Sittställning
S steve5432 skrev:
Vi har följande "idle"-förbrukare i vårat snåla hem, villa byggd 2005 150 m2:

Router/hemautomation: 50W
Fläkt i frånluftsvärmepump: 80W
Cirkulationspump värme: 20W
Kyl/frys i kök: 130W
Frys garage: 120W
--------------------------------------------
Summa: 400W

Ovan går inte att påverka. Grannen jagar och vi får en massa kött varje år som inte får plats inne i huset, därav extra frysen. Sen gillar frun att handla på extrapris och frysa in nu när matpriserna är så höga.

Sen går ju tvn ganska friskt, där blir det 2-300W extra när den slås på(OLED 55")

/S
S steve5432 skrev:
Vi har följande "idle"-förbrukare i vårat snåla hem, villa byggd 2005 150 m2:

Router/hemautomation: 50W
Fläkt i frånluftsvärmepump: 80W
Cirkulationspump värme: 20W
Kyl/frys i kök: 130W
Frys garage: 120W
--------------------------------------------
Summa: 400W

Ovan går inte att påverka. Grannen jagar och vi får en massa kött varje år som inte får plats inne i huset, därav extra frysen. Sen gillar frun att handla på extrapris och frysa in nu när matpriserna är så höga.

Sen går ju tvn ganska friskt, där blir det 2-300W extra när den slås på(OLED 55")

/S
Jag hittade ca 13 watt på routern och kanske fiberdosan drar 13 till.. kanske 300 watt inte känns så orimligt trots alls :crysmile:

Jag vill eliminera dessa när man inte är hemma typ, känns riktigt onödigt att lägga pengar på det
 
kisumisu
Sittställning Forlowt skrev:
Jag hittade ca 13 watt på routern och kanske fiberdosan drar 13 till.. kanske 300 watt inte känns så orimligt trots alls :crysmile:

Jag vill eliminera dessa när man inte är hemma typ, känns riktigt onödigt att lägga pengar på det
Manuell timer i förpackning för energisparande och säkrare elanvändning, "myhome living" märkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Svaret på din fråga!

Dvs manuell timer, dem drar inte en massa watt i onödan och gör det du vill.
Du får även säkrare nät på köpet, dvs den är "på" bara de timmarna du behöver plus du eventuellt får även nytt ip nummer varjedag…åtminstone lite då och då (y)

Ps. Kanske man borde börja sälja dessa timers ;) Jag får dem lite över. Jul-ljus har jag dock förut använt timer. Men dessa paket blir billigare köpa i Finland. Därför har jag köpt paket. Plus kvalitén är en annan i dessa finska skarvsladdar. Dock bara att timern blir oanvänd.

Ps nr2. Nej det här är ingen säljtråd...så ingen nu tror det.

Ps nr3. Tar dock emot tips var ni tycker jag ska köra timer?! Wifi och internet vill jag ha på 24/7. Använder oregelbundet, behöver det till meddelanden samtal och server.
Sattelitboxen vill jag också ha online 24/7 då jag gör inspelningar. Tv tittar jag också oregelbundet så inget timertjafs där tack!
 
Redigerat:
kisumisu
S Skyflakes skrev:
Det är kanske elmätarna som drar. Om du har massor av sådana. Plus energimätaren in i huset. Den drar väl också något?
Det tänkte jag inte ens. Men din teori stämmer ifall man har tiotals olika mätare! Dock inte om det handlar om 1 mätare den kan omöjligt ensam dra 300watt :thinking:
 
Sittställning
kisumisu kisumisu skrev:
Det tänkte jag inte ens. Men din teori stämmer ifall man har tiotals olika mätare! Dock inte om det handlar om 1 mätare den kan omöjligt ensam dra 300watt :thinking:
Jag har för den delen bara några st, men även dom har jag dragit ut vid test etc.

Åkte för ett tag sen på liten mini semester och drog ut i princip allt men ändå 300 watt som stod o tickade :/

Jag missar något, men vad... Stängde ner hela huset i natt genom att hålla ner knappen 10 sek på el mätaren och det verkar ha gett 0 förbrukning så elbolaget lurar nog inte mig :rofl:
 
kisumisu
Sittställning Forlowt skrev:
Jag har för den delen bara några st, men även dom har jag dragit ut vid test etc.

Åkte för ett tag sen på liten mini semester och drog ut i princip allt men ändå 300 watt som stod o tickade :/

Jag missar något, men vad... Stängde ner hela huset i natt genom att hålla ner knappen 10 sek på el mätaren och det verkar ha gett 0 förbrukning så elbolaget lurar nog inte mig :rofl:
Kan du se direkt i din elmätare i klartext vad som går åt eller har du sparsnäs eller liknande?

Dra som sagt ner (eller skruva ifall äldre) alla säkringar som är efter mätaren. Dra igång mätaren sedan. Sedan börjar du vippa upp (skruva i) säkringar medans du kollar förbrukning och skulle det bli 300 w på en gång är nog nåt fel i elmätaren.
 
