BirgitS BirgitS skrev:
Handlar man för under 1200 kr så får man betala en leveransavgift och jag har för mig att den är kring 90 kr. Jag beställer alltså hemleverans som plockas ihop på Icas lager och inte för avhämtning då varorna plockas ihop av någon i den fysiska butiken.
Då är de deras rena matkasse? =) Sånt funkar ju bra om man inte bryr sig om att handla något annat.

Just den jag tog där jag plocka ihop allt jag ville ha på hemsidan hade ingen lägsta summa. Jag somnade ifrån när jag bara hade 60 kr en gång, men jag fick de i två kassar :O

Men det är nog värt för dig att titta på priserna i butiken. Hos oss är det mycket dyrare till ett redan groteskt pris i butiken.
 
Patrik440 Patrik440 skrev:
Har inte någon butik på nära håll att ehandla och hämta upp maten ifrån.

Dessutom så vill jag helst plocka mina varor själv för att få bra datum på dem, att folk beställer sin mat på nätet från butiken måste ju vara ett ypperligt tillfälle för dem att skicka iväg varor med lite kortare bäst före datum på.

Däremot så handlar jag numera oftare på vägen hem från jobbet då jag ändå passerar affären på hemvägen.

/ P
Vår butik plockar inget gammalt alls, och inte ens det gröna är ens lite dåligt utan av toppkvalitet. Så det stämmer ej.
Brorsan var med om det en gång för många år sen, men de kompensera honom med en ny bra vara plus en penningkupong på en 50 kr.
 
BirgitS
R Rkarlsson skrev:
Då är de deras rena matkasse? =) Sånt funkar ju bra om man inte bryr sig om att handla något annat.

Just den jag tog där jag plocka ihop allt jag ville ha på hemsidan hade ingen lägsta summa. Jag somnade ifrån när jag bara hade 60 kr en gång, men jag fick de i två kassar :O

Men det är nog värt för dig att titta på priserna i butiken. Hos oss är det mycket dyrare till ett redan groteskt pris i butiken.
Vet inte vad du menar med rena matkassar men jag beställer alltså exakt det jag vill ha själv.

Ica har olika regler för olika butiker när det gäller leveransavgift och minsta inköp för gratis leverans.
 
Angående att varor kan vara lite dyrare vid onlineköp än butiksköp så tror jag att ICA sysslar med sånt fulspel. Coop och Willys tror jag har samma priser online och i butik. Åtminstone Willys brukar skicka mail om att de bjuder på summan motsvarande plockavgiften om det gått några veckor sen man handlade där. Coop bjuder på plockavgiften vid +2000 kr. så storhandlar man så kan man ju se till att komma över gränsen.
 
Patrik440
R RoAd skrev:
. Jag skulle gissa att mycket av det som säljs online av de större aktörerna aldrig ens kommer in i butiken efter leverans.
Har klurat lite på det där och skall de springa runt på lagret å plocka ihop beställda varor där så får det ju vara ett rätt så rymligt lager ändå. Nyare butiker kan ju ha byggt lokalen på så vis men annars tycker jag det varit rätt trångt på lagret där jag har varit inne iaf.
 
BirgitS
Patrik440 Patrik440 skrev:
Har klurat lite på det där och skall de springa runt på lagret å plocka ihop beställda varor där så får det ju vara ett rätt så rymligt lager ändå. Nyare butiker kan ju ha byggt lokalen på så vis men annars tycker jag det varit rätt trångt på lagret där jag har varit inne iaf.
Det jag får levererat från Ica kommer från deras lager för Stockholmsområdet, inte från en butiks lager.
 
Patrik440
R Rkarlsson skrev:
Vår butik plockar inget gammalt alls, och inte ens det gröna är ens lite dåligt utan av toppkvalitet. Så det stämmer ej.
Nä, jag sa ju inte att det stämmer men någon snåle handlare kan nog frestas av att skicka med något som går ut 13de istället för 16de.

