Fullt normalt?

  • Antal röster
    1 987
T Tomasmexitegel skrev:
Fast du skulle han med all säkerhet debitera elförbrukningen till laddaren istället.
...och slitaget på laddaren, förståss.

/ Hälsningar, Fredrik
 
M Matti Hoka skrev:
Jag tror att du misstolkar.
Det är ju inte så att han bedömer att 30 procent av batterierna gått åt eller att handskarna är till hälften slitna.

I ett affärssystem har man artiklarna inlagda med ett pris och en enhet. Enheten styr priset. Så, om det gått åt en hel 4-pack blir den debiterade enheten 1 ST. Nu tar han inte betalt för hela 4-packen utan delar beloppet med 0,33. Kan bero på att han anser att ett fyrpack räcker till 3 jobb (tre kunder delar på kostnaden för ett fyrpack).
Hade han debiterat för ett (1) batteri från fyrpacken hade det stått 0,25 ST.
Köper han in handskarna i fempack och vill ta betalt för ett par så debiterar han 0,2 PAR handskar.

Artiklarna och deras pris och enheter kommer från en databas som handeln använder och används i affärssystemet för både inköp, lager och försäljning.
På detta vis har företagaren bra koll både åtgång, lager och intjänande.
Andra verka bara resonera som jag skrev.. vet inget om faktureringssystem.

Men oavsett.. slänger man handskarna efter varje jobb? Va e de för slit o släng mentalitet? Om du är ute o lägger högspänningskabel i jorden kan jag förstå om de går åt handskar... men installationsjobb i ett hus? Gör du såna jobb kan du säkert ha samma handskar i ett år. Vad skulle slita på dom? Möjligtvis om du drar sönder dom på en utstickande spik.. men de händer knappast varje vecka. Att ta betalt för handskar på inomhusjobb är trams. Förresten vad är 33% på ett 4 pack batterier? De går ju knappast ihop med ditt resonemang.
 
  • Haha
nissenhj
  • Laddar…
K Kekistan skrev:
I svaret ovanför dig har du en som tydligen tycker att det här praktexemplaret till mästare inom det nya adelskrået minsann har visat nåd mot alla gnällspikar och korkade kunder genom att bara fakturera en femtedel av handskarna.

Ärligt talat, hur vore det om alla yrken började bete sig som nyadeln? På krogen tex - resekostnad för kocken och servitören, 2cl matolja och el för kokat vatten, en hundradels kvittorulle, 30kr slitage arbetskläder, 20 kr slitage på köksredskap, 200kr för lokalhyra osv osv fakturerat på notan. Eller varför inte bara klumpa ihop det som tydligen är legio bland hantverkarna; Övriga kostnader/förbrukningsmaterial 500kr extra på notan.

Förstår de inte själva hur sjukt de beter sig? Hoppas verkligen det kommer hit en massa arbetsamma ukrainare efter kriget som inte är lika bortskämda som svenskar, och rättar till förhållandet tillgång/efterfrågan inom bygg och el och liknande.
Om frisören har en ordermodul som automatisk kopplar en beställning av schampo till ett jobb skulle jag inte alls tycka det var konstigt att den kopplade 3ml schampo på fakturan. Onödigt, men inte konstigt.

Men fortsätt ni förklara för omvärlden att ni inte förstår bäret.

Det jobbiga i den här kråksången är att ni har rösträtt. Fördjävligt.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
A AG A skrev:
Nu är vi uppe i 62 personer som tycker detta förfarande är normalt:surprised:! 62 stycken!

Snälla, kan inte någon av er ge er tillkänna, och förklara hur i helsike ni tänker. Det är nog garanterat fler än jag som undrar.
Jag ska försöka förklara i så enkla termer som möjligt med varning för att det innehåller en del kvalificerad spekulation. Eller på vanlig svenska, gissningar.

När hantverkaren gör ett jobb sätter han en märkning på jobbet.

När hantverkaren gör ett inköp sätter han en märkning på inköpet.

Hantverkarens automagiska faktureringsprogram tittar på den matchande ordern och hämtar alla saker som hör till märkningen och lägger till dem till fakturan. Det är här jag menar att hantverkarens goda omdöme spelar in att han har sett till att programmet även fördelar förbrukningsmaterialet efter hur mycket det faktiskt förbrukas (på schablon) istället för att ta betalt för hela förbrukningsmaterialet på varje kund.

Svårare än så är det sannolikt inte. Knäckfrågan är hur man sedan visar det för kunden. Att välja att specificera allt faller uppenbarligen inte i god ton, så hantverkaren i fråga kanske bör överväga att dölja det under "förbrukning, övrigt".

