N noone70 skrev:
Så du menar att byråkratin som den är i dag är lämplig?
Att folk ger upp sina byggplaner pga att kommunerna fördröjer och förhalar lov-processerna?
Jag har inte uttalat mig om vad jag anser om dagens byråkrati.

Vad anser du, ger du upp byggplanerna då du upplever att kommunen fördröjer och förhalar lovprocessen eller bygger du ändå utan att blanda in myndigheterna överhuvud taget?
 
F fribygg skrev:
Jag har inte uttalat mig om vad jag anser om dagens byråkrati.

Vad anser du, ger du upp byggplanerna då du upplever att kommunen fördröjer och förhalar lovprocessen eller bygger du ändå utan att blanda in myndigheterna överhuvud taget?
Jag personligen kör vidare, men många hoppar av
 
F fribygg skrev:
Jag har inte uttalat mig om vad jag anser om dagens byråkrati.

Vad anser du, ger du upp byggplanerna då du upplever att kommunen fördröjer och förhalar lovprocessen eller bygger du ändå utan att blanda in myndigheterna överhuvud taget?
Sen, när vårt hus är byggt kan vi (eftersom det är lantbruksfastighet) mer eller mindre skita i vad kommunen säger… och bygga lite som vi vill (så länge det är ”ekonomibyggnader” can’t wait
 
  • Gilla
Heij83
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Sen, när vårt hus är byggt kan vi (eftersom det är lantbruksfastighet) mer eller mindre skita i vad kommunen säger… och bygga lite som vi vill (så länge det är ”ekonomibyggnader” can’t wait
Jag har erfarenh av fastighet både innom detaljplan och skogsfastighet utanför och uppskattar enkelheten på landet där Byggningabalkens 2 kap 1§ är det som styr byggandet (så länge det inte är strandskydd)
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
det senaste är ett förslag att nybyggnation ska CO2-beräknas, dvs någon extern firma som gör detta för 10 000-30 000 kr. I bland känns det som mycket görs för att Sverige ska snurra.
 
Niklasloow Niklasloow skrev:
Som en som har fjärrvärme och bor i elpriserområde 4 så skrattar jag mig lycklig just nu, enda som är billigare måste vara att värma med motionscykel. Betalar cirka 75 öre kWh.
I elprisområde 3 & 4 är det nog så att det är billigare för tillfället. När elpriserna blir lite mer normalt ligger det på under 50 öre/kWh värme med någon form av värmepump. 50-60 öre när jag kör värmepump i genomsnitt nu, och ved 10 öre.


Men konstigt att ta med fjärrvärmen, varför inte nå annat uppvärmnings system?
 
N noone70 skrev:
Sen, när vårt hus är byggt kan vi (eftersom det är lantbruksfastighet) mer eller mindre skita i vad kommunen säger… och bygga lite som vi vill (så länge det är ”ekonomibyggnader” can’t wait
Eftersom du skriver "ekonomibyggnader" kommer du snart inse den bistra sanningen att ni inte har någon nytta av eran lantbrunsfastighet eftersom ni ändå måste söka bygglov. Fast ja svartbyggen upptäcks inte alls lika ofta på lantbruksfastigheter.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
L lodin92 skrev:
Eftersom du skriver "ekonomibyggnader" kommer du snart inse den bistra sanningen att ni inte har någon nytta av eran lantbrunsfastighet eftersom ni ändå måste söka bygglov. Fast ja svartbyggen upptäcks inte alls lika ofta på lantbruksfastigheter.
Räcker med anmälan
 
L lodin92 skrev:
Eftersom du skriver "ekonomibyggnader" kommer du snart inse den bistra sanningen att ni inte har någon nytta av eran lantbrunsfastighet eftersom ni ändå måste söka bygglov. Fast ja svartbyggen upptäcks inte alls lika ofta på lantbruksfastigheter.
Läs nu gällande lagstiftning.
I Byggningabalken 1736:0123 1 2 kap 1§ står "Tarvar bonde flera hus; bygge sig till lägenhet det bästa han gitter."
Det är alltså reglerat i lag sedan 288år att det är BONDENS BEHOV som avgör vad och hur han ska bygga förutom mangård, lagård osv.
När man påpekar detta för kommunala byråkrater blir det tyst och bygget får fortsätta utan att kommunen lägger sig i.
 
  • Älska
  • Gilla
Henningelvis och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Läs nu gällande lagstiftning.
I Byggningabalken 1736:0123 1 2 kap 1§ står "Tarvar bonde flera hus; bygge sig till lägenhet det bästa han gitter."
Det är alltså reglerat i lag sedan 288år att det är BONDENS BEHOV som avgör vad och hur han ska bygga förutom mangård, lagård osv.
När man påpekar detta för kommunala byråkrater blir det tyst och bygget får fortsätta utan att kommunen lägger sig i.
Ni som påstår att det inte var bättre förr, read and weep
 
N noone70 skrev:
Räcker med anmälan
Har kommunen sagt att det räcker med det? Jag antog på ditt tidigare uttryck att ni inte har någon större verksamhet och att byggnadernas användningsområde var tveksamt om de behövdes för verksamheten.
 
F fribygg skrev:
Läs nu gällande lagstiftning.
I Byggningabalken 1736:0123 1 2 kap 1§ står "Tarvar bonde flera hus; bygge sig till lägenhet det bästa han gitter."
Det är alltså reglerat i lag sedan 288år att det är BONDENS BEHOV som avgör vad och hur han ska bygga förutom mangård, lagård osv.
När man påpekar detta för kommunala byråkrater blir det tyst och bygget får fortsätta utan att kommunen lägger sig i.
Nu är det väl att för att klassas som bonde hos kommunerna (och det lilla som testats i domstol) att du ska ha en tillräckligt stor verksamhet. Är du bonde enligt dem är det fritt för de som hör till verksamheten.
 
L lodin92 skrev:
Har kommunen sagt att det räcker med det? Jag antog på ditt tidigare uttryck att ni inte har någon större verksamhet och att byggnadernas användningsområde var tveksamt om de behövdes för verksamheten.
Då har du extremt livlig fantasi
 
  • Gilla
lodin92
  • Laddar…
L lodin92 skrev:
Nu är det väl att för att klassas som bonde hos kommunerna (och det lilla som testats i domstol) att du ska ha en tillräckligt stor verksamhet. Är du bonde enligt dem är det fritt för de som hör till verksamheten.
Det är fastighetsbeteckning som styr
Kommunen klassar ingenting när det gäller lantbruk! De ska följa lagen i det här fallet!
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Det är fastighetsbeteckning som styr
Kommunen klassar ingenting när det gäller lantbruk! De ska följa lagen i det här fallet!
Fastighetstyp skulle det stått
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.