A
Efter ett samtal med firman så sänkte dom fakturan med 9000kr
 
  • Gilla
guggen och 3 till
  • Laddar…
Unikt namn
Mikaelpettersson Mikaelpettersson skrev:
Du tänker helt fel. Vi har extremt låga overheadkostnader. Lägger i snitt 35,000:- exklusive moms i månaden per anställd i externa kostnader. Alltså INTE inräknat lön, sociala avgifter, förmåner, tjänstemäns kostnader etc.
Hur kostar en anställd elektriker 35k per månad utöver alla lönekostnader och kostnader för admin personal?
 
R Rkarlsson skrev:
Min elektriker tar 490 exkl moms, sin rätta timlön och inga monsterpåslag. Han tog såklart betalt för att hämta material. Han tog inte betalt för att köra förbi mig på väg hem för att skriva upp vad han skulle köpa.

Samma med röris, 500kr exkl moms. Titten var
gratis då han jobba bara på andra sidan byn.

Vi har rörisar i kommunen som ligger på sådana hutlösa timlöner och tar hutlösa påslag med. Det finns nästan ingen privatperson som anlitar dessa.
Jag själv ringde inte de igen efter de sa vad de ville ha för en liten felsökning på bvp. Min röris gjorde det istället och debiterade bara en timme. :D
Måste bara fråga vad arbetar du själv med?
Så ska vi hantverkare i tråden se vad vi tycker är relevant.
 
Mikael_L
Unikt namn Unikt namn skrev:
Hur kostar en anställd elektriker 35k per månad utöver alla lönekostnader och kostnader för admin personal?
Deras personal får en betald Thailandsresa för hela familjen varannan månad av sin arbetsgivare förstår du väl - inte så svårt! :rofl:
Prova själv att bli hantverkare, det är skönt med 3 månader om året totalt, på Thailand, betalt av arbetsgivaren ... ..f'låt, betalt av kunderna, är det ju naturligtvis ...
 
  • Haha
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
F Fvg4 skrev:
Här är Solars priser, jag har liten årsvolym så troligen minst rabatt.
Du har på fötterna för att hövda ocker och dra det till ARN och KO och hela varvet.
Jag har inte heller någon speciellt stor årsomsättning på Solar, men har ändå 33,48 för den kabeln.
 
T Tindrahl skrev:
Måste bara fråga vad arbetar du själv med?
Så ska vi hantverkare i tråden se vad vi tycker är relevant.
Det är väl inte relevant egentligen. Men jobbar inom industrin med lite ansvar.

Förstår egentligen inte vad de har med att göra att en enmansfirma tar mycket mindre än en lite större firma som har lite mer täckning, och dessutom inte saltar påslagen åt helvete.
 
  • Gilla
Television_Set
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Min elektriker tar 490 exkl moms, sin rätta timlön
R Rkarlsson skrev:
Vi har rörisar i kommunen som ligger på sådana hutlösa timlöner
Varför blandar du ihop vad företaget debiterar per timme med vad den anställde har i lön. Det är två helt olika saker.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Varför blandar du ihop vad företaget debiterar per timme med vad den anställde har i lön. Det är två helt olika saker.
Jag blandade väl ihop orden. Timpris. Min elektriker tar 490 kr i TIMPRIS. Inte lön. Varken elektrikern eller rörisen är anställda utan ägarna.
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Hur kostar en anställd elektriker 35k per månad utöver alla lönekostnader och kostnader för admin personal?
Unikt namn Unikt namn skrev:
Hur kostar en anställd elektriker 35k per månad utöver alla lönekostnader och kostnader för admin personal?

1 personal behöver en bil, drivmedel, kläder, verktyg, förmåner,
Unikt namn Unikt namn skrev:
Hur kostar en anställd elektriker 35k per månad utöver alla lönekostnader och kostnader för admin personal?

Du citerar för det första fel.

35k ca för bil, drivmedel, försäkring på personen, företagsförskring, friskvård, Företagshälsan, glasögon, kläder, just kläder är ganska dyrt som arbetskläder, Admin kostnad i form av 1 på kontor(lägsta laget behöver egentligen 2) kontorlokal, förråd, utbildning, verktyg, ekonomkonsult, revisor, reklam, programvaror, representation, medlemskap i branschorganisationen, fackavtal.

listan är lång, långt över en anställds lön och sociala avgifter. Säkert längre än vad jag har skrivit här.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Deras personal får en betald Thailandsresa för hela familjen varannan månad av sin arbetsgivare förstår du väl - inte så svårt! :rofl:
Prova själv att bli hantverkare, det är skönt med 3 månader om året totalt, på Thailand, betalt av arbetsgivaren ... ..f'låt, betalt av kunderna, är det ju naturligtvis ...

