Fullt normalt?

  • Antal röster
    1 987
MrJay
D Dilato skrev:
Handsken kostar 159 kr på Beijer.
[länk]
Mitt pris: 90kr
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
TRJBerg
Jag tycker det här är mest roligt. Främst för att det är så bizarrt. (Och att det är så liten summa i relation till totalkostnaden.) Och jag hade betalat bara för att slippa trassel som inte summan är värd. Det handlar ju inte om försök till uppskörtning utan snarare viss analorientering.
Men jag kanske skulle bli lite fundersam till att anlita honom nästa gång då det kan tänkas att han kan vara lite "knepig" vid fakturering på även större belopp.
Normalt ingår ju sådant här i större samlingposter eller ingår i timkostnaden (om vi pratar om sådana småsummor).
 
  • Gilla
kortis och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Handsken kostar 159 kr på Beijer.
[länk]
Eller 104kr på Toolab
 
  • Gilla
Thomas Eliasson1 och 1 till
  • Laddar…
Kan ju vara så att det är ekonomisystemet som räknar ut detta utifrån någon schablon som det sedan applicerar på inskannade leverantörsfakuror. Sen har de gått av bara farten och hängt med när elektrikern fakturerat

Ekonomiprogrammet vi använder ger oss (mer eller mindre lustiga) förslag på hur vi ska bokföra/hantera olika poster i inskannade dokument
 
  • Gilla
Krstffr och 2 till
  • Laddar…
Q jope84 skrev:
Omöjligt? jag kan slita ut 2 handskar på en dag .
Det är förstås möjligt att göra det, men då kanske man använder fel handskar för det man håller på med......men visst, jag kan se situationer där jag medvetet använder fel handskar för att det är smidigare och låter handsken gå sönder. Frågan är om det sker så ofta att du ska synliggöra den verkligheten för din kund....
 
  • Gilla
Byråkrat och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Eller 104kr på Toolab
Så firman tar minst 100% mer betalt för handsken än verifierat marknadspris till konsument.
 
D Dilato skrev:
Så firman tar minst 100% mer betalt för handsken än verifierat marknadspris till konsument.
Går det så går det, jag skulle inte försöka nått liknande.
 
Det vore väl OK - under förutsättning att man SJÄLV fick dra av från hantverkarens faktura för kostnader man själv haft i samband med uppdraget, typ:

- elförbrukning vid hantverkarens nyttjande av elverktyg.
- några timmars förlorad arbetsinkomst för att hantverkaren inte dök upp när han sa.
- tidsåtgång för att be om offerter och liknande.
…med mera.
 
  • Gilla
  • Haha
Krstffr och 52 till
  • Laddar…
TRJBerg
B b8q skrev:
Det vore väl OK - under förutsättning att man SJÄLV fick dra av från hantverkarens faktura för kostnader man själv haft i samband med uppdraget, typ:

- elförbrukning vid hantverkarens nyttjande av elverktyg.
- några timmars förlorad arbetsinkomst för att hantverkaren inte dök upp när han sa.
- tidsåtgång för att be om offerter och liknande.
…med mera.
Här har vi dagens poäng.
 
  • Gilla
Krstffr och 5 till
  • Laddar…
Bara onödigt ? Inte rent felaktigt alltså ?
 
A AG A skrev:
Något som är ungefär lika skrämmande, är att 4 av 26 röstande, anser att detta är normalt.
Rent om det är en kostnad så retar det upp folk, kan säkert tappa kunder på detta, det är bättre att skriva förbrukningsmaterial, det brukar ingå skruv, plugg, kopplingsklämmor mm
 
  • Gilla
Ankmamma och 3 till
  • Laddar…
C
Frågan är väl vem som betalar för tiden som går åt att bokföra och fakturera slitage på handskar m.m.?
 
  • Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
T topmount skrev:
Blev lite nyfiken och läser jag på skatteverket så verkar de ju som om både lampa och handskar kan få ingå i ROT, dvs arbetstiden.
”Kostnader för vissa enklare handverktyg som normalt är en förutsättning för att arbetet ska kunna utföras kan dock ingå i underlaget. Med handverktyg menas verktyg som hålls med en eller två händer. Det saknar betydelse om verktygen drivs med handkraft eller är motordrivna. Det innebär att t.ex. motorsåg, cirkelsåg, skruvdragare och liknande är redskap som inte behöver särskiljas vid underlaget för skattereduktion”
[länk]
Ja, så är det. Min arbetsgivare tar inte betalt för t ex tigersåg och cirkelsåg mm, däremot debiteras kostnad för blad och klinga till dessa om det är så att man förbrukat dem.
Kakelborr är en annan sak som kan debiteras om det är så att man sliter ut dem pga hårda plattor. Däremot ingår ju skruvdragaren/borrmaskinen.

Hyr man lift eller ställning mm så debiterar man det såklart.

Handskar är en annan sak. De bokför man som personlig skyddsutrustning och de brukar vi normalt inte ta betalt för, utan arbetskläder mm får räknas in i timdebiteringen.
Har någon gång behövt skyddsmask, då har vi debiterat kostnad för utbytesfilter men inte för själva masken som ju kan återanvändas.

Jag håller med om att det som debiterats i detta fallet är onödigt petigt. Men man kan inte baka in allt i timdebiteringen som en del vill.
Jag hade inte debiterat för 1/3 paket batterier och 20% slitage på handskar iaf.
 
  • Gilla
Krstffr och 1 till
  • Laddar…
Jag ska hålla workshop i veckan, inspirerad av tråden kanske man skulle klämma till med en 0,33 whiteboardpenna på fakturan utöver arvodet? Det är ju så man tjänar pengar som någon skrev.
 
  • Gilla
  • Haha
Krstffr och 23 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.