Fullt normalt?

  • Antal röster
    1 987
M McFace skrev:
Jag förstår inte vad som är så svårt att förstå.

Vi har två möjliga scenarion här. Det ena är att han visar vad han tar betalt för vilket du hatar. Det andra är att han bakar in det i "förbrukning" så att du slipper se det och är nöjd.

Vad har priset på batterier med det att göra?

Vill du betala för att han ska ta en vända förbi Clas Ohlsson i tillägg bara för att köpa billigare batterier? Eller räknar du med att han ska göra det gratis?

Och var fan får du i ditt tjocka huvud att han är oärlig? Han visar ju exakt på räkningen vad han tar betalt för? Det är tamejfan den ärligaste elektrikerräkningen jag någonsin sett!

Vi har ett alternativ till, han är sjukligt girig/snål och hittar på en massa poster (som ingen seriös hantverkare ens skulle fundera på att skriva in) för att tjäna några extra kronor.
Det oärliga är att han verkar använda någon grossist som t.ex. Ahlsell som har hutlösa priser, men sen ger en saftig rabatt till hantverkaren. Om då hantverkaren använder grossistens pris i fakturan så anser jag att hantverkaren är en lurendrjare.
 
  • Gilla
Elsamimmi och 1 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Vi har ett alternativ till, han är sjukligt girig/snål och hittar på en massa poster (som ingen seriös hantverkare ens skulle fundera på att skriva in) för att tjäna några extra kronor.
Det oärliga är att han verkar använda någon grossist som t.ex. Ahlsell som har hutlösa priser, men sen ger en saftig rabatt till hantverkaren. Om då hantverkaren använder grossistens pris i fakturan så anser jag att hantverkaren är en lurendrjare.
Ok men det där gör ju varenda hantverkare i Sverige, och antagligen i resten av världen också? Det enda som är skillnaden här är att han specar det.

I slutet av veckan ska företaget dra in X antal kronor. Om det kommer via timpris eller kickback från Ahlsell är väl irrelevant för dig.

Det fiffiga med en fri marknad är att du kan välja den billigare elektrikern om du tycker att den här snubben är för dyr. Du vet inte ens vad han tar i timmen men du tycker han är för dyr. Fine.

Du har rätt att välja någon annan. Du är inte tvungen att välja honom.
 
H Hank_Ö skrev:
Fick en faktura häromdagen som jag funderade på att posta i humor-tråden.
Det är en elektriker som debiterat för sitt jobb, inget billigt jobb heller. (men ingen invändning, arbetskostnaden var han tydlig med från början)

På slutet har han lagt till 33% förbrukning av 4st batterier och 20% slitage på sina arbetshandskar.
Är det här kutym? Jag kunde knappt tro mina ögon.

[bild]

Det är så klart en skitsumma som jag inte kommer bråka om. Men jag ville kolla hur många som tycker det här är normalt?
Har jobbet blivit bra utfört?
 
  • Gilla
McFace
  • Laddar…
J
M McFace skrev:
Allt som hantverkaren kommer överens med dig ska ingå. Om ni kommit överens om att material ska ingå i timpriset kan du inte få rot på det, om man ska hårddra det.

Vad har den här elektrikern tagit i timpris?
Kan man inte förvänta sig att det gemene man förväntar sig ingår i en hantverkares arsenal av arbetsredskap, är sådant som bör ingå i en timpeng, "typ" batterier till en ficklampa, arbetshandskar, skyddsskor, en mössa på vintern, skruvdragare, en hammare.
Var går gränsen?
För mig låter det här synnerligen orimligt.
Precis lika orimligt som det är att ta betalt för 1/350 av skruvdragaren.

Vad elektrikern har i timpris har jag inte en aning om, vilket såklart är en relevant fråga att ställa.
Men det gör inte principen annorlunda, att somliga saker bör ingå i ett timpris. Vad ingår annars i den summan? Hur är den uträknad?
 
