Fullt normalt?

  • Antal röster
    1 987
K Kekistan skrev:
Det är inte det som är poängen. Det är att det är så jävla girigt att överhuvudtaget ha extraposter på fakturan. Skulle inte 600kr/tim täcka batteriåtgång? Pinsamt. 250-300kr per timme är mer rimligt om det är en frifräsare. Eller ännu hellre ett fast pris. Det är ingen unik spetskompetens de besitter. Då har de gott och väl över till arb-givaravg osv. OCH förbrukningsmaterial. Något mer per timme är acceptabelt om det är ett större företag som har fler och större kostnader att täcka som tex lokaler, semesterersättningar och annat.

Tack för att du lärde mig ett nytt ord dock (y) Neggodil :crysmile:
Neggodilen har små ögon och öron, men en stor käft. Du vet varför de är proportionerade på det sättet, jag behöver inte förklara för dig..

Du vet inte ens vad han tar i timmen, men likförbannat ska du uttala dig om hans marginaler. Ska man hårddra det så får de inte lägga in förbrukningsmaterial i timpriset så det kan helt enkelt handla om en nitisk djävel som absolut på liv och död ska följa varje regel till sin absurda spets.

Du har ingen aning annat än två rader på en faktura.
 
M McFace skrev:
Jag ska försöka förklara i så enkla termer som möjligt med varning för att det innehåller en del kvalificerad spekulation. Eller på vanlig svenska, gissningar.

När hantverkaren gör ett jobb sätter han en märkning på jobbet.

När hantverkaren gör ett inköp sätter han en märkning på inköpet.

Hantverkarens automagiska faktureringsprogram tittar på den matchande ordern och hämtar alla saker som hör till märkningen och lägger till dem till fakturan. Det är här jag menar att hantverkarens goda omdöme spelar in att han har sett till att programmet även fördelar förbrukningsmaterialet efter hur mycket det faktiskt förbrukas (på schablon) istället för att ta betalt för hela förbrukningsmaterialet på varje kund.

Svårare än så är det sannolikt inte. Knäckfrågan är hur man sedan visar det för kunden. Att välja att specificera allt faller uppenbarligen inte i god ton, så hantverkaren i fråga kanske bör överväga att dölja det under "förbrukning, övrigt".

Sedan är det ju såklart möjligt att det här handlar om en av Sveriges mest noggranna hantverkare och att allt detta är gjort manuellt, men för mig är det bara en given indikation på att allt i hans liv är noggrant och jag anlitar honom antagligen gärna igen.
Det känns som du missat poängen i själva tråden. Det är nog väldigt få som egentligen har något emot själva summan. Det är alltså inte pengarna som är problemet.
Ska vi vara ärliga så är det väl inget "problem" med fakturan, allt är tydligt, rimligt och klart.
Orsaken till denna uppståndelse är denna otroliga övertydligheten. Vi "vanliga/tråkiga" människor förstår inte sådan övertydlighet.
Tråden handlar egentligen om att försöka lista ut varför elektrikern varit så övertydlig, när det bara innebär merjobb för honom, samt förvirring för kunden.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Köpta på Ahlsells kanske? :rofl:
Inte ens där är bruttopriset på batterierna nästan 20 kronor styck!
 
  • Wow
Dilato
  • Laddar…
A AG A skrev:
Det känns som du missat poängen i själva tråden. Det är nog väldigt få som egentligen har något emot själva summan. Det är alltså inte pengarna som är problemet.
Ska vi vara ärliga så är det väl inget "problem" med fakturan, allt är tydligt, rimligt och klart.
Orsaken till denna uppståndelse är denna otroliga övertydligheten. Vi "vanliga/tråkiga" människor förstår inte sådan övertydlighet.
Tråden handlar egentligen om att försöka lista ut varför elektrikern varit så övertydlig, när det bara innebär merjobb för honom, samt förvirring för kunden.
Troligtvis har det inte medfört merjobb.

Men det är helt glasklart att du inte vill veta vad som ingår i korven, så mycket har jag absolut förstått.
 
K Kekistan skrev:
Det är att det är så jävla girigt att överhuvudtaget ha extraposter på fakturan.
Framförallt tycker jag det är otroligt korkat att reta upp över 95 procent av kunderna för en extra intäkt på 71 kronor. :thumbdown:

Opinionsundersökning där 95,4% inte skulle skämmas, mot 4,6% som tycker det är normalt i branschen.
 
  • Gilla
martin43 och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Framförallt tycker jag det är otroligt korkat att reta upp över 95 procent av kunderna för en extra intäkt på 71 kronor. :thumbdown:

[bild]
Absolut. Man får ha respekt för att Svenssons är ganska tröga. Jag håller absolut med om att det är fel att vara så här detaljerad på fakturan.
 
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
M McFace skrev:
Men det är helt glasklart att du inte vill veta vad som ingår i korven
Men om det ingår en ingrediens som 95 procent av gästerna inte vill ha, bör väl en klok korvstoppare plocka bort den ingrediensen?
 
  • Gilla
  • Älska
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Men om det ingår en ingrediens som 95 procent av gästerna inte vill ha, bör väl en klok korvstoppare plocka bort den ingrediensen?
Vill du inte att han ska använda handskar? Eller är det batterierna du opponerar dig mot?
 
M McFace skrev:
Neggodilen har små ögon och öron, men en stor käft. Du vet varför de är proportionerade på det sättet, jag behöver inte förklara för dig..

