Fullt normalt?

  • Antal röster
    1 987
M McFace skrev:
Spelar det någon roll om de tar in pengarna på ett högre timpris eller på att lägga påslag på batterierna?
När det gäller småsaker som batterier, slitage på kläder och annat liknande så ska det givetvis ingå i timtaxan.

M McFace skrev:
Det var min uppfattning att det här är praxis mer eller mindre, både för elektriker och rörmokare.
Då är det värre en jag trodde. Du verkar ju vara i branschen så det borde du väl ha lite koll på. Ifall det är normalt för VVSare och elektriker att fakturera kunderna Ahlsells fantasipriser så är ju nästan hela branschen kriminell. Själv har jag faktiskt aldrig råkar ut för sådana bedragare utan de materialpriser jag fått betala har varit fullt rimliga jämfört med vad jag kunde köpt på nätet. Senaste VVSaren som var här brydde sig inte ens om att jag köpt cirkulationspumpen jag behövde hjälp att installera. Läser man en del trådar här så verkar det inte vara populärt bland en del hantverkare. Men det är väl antagligen samma hantverkare som kör med ahlsellpriser. Hade ju varit några tusen rätt ner i fickan om en sådan hantverkare hade sålt pumpen till mig.


M McFace skrev:
Jag utgår från att du frågar om pris innan du köper. Du kanske är lite eljest och väntar tills det är dags att betala? Om jobbet kostar 1000kr på 2 timmar, känns det lite bättre om de bjuder på materialet och tar 500kr/h än om de tar 400kr/h och lägger på ett par handskar för 200kr?
Om jag frågar så frågar jag vad de tar i timmen. Jag förutsätter att de inte blåser mig på materialet. Skulle de mot förmodan köra ahlsellpriser så skulle det nog bli "BESTRIDES" på fakturan.
En fördel att bo på landet är att man kan räkna med att hantverkarna är hyfsat ärliga. Skulle de hålla på och blåsa sina kunder skulle de bli totalt utfrysta och de enda kunderna de skulle få var nån stackars sommarstugeägare.
 
  • Gilla
TobiasStockholm och 2 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Då är det värre en jag trodde. Du verkar ju vara i branschen så det borde du väl ha lite koll på. Ifall det är normalt för VVSare och elektriker att fakturera kunderna Ahlsells fantasipriser så är ju nästan hela branschen kriminell. Själv har jag faktiskt aldrig råkar ut för sådana bedragare utan de materialpriser jag fått betala har varit fullt rimliga jämfört med vad jag kunde köpt på nätet. Senaste VVSaren som var här brydde sig inte ens om att jag köpt cirkulationspumpen jag behövde hjälp att installera. Läser man en del trådar här så verkar det inte vara populärt bland en del hantverkare. Men det är väl antagligen samma hantverkare som kör med ahlsellpriser. Hade ju varit några tusen rätt ner i fickan om en sådan hantverkare hade sålt pumpen till mig.
Nej, jag är inte "i branschen". Men även om jag skulle vara det kan du ju knappast ta mitt ord för hur alla fungerar. Det är min uppfattning, och för allt vad du vet är jag en 12-åring som hittar på varenda ord.

Om din VVSare väljer att montera saker han inte köpt själv bestämmer såklart han, men oavsett bransch så är det väl impopulärt att montera kundköpta saker dels på grund av att det komplicerar garantisituationen och dels givetvis för att man vill ta betalt för materialet. Tar man inte allt på timpriset är ju materialet en viktig del av månadslönen.

Tycker du att McDonalds ska tillbereda en hamburgare med ditt medtagna kött för att "jag fick det billigare i butiken när jag köpte själv"?

Om jag frågar så frågar jag vad de tar i timmen. Jag förutsätter att de inte blåser mig på materialet. Skulle de mot förmodan köra ahlsellpriser så skulle det nog bli "BESTRIDES" på fakturan.
En fördel att bo på landet är att man kan räkna med att hantverkarna är hyfsat ärliga. Skulle de hålla på och blåsa sina kunder skulle de bli totalt utfrysta och de enda kunderna de skulle få var nån stackars sommarstugeägare.
Och det är ju det här jag snackar om. Fan vilken mardröm att jobba mot privatkunder. I vad som är "min" bransch utgör ni en försvinnande minoritet av omsättningen, men en majoritet av stöket. Knappt värt att sälja.
 
  • Haha
SonnyListon
  • Laddar…
Nog dags att ta fram den gamla julklappslådan "Den lille elektrikern...." och göra det själv.
Skämt åsido, det finns de som satt i system att skörta upp folk. Lite gammaldags hederlighet och moral skulle inte skada. Jag har själv bra rörisar och elektriker som kontakter och de tar normal timlön m m, sedan kanske de ibland ger mig 10 % på Ahlsells priser när det själva får 35-40 % på delar men det kanske man får ta. Självklart skall de ha ersättning för utryckning på ob-tid men det får vara inom rimliga gränser.
Man kanske inte kan vänta till imorgon med ett läckande rör men eljobb brukar ju inte vara lika brådis...
 
