janwide
Denna radiator sitter i ett rum i källaren som vi använder som dusch och tvättstuga. Ca 4×4 m. För att ge ok värme har vi också en ungefär lika stor elradiator. Nu funderar jag på att koppla en extra radiator till denna befintliga. Funderar på att koppla den i serie med den befintliga. Jag kapar röret till vänster och kopplar en ny slinga genom den nya radiatorn som jag fäster på väggen till vänster. Jag kopplar på de nya rören med klämringskopplingar på slätändarna som blir när jag kapar det befintliga röret till vänster. Är detta en bra lösning eller finns det bättre?

Vit radiator installerad under ett fönster med synliga rör och en termostatventil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Röd plastkoppling för rörinstallationer mot vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vilka mått har radiatorn?
Vilka temperaturer är på på rören till & från radiatorn?


Vi har en radiator som är 550*600, den värmer lätt ett rum som är 1,8*3m nere i källaren.
 
janwide
C:a 80 x 55 cm. Vattentemperaturen har jag ingen aning om. Rummet är ju inte i iskallt men i en tvättstuga vill jag ha ganska varmt så att tvätten torkar bra.
 
janwide
Radiatorn sitter ju också ganska dåligt till under en bänk med dålig luftcirkulation. Skulle kanske funka även med en lika stor konvektorradiator.
 
janwide
Ventilationsgallret förstår jag ju men hur kan jag höja flödet?
 
För att höja flödet så beror det lite på vad det är för radiatorventil.
Antingen ändra förinställningen i radiatorventilen (innanför vredet/termostaten) eller justera returventilen (innanför täcklocket).
 
janwide
Ja just det. Det är nog vid returen jag kan öka.
 
...eller ta bort elementet å sätt in en fläktkonvektor som har högre effekt och dessutom rör om luften så kläder torkar snabbare..
 
  • Gilla
Ingemar O
  • Laddar…
janwide
Det är nog tekniskt en bra lösning men ganska dyrt.
 
janwide
Tillbaks till ursprungsfrågan. Om jag ska koppla på en ny radiator och ska skarva de inkommande till nya rör. Diameter på de inkommande stålrören är 16,7 mm. Den närmsta Vatette stål är 18 mm. Är den så flexibel att den går att använda trotts skillnaden i diameter?
Rak koppling för rörinstallation, 18 mm diameter för koppar-, rostfria stål- och PEX-rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Röd Vatette stål-koppling för rör, 18 mm diameter, mot vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
3/8” är ungefär 17mm i diameter.
En DY18x3/8” glappar ofta lite på ett 3/8”-rör, plasten i ”klämringsdelen” pressas ihop mot stålröret.

DY18x3/8” är 18mm i ytterdiameter (ej klämringsdelen) och ca 17-17,5mm i innerdiameter.
 
  • Gilla
janwide
  • Laddar…
janwide
Demmpa Demmpa skrev:
3/8” är ungefär 17mm i diameter.
En DY18x3/8” glappar ofta lite på ett 3/8”-rör, plasten i ”klämringsdelen” pressas ihop mot stålröret.

DY18x3/8” är 18mm i ytterdiameter (ej klämringsdelen) och ca 17-17,5mm i innerdiameter.
Tack för infon. Om jag förstår dig rätt så är alltså detta rätt koppling att använda?
 
Ja, se bara till att få bort målarfärgen från rören, MEN utan att repa rören (främst på längden), ta och putsa bort färgen med smärgelduk genom att dra fram-å-tillbaka runt rören.

Om det blir längsgående repor så är risken stor för läckage.

Vid montering följ tillverkarens anvisningar gällande åtdragning.
 
B
Denna typ av koppling har jag använt vid övergång stål/koppar. Dn10 är ca 17.2mm, gissar att du mätt fel när du kom till 16.7, eller så är det inom toleransen för tillverkningen av stålrören. Det borde i alla fall funka med din föreslagna koppling.

Jag hade kopplat radiatorerna parallellt istället för i serie, det ger bättre effekt.
 
  • Gilla
janwide
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.