  • Gilla
TobiasStockholm och 3 till
  • Laddar…
J jaronsso skrev:
Kan man inte förvänta sig att det gemene man förväntar sig ingår i en hantverkares arsenal av arbetsredskap, är sådant som bör ingå i en timpeng, "typ" batterier till en ficklampa, arbetshandskar, skyddsskor, en mössa på vintern, skruvdragare, en hammare.
Var går gränsen?
För mig låter det här synnerligen orimligt.
Precis lika orimligt som det är att ta betalt för 1/350 av skruvdragaren.

Vad elektrikern har i timpris har jag inte en aning om, vilket såklart är en relevant fråga att ställa.
Men det gör inte principen annorlunda, att somliga saker bör ingå i ett timpris. Vad ingår annars i den summan? Hur är den uträknad?
Om man har den lyxen att ha ett modern orderhanteringssystem som kan matcha kostnader direkt till kunden är det ju rimligt att använda det. Kunden betalar exakt för "sina" grejer och inget annat. Jag skulle förvänta mig att timpriset är lägre som konsekvens, men är det en bra firma kan det givetvis vara så att de gör så bra jobb att det bara blir mer förtjänst, och levererar de en tjänst folk är villiga att betala mer för är det väl bra tänker jag.

Han har troligtvis inte tagit med skruvdragaren eftersom den inte ligger i orderhanteringen. Den lär nog ingå i timpriset.

Det skulle vara otroligt intressant att höra med dem vilket system de sitter på, faktiskt.
 
M McFace skrev:
Ok men det där gör ju varenda hantverkare i Sverige, och antagligen i resten av världen också? Det enda som är skillnaden här är att han specar det.
De flesta hantverkare bryr sig nog inte om sådana löjliga hittepåposter. De tar in tillräckligt med pengar via timtaxa, bilavgifter och materialpåslag att de då och då kan köpa batterier och liknande småsaker om det behövs.


M McFace skrev:
I slutet av veckan ska företaget dra in X antal kronor. Om det kommer via timpris eller kickback från Ahlsell är väl irrelevant för dig.
Om jag får betala hutlösa materialpriser tack vara att hantverkaren fakturer mig Ahlsellpriset direkt så är det väldigt relevant för mig. Jag tror ingen skulle anlita en firma om man visste om att man förväntas betala +100% på all materiel. Sådana här saker berättar givetvis inte en hantverkare för sin kund.


M McFace skrev:
Det fiffiga med en fri marknad är att du kan välja den billigare elektrikern om du tycker att den här snubben är för dyr. Du vet inte ens vad han tar i timmen men du tycker han är för dyr. Fine.
Kör man ahlsellpriser direkt mot kund är man för dyr. Man är även en bedragare om man låtsas att de priserna är vad man betalt för varorna.


M McFace skrev:
Du har rätt att välja någon annan. Du är inte tvungen att välja honom.
Tyvärr får man först veta sådant efter att man anlitat stolpskottet. Eller menar du på allvar att jag ska fråga elfirman vad de tar betalt för utnyttjad energi i ficklampsbatterier. En seriös firma hade nog undvikit den kunden då han måste verka rätt knepig ;)
 
  • Gilla
TobiasStockholm och 2 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
De flesta hantverkare bryr sig nog inte om sådana löjliga hittepåposter. De tar in tillräckligt med pengar via timtaxa, bilavgifter och materialpåslag att de då och då kan köpa batterier och liknande småsaker om det behövs.

Om jag får betala hutlösa materialpriser tack vara att hantverkaren fakturer mig Ahlsellpriset direkt så är det väldigt relevant för mig. Jag tror ingen skulle anlita en firma om man visste om att man förväntas betala +100% på all materiel. Sådana här saker berättar givetvis inte en hantverkare för sin kund.
Spelar det någon roll om de tar in pengarna på ett högre timpris eller på att lägga påslag på batterierna?

L lbgu skrev:
Kör man ahlsellpriser direkt mot kund är man för dyr. Man är även en bedragare om man låtsas att de priserna är vad man betalt för varorna.
Det var min uppfattning att det här är praxis mer eller mindre, både för elektriker och rörmokare.

