Hej


Jag ska installera reservkraft i form av en större dieselgenerator och funderar nu på vilken storlek och fabrikat man ska satsa på.

Vi bor i Norrland så på vintern kan det bli ner mot -25C. Eftersom det förmodligen är då det är som kallast som strömmen försvinner så är det scenariot jag räknar på. Vi har fjärrvärme i bostadshuset (240kvm) så med totalt strömavbrott räknar jag med att vara tvungen att använda el för att värma upp huset. Dessutom har vi ett 400kvm garage (5,5 meter takhöjd) som värms upp av en luft/vatten-pump.


Våra förbrukare:
Kokhäll – 2kW (minimum)
Ugn – 2kW
Kyl (4st) – 0,24kW
Frys (3st) – 0,3kW
Värme hus – 16kW
Värme garage – 2kW
Spabad – 1kW
Belysning – 2kW

Summa: 25,5kW


Jag har inte räknat med tvättmaskin/torktumlare eller annan elektronik då jag tror man kan avstå från att använda sådant om det krisar. Angående belysningen så har jag räknat högt på grund av att vissa strömbrytare i garaget tänder väldigt mycket belysning samtidigt.

Jag har fått en offert på ett MOSA aggregat på 35kVA kontinuerlig uteffekt. Jag tänker att man måste ha ett aggregat som klarar eventuella toppar som kommer när någon av misstag slår på en större belastare eller slumpen gör så att tex många pumpar går i gång samtidigt. Det blir inte billigt men jag tänker att om man ändå kostar på så är det lika bra att ta i så det verkligen funkar om strömmen skulle gå när det är -25C ute.

Jag vet att stora elverk inte tycker om att gå på för låg belastning så min plan där är att köpa en byggfläkt som man kan ha inkopplad som last när förbrukningen är låg, tex på höst eller vår. Visst, det blir verkligen att elda för kråkor men jag överdimensionerar hellre än att det inte funkar när man behöver kraften som mest. Elverket kommer förresten att stå i ett uthus så det står under tak men det är ej uppvärmt.

Någon som har erfarenhet som kan hjälpa till och ge tips på vad man ska tänka på eller göra (eller inte göra) inför en sådan här investering?
 
E eckeph skrev:
Hej


Jag ska installera reservkraft i form av en större dieselgenerator och funderar nu på vilken storlek och fabrikat man ska satsa på.

Vi bor i Norrland så på vintern kan det bli ner mot -25C. Eftersom det förmodligen är då det är som kallast som strömmen försvinner så är det scenariot jag räknar på. Vi har fjärrvärme i bostadshuset (240kvm) så med totalt strömavbrott räknar jag med att vara tvungen att använda el för att värma upp huset. Dessutom har vi ett 400kvm garage (5,5 meter takhöjd) som värms upp av en luft/vatten-pump.


Våra förbrukare:
Kokhäll – 2kW (minimum)
Ugn – 2kW
Kyl (4st) – 0,24kW
Frys (3st) – 0,3kW
Värme hus – 16kW
Värme garage – 2kW
Spabad – 1kW
Belysning – 2kW

Summa: 25,5kW


Jag har inte räknat med tvättmaskin/torktumlare eller annan elektronik då jag tror man kan avstå från att använda sådant om det krisar. Angående belysningen så har jag räknat högt på grund av att vissa strömbrytare i garaget tänder väldigt mycket belysning samtidigt.

Jag har fått en offert på ett MOSA aggregat på 35kVA kontinuerlig uteffekt. Jag tänker att man måste ha ett aggregat som klarar eventuella toppar som kommer när någon av misstag slår på en större belastare eller slumpen gör så att tex många pumpar går i gång samtidigt. Det blir inte billigt men jag tänker att om man ändå kostar på så är det lika bra att ta i så det verkligen funkar om strömmen skulle gå när det är -25C ute.

Jag vet att stora elverk inte tycker om att gå på för låg belastning så min plan där är att köpa en byggfläkt som man kan ha inkopplad som last när förbrukningen är låg, tex på höst eller vår. Visst, det blir verkligen att elda för kråkor men jag överdimensionerar hellre än att det inte funkar när man behöver kraften som mest. Elverket kommer förresten att stå i ett uthus så det står under tak men det är ej uppvärmt.