Sittställning
kisumisu kisumisu skrev:
Kan du se direkt i din elmätare i klartext vad som går åt eller har du sparsnäs eller liknande?

Dra som sagt ner (eller skruva ifall äldre) alla säkringar som är efter mätaren. Dra ihång mätaren. Sedan börjar du vippa upp (skruva i) säkringar medans du kollar förbrukning.

Aa den visar per fas också så jag borde kunna leta upp det relativt lätt egentligen nu när du säger det
 
S Skyflakes skrev:
Plus energimätaren in i huset. Den drar väl också något?
Elmätaren som ägs av nätägaren å som finns vid mätarplatsen ska ta sin egna förbrukning innan mätaren.
 
kisumisu
Demmpa Demmpa skrev:
Elmätaren som ägs av nätägaren å som finns vid mätarplatsen ska ta sin egna förbrukning innan mätaren.
Jo men det syftades nog på diverse egna energimätare och "smarta hem" prylar. Tom sparsnäs tar nån enstaka watt, den är efter mätaren och min egen egendom.

Det är ju så att ingenting går gratis och små bäckar små kan bli en stor flod ;)

Därför jag också skrev "enkla timers" t ex en digital wifi timer drar betydligt mer än en analog snurr timer och de tror jag vi alla är överens om?!

Sedan kan det ju absolut löna sig köra smarta styrningar på vissa prylar, men att t ex köra en smart plug (som jag nu hittar på) drar 10w styr man en LED lampa på 2w för att spara energi :crysmile: I det här fallet är det mer ekonomiskt låta led lampan på 2w lysa 24/7 än att styra den :thinking: Energimätare och adaptrar inkopplade i eluttag med kablar på golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sparsnäs, 4w går det enligt en annan energimätare. Plus batterier på enheten som är vid mätaren.

Ps. Sorry jag såg nu vad du citerade. Nå nu har vi mätt även sparsnäs aldrig tänkt mäta den förut :cool:
 
Redigerat:
kisumisu kisumisu skrev:
Jo men det syftades nog på diverse egna energimätare och "smarta hem" prylar.
Jag uppfattar meningen ”Plus energimätaren in i huset. Den drar väl också något?” Som att det är nätägarens mätare det handlar om.
Alla andra energimätare är upptagna i meningen innan ”Det är kanske elmätarna som drar. Om du har massor av sådana.”

Citaten tagna från inlägg 43.
 
kisumisu
Demmpa Demmpa skrev:
Jag uppfattar meningen ”Plus energimätaren in i huset. Den drar väl också något?” Som att det är nätägarens mätare det handlar om.
Alla andra energimätare är upptagna i meningen innan ”Det är kanske elmätarna som drar. Om du har massor av sådana.”

Citaten tagna från inlägg 43.
Jo såg det men du hann nog posta innan min "ps". Sorry. Givetvis ska ju energimätaren ta innan mätningen annars är det fusk!
 
  • Gilla
Banann
  • Laddar…
kisumisu
Sittställning Forlowt skrev:
Aa den visar per fas också så jag borde kunna leta upp det relativt lätt egentligen nu när du säger det
Lycka till med sökandet. Posta svaret här sen när du hittar dina tjuvar! En till tips är att du kan dra ur allt som går med stickpropp ur vägguttagen.
 
Sittställning Forlowt skrev:
Hej,

Jag letar febrilt efter ca 0.3kwh per timme som jag inte har någon aning om vart dom kommer ifrån. Kylskåp tänkte jag kunde vara en bov, men efter mätning så drar dom ca 1kwh på dag, tillsammans!

Jag har stängt av golvvärme, värmepump, LLVP, dragit ut nätadaptorer... Stängde av reningsverket..

Blir fan inte klok på vad som kan dra 300 watt i timmen. Det retar mig på tok för mycket.
Är lite i samma situation, ligger mellan 350-370 watt konstant. Testade i somras när vi var på semester att dra ut ”allt”, kyl/frys fick stå på, router, hemlarm, vvb och LVVP likaså. Sen finns det timer i elcentral för utomhusbelysning, men då det inte är någon större skillnad mellan dag och natt tror jag inte själva belysningen är problemet.

Har väl mina aningar med en lite äldre kyl och vvb, men ändå lite för mycket för att det bara skulle vara det. Irriterande.
 
Jag gick över en natt från att ligga 0.1 till ca 0.2 på tomgång till att ligga exakt 1kWh över det. Har legat i det lägre spannet sedan vi flyttade in 2019 och nu över en natt ligger det på exakt 1kWh över.

Så här ser mätaren ut när jag slagit av precis allt med huvudbrytare. Det ska väl inte vara möjligt?
 
  • Elmätare som visar 1,7 B och 00000,993 kWh förbrukning med huvudbrytaren av.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
hsd
1kw borde ju märkas i värme
 
hsd hsd skrev:
1kw borde ju märkas i värme
Vad menar du? Värmen var inte påslagen när ändringen skedde och när bilden är tagen så är all el bruten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.