Som rubriken lyder, får ett lamputtag vara permanent spänningssatt, eller måste det föregås av en strömställare?

Bakgrund: i ett av husets rum finns två lamputtag. Det ena styrs av en dimmer vid dörren, det andra är ständigt strömlöst. Min hypotes är att belysningen i rummet är dragen likt övriga huset, med flera (i detta fall TVÅ) separata belysningskretsar i samma rum, men någonstans efter byggåret (1975) har någon ägare bestämt sig för att man vill ha en dimmer, samt att det räcker med en belysningskrets, varpå man helt enkelt kopplat bort ena tändtråden och lämnat den oanvänd i dosan.
Om tändtråden finns där eller inte tar jag förstås snabbt reda på senare idag, men eftersom den belysning jag ska använda kommer styras med fjärrkontroll (LED-slinga) så stör det mig inte om jag inte har någon strömställare på väggen.
Frågan det hänger på är alltså; är det OK att bygla fas till tändtråd så att lamputtaget i det avseendet blir precis som ett vanligt vägguttag?
Om inte, kan jag byta uttaget så att det ÄR ett vanligt vägguttag och blir det isåfall OK?
 
  • Gilla
Attackbävern
  • Laddar…
Jag har väldigt svårt att tro att det finns en regel som reglerar det.

Jag är med andra ord övertygad om att det inte är några problem med ett ständigt spänningssatt lamputtag. Kanske byta en eventuell tändtrådfärg till brun, för att vara tydlig, men inte ens det tror jag är nödvändigt.

Att byta till ett vanligt vägguttag torde heller inte skapa några problem.

Men vänta du på svar av en behörig elektriker.
 
  • Gilla
Thomas' och 2 till
  • Laddar…
Skulle det vara otillåtet så skulle ju en strömbrytare behöva kunna reglas isåfall. Annars är det ström där iallafall om strömbrytaren är på.
 
Tack för svar!
Det jag tänker är att man vid åsynen av ett lamputtag tar för givet att det styrs av den strömställare som finns i rummet, den som vill göra något jobb på uttaget kommer således att släcka belysningen med den enda knapp som finns och därefter utgå ifrån att uttaget är spänningslöst. Därför föreställer jag mig att det skulle kunna finnas regler runt detta.

Men, i sådana lägen är detta forum guld värt!
 
Det är ju ett utag och man ska ju alltid kolla om det finns spänning innan man rör nåt iallfall.
Sen om det är en lampa inkopplad som inte slocknar när man trycker på en ljusknapp lär ju vara en indikation på att det är ström i den vilket som.
Men alla elektriker säger iallafall till dom som inte är elektriker att mäta är att veta sen att dom inte gör det själva är ju nåt helt annat.
 
  • Gilla
Turpen och 4 till
  • Laddar…
HerrPeter HerrPeter skrev:
Tack för svar!
Det jag tänker är att man vid åsynen av ett lamputtag tar för givet att det styrs av den strömställare som finns i rummet, den som vill göra något jobb på uttaget kommer således att släcka belysningen med den enda knapp som finns och därefter utgå ifrån att uttaget är spänningslöst. Därför föreställer jag mig att det skulle kunna finnas regler runt detta.

Men, i sådana lägen är detta forum guld värt!
Fast det ska man aldrig utgå från, man tar alltid ur säkringen och kontrollerar med lämpligt verktyg (en lampa brukar jag använda) att det inte är ström i uttaget innan man gör något. För det förekommer korkade strömställare som bara bryter den ena ledaren (inte tillåtet såklart). Isåfall finns det ju spänning på uttaget så att man kan få sig en kyss om man råkar ta i något jordat.
 
  • Gilla
Donn
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
För det förekommer korkade strömställare som bara bryter den ena ledaren
Dom flesta fast installerade väggbrytare bryter bara ena ledaren, och om det är rätt kopplat är det fasen som bryts.
 
  • Gilla
virtq och 9 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Fast det ska man aldrig utgå från, man tar alltid ur säkringen och kontrollerar med lämpligt verktyg (en lampa brukar jag använda) att det inte är ström i uttaget innan man gör något. För det förekommer korkade strömställare som bara bryter den ena ledaren (inte tillåtet såklart). Isåfall finns det ju spänning på uttaget så att man kan få sig en kyss om man råkar ta i något jordat.
Nästan alla strömställare bryter 1 ledare, 2 poliga är rätt ovanliga och sätts bara vid speciella funktioner.
Och visst är det OK med att ha permanent ström i ett lamputtag, det är ju bara ett vanligt uttag med skillnaden att man normalt bara får belasta det med 6 A.
OCH man tar ALDRIG nått för givet när det gäller färger och funktioner.
 
  • Gilla
Donn och 5 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Dom flesta fast installerade väggbrytare bryter bara ena ledaren, och om det är rätt kopplat är det fasen som bryts.
Absolut.
Ta vår övervåning tex. Där har förra ägaren dragit allt själv. Och varenda jäkla ledning är BLÅ, han hittade en rulle på fabriken och tog med sig hem.... Det funkar, men så fort man ska göra något måste man ha en sån där pipmackapär för att ta reda på vilken sladd som är vilken. Upptäckte det när vi bad förra grannen som är elektriker att hjälpa oss att koppla in elementen rätt.
 
Redigerat:
Jag håller 100% med om det som skrivs gällande vikten av att mäta, men samtidigt vet jag ju att de flesta av oss tar genvägar i hjärnan och det känns inte alltför avlägset att föreställa sig att en framtida hempulare t ex vill byta till DCL-uttag och då har jag skapat en risk för denna, dessutom på ett sätt som (kanske) inte tillåts av regelverket.

Jag tror jag får invänta definitivt svar från forumets nestor, Bo Siltberg.
 
Baserat på tidigare svar kan du lita på elmont.
Hade faktiskt ett sådant uttag i huset tidigare med ständig spänning. Det lustiga var att det bakom uttaget fanns två tändtrådar som inte användes.
 
  • Gilla
Ronnya65
  • Laddar…
Eldosa med öppet eluttag och synliga ledningar, varav en med röd tomteluva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det var som jag antog, bakom dimmern hängde en oanvänd tråd (med tomteluva på bifogad bild), denna fungerade utmärkt att använda för att tända i det tidigare spänningslösa uttaget då jag lade den direkt mot fas.
Gällande färgerna så blir det ju faktiskt mer rätt nu, då brun ju sannolikt uppfattas som fas!

Nu börjar det kännas mer och mer ok att ha uttaget brytarlöst, jag tror jag gör så. En WAGO-klämma torde vara allt materiel som behövs.

Tack till alla som har svarat! Skulle någon ha ytterligare synpunkter som jag missat i mitt resonemang så fyll gärna på med dessa.
 
Ditt ”feltänk” här är ju att en brytare skulle göra uttaget strömlöst. Eftersom det inte nödvändigtvis är sant finns det ingen logik i resonemanget.
 
  • Gilla
TechChad
  • Laddar…
Passa då på att koppla bort (dom svarta) trådarna till dimmer och koppla ihop allt bakom dimmern och mata dimmern med bara 1 tråd
 
  • Gilla
kanonkula och 3 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Passa då på att koppla bort (dom svarta) trådarna till dimmer och koppla ihop allt bakom dimmern och mata dimmern med bara 1 tråd
Precis så gjorde jag, blev både prydligare och mer lättarbetat!
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.