Någon som har erfarenhet som kan hjälpa till och ge tips på vad man ska tänka på eller göra (eller inte göra) inför en sådan här investering?
Den bästa hjälpen jag kan ge är att ge lite tid och omsorg på att välja elteknikföretag.

Långt ifrån alla elektriker är bra på detta.
Lyssna om de gjort liknande. Gärna om de har någon de kan referera till.

Tyvärr så bor jag långt ifrån dig och vår koncern finns inte heller där du bor. Ett sådant här case måste ses och gås igenom ordentligt innan man kan komma med goda råd. Det är mitt råd.

Att installera reservkraft är inget man gör på en höft.

Med vänlig hälsning
Håkan
Elajo.
 
E eckeph skrev:
Hej


Jag ska installera reservkraft i form av en större dieselgenerator och funderar nu på vilken storlek och fabrikat man ska satsa på.

Vi bor i Norrland så på vintern kan det bli ner mot -25C. Eftersom det förmodligen är då det är som kallast som strömmen försvinner så är det scenariot jag räknar på. Vi har fjärrvärme i bostadshuset (240kvm) så med totalt strömavbrott räknar jag med att vara tvungen att använda el för att värma upp huset. Dessutom har vi ett 400kvm garage (5,5 meter takhöjd) som värms upp av en luft/vatten-pump.


Våra förbrukare:
Kokhäll – 2kW (minimum)
Ugn – 2kW
Kyl (4st) – 0,24kW
Frys (3st) – 0,3kW
Värme hus – 16kW
Värme garage – 2kW
Spabad – 1kW
Belysning – 2kW

Summa: 25,5kW


Jag har inte räknat med tvättmaskin/torktumlare eller annan elektronik då jag tror man kan avstå från att använda sådant om det krisar. Angående belysningen så har jag räknat högt på grund av att vissa strömbrytare i garaget tänder väldigt mycket belysning samtidigt.

Jag har fått en offert på ett MOSA aggregat på 35kVA kontinuerlig uteffekt. Jag tänker att man måste ha ett aggregat som klarar eventuella toppar som kommer när någon av misstag slår på en större belastare eller slumpen gör så att tex många pumpar går i gång samtidigt. Det blir inte billigt men jag tänker att om man ändå kostar på så är det lika bra att ta i så det verkligen funkar om strömmen skulle gå när det är -25C ute.

Jag vet att stora elverk inte tycker om att gå på för låg belastning så min plan där är att köpa en byggfläkt som man kan ha inkopplad som last när förbrukningen är låg, tex på höst eller vår. Visst, det blir verkligen att elda för kråkor men jag överdimensionerar hellre än att det inte funkar när man behöver kraften som mest. Elverket kommer förresten att stå i ett uthus så det står under tak men det är ej uppvärmt.

Någon som har erfarenhet som kan hjälpa till och ge tips på vad man ska tänka på eller göra (eller inte göra) inför en sådan här investering?
Hur ofta och långa brukar strömavbrotten vara ?
 
Orange och blå container för reservkraft med text "KaBe Generator 450/500 kVA" parkerad utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den här reservkraften var kul att koppla in o köra.
Scania V8.
 
Kan bara råda dig till att köpa av erkänt fabrikat.
Hellre ett begagnat japanskt, Europeiskt till samma pris som ett nytt kinesiskt.

Vad jag har hört är det elsidan som ger sig, långt före motorn.
 
Hur kan du värma detta jättegarage med bara 2 kW vid -25C?
 
E eckeph skrev:
Hej


Jag ska installera reservkraft i form av en större dieselgenerator och funderar nu på vilken storlek och fabrikat man ska satsa på.

Vi bor i Norrland så på vintern kan det bli ner mot -25C. Eftersom det förmodligen är då det är som kallast som strömmen försvinner så är det scenariot jag räknar på. Vi har fjärrvärme i bostadshuset (240kvm) så med totalt strömavbrott räknar jag med att vara tvungen att använda el för att värma upp huset. Dessutom har vi ett 400kvm garage (5,5 meter takhöjd) som värms upp av en luft/vatten-pump.