Sedan är det ju såklart möjligt att det här handlar om en av Sveriges mest noggranna hantverkare och att allt detta är gjort manuellt, men för mig är det bara en given indikation på att allt i hans liv är noggrant och jag anlitar honom antagligen gärna igen.
 
  • Älska
  • Gilla
foppa och 2 till
  • Laddar…
Kul att det kommer upp reklam i botten på AAA batterier för 39kr, inkl. moms:rofl:
 
  • Haha
  • Gilla
Hank_Ö och 2 till
  • Laddar…
M McFace skrev:
Om frisören har en ordermodul som automatisk kopplar en beställning av schampo till ett jobb skulle jag inte alls tycka det var konstigt att den kopplade 3ml schampo på fakturan. Onödigt, men inte konstigt.

Men fortsätt ni förklara för omvärlden att ni inte förstår bäret.

Det jobbiga i den här kråksången är att ni har rösträtt. Fördjävligt.
Jag har drivit eget i 20 år (utan att skörta upp någon) och använt både Fortnox och Visma som affärssystem. Vi har också förbrukningsmaterial men det finns inget som säger att man måste öronmärka ett inköp för att sedan kunna fakturera värdeminskningen på det. Ingen revisor har nånsin påtalat nåt liknande till mig. Det är uppenbart att skrået med högre timpeng än Silbersky inte tycker att de får tillräckligt med betalt för att rensa avlopp eller skala kabel. Dvs ocker och girighet.
 
  • Gilla
martin43 och 2 till
  • Laddar…
Mats-S
P Pin skrev:
Och sedvanligt högt pris för fyra AAA batterier. Jag antar att moms tillkommer.
Köpta på Ahlsells kanske? :rofl:
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
I det stora hela blir jag glad för tydliga fakturor. Skulle den lyckas pricka in exakt slitage över ett visst värde vore det intressant. Jag skulle förstås dock inte vilja betala för tiden det tar att räkna fram allt detta.
Med dagens teknik blir förstås detta helt omöjligt att få till utan att beräkningarna skulle kosta mycket mer än själva jobbet.
Därför ser det löjligt ut med sådana enstaka poster, som troligen inte ens är de största slitage-kostnaderna.
Men som många varit inne på, så är det säkert faktureringsprogrammet som hittat på detta, och då tar det ju faktiskt längre tid och kostar säkerligen mig som kund mer pengar om de rundar av uppåt och skriver förbrukning som en post. Så i slutänden skulle jag bara betala.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
K KungFreddie skrev:
Andra verka bara resonera som jag skrev.. vet inget om faktureringssystem.

Men oavsett.. slänger man handskarna efter varje jobb? Va e de för slit o släng mentalitet? Om du är ute o lägger högspänningskabel i jorden kan jag förstå om de går åt handskar... men installationsjobb i ett hus? Gör du såna jobb kan du säkert ha samma handskar i ett år. Vad skulle slita på dom? Möjligtvis om du drar sönder dom på en utstickande spik.. men de händer knappast varje vecka. Att ta betalt för handskar på inomhusjobb är trams. Förresten vad är 33% på ett 4 pack batterier? De går ju knappast ihop med ditt resonemang.
Ja, det är kanske trams att ta betalt för handskar. Inte vet jag. Jag har ingen aning om hur jobbet såg ut.
Men, det är inte där våra åsikter skiljer oss åt.
När du betalar för handskarna vill du inte veta det utan du vill ha en klumpsumma så att du slipper veta hur hantverkaren kommit fram till summan.
Jag vill hellre veta hur han kom fram till beloppet på fakturaraden, för då kan jag påpeka hur dumt jag tycker det är att han tagit betalt för handskar på ett installationsjobb inomhus. ;)
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
H Hank_Ö skrev:
Fick en faktura häromdagen som jag funderade på att posta i humor-tråden.
Det är en elektriker som debiterat för sitt jobb, inget billigt jobb heller. (men ingen invändning, arbetskostnaden var han tydlig med från början)

På slutet har han lagt till 33% förbrukning av 4st batterier och 20% slitage på sina arbetshandskar.
Är det här kutym? Jag kunde knappt tro mina ögon.

[bild]

Det är så klart en skitsumma som jag inte kommer bråka om. Men jag ville kolla hur många som tycker det här är normalt?
H Hank_Ö skrev:
Fick en faktura häromdagen som jag funderade på att posta i humor-tråden.
Det är en elektriker som debiterat för sitt jobb, inget billigt jobb heller. (men ingen invändning, arbetskostnaden var han tydlig med från början)

På slutet har han lagt till 33% förbrukning av 4st batterier och 20% slitage på sina arbetshandskar.
Är det här kutym? Jag kunde knappt tro mina ögon.