Du vet inte ens vad han tar i timmen, men likförbannat ska du uttala dig om hans marginaler. Ska man hårddra det så får de inte lägga in förbrukningsmaterial i timpriset så det kan helt enkelt handla om en nitisk djävel som absolut på liv och död ska följa varje regel till sin absurda spets.

Du har ingen aning annat än två rader på en faktura.
Men vad är det du inte fattar? Det ska INGÅ vissa saker i ett visst pris. Är det svårt att ta till dig liknelserna alla har gjort med om tex restauranger hade gjort så? Eller mataffären? Tror du inte Hemköp har moppar och annat som slits?

Kan nog räkna på marginaler bättre än de flesta. Behövs förövrigt inga större uträkningar för att fatta att en frifräsande elektriker har låga investeringskostnader och låga driftskostnader. Hårddraget är det en bil och ett antal verktyg och instrument för relativt låga summor som oftast är en engångsutgift. I princip inga fasta kostnader om inte bilen är på leasing. Jämfört med de flesta business så är detta extremt låga kostnader.

Är det måhända du som är denna gnidna elektriker? Jag tycker TS ska outa firmanamnet. Det är fullt lagligt när det gäller företag och ett sätt att varna andra konsumenter.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
M McFace skrev:
Vill du inte att han ska använda handskar? Eller är det batterierna du opponerar dig mot?
Nej det är de specificerade raderna på fakturan jag vänder mig emot. Inget affärssystem kan vara så oflexibelt att de inte skulle gå att undvika och då är det enligt mig korkat att inte ta bort dem då de uppenbarligen retar över 95 procent av de som röstat här. Högst troligt retar de även en väldigt hög andel av riktiga kunder och att medvetet reta en stor del av sína kunder anser jag vara riktigt korkat.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Framförallt tycker jag det är otroligt korkat att reta upp över 95 procent av kunderna för en extra intäkt på 71 kronor. :thumbdown:

[bild]
Ja, men det är så girighet, själviskhet och snålhet funkar. Ens egen ekonomiska vinning, hur liten den än må vara, är viktigare än ens anseende. Tyvärr pga snedvriden tillgång/efterfrågan så kan de tydligen göra så här trots att de redan är överbetalda. Det är ju sjukt när vi har hundratusentals fullt arbetsföra människor som enkelt kan utbildas till hantverkare av olika slag.

Men ta den diskussionen med McFace istället som verkar tycka det är ett rimligt beteende.
 
K Kekistan skrev:
Men vad är det du inte fattar? Det ska INGÅ vissa saker i ett visst pris. Är det svårt att ta till dig liknelserna alla har gjort med om tex restauranger hade gjort så? Eller mataffären? Tror du inte Hemköp har moppar och annat som slits?

Kan nog räkna på marginaler bättre än de flesta. Behövs förövrigt inga större uträkningar för att fatta att en frifräsande elektriker har låga investeringskostnader och låga driftskostnader. Hårddraget är det en bil och ett antal verktyg och instrument för relativt låga summor som oftast är en engångsutgift. I princip inga fasta kostnader om inte bilen är på leasing. Jämfört med de flesta business så är detta extremt låga kostnader.

Är det måhända du som är denna gnidna elektriker? Jag tycker TS ska outa firmanamnet. Det är fullt lagligt när det gäller företag och ett sätt att varna andra konsumenter.
Jag är inte elektrikern, så för min del så får ni glatt köra på. Finns han i min närhet ska jag använda honom.

Ni blandar korten ganska friskt här. Ena sekunden är det priset på detaljerna ni grinar över och nästa är det att de visas på fakturan istället för att bakas in i priset.

Du vet inte ens vad hans timpris är, men du är ändå upprörd över det.

Neggodiler i ett nötskal.

Stor komik.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Nej det är de specificerade raderna på fakturan jag vänder mig emot. Inget affärssystem kan vara så oflexibelt att de inte skulle gå att undvika och då är det enligt mig korkat att inte ta bort dem då de uppenbarligen retar över 95 procent av de som röstat här. Högst troligt retar de även en väldigt hög andel av riktiga kunder och att medvetet reta en stor del av sína kunder anser jag vara riktigt korkat.
Nej det är klart att de valt att ha det på det här sättet, och det har jag ju redan sagt att jag håller med om att det inte är särskilt klokt.

Men det var ju det jag konstaterade. Du vill inte veta vad som ingår i slutpriset, och det är ju en helt rimlig inställning.

Jag behöver inte heller veta eftersom jag inte köper förbrukningsmaterial utan ett färdig tjobb, men jag skulle verkligen inte bli upprörd om jag fick en faktura så här väl specificerad. Tvärt om så visar det en berömvärd öppenhet.
 
M McFace skrev:
Ni blandar korten ganska friskt här. Ena sekunden är det priset på detaljerna ni grinar över och nästa är det att de visas på fakturan istället för att bakas in i priset.
På vilket sätt är det förvånande eller komiskt att jag både tycker batteripriset och redovisningsmetoden är högst anmärkningsvärda. Kan man inte reagera på flera saker?
 
M McFace skrev:
Tvärt om så visar det en berömvärd öppenhet.
Jag tror vi får enas om att vara oense. Det du tycker är berömvärt anser 95 procent är anmärkningsvärt och ett agerande man bör skämmas över. ;)
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.