Fullt normalt?

  • Antal röster
    1 987
richardtenggren
mexitegel mexitegel skrev:
Jag ska hålla workshop i veckan, inspirerad av tråden kanske man skulle klämma till med en 0,33 whiteboardpenna på fakturan utöver arvodet? Det är ju så man tjänar pengar som någon skrev.
Behöver du ingen flådig presentationsfjärr du kan fakturera? De försvinner ju så lätt också!
 
  • Haha
  • Gilla
TobbeP och 3 till
  • Laddar…
Nog för att elektriker kan ha kreativa fakturaposter men det här är ju någon form av spetskompetens i administrativ dumhet som varit framme.

Jag får känslan av att det här är verket av en nykläckt ekonomichef som vill visa framfötterna.
 
  • Gilla
robhol och 8 till
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Behöver du ingen flådig presentationsfjärr du kan fakturera? De försvinner ju så lätt också!
De brukar ha gratis fika på Office depot, risk att jag får bryta workshopen för att åka och handla.
 
  • Haha
  • Gilla
erik_83 och 7 till
  • Laddar…
Vet inte vad som är mest förvånande i denna tråd, fakturan eller att det förekommer folk i tråden som försvarar beteendet.
Med denne hantverkares logik skulle han ju kunna ta betalt för någon promille av hans kalsonger. De slits säkert lite (några tygfibrer kanske försvinner) under den tid han är hos kund. Detta måste ju också debiteras.

Vad blir följden? Att det kan bli billigare att anlita hantverkare som är nudister så slipper man i alla fall betala för en del klädslitage, men allt lär man väl inte komma undan då de säkert behövs lite skyddskläder.

Hade jag haft oturen att råka ut för detta stolpskott så hade jag bestridit räkningen (jag inser att jag säkert åkt på att betala den till slut, men jag hade obstruerat så mycket som möjligt, detta är nog nåt som man kunde få någon lokaltidningsjournalist intresserad av) och gjort det mesta för att åtminstone ingen i min bekantskapskrets skulle behöva råka illa ut.
 
  • Gilla
Krstffr och 6 till
  • Laddar…
NEj det där är sanslöst, man kan absolut debitera specialverktyg som krävs för ett jobb eller tex förbrukningsmaterial såsom borrstål osv om man borrar mycket.

Vad är nästa steg, slitage på däck, skor?
 
L lbgu skrev:
Vet inte vad som är mest förvånande i denna tråd, fakturan eller att det förekommer folk i tråden som försvarar beteendet.
Med denne hantverkares logik skulle han ju kunna ta betalt för någon promille av hans kalsonger. De slits säkert lite (några tygfibrer kanske försvinner) under den tid han är hos kund. Detta måste ju också debiteras.

Vad blir följden? Att det kan bli billigare att anlita hantverkare som är nudister så slipper man i alla fall betala för en del klädslitage, men allt lär man väl inte komma undan då de säkert behövs lite skyddskläder.

Hade jag haft oturen att råka ut för detta stolpskott så hade jag bestridit räkningen (jag inser att jag säkert åkt på att betala den till slut, men jag hade obstruerat så mycket som möjligt, detta är nog nåt som man kunde få någon lokaltidningsjournalist intresserad av) och gjort det mesta för att åtminstone ingen i min bekantskapskrets skulle behöva råka illa ut.
Nja, det beror ju lite på. Enligt min erfarenhet så är människor som är väldigt noggranna när de fakturerar även väldigt noggranna i sitt arbete.

Så det är fullt möjligt att man har råkat på en riktig pärla, någon som man absolut vill hålla sig väl med och anlita igen.

Någon kallade det ”autistiskt” tidigare i tråden, och om det är nånting som utmärker autism så är det noggrannhet i allt man gör.

Visst finns det hantverkare som saltar räkningar ordentligt. Vi har nog alla råkat ut för det. Men då gör de sällan det 20 eller 50 kronor i taget.

Så även om det verkar lite ”knasigt” eller ”knepigt” så skulle jag vara försiktig med att bråka om saken, förutsatt att jobbet är ordentligt utfört.
 
  • Gilla
  • Älska
pellefant och 10 till
  • Laddar…
L lordi skrev:
Fast, än en gång, pga skatteregler så får inte förbrukningsmaterial och bilkostnad bakas in i timbebiteringen.

Dessutom så skulle det innebära att en kund hos vilken det inte åtgått förbrukningsmtrl får betala för detta ändå.
Eller om man är på ett heldagsjobb hos en kund 10 minuter bort som då får betala en massa extra i bilkostnad, jämfört med en halvtimmes jobb hos en kund en timmes körväg bort.
Tja hur man formulerar saker och ting är inte något jag lägger mig. Jag vet inte vad man får räkna med i timkostnaden. det överlåter jag åt andra. Jag sa inte att det fanns millimeter rättvisa. Det kommer du inte åt. Många tar bilavgift och mil. Då kan det kännas surt om du bor nära. än om du har långt ifrån. Men mitt förslag handlar inte om rättvisa. Hela den här trådens anledning visar på att mitt system behövs. Skulle vi göra som du så skulle vi ha ännu fler trådar som denna.
Det är inte bara hantverkare som gör konstiga pålägg. tandläkaren eller veterinär som tar betalt för receptet som är en del av behandlingen. betalar fö en undersökning 400-500kr sen tillkommer receptet? Det tar ingen längre tid att skriva ett recept. Om man bara skriver ett recept och ingen undersökning. Och självklart att man tar betalt. Lägg på 50:- på kostnaden om man nu skulle gå i konkurs om man missar det. jag vill inte se kostnaden. För min del kan man höja priset med kanske 10-20:- på undersökningskostnaden. Det är inte varje besök som slutar med ett recept.

