Jag har kört slut på en 20 år gammal slagborr och hyfsat nyinflyttad i ett 1920-talahus. Källarväggarna är av betonghålstren.och förmodligen en del sten i väggens nedre del.

Köpa ny 300slagborr el har ni några tips? Vi kommer förmodligen borta i väggarna närmsta 30 åren. Köra sönder 300kronors el sikta högre? Begagnad borrhammare el är det bortkastat? Fallgropar?

Tänker budget kring 1200kr som max.
 
  • Gilla
Zeke_Varg
  • Laddar…
Düsseldorff
Köp en Hilti så kan den gå i arv.

Edit: Missade din prisgräns. Då skulle jag satsa på DeWalt.
 
  • Gilla
Zeke_Varg
  • Laddar…
B
  • Gilla
Zeke_Varg
  • Laddar…
tommib
Jag har haft föregångaren till denna länge

https://www.jula.se/catalog/verktyg...re/elektriska-borrhammare/borrhammare-011637/

Den är rimligare än den som BSOD föreslår ovan eftersom den är SDS+ istället för SDS-Max. Den större hammarborren är säkert trevlig om du regelbundet (som i varje vecka) gör multipla >20 mm hål i sten men jag uppfattar nog inte riktigt ditt användningsområde som det.

Även denna kommer regelbundet på rea så det kan löna sig att avvakta lite.
 
  • Gilla
Zeke_Varg och 1 till
  • Laddar…
Bra info!

kanske får slå till på en borrhammare. Jag tolkar det som att man hellre köper en lite billigare ny än ”premium” begagnad?

Jag har en del jobb med tvättstuga, vinkällare matkällare, hobbyrum (snart klart med borrningar där dock). Några skruvar och plugg som ska in i väggen.

om jag behöver ta bort nån sten på tomten med snigeldynamit kanske man hellre tar en hyrmaskin för borrhål el fixar de här rekade sånna uppdrag?
 
tommib
Det svåra med "premium" begagnad är att det finns en icke obetydlig risk att det är stöldgods. Det är nog relativt ovanligt att privatpersoner säljer borrhammare, det är en produkt man kör med tills den är utsliten eller så är den såpass gammal att det är lite tveksamt att köpa den. Bättre grejer är ofta företag som avyttrar och då har de gått hårt. Eller så är det som sagt stöldgods och då är det typ omöjligt att få service på grejerna hos en auktoriserad verkstad.

Den som jag föreslår är som sagt efterföljaren till en som jag haft i många år och borrat många 20 mm hål i sten. Ja, min Bosch GBH 5-40 DCE (med SDS-max) gör det snabbare men det gick rätt bra även med Julamaskinen. En maskin med SDS-Max är inget du använder för småhål, den är tung och otymplig och du kommer med stor sannolikhet borra snett. Om vi pratar hål upp till 10-12 mm gör jag dem numera med en Makita 18V borrhammare och det går finfint. Den borrar rätt bra i gråsten också upp till 16-20 mm men visst går det snabbare med stor-Boschen. Sammanfattningsvis skulle jag säga att ditt use case är en enklare borrhammare, med sladd om du inte redan har en batteriserie att bygga på. För stenarna är det bättre att hyra maskin om det är mycket, men enstaka sten tar du lätt med ovan länkade Julamaskin.
 
Stort tack för infon. Då hoppar vi över blocket.

jag har Bosch i min arsenal men gissar på bättre tryck med sladd för pengen? El står sig batteriverkygen bra?
 
tommib
För de små hålen så funkar batterimaskin toppen men ska du ha mesta möjliga slagenergi per krona så är det sladd som gäller. Det är också större utbud om du inte är låst till en serie. Å andra sidan, om du har behov av att borra där el inte finns så är det batteri som gäller.
 
tommib tommib skrev:
För de små hålen så funkar batterimaskin toppen men ska du ha mesta möjliga slagenergi per krona så är det sladd som gäller. Det är också större utbud om du inte är låst till en serie. Å andra sidan, om du har behov av att borra där el inte finns så är det batteri som gäller.
stort tack!

Jag försöker undvika att vara styrd till ett visst märke/typ så det blir nog med sladd. Kanske köp under black friday om inte nån rea dyker upp tidigare. Vi är inte låsta till så många av dessa jobb i närtid så lite kan vi allt vänta.
 
tommib
Det är alltid bra att ta det lugnt och vänta lite. Som sagt, julamaskinerna kommer på rea ett par gånger om året. Ev måste du vara medlem men det kan det vara värt. Det finns naturligtvis också andra maskiner i samma prisklass men det är julamaskinen jag har erfarenhet av.
 
Z Zeke_Varg skrev:
jag har Bosch i min arsenal men gissar på bättre tryck med sladd för pengen? El står sig batteriverkygen bra?
Det fungerar bra att borra stora hål med batteri men kanske inte så prisvärt med SDS-Max på batteri om man inte har något speciellt behov.
Mindre hål, tex pluggade hål för hyllor, är också riktigt trevligt på batteri, de flesta märken har små modeller med inbyggd dammsugare.
Tex https://www.toolab.se/metabo-kha-18...Ali4gT_KkujeabT2q0GlO_2usFHNB6hIaAohmEALw_wcB

Något som brukar skilja mycket mellan kvalitetsmaskiner och no-name borrhammare är ergonomi.
 
TRJBerg
Köpte en Milwaukee PLH 28 XE Borrhammare år 2015. Har fungerat utan problem.
 
nanowire nanowire skrev:
Det fungerar bra att borra stora hål med batteri men kanske inte så prisvärt med SDS-Max på batteri om man inte har något speciellt behov.
Mindre hål, tex pluggade hål för hyllor, är också riktigt trevligt på batteri, de flesta märken har små modeller med inbyggd dammsugare.
Tex [länk]

Något som brukar skilja mycket mellan kvalitetsmaskiner och no-name borrhammare är ergonomi.
fan, samma pris som en nybesiktad oktavia utan anmärkning. Säkert en skön maskin men kostade ”en del”. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.