidl 20v sitta i laddaren i veckor/månader eller bör man ta ur det när det är laddat?
Har inte sett dubbelladdaren men jag skulle inte lämna några batterier i om det inte uttryckligen finns lagrings-läge på laddaren.
Att hålla lithium-batterier fulladdade långa tider sliter oproportionerligt mycket på dem, så vill man lagra dem är det bättre att hålla dem halvfulla (exakt vad som är optimalt har jag sett olika siffror på men spannet 40-60 tycks ganska vanligt).
Men gå inte allt för lågt eller låt dem ligga så länge att självurladdningen drar ur dem helt, då är risken att du behöver ta till specialgrepp för att få liv i dem igen om det alls går.
 
  • Gilla
JFrisk och 1 till
  • Laddar…
Alla Lithiumjonbatterier har egen skyddskrets i cellen, så det går inte att ”djupurladda” dem, strömmen bryts. Det finns en viss efenurladdning, även om den är låg, så man bör undvika att långtidslagra helt urladdade batterier. Ska man välja mellan att lagra tomma Li-jon elle fulla dito så är det sistnämnda bättre.

E Emil.P skrev:
Har inte sett dubbelladdaren men jag skulle inte lämna några batterier i om det inte uttryckligen finns lagrings-läge på laddaren.
Att hålla lithium-batterier fulladdade långa tider sliter oproportionerligt mycket på dem, så vill man lagra dem är det bättre att hålla dem halvfulla (exakt vad som är optimalt har jag sett olika siffror på men spannet 40-60 tycks ganska vanligt).
Men gå inte allt för lågt eller låt dem ligga så länge att självurladdningen drar ur dem helt, då är risken att du behöver ta till specialgrepp för att få liv i dem igen om det alls går.
 
  • Gilla
Lintto1 och 1 till
  • Laddar…
Normalt skulle jag hålla med dig, men det verkar inte vara sant för vissa av Lidl's batterier/batteriversioner, då de satt urladdningsskyddet i verktyget istället för i batteripacket.

Om man inte använder batterierna till annat än deras verktyg kanske det inte spelar så stor roll, men om man t.ex. bygger en powerbank av de kan det gå illa.

Så för att vara On-Topic: Undvik Lidl's batterier om ni ska göra annat med de än driva Lidl-verktyg.
 
  • Gilla
KristofferV1
  • Laddar…
E
S Snidarn skrev:
Alla Lithiumjonbatterier har egen skyddskrets i cellen, så det går inte att ”djupurladda” dem, strömmen bryts. Det finns en viss efenurladdning, även om den är låg, så man bör undvika att långtidslagra helt urladdade batterier. Ska man välja mellan att lagra tomma Li-jon elle fulla dito så är det sistnämnda bättre.
Skyddar kretsen i cellen även vid urladdning (jag trodde den bara var mot överlast/kortslutning)? Kanske varierar, jag har i alla fall haft celler där det inte skyddat mot för djup urladdning men det har varit billiga celler. Nåja, vi är helt överens om att tomma är dåligt men ninos fråga var ju det i princip det omvända. :)

@nino Parkside säger 50-80% resp. 2-3 dioder i manualerna som kom med 2AH+laddare resp. 8AH-acken. Som jämförelse tycker Hikoki fullt och Bosch 12V säger ingenting om lagring. Andra käller jag hittat ger mer stöd till Parksides inställning även om flera pekar på ännu lägre siffror.

Batterihantering är iofs intressant men ganska off-topic just här så nu slutar jag för denna gång.
https://eu.industrial.panasonic.com...downloads/files/panasonic_li-ion_handbook.pdf
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Köpte en pump vilken är enda Lidl 20v produkten jag har och det är ju inget man använder ofta. Därför tänkte jag om man kan ha batteriet i laddaren hela tiden så man har ström när man behöver använda den...
Annars står man där med dåligt med luft och ingen ström, då är den ju värdelös...
 
E
nino nino skrev:
Köpte en pump vilken är enda Lidl 20v produkten jag har och det är ju inget man använder ofta. Därför tänkte jag om man kan ha batteriet i laddaren hela tiden så man har ström när man behöver använda den...
Annars står man där med dåligt med luft och ingen ström, då är den ju värdelös...
Du kanske kan köra några "testblåsningar" och uppskatta på ett ungefär hur pass nära fullt batteriet måste vara för att du skall klara en normalsituation (om det nu finns en sådan)?