Sen är mina siffror bara tagna i luften. batter och handskar ingår redan idag anser jag...
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
oobum oobum skrev:
Vad är nästa steg, slitage på däck, skor?
Det är nog steget (!) innan faktiskt.
 
C Conqvist skrev:
Det är ingen bra kundvård såklart. Men om personen gjort ett bra och effektivt jobb, dvs inte trixat med tiden, och slutsumman är rätt och rimlig är det inget som skulle störa mig alltför mycket ärligt talat. Som sagt, det ger ju ett gnidigt intryck men som kund betalar du ju ändå för alla omkostnader firman har, ink. alla Ahlsell-frukostar, på något sätt som blir mycket mer pengar.
Jag misstänker att Ahlsell frukosten är en större kostnad för arbetsgivaren än för kunden. Så corona måste varit en riktig kassako för arb givaren. både massa jobb och ingen fika på Ahlsell


Sen blir jag nyfiken på vad man har för yrke där man gör av med 2par handskar jag är ärligt nyfiken
 
W WFD skrev:
Har sett en del underhållande saker. En ville fakturera för en parkeringsbot. För det fanns inga platser lediga som var tillräckligt nära, typ 20-30 meter, och då får kunden skylla sig själv.
En vill dessutom ta betalt för den tid det tar att parkera bilen.
Att parkera bilen ingår i arbetstid, liksom att bära saker till från bilen, Därför dyrare om det är besvärliga parkeringar.

Däremot så får vi stå för alla former av böter och kontrollavgifter själva. Många säger att de fått parkeringsböter. Det är fel, det heter kontrollavgift och är inga böter.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
H Hank_Ö skrev:
Fick en faktura häromdagen som jag funderade på att posta i humor-tråden.
Det är en elektriker som debiterat för sitt jobb, inget billigt jobb heller. (men ingen invändning, arbetskostnaden var han tydlig med från början)
Kanske hantverkare ska inte ta upp skitkostnader det skapar bara dålig stämning

På slutet har han lagt till 33% förbrukning av 4st batterier och 20% slitage på sina arbetshandskar.
Är det här kutym? Jag kunde knappt tro mina ögon.

[bild]

Det är så klart en skitsumma som jag inte kommer bråka om. Men jag ville kolla hur många som tycker det här är normalt?
Jag kommer ihåg en firma som lagade mitt köp vid ett vattenläcka som försäkringsbolaget anlitade. Det rullade ut sådana här poster tex att man har lyft en bordskiva osv det var löje väckande.
 
  • Gilla
magnuse74 och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
mabr006
  • Laddar…
H
Dom kanske skulle använda batterierna till deras testinstrument "Eurotester":D
 
  • Gilla
Rob em
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Tja hur man formulerar saker och ting är inte något jag lägger mig. Jag vet inte vad man får räkna med i timkostnaden. det överlåter jag åt andra. Jag sa inte att det fanns millimeter rättvisa. Det kommer du inte åt. Många tar bilavgift och mil. Då kan det kännas surt om du bor nära. än om du har långt ifrån. Men mitt förslag handlar inte om rättvisa. Hela den här trådens anledning visar på att mitt system behövs. Skulle vi göra som du så skulle vi ha ännu fler trådar som denna.
Det är inte bara hantverkare som gör konstiga pålägg. tandläkaren eller veterinär som tar betalt för receptet som är en del av behandlingen. betalar fö en undersökning 400-500kr sen tillkommer receptet? Det tar ingen längre tid att skriva ett recept. Om man bara skriver ett recept och ingen undersökning. Och självklart att man tar betalt. Lägg på 50:- på kostnaden om man nu skulle gå i konkurs om man missar det. jag vill inte se kostnaden. För min del kan man höja priset med kanske 10-20:- på undersökningskostnaden. Det är inte varje besök som slutar med ett recept.

Sen är mina siffror bara tagna i luften. batter och handskar ingår redan idag anser jag...
Nu har jag aldrig fått något recept av tandläkare eller veterinär men min vanliga läkare tar inget extra för att skriva recept. Kanske Regionen får ta den kostnaden, vet faktiskt inte.

Men oavsett vilket så är receptutskrift en tjänst som de utför och är svårt att jämföra med förbrukningsmaterial som man måste köpa in.

Tandläkaren tar tex extra betalt för bedövning. Ska denna otrevliga lilla spruta ingå i timkostnaden oavsett om den behövs eller ej?
 
L lordi skrev:
Tandläkaren tar tex extra betalt för bedövning. Ska denna otrevliga lilla spruta ingå i timkostnaden oavsett om den behövs eller ej?
Nej, eftersom posten bedövning redan finns så bör väl sprutan ingå i den posten ....... :thinking:

I detta VM i dåliga jämförelser så kommer jag definitivt inte vinna men ......... Batterierna till ficklampan som TS blivit debiterad ska förstås jämföras med om käftis eller veterinären skulle debitera elförbrukning för belysning i behandlingsrummet.
 
  • Gilla
robhol och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.