L lbgu skrev:
Tyvärr får man först veta sådant efter att man anlitat stolpskottet. Eller menar du på allvar att jag ska fråga elfirman vad de tar betalt för utnyttjad energi i ficklampsbatterier. En seriös firma hade nog undvikit den kunden då han måste verka rätt knepig ;)
Jag utgår från att du frågar om pris innan du köper. Du kanske är lite eljest och väntar tills det är dags att betala? Om jobbet kostar 1000kr på 2 timmar, känns det lite bättre om de bjuder på materialet och tar 500kr/h än om de tar 400kr/h och lägger på ett par handskar för 200kr?

För de flesta verkar svaret vara att ja det gör det. Och det är ju ok. Men låtsas inte att det handlar om att all-inclusivemodellen på något sätt skulle vara billigare. Antagligen är det tvärt om.
 
M McFace skrev:
...Det fiffiga med en fri marknad är att du kan välja den billigare elektrikern om du tycker att den här snubben är för dyr.....
Min tolkning av TS är inte att elektrikern var för dyr utan att fakturan innehåller "hitte-på-poster" som borde vara en normal del av timdebiteringen. Annars slutar vi snart på nivån att man får betala extra slitage av skor om man har sandat sin garageinfart.
 
  • Gilla
Hank_Ö och 3 till
  • Laddar…
M McFace skrev:
Finns han i min närhet ska jag använda honom.



Stor komik.
:crysmile::crysmile::crysmile: Du sa det. Komik.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Du får be din elektriker byta leverantörer. Samma handskar kostar från 60:- ink moms på nätet (99:- på Bauhaus) per par.
Samma batterier (4-pac) kostar från 49:- ink moms på tex Elgiganten.
 
M McFace skrev:
Om man har den lyxen att ha ett modern orderhanteringssystem som kan matcha kostnader direkt till kunden är det ju rimligt att använda det. Kunden betalar exakt för "sina" grejer och inget annat. Jag skulle förvänta mig att timpriset är lägre som konsekvens, men är det en bra firma kan det givetvis vara så att de gör så bra jobb att det bara blir mer förtjänst, och levererar de en tjänst folk är villiga att betala mer för är det väl bra tänker jag.

Han har troligtvis inte tagit med skruvdragaren eftersom den inte ligger i orderhanteringen. Den lär nog ingå i timpriset.

Det skulle vara otroligt intressant att höra med dem vilket system de sitter på, faktiskt.
Oavsett om man har detta orderhanteringsprogram eller inte, så är det bara en mycket speciell människa som skulle bokfört det så. Jag har själv varit egenföretagare i 15 år. Man behandlar helt enkelt inte förslitningsmateriel på samma sätt som inventarier. Förslitningsmateriel som handskar, batterier (småsaker som hantverkaren tar med sig hem efter arbetet) ingår i arbetskostnaden. MateriAl såsom spik, skruv och kablar (saker som stannar hos kunden) tas upp som material på fakturan. Verktyg sågar, skruvdragare och kompressorer (stora dyrare saker som hantverkaren tar hem efter arbetet) tas upp som verktyg på fakturan.

Dock finns det undantag, då ett arbete krävt väldigt stora mängder förslitningsmateriel. Då kan en post på fakturan isoecificerat innehålla sådant.
 
  • Gilla
TobiasStockholm och 2 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Oavsett om man har detta orderhanteringsprogram eller inte, så är det bara en mycket speciell människa som skulle bokfört det så. Jag har själv varit egenföretagare i 15 år. Man behandlar helt enkelt inte förslitningsmateriel på samma sätt som inventarier. Förslitningsmateriel som handskar, batterier (småsaker som hantverkaren tar med sig hem efter arbetet) ingår i arbetskostnaden. MateriAl såsom spik, skruv och kablar (saker som stannar hos kunden) tas upp som material på fakturan. Verktyg sågar, skruvdragare och kompressorer (stora dyrare saker som hantverkaren tar hem efter arbetet) tas upp som verktyg på fakturan.

Dock finns det undantag, då ett arbete krävt väldigt stora mängder förslitningsmateriel. Då kan en post på fakturan isoecificerat innehålla sådant.
Vilket inköpsorderhanteringssystem använder du?
 
