Fullt normalt?

  • Antal röster
    1 987
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Fick TS behålla batterierna efter avslutat arbete? Annars går ju hans batterier til nästa kund....
Vad menar du? Han gjorde ju av med 33% batterikapacitet? Det är ju den man betalar för.
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 2 till
  • Laddar…
Som det diskuterats nyligen i en annan tråd, det är konstigt att vissa aldrig lär sig.

Ingen skulle reagera på om det stod förbrukningsmaterial 100kr, men när man gör på detta vis blir kunden bara förbannad. Dels för att det framstår som gnidet att ta betalt på detta vis, dels för att debiteringen är fel eller iaf diskutabel.

Klantigt att öppna upp för en diskussion som bara är jobbig för alla inblandade.

Den som inte förstår att det spelar roll hur man tar betalt även om slutsumman är densamma borde skaffa ett annat jobb där man inte säljer något.
 
  • Gilla
Emmandel och 32 till
  • Laddar…
Skatteregler kring ROT är nog orsaken.

Sedan kanske det inte bör specas så exakt utan vara mer nominellt. Misstänker att ficklampan inte loggar hur mycket energi den använt. Och hur 20% slitage på arbetshandskar defineras vet jag inte.
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 1 till
  • Laddar…
Har sett en del underhållande saker. En ville fakturera för en parkeringsbot. För det fanns inga platser lediga som var tillräckligt nära, typ 20-30 meter, och då får kunden skylla sig själv.
En vill dessutom ta betalt för den tid det tar att parkera bilen.
 
  • Haha
  • Gilla
Krstffr och 8 till
  • Laddar…
Jag hade betalat fakturan minus dessa löjliga poster. Sen hade jag aldrig anlitat denna människa igen.
 
  • Gilla
erik_83 och 3 till
  • Laddar…
höj timtaxan istället. lägg på 30kr/h....
jag vill inte se att man tar betalt för batterier eller toapapper. lägg på 20:- till och skippa milersättningen.
 
  • Gilla
Bono_R och 3 till
  • Laddar…
W WFD skrev:
Har sett en del underhållande saker. En ville fakturera för en parkeringsbot. För det fanns inga platser lediga som var tillräckligt nära, typ 20-30 meter, och då får kunden skylla sig själv.
En vill dessutom ta betalt för den tid det tar att parkera bilen.
P-bot var onödigt att debitera, men tid för att parkera ingår ju i körtid vilket normalt debiteras.
Likaså får kunden betala för den tid det tar att bära material och verktyg från en bil som måste parkeras långt bort.
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 3 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
höj timtaxan istället. lägg på 30kr/h....
jag vill inte se att man tar betalt för batterier eller toapapper. lägg på 20:- till och skippa milersättningen.
Fast, än en gång, pga skatteregler så får inte förbrukningsmaterial och bilkostnad bakas in i timbebiteringen.

Dessutom så skulle det innebära att en kund hos vilken det inte åtgått förbrukningsmtrl får betala för detta ändå.
Eller om man är på ett heldagsjobb hos en kund 10 minuter bort som då får betala en massa extra i bilkostnad, jämfört med en halvtimmes jobb hos en kund en timmes körväg bort.
 
Redigerat:
  • Gilla
Ensam kvinna kan
  • Laddar…
Q
M Micke_xyz skrev:
Kan ju omöjligt behöva byta handskar efter bara fem jobb?
Omöjligt? jag kan slita ut 2 handskar på en dag .
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 5 till
  • Laddar…
Hade inte litat på att en sån människa klarar av att utföra sitt jobb ordentligt då det måste handla om en person med grava psykologiska problem.
 
  • Gilla
Emmandel och 2 till
  • Laddar…
Det är ingen bra kundvård såklart. Men om personen gjort ett bra och effektivt jobb, dvs inte trixat med tiden, och slutsumman är rätt och rimlig är det inget som skulle störa mig alltför mycket ärligt talat. Som sagt, det ger ju ett gnidigt intryck men som kund betalar du ju ändå för alla omkostnader firman har, ink. alla Ahlsell-frukostar, på något sätt som blir mycket mer pengar.
 
  • Gilla
Simba52 och 2 till
  • Laddar…
Q jope84 skrev:
Omöjligt? jag kan slita ut 2 handskar på en dag .
som elektriker?
Kan mycket väl tänka mig att det går handskar i andra yrken , men gör det verkligen det som elektriker??
 
  • Gilla
xxx.maws och 6 till
  • Laddar…
TRJBerg
A AG A skrev:
Något som är ungefär lika skrämmande, är att 4 av 26 röstande, anser att detta är normalt.
Jag röstade på det för jag tyckte det var fantastiskt roligt.
 
  • Gilla
MsTake och 4 till
  • Laddar…
T Tomasmexitegel skrev:
Fast du skulle han med all säkerhet debitera elförbrukningen till laddaren istället.
Vad kostar det i Ahlsells prislista?
 
  • Haha
305 och 4 till
  • Laddar…
J Jaggatagga skrev:
Skatteregler kring ROT är nog orsaken.

Sedan kanske det inte bör specas så exakt utan vara mer nominellt. Misstänker att ficklampan inte loggar hur mycket energi den använt. Och hur 20% slitage på arbetshandskar defineras vet jag inte.
Jag gissar att montören tar ut ett nytt par handskar varje vecka och debiterar 1/5 av kostnaden per jobb oavsett om han gör ett eller 5 jobb per dag, borde ligga i en post övrigt förbrukningsmtrl om det inte ingår i timmkostnaden likt arbetskläder, skyddsskor och stege/arbetsbock.
 
  • Gilla
Matti Hoka
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.