Nu har jag ju en bra bit till närmaste butik jag kan ehandla ifrån å hämta utanför men det vore ju intressant att göra hälften av några inköp via ehandel och samtidigt när man hämtar sin kasse gå in å köpa samma varor själv. :)
 
  • Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
Familjen har gått ifrån de stora kedjorna sedan snart 2 år tillbaks.
Dels pga sortimentet som inte alltid erbjuds från världens andra hörn och sen för att undvika onödiga kg eller literpris för att man ska ha det ’konsument förpackat’.
Ingen har dött av och köpa i bulk och lägga några få minuter och skära köttet själv och frysa in.

Dagen jag personligen kliver in på ICA eller Coop igen kommer dröja väldigt länge.
Inget fel på kedjorna, bara priset tyvärr.

Kom hem med en kotlettrad idag på 3.7 kg.
Laddade upp i frysen så man slipper ta den kostnaden i vinter när man ska pynta elen istället
 
Patrik440
BirgitS BirgitS skrev:
Det jag får levererat från Ica kommer från deras lager för Stockholmsområdet, inte från en butiks lager.
Ok, fast skall jag beställa å hämta i min närmaste butik så lär det vara från butikens lager..
 
Oskick Oskick skrev:
Familjen har gått ifrån de stora kedjorna sedan snart 2 år tillbaks.
Dels pga sortimentet som inte alltid erbjuds från världens andra hörn och ....
Själv föredrar jag butiker som satsar mer på närproducerat och inte har som affärsidé att transportera sina varor från typ 'så långt bort som möjligt'.
.....
 
L lbgu skrev:
Själv föredrar jag butiker som satsar mer på närproducerat och inte har som affärsidé att transportera sina varor från typ 'så långt bort som möjligt'.
.....
Njae, riktigt så illa är det nog inte :rofl:
Köttet kommer från Sverige och frukt och grönt kommer från de länder som producerar just den varan vid denna årstid. Typ Holland, Turkiet, Italien, Polen, Tyskland etc.
Skiljer sig inte från det som kommer in på de övriga kedjorna.
I övrigt stödjer jag gärna mina lokala producenter.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Vet inte vad du menar med rena matkassar men jag beställer alltså exakt det jag vill ha själv.

Ica har olika regler för olika butiker när det gäller leveransavgift och minsta inköp för gratis leverans.
Jag såg sen att ditt kommer från lagret och inte en butik.

Butikerna bestämmer själva hur de gör med avgifter och dylikt. Det är ändå privata ägare i varenda butik. Iallafall här. Vet att coop nånstans i sthlm är helt privatägt med. Franschise liksom =)


Men vårt maxi lägger på x kronor på varenda vara. Sen har de lockpriser på vissa saker som är lika dyra som om man hade gått in själv och hämtat. Så här använder man ju det mest för om man inte tycker om att gå i butiken eller om man som mig hade en operation och inte ville bli sjuk =) Eller om man faktiskt är sjuk men inte har nån som kan handla.
 
Oskick Oskick skrev:
Njae, riktigt så illa är det nog inte :rofl:
Köttet kommer från Sverige och frukt och grönt kommer från de länder som producerar just den varan vid denna årstid. Typ Holland, Turkiet, Italien, Polen, Tyskland etc.
Skiljer sig inte från det som kommer in på de övriga kedjorna.
I övrigt stödjer jag gärna mina lokala producenter.
Ica kör kött över hela sverige. Egentligen ganska onödigt. Ena ica handlarn vi hade förr i byn sålde från sina egna köttdjur, så de åkte ju med henne från hennes hem till butiken. Det är närproducerat. Scan som exempel är ju inte så närproducerat egentligen.
 
R Rkarlsson skrev:
Ica kör kött över hela sverige. Egentligen ganska onödigt. Ena ica handlarn vi hade förr i byn sålde från sina egna köttdjur, så de åkte ju med henne från hennes hem till butiken. Det är närproducerat. Scan som exempel är ju inte så närproducerat egentligen.
Hehe, ja precis.
Bättre än så blir det nog inte för den handlarn :D
 
  • Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
Tror aldrig jag handlat mat på nätet, om man inte räknar specialvaror som inte ens finns i invandraraffärerna.

Men då smöret åkte över 40kr halvkilot och nötfärsen över 50kr / 400g (ungefärlig konvertering) har jag slutat köpa dessa produkter i den lokala affären. Hamstrar köttfärs då det blir rabatt nånstans, samma med smör och kaffe. Sen blir det mera bilighetsmärken också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.