Annars skulle jag nog testa att ladda fullt men ta ur batteriet och se hur det beter sig, trycka lite på laddindikatorn lite då och då och se hur fort det drar ur. Jag har aldrig undersökt själv men självurladdningen borde inte röra sig om mer än någon eller några få procent per månad men verkar det dra ur för fort eller det går för långt mellan användnings- eller laddtillfällena så lämna den i (vecko/månads-timer på laddaren kanske ?) - precis som du säger gör ju ett verktyg man inte kan använda när det behövs ändå ingen glad.

Vad bra det gick för mig att sluta skriva...
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
De har väldigt låg självurladdning, men bör som påtalats inte förvaras fulladdade då li-ion inte mår bra av det.

Ladda upp det till när den tredje lampan börjar blinka och avbryt där, så kommer du utan problem att kunna flåsa upp både bildäck och luftmadrasser på den laddningsnivån ett år senare :)
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
nino nino skrev:
Köpte en pump vilken är enda Lidl 20v produkten jag har och det är ju inget man använder ofta. Därför tänkte jag om man kan ha batteriet i laddaren hela tiden så man har ström när man behöver använda den...
Annars står man där med dåligt med luft och ingen ström, då är den ju värdelös...
Finns det inte tex "Makita till Parkside-adapters" på Amazon eller liknande ?
 
Även om det finns celler med inbyggda skyddskretsar så är det nog ovanligt på celler till verktyg. Jag har kollat på rätt många batteripack till en rad märken och ingen av dessa celler har haft skydd. Däremot så har i princip alla celler ett inbyggt mekaniskt tryckskydd som kan kösa ut vid överbelastning, men det är ju en annan sak.


E Emil.P skrev:
Skyddar kretsen i cellen även vid urladdning (jag trodde den bara var mot överlast/kortslutning)? Kanske varierar, jag har i alla fall haft celler där det inte skyddat mot för djup urladdning men det har varit billiga celler. Nåja, vi är helt överens om att tomma är dåligt men ninos fråga var ju det i princip det omvända. :)

@nino Parkside säger 50-80% resp. 2-3 dioder i manualerna som kom med 2AH+laddare resp. 8AH-acken. Som jämförelse tycker Hikoki fullt och Bosch 12V säger ingenting om lagring. Andra käller jag hittat ger mer stöd till Parksides inställning även om flera pekar på ännu lägre siffror.

Batterihantering är iofs intressant men ganska off-topic just här så nu slutar jag för denna gång.
[länk]
 
  • Gilla
Emil.P och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker INTE att du ska ha batteriet ständigt i laddaren! Dels är det en potentiell brandfara, dels är det inte optimalt ur lagringssynpunkt. Batterierna har så låg självurladdning så du kan väl om du vill ladda typ en gång i kvartalet.



nino nino skrev:
Köpte en pump vilken är enda Lidl 20v produkten jag har och det är ju inget man använder ofta. Därför tänkte jag om man kan ha batteriet i laddaren hela tiden så man har ström när man behöver använda den...
Annars står man där med dåligt med luft och ingen ström, då är den ju värdelös...
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
H hyggabus skrev:
Finns det inte tex "Makita till Parkside-adapters" på Amazon eller liknande ?
Borde det väl finnas
 
Jag har tidigare köpt och kört Lidls vinkelslipskivor och tycker att de funkar helt okej.
Det finns säkert skivor som håller längre men jag tvivlar på att det finns konkurrenter på priset.
jag har kört några 10 pack 125 kapskivor,, både 1 mm och 1,2 nu senast.
 
H hyggabus skrev:
Jag har tidigare köpt och kört Lidls vinkelslipskivor och tycker att de funkar helt okej.
Det finns säkert skivor som håller längre men jag tvivlar på att det finns konkurrenter på priset.
jag har kört några 10 pack 125 kapskivor,, både 1 mm och 1,2 nu senast.
mmm gillar de kapskivorna med.sett till priset o kvalitén är de svårslagna
 
Någon som testat dessa? Gör inte jätte mycket plugg men ibland så.
PARKSIDE plug and dowel cutter bits förpackning hålls i handen i en butik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.