Våra förbrukare:
Kokhäll – 2kW (minimum)
Ugn – 2kW
Kyl (4st) – 0,24kW
Frys (3st) – 0,3kW
Värme hus – 16kW
Värme garage – 2kW
Spabad – 1kW
Belysning – 2kW

Summa: 25,5kW

Jag har inte räknat med tvättmaskin/torktumlare eller annan elektronik då jag tror man kan avstå från att använda sådant om det krisar. Angående belysningen så har jag räknat högt på grund av att vissa strömbrytare i garaget tänder väldigt mycket belysning samtidigt.

Jag har fått en offert på ett MOSA aggregat på 35kVA kontinuerlig uteffekt. Jag tänker att man måste ha ett aggregat som klarar eventuella toppar som kommer när någon av misstag slår på en större belastare eller slumpen gör så att tex många pumpar går i gång samtidigt. Det blir inte billigt men jag tänker att om man ändå kostar på så är det lika bra att ta i så det verkligen funkar om strömmen skulle gå när det är -25C ute.

Jag vet att stora elverk inte tycker om att gå på för låg belastning så min plan där är att köpa en byggfläkt som man kan ha inkopplad som last när förbrukningen är låg, tex på höst eller vår. Visst, det blir verkligen att elda för kråkor men jag överdimensionerar hellre än att det inte funkar när man behöver kraften som mest. Elverket kommer förresten att stå i ett uthus så det står under tak men det är ej uppvärmt.

Någon som har erfarenhet som kan hjälpa till och ge tips på vad man ska tänka på eller göra (eller inte göra) inför en sådan här investering?
Hej eckeph

Att byta ut fjärrvärme mot direktel via ett dieseldrivet elverk verkar vara en jättestor satsning, framför allt ekonomiskt.

Förutom investeringen i elverket, jordtag och reservkraftomkopplare så har du en driftskostnad. Om vi räknar med att du behöver ett medeluttag på 15 kW, och räknar på det.

Om vi utgår ifrån att diesel innehåller ca 9,7 kWh per liter och att du har en verkningsgrad på 33% i din generator då åtgår det (15/9,7)/0,33 = ca 5 liter diesel i timmen för att generera 15 kW elkraft Det ger då samtidigt ca 30 kW värme i kylvattnet via avgaserna och runt elverket.

Med ett dieselpris på 26 kr/liter så innebär det en timkostnad på 130 kr och 130/15 = ca 8,7 kr/kW

5 liter diesel i timmen är 120 l dygn

Jag bor även i Norrland med DUT på -34 grader, har bergvärmepump och har tänkt klara mig med ca 25–50 liter i veckan (ca 5 liter/dygn) i ett enfaselverk samtidigt som jag tillför värme genom att elda ved i två spisinsatser.
https://www.byggahus.se/forum/threa...larar-man-en-vecka.403877/page-4#post-4047476

Även om jag inte har fjärrvärme har jag kontaktat kommunen där jag bor med en fråga om inte de kan se till vattnet i fjärrvärmenätet genom reservkraft roterar även vid strömavbrott.

Kunde detta lösas, då skulle du och andra som har fjärrvärme få värme även vid strömavbrott, genom att driva din egen fjärrvärmecentral med ett uppskattat effektbehov på 50 W.

För den som har elbil med möjlighet att leverera till last (V2L) så motsvarar 50 W under en vecka att ca 8,4 kWh tas från elbilens batteri d.v.s. ca 4,2 mils elbilskörning.

Ditt elverk torde kosta 150–300 kkr i inköp, beroende på fabrikat och leverantör. Det finansierar en hel del av en elbil.

Skulle du ställa elverket i ditt 400 kvm garage, med avgasutsläpp utåt, då skulle förlustvärmen värma garaget.
 
Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur ofta och långa brukar strömavbrotten vara ?
Det är inte ofta vi har strömavbrott. Jag gör detta för att förbereda inför de längre strömavbrott som kommer när vi har för lite el i Sverige.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Hur kan du värma detta jättegarage med bara 2 kW vid -25C?
Det är var snittförbrukningen i januari i år när jag kollade i pumpen. Men jag kontrollräknade lite och du har rätt, det stämmer självklart inte. Den totala elförbrukningen för garaget förra året var ca. 30 000kWh. Om jag räknar med 25 000kWh för uppvärmningen så landar det på en snittförbrukning på 3kW. Så då kanske vi ligger på ca 8-10kW en kall januaridag?

Edit: jag uppdaterar siffrorna i min första post.
Edit2: det gick inte att uppdatera...
 
E eckeph skrev:
Det är inte ofta vi har strömavbrott. Jag gör detta för att förbereda inför de längre strömavbrott som kommer när vi har för lite el i Sverige.
Kommer ni i norr få långa planerade strömavbrott? Var har du läst/hört det? Blir en dyr förberedelse för något som förmodligen aldrig händer eller händer Max en timme eller så…
 
M Martin Lundmark skrev:
Hej eckeph

Att byta ut fjärrvärme mot direktel via ett dieseldrivet elverk verkar vara en jättestor satsning, framför allt ekonomiskt.
Absolut en stor investering och stora driftskostnader. Men om vi ställer det mot konsekvenserna om jag skulle vara utan ström ett antal dagar en kall januarivecka så föredrar jag driftskostnaderna.

Även om jag inte har fjärrvärme har jag kontaktat kommunen där jag bor med en fråga om inte de kan se till vattnet i fjärrvärmenätet genom reservkraft roterar även vid strömavbrott.
Jag har kontaktat leverantören och dom kan inte garantera fjärrvärme vid ett stort strömavbrott.



Skulle du ställa elverket i ditt 400 kvm garage, med avgasutsläpp utåt, då skulle förlustvärmen värma garaget.
Hum... intressant idé.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kommer ni i norr få långa planerade strömavbrott? Var har du läst/hört det? Blir en dyr förberedelse för något som förmodligen aldrig händer eller händer Max en timme eller så…
Huruvida vi kommer att få långa strömavbrott, planerade eller ej, vet jag förstås inte. Men sannolikheten är nog betydligt högre i år än för två år sedan.

Enligt MSB ska man kunna klara av en vecka utan ström och vatten så om man litar på dom så gör jag bara min medborgerliga plikt! ;)
 
OM det skulle inträffa effektbortkoppling (väldigt osannolikt i norr) så är det inte så långa avbrott att hus och garage blir för kalla. Ett par kaminer vore nog en vettigare investering, eller gasolkaminer?
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
E eckeph skrev:
Det är inte ofta vi har strömavbrott. Jag gör detta för att förbereda inför de längre strömavbrott som kommer när vi har för lite el i Sverige.
Hej eckeph

Om du vill klara lång tid på enbart dieseldrift som elkraftkälla och kan tänka dig satsa mer (och bygga mer komplicerat) då skulle du kunna bygga en plats för elverket (i ett hörn) av ditt garage där avgaserna släpps ut men värmen runt elverket tas till vara till garaget. Bredvid placerar du även en (stor) dieseltank.

Kylsystemet till elverket kopplas via en värmeväxlare in på din vattenburna värme (där fjärrvärmen idag levererar värme till huset) och då återvinner därmed uppskattningsvis ytterligare 33 % av dieselns energiinnehåll. Detta kan innebära en kulvert till huset.

Denna utökning av din energianläggning sparar diesel men ökar kostnaden för systemet och gör det mer komplicerat att ”köra”. Även om du är (blir) duktig att köra ditt värmesystem och kan göra de nödvändiga omkopplingarna som behövs vid strömavbrott. Så måste även andra personer klara av att få husets värmesystem att fungera även om du inte är där.

Om du med ”längre strömavbrott” totalt menar veckor eller längre så innebär 120 liter diesel/dygn ca 840 liter /vecka och 3,6 m3 i månaden.
 
  • Gilla
Elajomannen och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.