Vi ska ha en bastu i huset som vi håller på att bygga, i suterrängvåningen med egen ingång till badrum och bastu. Föredrar vedeldat men har pga omaket med veden tänkt mig elkamin. Med tanke på elpriserna så kanske jag bör tänka om då vi har gott om ved på tomten. Hur ser kostnadsbilden ut för vedeldad jämfört med el inklusive rördragningar mm?
 
S Sillafar skrev:
Vi ska ha en bastu i huset som vi håller på att bygga, i suterrängvåningen med egen ingång till badrum och bastu. Föredrar vedeldat men har pga omaket med veden tänkt mig elkamin. Med tanke på elpriserna så kanske jag bör tänka om då vi har gott om ved på tomten. Hur ser kostnadsbilden ut för vedeldad jämfört med el inklusive rördragningar mm?
1 kbm björkved kostar kanske 500kr. Den innehåller ca 3000KWh. Det blir ca 16 öre/kWh. Elen kanske man kan köpa för 300 öre/kWh, så det blir betydligt dyrare.
 
  • Gilla
Yderfält och 1 till
  • Laddar…
N Nikorasu skrev:
1 kbm björkved kostar kanske 500kr. Den innehåller ca 3000KWh. Det blir ca 16 öre/kWh. Elen kanske man kan köpa för 300 öre/kWh, så det blir betydligt dyrare.
Tack för ditt svar men du har nog inte läst hela min fråga, som handlade om kostnaden för själva kaminen med rör etc. Inte veden :rofl:.
 
S Sillafar skrev:
Tack för ditt svar men du har nog inte läst hela min fråga, som handlade om kostnaden för själva kaminen med rör etc. Inte veden :rofl:.
Jodå, men kostnaden att bygga skorsten beror helt på vilka förutsättningar du har, så den fråga går inte att svara på.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Jag tror det är väldigt svårt att ge ett generellt svar. Både vedeldade ugnar och elaggregat går att få från ett par tusenlappar upp till ganska många tusenlappar. Till det vedeldade tillkommer en skorsten som inte är gratis om den ska köpas färdig. Till elaggregatet tillkommer eldragning som kan vara enkel eller rätt komplicerad och dyrbar. Eventuellt krävs uppsäkring som eventuellt medför högre fasta kostnader.

Jag tror du måste försöka jämföra själv utifrån dina förutsättningar. Välj ett lämpligt elaggregat och en lämplig ugn och utgå från dessa alternativ när du försöker se vad det kommer att kosta dig. Och hur bra du än räknar är det framtida el-/vedpriset mest gissningar...
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Jag är precis klar med min vedeldade bastu. En separat bastustuga på tomten.
Jag hade nog inte velat ha den kaminen indragen i huset faktiskt. Känns lite för stökigt på något sätt. Svårt att förklara. Inne i mitt hus hade jag aldrig tänkt något annat än el. Mer…cleant, liksom.

Sen om man jämför själva upplevelsen är vedeldad 1000ggr bättre!
 
  • Gilla
n'Anders och 4 till
  • Laddar…
Kan du få inluften utifrån? Annars flåsar ju ved bastun ut rätt mycket varm inomhus luft under uppvärmningen. Hade valt el inomhus till stor del för att jag oftast vill bada bastu när jag har varit ute länge och då kan jag inte vara hemma och passa elden. Skulle säga att vedeldat inomhus blir dyrare än el på grund av skorstenen.
 
  • Gilla
Sillafar
  • Laddar…
wildeside
Jämföra el med ved bastu är som att jämföra dåligt hembränt med fin whisky
Båda fyller en funktion.
Jag skulle välja vedbastu om det bara är möjligt att genomföra byggtekniskt och ekonomiskt.
Vedeldad blir bra mycket dyrare pga skorsten.
 
  • Gilla
fremax och 2 till
  • Laddar…
N Nikorasu skrev:
1 kbm björkved kostar kanske 500kr. Den innehåller ca 3000KWh. Det blir ca 16 öre/kWh. Elen kanske man kan köpa för 300 öre/kWh, så det blir betydligt dyrare.
Du @Nikorasu kan inte få ut 3000kWh ur 1 m3 björkved, dessutom har priserna på björkveden gått upp som så mycket annat.

Till TS vill jag varmt rekomendera en vedeldad bastu om du har råd och möjlighet, det kan mycket väl bli dyrare med skorsten, sotning och brandskyddskontrolle än driftskostnaden på en elbastu. Vedkaminens strålningsvärme och känslan gör att det är väl värt pengarna.
 
  • Gilla
FreQa och 3 till
  • Laddar…
wildeside
Man måste inte köpa veden, beror på hur engagerad man är i att hålla ner kostnaden.
Med vedbastu har du iaf möjligheten att hålla ner uppvärmningskostnaden.
Grena, engångspall m.m. fungerar ypperligt till att värma bastun, bara fantasin som sätter gränser.
 
  • Gilla
Sillafar och 1 till
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Man måste inte köpa veden, beror på hur engagerad man är i att hålla ner kostnaden.
Med vedbastu har du iaf möjligheten att hålla ner uppvärmningskostnaden.
Grena, engångspall m.m. fungerar ypperligt till att värma bastun, bara fantasin som sätter gränser.
@Sillafar planerar väl att använda det eldbara som finns på tomten?
 
  • Gilla
Simon526
  • Laddar…
wildeside
F fribygg skrev:
@Sillafar planerar väl att använda det eldbara som finns på tomten?
Jo jag vet.
Men inlägget va mer allmänt till alla som läser så att man får lite mer för och nackdelar.
Tråkigt om man avstår att ta ett bastubad pga att elen är för dyr när man kan värma den vedeldade bastun nästan gratis om man engagerar sig lite.
Jag har haft eller har, vet inte vilket än:D
En ide att sätta in en elkamin som jag kan styra med en app så att jag kan starta bastun innan man kommer hem.
Det enda som har bromsat den iden i alla år är att det antagligen bor en liten pyroman inom mig som tycker att det är en del av upplevelsen av att bada bastu eller badtunna är att elda.
 
  • Gilla
Pekka 53 och 1 till
  • Laddar…
Jag har dragit ner bastandet från varannan dag till var tredje dag nu i dessa kilowattskristider. Liten bastu med Tylöaggregat. 20 min uppvärmning (75-80 grader) 25-35 min bastande. Eftervärmen används till tvättorkning. Totalt ca 5 kWh.
 
  • Gilla
Sillafar
  • Laddar…
Tack för alla givande svar. Ska ta reda på kostnader för skorsten och återkommer med vad jag kommit fram till.
 
  • Gilla
da98jpn och 2 till
  • Laddar…
Såg en länk på FB, några som var snälla att leverera ved över hela landet
Staplad torkad bokved i stora behållare med erbjudande om fri hemleverans i Sverige.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har själv en bastutunna med en vedeldad kamin som dessutom har en vattentank så man kan tvätta av sig där ute. Jag är jävig men jag skulle inte valt annat!
Det är något speciellt att sitta i en het bastu med endast eldens ljus dansandes på väggarna.
Nåja, ska man ha bastu för att bara sitta i funkar en el också.
Snabba priser. Vedeldad Harvia liknande den jag har 10 000. På samma sida har de skorsten 10 000 till kanske. Jag ser att Tylö kostar 6-10 000 för en i hel. Fördel med el är att man kan styra när man vill sätta igång den, kanske tom med en app när man är ute i löpspåret eller så.
Till kostnaden får man lägga till känslan. Eld och utsikt slår billigare initialkostnad!
 
  • Gilla
BengtH och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.