J
N Nikorasu skrev:
1 kbm björkved kostar kanske 500kr. Den innehåller ca 3000KWh. Det blir ca 16 öre/kWh. Elen kanske man kan köpa för 300 öre/kWh, så det blir betydligt dyrare.
1 kbm staplad björkved ligger kring 2500-2800kWh. I regel köper man veden stjälpt och då får man gångra med faktor 0,5 eller 0,6.

Kaminen har inte en verkningsgrad 1,0 utan snarare kring 0,6-0,8 beroende på kamin.

500kr per staplad kubikmeter är ett fantasipris som inte existerar mer än om man har tur att köpa av någon privatperson som vill bli av med den. Det får man inte som pris av en vedhandlare.
 
Jag har ett elaggregat från Harvia i bastun.
6år sedan installerade vi även kamin i vardagsrummet.

Jag vill minnas att själva skorstenen och installationen av kaminen, där skorstenen var 75-90% av arbetstiden kostade uppemot 40kkr, och det var en mycket enkel installation, hål genom ytterväggen och skorsten dragen på utsidan. (Kostnaden för kaminen tillkommer alltså)

Då gjorde jag ingenting själv.
Jag skulle inte själv kunna motivera den kostnaden till bastun.
Men jag föredrar elaggregatet i min bastu. Enklare underhåll och bara att vrida på när man vill basta.

Är man i en stuga på semestern är det mysigt att elda i bastun för man har tid att pyssla. I veckorna vill jag, (eller tvingas jag) pyssla med annat, när jag vill basta, så bastar jag, inte lägga tid på att pyssla med bastun.

Vill man maximera användning av bastun i under veckodagar så bör man dock absolut ta sig en tankeställare på om det är värt det extra besväret med ökad städning hemma, sotning, längre uppstart och en merkostnad på drygt 40kkr.
 
Redigerat:
  • Gilla
HökMartin och 2 till
  • Laddar…
ARJU ARJU skrev:
Jag har ett elaggregat från Harvia i bastun.
6år sedan installerade vi även kamin i vardagsrummet.

Jag vill minnas att själva skorstenen och installationen av kaminen, där skorstenen var 75-90% av arbetstiden kostade uppemot 40kkr, och det var en mycket enkel installation, hål genom ytterväggen och skorsten dragen på utsidan. (Kostnaden för kaminen tillkommer alltså)

Då gjorde jag ingenting själv.
Jag skulle inte själv kunna motivera den kostnaden till bastun.
Men jag föredrar elaggregatet i min bastu. Enklare underhåll och bara att vrida på när man vill basta.

Är man i en stuga på semestern är det mysigt att elda i bastun för man har tid att pyssla. I veckorna vill jag, (eller tvingas jag) pyssla med annat, när jag vill basta, så bastar jag, inte lägga tid på att pyssla med bastun.

Vill man maximera användning av bastun i under veckodagar så bör man dock absolut ta sig en tankeställare på om det är värt det extra besväret med ökad städning hemma, sotning, längre uppstart och en merkostnad på drygt 40kkr.
Tror ARJU har en poäng här, hur har du tänkt att använda bastun? Jag har en dröm om att ha en bastu där jag kan basta 20 efter ett grisigt löppass på vinterna. Är det användningsområdet så skulle nog en vedeldad bastu inte bli använd så ofta.
Eller så kanske du tänker dig att du ska ha den som i mina föräldrars stuga, ofta är anledningen att åka dit att basta, jag då skulle jag välja vedeldad alla ggr, så mycket härligare känsla.

Min rekomendation är att välja det uppvärmningssätt som maximerar antalet användningstillfällen, en bastu som inte används är det dyraste alternativet.
 
  • Gilla
Arne Borg och 3 till
  • Laddar…
R robert_m skrev:
Tror ARJU har en poäng här, hur har du tänkt att använda bastun? Jag har en dröm om att ha en bastu där jag kan basta 20 efter ett grisigt löppass på vinterna. Är det användningsområdet så skulle nog en vedeldad bastu inte bli använd så ofta.
Eller så kanske du tänker dig att du ska ha den som i mina föräldrars stuga, ofta är anledningen att åka dit att basta, jag då skulle jag välja vedeldad alla ggr, så mycket härligare känsla.

Min rekomendation är att välja det uppvärmningssätt som maximerar antalet användningstillfällen, en bastu som inte används är det dyraste alternativet.[/QUOTE
R robert_m skrev:
Tror ARJU har en poäng här, hur har du tänkt att använda bastun? Jag har en dröm om att ha en bastu där jag kan basta 20 efter ett grisigt löppass på vinterna. Är det användningsområdet så skulle nog en vedeldad bastu inte bli använd så ofta.
Eller så kanske du tänker dig att du ska ha den som i mina föräldrars stuga, ofta är anledningen att åka dit att basta, jag då skulle jag välja vedeldad alla ggr, så mycket härligare känsla.

Min rekomendation är att välja det uppvärmningssätt som maximerar antalet användningstillfällen, en bastu som inte används är det dyraste alternativet.
Skulle tro att vi kommer att basta någon gång i veckan, ibland ett par gånger, men knappast mer.
 
Jag har sett bastukaminer, vedeldade, för ca 10000 inkl skorsten.
En elkamin, i samma klass, kostar kanske hälften ?

