kisumisu kisumisu skrev:
Har du tur börjar det virkulera utan pump.
Bodde förut i ett hus med olja och ved. Gick över till ved och testade det här just.

Värmen började gå från motsatt håll alltdå emot cirkulationspumpen.
Funkar kanske inte så i alla hus. Däremot om man är det minsta händig på el så är cirkpump enkel koppla med en enkel inverter och bilbatteri. Tom de äldre pumparna för vanliga villor går på låga watt.
Himla intressant. Jag har funderat på en disel/bensin generator men har ingen susning om kopplingar mm.
"enkel inverter och bilbatteri" måste jag kolla upp. Tack för tipset!:) PS pannan är från 66, det står "egna hems villor" på den säger gubben som just kom upp från att ha lagt in mer ved.

Nu har jag kollat lite https://batterihjalpen.se/basta-invertern/

Låter som att man måste ha lite hjälp att få rätt grejer. Inte bara att gå ut och köpa. Får trösta mig med att vi har både öppen spis , vedspis/ gasspis och gaskamin. Och utedass med handfat med fotpump. Och nickepump på brunnen. Jag renoverade utedasset för några år sedan och installerade denna sak bla. https://www.sunwind.se/product/show/?id=2201&Handfat-Easy,-portabel-med-tank + separett/mulltoa insats. Å farsans gamla grislampa värmer gott över huvet när man sitter där. :)
 
Redigerat:
Plätt Fia Plätt Fia skrev:
Himla intressant. Jag har funderat på en disel/bensin generator men har ingen susning om kopplingar mm.
"enkel inverter och bilbatteri" måste jag kolla upp. Tack för tipset!:) PS pannan är från 66, det står "egna hems villor" på den säger gubben som just kom upp från att ha lagt in mer ved.

Nu har jag kollat lite [länk]

Låter som att man måste ha lite hjälp att få rätt grejer. Inte bara att gå ut och köpa. Får trösta mig med att vi har både öppen spis , vedspis/ gasspis och gaskamin. Och utedass med handfat med fotpump. Och nickepump på brunnen. Jag renoverade utedasset för några år sedan och installerade denna sak bla. [länk] + separett/mulltoa insats. Å farsans gamla grislampa värmer gott över huvet när man sitter där. :)
Hej Plätt Fia

Denna tråd startade jag för snart två år sedan då jag hade tittat på frågorna (som du bl.a. tar upp, och några till) under några år och insåg att det saknades bra svar.

Jag tänker klara cirkulationspump, kyl, frys, kommunikation, belysning etc. i upp till en vecka med ett enfaselverk och 25-50 liter aspenbränsle (ca 4 tim drift per dygn) samt blybatterier och inverter. Kombinationen gör att bränslet räcker mycket längre.

Värmen kommer från två vedeldade spisinsatser (öppen spis).

I inlägg #58 ser du den preliminära plan B som sedan har modifierats efterhand jag hittat utrustning och testat funktioner.

Jag har kombinerat arbetet med plan B med ett arbete att sänka min elenergianvändning.

Ett lågt energibehov under strömavbrottet minskar kostnader för bl.a. bränsle. I inlägg #430 kan du läsa hur jag testat inverterdrift av kyl och frys.

I inlägg #514 ”Använda bil som nödströmsgenerator” tar jag upp problematiken att försöka ladda ett bilbatteri för nödströmsdrift via en inverter om bilen är för ny.

Det finns mer i tråden om du söker.

Lycka till ! :)

Berätta gärna för andra som är i samma läge (har samma frågeställningar) hur du lyckas.
 
Redigerat:
  • Gilla
Plätt Fia
  • Laddar…
F
Har folk med luftvattenvärmepump tänkt på att utedelen och dess rör fryser sönder om det är kallt och strömmen går en längre period? Hur tar ni höjd för det?

För egen del så har vi upptappat vatten, laddade powerbanks, ljus och mycket skafferimat. Gott om ved hemma. Sen har vi ju elbil så där kan man ju ladda diverse prylar, lyssna på radion och även köra värme ett tag om det krisar.
 
Redigerat:
F Fideliox skrev:
Har folk med luftvattenvärmepump tänkt på att utedelen och dess rör fryser sönder om det är kallt och strömmen går en längre period? Hur tar ni höjd för det.