Eller hur nått måste vi locka med! Nej ni har tyvärr alldeles för naiv syn på kostnader eller så har ni säkert rätt. Då är min enklaste fråga, varför blir ni inte hantverkare och lyfter en livslön + mängd utdelning på en spottstyvel av er livstid? Starta upp och dra in storflisen så blir frugan nöjd den Andra frågan, vad gör alla företagare med pengarna? Stoppar i madrassen? Ingenting? Verkar ju uppenbarligen inte leva jetset i troppan


Till sak så försvarar jag inte TS elektriker med orimligt dyra produkter. Förstår varför jag får förklara i hur vi tar betalt (i min firma) men det är ingen som känner sig lurad efteråt och kunderna återkommer.

jag köper resonemanget att installatören köper allt, vi gör så eller tackar nej. Med motivering på kvalitets policy etc. Priset säger jag är likvärdigt med nätgrossarna. Vad jag har i rabatt eller förtjänst? Hör inte hit, det kunden betalar är relevant.
 
Redigerat:
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Mikael_L
Mikaelpettersson Mikaelpettersson skrev:
Då är min enklaste fråga, varför blir ni inte hantverkare och lyfter en livslön + mängd utdelning på en spottstyvel av er livstid? Starta upp och dra in storflisen så blir frugan nöjd den Andra frågan, vad gör alla företagare med pengarna? Stoppar i madrassen? Ingenting? Verkar ju uppenbarligen inte leva jetset i troppan
Ja nu är jag ju hantverkare och driver eget ! :thinking:

Men jag kanske missar alla kunder och affärer om jag ska fördubbla min timpenning för att därigenom få fram ytterligare 35 papp i månaden för att täcka låtsasutgifter.

Så nej, jag kommer inte följa dina råd, utan bara fortsätta bete mig mänskligt.
 
  • Gilla
  • Älska
Jockebanan och 5 till
  • Laddar…
Unikt namn
Mikaelpettersson Mikaelpettersson skrev:
1 personal behöver en bil, drivmedel, kläder, verktyg, förmåner,



Du citerar för det första fel.

35k ca för bil, drivmedel, försäkring på personen, företagsförskring, friskvård, Företagshälsan, glasögon, kläder, just kläder är ganska dyrt som arbetskläder, Admin kostnad i form av 1 på kontor(lägsta laget behöver egentligen 2) kontorlokal, förråd, utbildning, verktyg, ekonomkonsult, revisor, reklam, programvaror, representation, medlemskap i branschorganisationen, fackavtal.

listan är lång, långt över en anställds lön och sociala avgifter. Säkert längre än vad jag har skrivit här.
Skärmdump av foruminlägg där användaren diskuterar overheadkostnader på 35k per anställd exklusive moms.
Jag lägger åtminstone både revisorn, ekonomen och personen på kontoret i kategorin tjänstemäns kostnader.

Jag tycker det är anmärkningsvärt att ha kostnader på 35tkr per gubbe för typ bil/försäkring/verktyg.
Med 6 anställda blir det ju 2miljoner om året som visslar iväg.

Det vore mycket intressant att se en detaljerad specifikation på det där. Visste man inte bättre kunde man ju misstänka att ekonomikonsulten plockar pengar ur bolaget (eller att någon drar en rövare).
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Jag tycker det är anmärkningsvärt att ha kostnader på 35tkr per gubbe för typ bil/försäkring/verktyg.
Det låter som en felräkning. Det går säkert att dra på sig sådana kostnader om man håller sig med flera adminresurser (typ en "kontorist", en som sköter fakturering, en som sköter logistik ....) och bara 5 - 6 gubbar som drar in debitering. Men med en rimligt välskött firma så skall man inte ha 35 000/ mån i overhead kostnader per anställd.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja nu är jag ju hantverkare och driver eget ! :thinking:

Men jag kanske missar alla kunder och affärer om jag ska fördubbla min timpenning för att därigenom få fram ytterligare 35 papp i månaden för att täcka låtsasutgifter.

Så nej, jag kommer inte följa dina råd, utan bara fortsätta bete mig mänskligt.
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja nu är jag ju hantverkare och driver eget ! :thinking:

Men jag kanske missar alla kunder och affärer om jag ska fördubbla min timpenning för att därigenom få fram ytterligare 35 papp i månaden för att täcka låtsasutgifter.

Så nej, jag kommer inte följa dina råd, utan bara fortsätta bete mig mänskligt.
Vad tar du i timmen då? nej jag säger inte att alla har overheads. Du har säkert ingen overhead eftersom du verkar själv i enskildfirms och skickar 4 fakturor i månaden och inte har några leverantörsfakturor. Kanske frun gör detta åt dig?

testa ha ett företag med 10 anställda och fakturera montörernas lönekostnad
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
[bild]
Jag lägger åtminstone både revisorn, ekonomen och personen på kontoret i kategorin tjänstemäns kostnader.

Jag tycker det är anmärkningsvärt att ha kostnader på 35tkr per gubbe för typ bil/försäkring/verktyg.
Med 6 anställda blir det ju 2miljoner om året som visslar iväg.

Det vore mycket intressant att se en detaljerad specifikation på det där. Visste man inte bättre kunde man ju misstänka att ekonomikonsulten plockar pengar ur bolaget (eller att någon drar en rövare).

Sorry! Du citera rätt. Och givetvis är 35k inräknat med overhead på tjänstemän etc.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.