Humulus Humulus skrev:
Har en också (har inte läckt) Den är betydligt bättre än Julas 18V som jag också provat. Men knappast något för att såga större träd. Mer som komplement till en "riktig " motorsåg, när man bara vill rensa lite i trädgården.
Dålig återkoppling från mig...
Den är bättre än Julas 18v maskin (har en sådan åxå). Liten, smidig och relativt tyst.
En sak som är aningen sämre än Julas maskin är placeringen av batteriet som gör att sågen blir aningen "baktung".
Men nu är ju detta ingen maskin man går till skogen för att fälla massor av träd. Ska man det kan jag tipsa om Julas 40v såg istället men det borde vara en annan tråd.
Den här funkar fint för kvistning och hantering av mindre träd.
Som någon skrev krävs det naturligtvis mins 4Ah batteri för att köra den ett tag.
 
  • Gilla
Emil.P
  • Laddar…
På den böjliga bitshållar-axeln står det att man endast kan använda den medurs, dvs endast skruva åt saker. Ska man lossa får man använda något annat verktyg.
Jag blir nyfiken på hur den kan vara konstruerad. Borde det inte vara lättare att konstruera en som funkar åt båda hållen?

Edit: hade den varit gjort av en böjlig fjäder kan jag förstå, men den ser ut att vara gjord av ett antal fasta segment där varje koppling tillåter en liten vinkelskillnad. Det kanske är en spiralfjäder dold inuti de fasta segmenten?
 
Nya verktyg på hyllan from idag, bland annat multiverktyg samt kombo stick/tigersåg
 
LevaLivet LevaLivet skrev:
Nya verktyg på hyllan from idag, bland annat multiverktyg samt kombo stick/tigersåg
Kombosågen har varit till god nytta i tigerform i trånga utrymmen. Hålles enkelt med en hand.

Stora rekommendationen idag är batterikompressorn. Ställ enkelt in viket däcktryck du vill ha, och starta maskinen så stannar den när rätt tryck är uppnått. Precis som på macken :)
 
Såg att excenterslipen fanns denna vecka med, den kan också rekommenderas. Helt ok ”bett” och har körts många timmar här. Känns bra i handen.

Även vinschen rekommenderas för husbehov! Användes senast i förrgår för att dra in ett släp som kommit på (väldigt blöta och gropiga) villovägar.

Vinsch används för att dra ett släp över en gräsmatta på natten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Är det bara jag som sörjer att lidl i princip helt och hållet gått över till batteridrift?

Jag saknar nätdriften!
 
  • Gilla
F_man och 3 till
  • Laddar…
V Vardagsrum skrev:
Såg att excenterslipen fanns denna vecka med, den kan också rekommenderas. Helt ok ”bett” och har körts många timmar här. Känns bra i handen.

Även vinschen rekommenderas för husbehov! Användes senast i förrgår för att dra in ett släp som kommit på (väldigt blöta och gropiga) villovägar.

[bild]
Är det en elvinch ?pris?
Sitter på jobbet så kan inte söka
 
E
nino nino skrev:
Är det en elvinch ?pris?
Sitter på jobbet så kan inte söka
Kan du alls kolla är den här https://www.lidl.se/p/du-fixar-allt-med-parkside/vinsch/p68754

Här är annars texten om den:
  • Kraftfull elmotor med termiskt överlastskydd
  • Bromsautomatik för lastsäkring – även vid strömavbrott
  • Vridningsfri stålvajer av hög kvalitet – förhindrar att lasten roterar
  • Extra krok med integrerad talja för dubbel bärkraft
  • Automatisk avstängning vid maximal in- och utrullning
  • Säkerhetsbrytare med nödstopp-knapp
  • Motoreffekt: 500 W
  • Max. bärkraft: 250 med talja / 125 kg utan talja
  • Maximal lyfthöjd: 6 m med talja / 12 m utan talja
  • Maximal lyfthastighet: 4 m/min med talja/ 8 m/min utan talja Ø stålvajer: ca 3,0 mm
  • Dragfasthet stålvajer 1 870 N/mm²
  • Märkspänning: 230 V~ 50 Hz
  • Vikt totalt: ca 10 kg
  • Automatisk broms – även vid strömavbrott

  • 999kr skulle ju varit med också.
 
Redigerat:
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Ja, Däck-kompressorn har jag också och ett av dom mer använda verktygen! Kan rekommenderas. Mycket smidigare än att öppna garaget, dra fram kompressorn, och slangen. Perfekt till cyklar också, :)



V Vardagsrum skrev:
Kombosågen har varit till god nytta i tigerform i trånga utrymmen. Hålles enkelt med en hand.

Stora rekommendationen idag är batterikompressorn. Ställ enkelt in viket däcktryck du vill ha, och starta maskinen så stannar den när rätt tryck är uppnått. Precis som på macken :)
 
E
Humulus Humulus skrev:
Ja, Däck-kompressorn har jag också och ett av dom mer använda verktygen! Kan rekommenderas. Mycket smidigare än att öppna garaget, dra fram kompressorn, och slangen. Perfekt till cyklar också, :)
Hur bra är luftpumpfunktionen på den? Tänker luftmadrasser, badringar och liknande. 380l/min låter ju fint men vid vilket tryck på, vore ju trist om den inte längre orkar när madrassen är halvfull…
 
Kan Lidl 20v sitta i laddaren i veckor/månader eller bör man ta ur det när det är laddat?
 
V Vardagsrum skrev:
Kombosågen har varit till god nytta i tigerform i trånga utrymmen. Hålles enkelt med en hand.

Stora rekommendationen idag är batterikompressorn. Ställ enkelt in viket däcktryck du vill ha, och starta maskinen så stannar den när rätt tryck är uppnått. Precis som på macken :)
intressant, Klarar den cykeldäck med höga tryck? Står ju 10 bar i specen, men orkar den minst 6-8 bar i realiteten utan att det tar en evighet?
 
Redigerat:
  • Gilla
pfb
  • Laddar…
T Torbod skrev:
intressant, Klarar den cykeldäck med minst 8 bar?
Bra fråga, står max 10 bar eller nåt arbetstryck..
 
E Emil.P skrev:
Hur bra är luftpumpfunktionen på den? Tänker luftmadrasser, badringar och liknande. 380l/min låter ju fint men vid vilket tryck på, vore ju trist om den inte längre orkar när madrassen är halvfull…
Luftmadrasser och sånt kräver typ inget tryck alls om du jämför med däck. Jag köpte en sån billig luftpump på Biltema som skickar in massa luft i en madrass eller pool väldigt snabbt men utan att kunna leverera tryck, och det blir bra med luft ändå.

https://www.biltema.se/fritid/friluftsliv-och-camping/luftmadrasser/elektrisk-pump-230-v-2000035584
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.