För egen del så har vi upptappat vatten, laddade powerbanks, ljus och mycket skafferimat. Sen har vi ju elbil så där kan man ju ladda diverse prylar och även köra värme ett tag om det krisar.
Fryser sönder? Vissa pumpar har gas och andra har väl annan vätska än vatten? Hur kallt ska det bli för att gas ska frysa?
 
F
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Fryser sönder? Vissa pumpar har gas och andra har väl annan vätska än vatten? Hur kallt ska det bli för att gas ska frysa?
En del har gas men andra bara vatten som jag förstått det. Billigare att installera då man inte behöver kyltekniker.
 
M Martin Lundmark skrev:
Hej Plätt Fia

Denna tråd startade jag för snart två år sedan då jag hade tittat på frågorna (som du bl.a. tar upp, och några till) under några år och insåg att det saknades bra svar.

Jag tänker klara cirkulationspump, kyl, frys, kommunikation, belysning etc. i upp till en vecka med ett enfaselverk och 25-50 liter aspenbränsle (ca 4 tim drift per dygn) samt blybatterier och inverter. Kombinationen gör att bränslet räcker mycket längre.

Värmen kommer från två vedeldade spisinsatser (öppen spis).

I inlägg #58 ser du den preliminära plan B som sedan har modifierats efterhand jag hittat utrustning och testat funktioner.

Jag har kombinerat arbetet med plan B med ett arbete att sänka min elenergianvändning.

Ett lågt energibehov under strömavbrottet minskar kostnader för bl.a. bränsle. I inlägg #430 kan du läsa hur jag testat inverterdrift av kyl och frys.

I inlägg #514 ”Använda bil som nödströmsgenerator” tar jag upp problematiken att försöka ladda ett bilbatteri för nödströmsdrift via en inverter om bilen är för ny.

Det finns mer i tråden om du söker.

Lycka till ! :)

Berätta gärna för andra som är i samma läge (har samma frågeställningar) hur du lyckas.
Det här ska jag verkligen läsa igenom. :) Tack. :) Just nu har jag planer på att byta ytterdörr till en bättre än den från 1945. Så pengarna får gå till detta i första hand. Då kanske vi slipper kallraset i farstun. Och till vår vedleverantör. Ska köpa på mig lite mer lampolja och hänga upp den gamla gjutjärns fotogenlampan igen. Powerbank har jag till mobilen. Kör så mycket det går med lampor som har omvandlare från stark till svagström. (Dekorationsbelysning) Och timer på fuskljus i andra farstun så man inte behöver tända varje gång man ska på toan. Och kastat ut en gammal frösabox som tog ström. Det gjorde en del. :)
 
Hej

NyTeknik berättar idag (2022-10-18) ”Hushållens elförbrukning rasar 18 procent”

”Hushållen drog ner sin elförbrukning med hela 18 procent i september jämfört med samma månad i fjol, enligt ny statistik från Svenska kraftnät. Det minskar risken för elbrist och pristoppar betydligt. Och det är tydligt att det är priset som spelar in. I elområde 4, södra Götaland, där elpriserna legat klart högst, var minskningen 21 procent, i elområde 3 (norra Götaland och Svealand) var nedgången 18 procent, för att sedan avta ju längre norrut i landet man kommer, med minus tolv procent längst i norr. – Det handlar absolut om ett ökat prismedvetande. Och en förståelse för att det är en energikris i Europa, säger Erik Ek, strategisk driftchef på Svenska kraftnät. Vädret kan inte förklara de stora talen. I södra Sverige var det något kallare än i september förra året, medan det var lite varmare i Norrland, enligt Svenska kraftnät.”

https://www.nyteknik.se/energi/hushallens-elforbrukning-rasar-18-procent-7039304

“Totalt sett minskade elförbrukningen i Sverige med 4,3 procent i september, där hushållen stod för hela minskningen och lite till. Övriga förbrukare, främst industrin, noterar en ökning med en procent, enligt Svenska kraftnät. Fördelat på elområden och inklusive alla förbrukare, även industri och övrigt, var minskningen sju procent i elområde 3 och 4, oförändrat i elområde 2 och plus 17 procent i område 1, norra Norrland.”