Men sen tillkommer ju installationen: Har man redan trefas framdragen och uppsäkrat för det så är ju el billigast.
Har man det inte så kan det kosta många tusenlappar.
Sen står det "i sutterängvånignen" - då misstänker jag att man inte bara kan dra skorstenen rakt ut genom taket ?
Men om vi utgår ifrån det (eller ett enkelt hålt genom väggen, så kan det bli billigare med vedeldad .
Sen står det "huset vi håller på att bygga" - så då kan man ju dra både skorsten och el under byggnationen, vilket torde bli enklare/billigare än efteråt.

Så slutsatsen är alltså: Det beror på och i slutändan: Vad vill man ha snarare än vad kostaroinstallationen (som troligen hamnar ungefär (inom ett par tiotusenlappar?) på samma kostnad då?
 
N Nikorasu skrev:
1 kbm björkved kostar kanske 500kr. Den innehåller ca 3000KWh. D
Fel.
Björk väger ca 650kg/m³, energiinnehållet ligger på dryga 4"kWh/ton.
En tippad m³ motsvarar ung ½ fast m³, vilket ger ca 1300kWh/m³ tippat mått, eller 0,40:-/kWh vilket fortfarande är ett bra pris.
 
L lat skrev:
Fel.
Björk väger ca 650kg/m³, energiinnehållet ligger på dryga 4"kWh/ton.
En tippad m³ motsvarar ung ½ fast m³, vilket ger ca 1300kWh/m³ tippat mått, eller 0,40:-/kWh vilket fortfarande är ett bra pris.
J Jerald Stuartson skrev:
1 kbm staplad björkved ligger kring 2500-2800kWh.
Oj vilken tung och energirik björved ni har.
Jag tror mer på SLU som anger vikten på travad torr björk i 30cm längd till 375kg/m3
 
L lat skrev:
Fel.
Björk väger ca 650kg/m³, energiinnehållet ligger på dryga 4"kWh/ton.
En tippad m³ motsvarar ung ½ fast m³, vilket ger ca 1300kWh/m³ tippat mått, eller 0,40:-/kWh vilket fortfarande är ett bra pris.
Oj, så svårt det kan vara https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:522819/fulltext01.pdf. Väljer du att stjälpa ut veden på gården och mäta volym kan du väl få ned energiinnehållet till vilken siffra du vill.

Har du en ugn med 60% verkningsgrad, så skaffa en vettig ugn.

Men, min poäng var att det är rejält dyrare att värme med el än med ved.
 
Redigerat:
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
R robert_m skrev:
Tror ARJU har en poäng här, hur har du tänkt att använda bastun? Jag har en dröm om att ha en bastu där jag kan basta 20 efter ett grisigt löppass på vinterna. Är det användningsområdet så skulle nog en vedeldad bastu inte bli använd så ofta.
Eller så kanske du tänker dig att du ska ha den som i mina föräldrars stuga, ofta är anledningen att åka dit att basta, jag då skulle jag välja vedeldad alla ggr, så mycket härligare känsla.

Min rekomendation är att välja det uppvärmningssätt som maximerar antalet användningstillfällen, en bastu som inte används är det dyraste alternativet.
Jag tänkte lite som du när vi byggde vår bastu, jag vill att det ska gå fort när jag ska basta. Fast jag gillar vedeldad. Så jag installerade en vedkamin först (från Kastor) och drog in el så jag skulle kunna ha ett elaggregat också för att kunna förvärma innan vedeldade ger tillräckligt med värme. Min vän sa att det är smart att göra så.

Jag hann dock bli klar med hela bastun, förutom med elaggregatet, och märkte då att min idé om att snabba på processen med el var helt fel. Det tar 10 minuter innan det är bastuläge på sommaren, 20 på vintern. Den enorma strålvärmen gör att man knappt hinner byta om innan det är smällhett. Jag upplever att det går fortare att få min bastu barn än nån av alla eldrivna jag har nyttjat.

Jag brukar dock förbereda bastun med ved och tändved så att jag bara kan fjutta igång den när jag kommer tillbaka från vad jag nu har ägnat mig åt för aktiviteter. Så förbereder jag ofta bastun även när jag städar ur den.
 
  • Gilla
robert_m
  • Laddar…
L lat skrev:
[länk]
Har du skrivit den eller?
När någon anger björkmassavedspriset till 200kr/m3 måste man ju förstå att personen inte har koll...
 
  • Haha
lat
  • Laddar…
N Nikorasu skrev:
j, så svårt det kan vara [länk]. Väljer du att stjälpa ut veden på gården och mäta volym kan du väl få ned energiinnehållet till vilken siffra du vill.
Jo jag vet, jag missade med 200kWh, det ska vara 2800 / 1400 kWh
Det gäller att läsa där jag skrev m³ resp kg.
Vedertaget mått är att stjälpt m3 motsvarar ung ½ fast m3
 
F fribygg skrev:
björkmassavedspriset till 200kr/m3 måste man ju förstå att personen inte har koll...
Ahhh, så du menar att pris också är en konstant liksom energivärde???

Intressant!!!
 
L lat skrev:
Ahhh, så du menar att pris också är en konstant liksom energivärde???

Intressant!!!
Det är väl bara du som kan tro nått sånt
Värmevärdet för björk är vid 0% fukthalt 1995kWh m3travat eller 2660kWh m3fast, har veden högre fukthalt får man givetvis kompensera för aktuell fukthalt.
 
  • Wow
lat
  • Laddar…
Jag hade kört på el inomhus, eller byggt en utebast om jag vill ha ved.

Vår bastu inomhus går numera bara när elen är billig. Men då kan det bli att den körs flera gånger under en vecka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.