  • Gammaldags förpackning av julklappsspelet 'Den lille elektrikern' med bilder på barn och elektriska experiment.
M McFace skrev:
Ok men då ska jag förklara. I ett modernt ordersystem får du in en lista på saker som är köpta av leverantören, och systemet matchar det med automatik mot en försäljning.

När du handlar får du ett kvitto, men när killen med orderhanteringssystemet handlar får han en orderbekräftelse som systemet behandlar och skickar till rätt plats i faktureringen.

Det troliga här är alltså att elektrikern haft liten eller minimal handpåläggning. Han har bara hämtat ett par handskar på butiken och systemet har skött resten.

Ge det några år till och det kommer vara normen även för mindre företag men vi är inte där än.
Det är helt logiskt när det gäller material som gått åt i sin helhet till ett projekt. Nu gick det åt bråkdelar av förbrukningsmaterial till projektet. Vad händer då i systemet med alla rester? Till slut finns det en massa halvdana handskar och nästan urladdade batterier och en uppsjö av andra rester. Får jag då upp en näst intill oändlig lista med skräp att fördela ut på projektet? Ska jag åka till lagret och hämta gamla batterier eller låna kollegans gamla handskar? Detta är ju SAP för gig ekonomin :rofl:
 
P Pin skrev:
Det är helt logiskt när det gäller material som gått åt i sin helhet till ett projekt. Nu gick det åt bråkdelar av förbrukningsmaterial till projektet. Vad händer då i systemet med alla rester? Till slut finns det en massa halvdana handskar och nästan urladdade batterier och en uppsjö av andra rester. Får jag då upp en näst intill oändlig lista med skräp att fördela ut på projektet? Ska jag åka till lagret och hämta gamla batterier eller låna kollegans gamla handskar? Detta är ju SAP för gig ekonomin :rofl:
Ingen aning. Jag har aldrig sett det använt på det sättet. Det skulle som sagt vara kul att se hur de har tänkt och gjort.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
M McFace skrev:
Tycker du att McDonalds ska tillbereda en hamburgare med ditt medtagna kött för att "jag fick det billigare i butiken när jag köpte själv"?
Vilken jämförelse. Burgarkedjans affärsidé är att tiilaga mat och sälja till kunder. En hantverkares affärsidé är förhoppningsvis att hantverka och inte vara en överbetald personal shopper.

Egentligen sjukt att folk betalar timtaxor på uppåt 7-800 kronor till någon för att den ska gå runt i en affär med en shoppinglista. Även en duktig hantverkare borde väl hellre lägga sin tid på hantverket än att handla i en butik. Det bästa vore om hantverkaren kunde skicka sin shoppinglista till kunden som sen fick se till att varorna fanns på plats när hantverkaren kom (Givetvis ska hantverkaren kunna fakturera tid för upprättandet av listan.). Sen kan säkert oplanerade inköp behövas, men det mesta borde gå att fixa så.

Det är ungefär lika dumt som att läkare spenderar halva arbetstiden med byråkrati då de sparat in på läkarsekreterare som tidigare skötte sådant till betydligt lägre kostnad. Även inom polisen förekommer liknande tokerier.
 
  • Gilla
Heidina och 4 till
  • Laddar…
Q jope84 skrev:
Omöjligt? jag kan slita ut 2 handskar på en dag .
Då använder du fel handskar
 
J
M McFace skrev:
Ok men då ska jag förklara. I ett modernt ordersystem får du in en lista på saker som är köpta av leverantören, och systemet matchar det med automatik mot en försäljning.

När du handlar får du ett kvitto, men när killen med orderhanteringssystemet handlar får han en orderbekräftelse som systemet behandlar och skickar till rätt plats i faktureringen.

Det troliga här är alltså att elektrikern haft liten eller minimal handpåläggning. Han har bara hämtat ett par handskar på butiken och systemet har skött resten.

Ge det några år till och det kommer vara normen även för mindre företag men vi är inte där än.
Du behöver inte förklara.
Jag är försäljningschef på bolag inom tillverkningsindustrin så jag var med på det du skrev redan innan. Jag hanterar ordrar, fakturering och bokslut sedan flera år.
Problemet, som jag redan poängterat, är att det inte blir mer rimligt för det. Det blir inte mer rimligt att ta betalt för arbetshandskar eller batterier som förväntas finnas med i arsenalen timdebiteringen omfattar.
Det enda rimliga är i de fall då timpengen väger upp i princip endast den självkost bolaget har för att hålla det flytande. För en elektriker utan mängder av fasta kostnader i fastigheter, lager, maskiner, övrig overhead, etc. som fakturerar jobb efter jobb med betalt för varje pinal är den timpengen extremt låg. Den innefattar i princip endast lön, vilket torde bli ett par-tre hundringar i timmen.
Då är saken en annan - annars är det som nämnt inte rimligt. Inte någonstans.
 