M MagHam skrev:
Min tolkning av TS är inte att elektrikern var för dyr utan att fakturan innehåller "hitte-på-poster" som borde vara en normal del av timdebiteringen. Annars slutar vi snart på nivån att man får betala extra slitage av skor om man har sandat sin garageinfart.
Det är inte hitte-på-poster. De är plockade direkt från inköpsordern. Garanterat.

Vi kommer absolut hamna på den nivån så småningom när tekniken kommer ikapp. Även småkillar som "egenföretagarna" i den här tråden kommer troligen ha den här hanteringen om en 10-20 år. Det kommer förhoppningsvis inte bli lika uppenbart för kunden dock.

I större projektsystem är det en självklarhet idag att koppla inköpsordrar till fakturering. Det är långt ifrån självklart för småföretagare, så jag kan ana att någon på den här firman är över medel tekniknörd. Men ge det 10 år till så kommer det vara en självklarhet för alla, precis som exempelvis fakturatolkning har blivit idag.

Men det är klart. Jag kan ha helt åt helvete fel, och han är helt enkelt den petigaste människan i länet. Vem vet.
 
J
M McFace skrev:
Om man har den lyxen att ha ett modern orderhanteringssystem som kan matcha kostnader direkt till kunden är det ju rimligt att använda det. Kunden betalar exakt för "sina" grejer och inget annat. Jag skulle förvänta mig att timpriset är lägre som konsekvens, men är det en bra firma kan det givetvis vara så att de gör så bra jobb att det bara blir mer förtjänst, och levererar de en tjänst folk är villiga att betala mer för är det väl bra tänker jag.

Han har troligtvis inte tagit med skruvdragaren eftersom den inte ligger i orderhanteringen. Den lär nog ingå i timpriset.

Det skulle vara otroligt intressant att höra med dem vilket system de sitter på, faktiskt.
”Orderhanteringssystem” ?
Det är naturligtvis inte mer ”modernt” än att man kan addera artiklar i systemet, vilka man vill, oavsett det är batterier eller spik från Ahlsell.
Varför man inte adderat skruvdragaren är ju för att man helt enkelt inte tycker det är rätt.
Problemet är ju bara det att för de allra flesta inte heller är rätt att addera t ex arbetshandskar. Precis som man inte adderar skyddsskor.
Ingår inte batterier till elektrikerns ficklampa i arsenalen man kan förvänta sig en elektriker har och har räknat upp i sitt timpris?

Att ”matcha” kostnader mot en kund kan man göra på vilket papper eller system som helst. Det är ju inte det som är problemet. Det är ju vad som är rimligt.

Är timpriset i lägre spannet kan saken naturligtvis vara annan. Man ska såklart jämföra äpplen med äpplen. Så reserverar mig för det.
Men annars är det helt uppåt väggarna och det börjar mer likna att elektriker driver på inflationen än någon annan.
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
J jaronsso skrev:
”Orderhanteringssystem” ?
Det är naturligtvis inte mer ”modernt” än att man kan addera artiklar i systemet, vilka man vill, oavsett det är batterier eller spik från Ahlsell.
Varför man inte adderat skruvdragaren är ju för att man helt enkelt inte tycker det är rätt.
Problemet är ju bara det att för de allra flesta inte heller är rätt att addera t ex arbetshandskar. Precis som man inte adderar skyddsskor.

Att ”matcha” kostnader mot en kund kan man göra på vilket papper eller system som helst. Det är ju inte det som är problemet. Det är ju vad som är rimligt.
Ok men då ska jag förklara. I ett modernt ordersystem får du in en lista på saker som är köpta av leverantören, och systemet matchar det med automatik mot en försäljning.

När du handlar får du ett kvitto, men när killen med orderhanteringssystemet handlar får han en orderbekräftelse som systemet behandlar och skickar till rätt plats i faktureringen.

Det troliga här är alltså att elektrikern haft liten eller minimal handpåläggning. Han har bara hämtat ett par handskar på butiken och systemet har skött resten.

Ge det några år till och det kommer vara normen även för mindre företag men vi är inte där än.
 
  • Gilla
  • Haha
foppa och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.