[bild]

Det är så klart en skitsumma
Jag kommer att tänka på varje gång jag tar katten till veterinären. Då åker jag alltid på att betala för engångshandskar och bomulls tussar med mera. Det är inga billiga bomullstussar!
 
  • Gilla
  • Wow
Heidina och 1 till
  • Laddar…
H Hank_Ö skrev:
Fick en faktura häromdagen som jag funderade på att posta i humor-tråden.
Det är en elektriker som debiterat för sitt jobb, inget billigt jobb heller. (men ingen invändning, arbetskostnaden var han tydlig med från början)

På slutet har han lagt till 33% förbrukning av 4st batterier och 20% slitage på sina arbetshandskar.
Är det här kutym? Jag kunde knappt tro mina ögon.

[bild]

Det är så klart en skitsumma som jag inte kommer bråka om. Men jag ville kolla hur många som tycker det här är normalt?
Alltså jag skulle lyfta frågan om energiåtgången i ditt bygge medan arbetet utfördes. Jag antar att det inte sågades och slipades för hand? El är inte gratis just nu.
 
  • Gilla
Deeeee
  • Laddar…
M McFace skrev:
men för mig är det bara en given indikation på att allt i hans liv är noggrant och jag anlitar honom antagligen gärna igen.
Med tanke på hur han sliter ut handskar så verkar han ju snarare vara en av Sveriges klumpigaste elektriker.
 
  • Haha
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
D debbo skrev:
Kul att det kommer upp reklam i botten på AAA batterier för 39kr, inkl. moms:rofl:
Ska han beställa på postorder får du betala för resan
K Kekistan skrev:
Jag har drivit eget i 20 år (utan att skörta upp någon) och använt både Fortnox och Visma som affärssystem. Vi har också förbrukningsmaterial men det finns inget som säger att man måste öronmärka ett inköp för att sedan kunna fakturera värdeminskningen på det. Ingen revisor har nånsin påtalat nåt liknande till mig. Det är uppenbart att skrået med högre timpeng än Silbersky inte tycker att de får tillräckligt med betalt för att rensa avlopp eller skala kabel. Dvs ocker och girighet.
Det är helt ovidkommande.

Du har troligtvis aldrig ramlat på ett system med automatiserad hantering av inköpsordrar i dina 20 år av egenföretagande med affärssystem.

Det här är problemet med er Neggodiler. Ni tror att på grund av att ni aldrig sett det så finns det inte. Det existerar helt enkelt inte i din världsbild att någon kan göra på något annat sätt än du gör. Skulle det visa sig att de gör det måste det axiomatiskt vara tokigt, eftersom du inte gör det så.

En sak du säger stämmer. Det är inte någonstans ett lagkrav. Det här är något den här firman helt frivilligt valt att göra.
 
M McFace skrev:
Ska han beställa på postorder får du betala för resan


Det är helt ovidkommande.

Du har troligtvis aldrig ramlat på ett system med automatiserad hantering av inköpsordrar i dina 20 år av egenföretagande med affärssystem.

Det här är problemet med er Neggodiler. Ni tror att på grund av att ni aldrig sett det så finns det inte. Det existerar helt enkelt inte i din världsbild att någon kan göra på något annat sätt än du gör. Skulle det visa sig att de gör det måste det axiomatiskt vara tokigt, eftersom du inte gör det så.

En sak du säger stämmer. Det är inte någonstans ett lagkrav. Det här är något den här firman helt frivilligt valt att göra.
Det är inte det som är poängen. Det är att det är så jävla girigt att överhuvudtaget ha extraposter på fakturan. Skulle inte 600-700kr/tim täcka batteriåtgång? Pinsamt. 250-300kr per timme är mer rimligt om det är en frifräsare. Eller ännu hellre ett fast pris. Det är ingen unik spetskompetens de besitter. Då har de gott och väl över till arb-givaravg osv. OCH förbrukningsmaterial. Något mer per timme är acceptabelt om det är ett större företag som har fler och större kostnader att täcka som tex lokaler, semesterersättningar och annat.

Tack för att du lärde mig ett nytt ord dock (y) Neggodil :crysmile:
 
Redigerat:
  • Gilla
Hank_Ö och 1 till
  • Laddar…
M McFace skrev:
Det är inte någonstans ett lagkrav. Det här är något den här firman helt frivilligt valt att göra.
Precis, därför finns det goda skäl att ifrågasätta ledningen i denna firma. Har man valt att skicka ut sånt här till kund är man inte kompetent att driva ett seriöst företag. Med bara lite lite sunt förnuft så fattar man det olämpliga med ett sådant system. Antagligen är man helt inkompetent i hur systemet ska användas, troligtvis finns det inget tvång i systemet att skicka ut nonsensposter.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.