Om vi lyckas att hålla nere elanvändningen, speciellt när det är kallt och effektbehovet är som störat då minskar risken att man behöver tillgripa frånkoppling och därmed undvika att elsystemet ”kollapsar” d.v.s. att skydden löser ut på grund av överlast.

Det märks att vi ökar beredskapen för att klara ett eventuellt strömavbrott. Intresset för att köpa elverk (både enfas och trefas) når rekordnivåer, leveranstiderna är långa och priserna stiger.

Ett 12 kVA trefasigt dieselelverk som i mitten på januari kostade ca 40 000 kr kostar idag 55 000 kr, och leveranstiden är veckor. Även mängder med enfaselverk har stigit i pris samtidigt som leveranstiden är lång.

Vi får verkligen hoppas att vi inte kommer att ha behov av elverk, på grund av effektbrist, denna vinter
 
Redigerat:
  • Gilla
Plätt Fia och 1 till
  • Laddar…
Hej,

Vi får hoppas att det inte blir nödvändigt med en frånkoppling. Vi har aldrig behövt göra en frånkoppling, och därför så har vi ingen egentlig erfarenhet av detta. Frånkoppling är en åtgärd man ogärna vill tillgripa och även om det liknar ett strömavbrott så ska vi inte ta allvaret i en frånkoppling med en ”klackspark”.

I DN kan vi idag (22-10-19) läsa; ”Höga elpriser och risken för bortkoppling stod på agendan när södra Sveriges näringsliv, Energimyndigheten och länsstyrelser kallades till möte. – Man ska inte måla fan på väggen men det är inte den ljusaste av vintrar vi går mot, säger Skånes landshövding Anneli Hulthén.
https://www.dn.se/ekonomi/skanes-landshovding-varnar-for-tuff-vinter/

”Landshövdingens känsla baseras på att punkten om frånkoppling av elen tas upp ”mer än man någonsin har gjort förut”. Energimyndighetens generaldirektör Robert Andrén bedömer risken som ”ganska låg”, säger han till DN, eftersom man den senaste månaden sett en förbrukningsminskning i södra Sverige på mellan fem och sju procent.– Vi gör bedömningen att det sannolikt inte kommer inträffa den här vintern heller men man ska vara medveten om hur det fungerar, säger han. Med på mötet var också Sydsvenska handelskammarens vice vd Per Tryding. Han förde fram att näringslivet är väldigt bekymrat över risken för frånkoppling och att de behöver få information i så god tid som möjligt innan det sker, bland annat för att minska risken att maskiner går sönder. Han påpekar också att det i vissa verksamheter kan ta veckor att komma tillbaka till normal produktion efter ett kortare avbrott. Energimyndighetens generaldirektör Robert Andrén tycker framför allt att företag behöver känna till hur en eventuell frånkoppling fungerar, och ser till viss del oron som obefogad eftersom man dagen innan kommer kunna se om balansen på elmarknaden går ihop eller inte.– Det här är en planerad frånkoppling så då får man information ett dygn i förväg så man får möjlighet att agera utifrån vad man har för typ av verksamhet, säger han. Men det finns också en oro för följdverkningar i små samhällen, säger Per Tryding, och tar som exempel ett företag med omkring 500 anställda på en mindre ort.– Om en sån verksamhet är utslagen i tre veckor på grund av ett elavbrott som bara kom, då har det ju följdverkningar för den regionen. De har sina lokala leverantörer, det är massa saker som står på huvudet i en kedjereaktion. De är lite systemviktiga i sin lokala värld, det tycker jag också man ska tänka in litegrann.”

Ett elsystem, liksom en industriverksamhet, mår bäst av att få arbeta ”ostört”. En frånkoppling och en tillkoppling innebär påkänningar på elutrustning och det är inte ovanligt att fel, på elutrustning, uppstår i samband med från- och tillkoppling. Den erfarenheten har jag från den tid jag arbetade som elektriker på industri.

Jag har några gånger påmint om att det nog inte är helt oproblematiskt att genomföra en roterande bortkoppling, t.ex. vid stark kyla eftersom det då kan skapas en energiskuld (bortkopplad effekt gånger tid för bortkoppling) till alla dem som huvudsakligen använder elkraft för uppvärmning.

