Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
I t ex den bostadsrättsförening som jag är medlem i så fås en besiktning som en del av föreningens försäkring (man måste lägga till en liten summa). Besiktningen är inte nån djupgenomgång men för varje lägenhet får man i alla fall veta vilka delar av badrum och kök som inte uppfyller dagens standard. Till detta kommer en konkret rekommendation vad göra.

Min erfarenhet är att det leder till att vissa av bostadsrättshavarna som inte kan ett jota om detta vidtar åtgärder. T ex installerar ett droppskydd under kyl/frys eller funderar på om det inte är dags att renovera badrummet snart i alla fall. Majoriteten gör nog inte så mycket.

För föreningens styrelse är det kanske mindre intressant om jag ska vara ärlig men man får i alla fall veta om något som föreningen ansvarar för är riktigt illa och behöver åtgärdas akut. Annars är det mest nattsvart, att husförsäkringen inte anses gälla om vatten läcker ut från vattenledning.
Oftast utförs dessa besiktningar av förvaltaren. Alltså en onödig besiktning redan där håller den samma klass som ts, så har man skrämt slag på en stackars boende. Det blir för mycket information som kan skrämma slag på den boende.

Sen så är väl du inte i behov av en besiktning... Du är fast här på :p
Är det väldigt tydligt att jag är allergisk mot besiktningar som föreningen gör? :rofl:
 
J Jocke Best skrev:
Samtidigt så räknar försäkringsbolaget med en teknisk livslängd på ca 15 år för ett badrum...
Stämmer säkert men detta är så bisarrt.
Att nåt som byggs efter konstens alla regler för hundratusentals kronor bara kan förväntas ha en livslängd på 15 år. Går bara att tolka som att försäkringsbolagen uppmanar till resursslöseri och inkompetensförklarar byggarna på samma gång.
 
  • Gilla
MrDizzy och 2 till
  • Laddar…
J
Sewen Sewen skrev:
Stämmer säkert men detta är så bisarrt.
Att nåt som byggs efter konstens alla regler för hundratusentals kronor bara kan förväntas ha en livslängd på 15 år. Går bara att tolka som att försäkringsbolagen uppmanar till resursslöseri och inkompetensförklarar byggarna på samma gång.
Jag hade nog inte riktigt rätt där, men åtminstone mitt försäkringsbolag använder ett åldersavdrag på ersättningen av ytskikt stigande upp till 15 år. Efter det blir det inte mycket kvar.
 
  • Gilla
Sewen
  • Laddar…
Unikt namn
BirgitS BirgitS skrev:
Antalet vattenskador i kök har ökat pga. alla vattenanslutna vitvaror som har tillkommit under åren så bara utifrån den grafen är det svårt att veta vad som gäller just badrum.
[länk]
Har det installerats så många undermåliga kolsyre/ismaskiner m.m. att det ger utslag i statistiken på bara blott några få år?
Det vore intressant att ta del av mer detaljerad information om skadeorsak och sannolika händelseförlopp.
 
BirgitS
Unikt namn Unikt namn skrev:
Det vore intressant att ta del av mer detaljerad information om skadeorsak och sannolika händelseförlopp.
Du kan ju kolla om Vattenskadecentrum publicerar någon mer detaljerad info.
 
Fairlane
Kanske var frågan inte sån intressant för TS?!

Inlägg torsdag, 18 svar innan tidpunkten då TS var aktiv på fredagen, men inget mer från TS.
 
Eller så var frågan viktig och TS har fått bra svar. Ett kort direkt och ett mer utförligt efter tre timmar. Resten av tråden är säkert jätteintressant för de vanliga byggahuskombatantgubbarna, men i stort räcker det gott med de första sex svaren för TS att gå vidare med sitt liv och sitt badrum.
 
Fairlane
Så kan det också vara, då var det väl bara inte så intressant att sägs tack för hjälpen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.