Redigerat:
  • Gilla
Hank_Ö och 1 till
  • Laddar…
M McFace skrev:
Vilket inköpsorderhanteringssystem använder du?
Humbug heter det.
 
M McFace skrev:
Tycker du att McDonalds ska tillbereda en hamburgare med ditt medtagna kött för att "jag fick det billigare i butiken när jag köpte själv"?
Jämförelsen haltar rejält. McDonalds besöker du för att köpa en färdig produkt. Hantverkaren ska utföra en tjänst mot betalning. Jämför istället med en kock som du hyr in till ditt femtioårskalas. Kocken vill veta vilken meny hen ska tillaga men det kommer vara helt förhandlingsbart om du ska köpa in råvarorna eller om kocken ska göra det.
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
M McFace skrev:
Nej, jag är inte "i branschen".
Helt otroligt hur du kan veta hur "alla" hantverkare tänker, resonerar, gör inköp, fakturerar och bokför, trots att du inte själv är i branschen.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
J jaronsso skrev:
Du behöver inte förklara.
Jag är försäljningschef på bolag inom tillverkningsindustrin så jag var med på det du skrev redan innan. Jag hanterar ordrar, fakturering och bokslut sedan flera år.
Problemet, som jag redan poängterat, är att det inte blir mer rimligt för det. Det blir inte mer rimligt att ta betalt för arbetshandskar eller batterier som förväntas finnas med i arsenalen timdebiteringen omfattar.
Det enda rimliga är i de fall då timpengen väger upp i princip endast den självkost bolaget har för att hålla det flytande. För en elektriker utan mängder av fasta kostnader i fastigheter, lager, maskiner, övrig overhead, etc. som fakturerar jobb efter jobb med betalt för varje pinal är den timpengen extremt låg. Den innefattar i princip endast lön, vilket torde bli ett par-tre hundringar i timmen.
Då är saken en annan - annars är det som nämnt inte rimligt. Inte någonstans.
Då vill jag inte veta vad det blir för timpris du skulle ta ut.
Ska vi göra en snabb kalkyl. för att kunna ta ut en timlön på säg 170:- Då måste du för att bara täcka lönen ta ut drygt 400:- Om vi då ser att detta är en vanlig anställd så ska det även täcka kontor verktyg, batteriet. Då kryper pengarna upp lite till. sen kommer det värsta som du missade, man vill ha vinst. Men timlönen ska även täcka upp de dagar då det inte är full täckning. Men du som chef borde ha koll på... Så dina pengar brast redan på att de inte äns täckte den faktiska kostnaden. exklusive alla omkostnader som finns
 
L lbgu skrev:
Vilken jämförelse. Burgarkedjans affärsidé är att tiilaga mat och sälja till kunder. En hantverkares affärsidé är förhoppningsvis att hantverka och inte vara en överbetald personal shopper.

Egentligen sjukt att folk betalar timtaxor på uppåt 7-800 kronor till någon för att den ska gå runt i en affär med en shoppinglista. Även en duktig hantverkare borde väl hellre lägga sin tid på hantverket än att handla i en butik. Det bästa vore om hantverkaren kunde skicka sin shoppinglista till kunden som sen fick se till att varorna fanns på plats när hantverkaren kom (Givetvis ska hantverkaren kunna fakturera tid för upprättandet av listan.). Sen kan säkert oplanerade inköp behövas, men det mesta borde gå att fixa så.

Det är ungefär lika dumt som att läkare spenderar halva arbetstiden med byråkrati då de sparat in på läkarsekreterare som tidigare skötte sådant till betydligt lägre kostnad. Även inom polisen förekommer liknande tokerier.
Du vet att om man anställer någon för att göra kontorsjobbet. Då måste man dra ihop den lönen också. Hantverkarna drar in sin lön själva kan man väldigt förenklat säga.
däremot den ängeln på kontoret som kämpar på och gör ett slit jobb. Tjänar inte in sin lön själv. utan det måste då bli timlönen som justeras. nu är detta väldigt förenklat. Eftersom den här människan sparar in tid. Tid är pengar.

Så att anställa någon är inte så bara. Utan innebär ytterligare en kostnad.
 
A AG A skrev:
Humbug heter det.
Frågan var retorisk. Du har aldrig sett ett.
 
A AG A skrev:
Helt otroligt hur du kan veta hur "alla" hantverkare tänker, resonerar, gör inköp, fakturerar och bokför, trots att du inte själv är i branschen.
Jag har inte sagt att jag vet det. Gör inte dig själv dummare än vad du redan är.

Det jag har sagt är att jag var under uppfattningen att handla med saltade rabatter var branschpraxis.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.