Det kan då innebära att effektlasten är högre vid inkoppling än den effektlast som motiverar en bortkoppling (“Cold Load Pick-up”) Jag har tidigare skrivit om problematiken med “Cold Load Pick-up” i inlägg #289 här i tråden.
https://www.byggahus.se/forum/threa...arar-man-en-vecka.403877/page-20#post-4413512
 
Den ny elmätaren som E.ON har installerat hos alla har en ny funktion som gör att nätägaren kan stänga av elen till enskilda förbrukare med sina datorer om effekten inte räcker till! T.ex. var 3:e lägenhet/villa i 1 timma för at nästa timme stänga för grannen i stället.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Efter mycket tankegångar så blev det 2kw inverter + 300ah i batterier samt elverk för att ladda. Elverk är testkört men inte intverterlösningen, blir inom kort.
 
L Leif i Skåne skrev:
Den ny elmätaren som E.ON har installerat hos alla har en ny funktion som gör att nätägaren kan stänga av elen till enskilda förbrukare med sina datorer om effekten inte räcker till! T.ex. var 3:e lägenhet/villa i 1 timma för at nästa timme stänga för grannen i stället.
Fjärrmanövrering av elmätare har väl funnits i de flesta (alla?) fjärravlästa elmätare sedan dom kom för 10+ år sedan?
 
  • Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
elmontören elmontören skrev:
Fjärrmanövrering av elmätare har väl funnits i de flesta (alla?) fjärravlästa elmätare sedan dom kom för 10+ år sedan?
Min förra var bara fjärravläst och bara en gång / dag
Den nya kom Jan 2021 och har fjärrbrytare, den har också timavläsning.
 
Lite anekdotiskt babbel......

I går såg jag hur sårbart samhället och dess innevånare är. Vi bor på en liten ort, med en obemannad bensinmack som brukar krångla. I går var det dags igen när vi skulle hämta byggvaror på annan ort.

Jag har gett min man otaliga bensindunkar som han bara ställer i uthuset. Kan vara bra att ha till
gräsklipparen / åk klipparen säger han.

Maken försäkrade att bensinen räckte till nästa mack och väl där så köpte jag en ny dunk satte på motorhuven och pekade på gubben. -Den sätter jag därbak, sa han. -Ånä inte utan att fylla den replikerade jag. Motvilligt gjorde han det och nu får han inte ta dunken å sätta den i uthuset igen.

Man kan inte bara hoppas att det är öppet på nästa mack. Går strömmen när man är på väg å alla mackar har stängt så står man där med skägget i brevlådan. En gång när vi bodde i Båstad och skulle till Röstånga så var alla mackar ända fram till Klippan stängda på grund av strömavbrott då det varit en stor storm. Det var inte roligt att köra in på den ena macken efter den andra och se att den inte fungerade. Så ha alltid åtminstone en 10 liters dunk med så ni kan komma fram och åter. Det kan vara livsviktigt om det händer något och man måste till sjukhus.

Förövrigt köpte jag 4 st 20 liters dunkar (finns för 149:- på Harald Nyborg) som jag tvingade min man att fylla då en framtidsskådare/ ekonom sa att bensinen skulle bli väldigt dyr. Då kostade den ca 11 kronor. Då sa min man att -Nä jag väntar det kan bli billigare. Å vägrade fylla mer än 3 st. Vi foliehattar har alltid blivit utskrattade. men kanske ska folk börja lyssna när man försöker säkra upp för kommande elände. Nu har jag fått veta att till höst/vinter nästa år så har det löst sig. Så håll ut i stugorna och sälj inte era hus för att elen är dyr. Det löser sig. (y)
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Tråkigt att du inte kan fylla dunkarna själv, du kanske skulle prova för det är inte så svårt. Lite tråkigt att din "gubbe" är en sådan nolla men det är ju tur i eländet att du har huvudet på skaft.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Tråkigt att du inte kan fylla dunkarna själv, du kanske skulle prova för det är inte så svårt. Lite tråkigt att din "gubbe" är en sådan nolla men det är ju tur i eländet att du har huvudet på skaft.
Sista gången jag fyllde en tank var när jag hade min moped i skolåldern. Utan körkort så finns inget intresse att ta dem och gå till macken 4 km bort. Nolla vet jag inte, han är snäll men har socialfobi och lite egen. Å jag har ADHD så det jämnar väl ut sig med tokigheterna. ;)
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.