Hej.

Är ny på renovering och rev ned gammal tretex både på väggar och tak och har börjat sätta nytt gips i taket men börjat förstå att det är fel som jag gjort på flera sätt. Finns det något att göra åt detta eller måste jag riva ned detta och göra om? Gipsbruk som utfyllnad?
 
  • Installationsfas av gipsskivor i takkant nära träbjälklag och vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Oavslutat tak med synliga skivskarvar, en tänd taklampa, och osatt gipsskiva stående vid en dörröppning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis installerad gipsskiva med skruvar vid ett tak och synlig skumisolering vid träbjälke.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en vit skumisolering intill en brun kartongkartongkant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trätak med oslipade plankor och bakgrund av brun masonit.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En bild till
 
  • En närbild av en nyligen monterad gipsskiva på en träregel och träbjälklag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
sunnis
Du ska väl ha vägggips och sedan taklister? Det kommer bygga ut en del och taklisterna täcker också. Blir det några missar här och där så löser man det med gipsbruk/spackel.

Gipsa på och ta ev missar sen om de behövs.
 
sunnis sunnis skrev:
Du ska väl ha vägggips och sedan taklister? Det kommer bygga ut en del och taklisterna täcker också.

Gipsa på!
Men det kommer inte vara något problem med att jag satt det i kryssmönster på ett ställe?
 
Ludvig1987 Ludvig1987 skrev:
Hej.

Är ny på renovering och rev ned gammal tretex både på väggar och tak och har börjat sätta nytt gips i taket men börjat förstå att det är fel som jag gjort på flera sätt. Finns det något att göra åt detta eller måste jag riva ned detta och göra om? Gipsbruk som utfyllnad?
det är asviktigt att skivorna hamnar i vinkel. Snörslå en godtycklig långsida. Börja med att montera en skiva mot en kortsida med långsida som ligger efter strecket. Nästa skiva monterar man med förskjuten kortsida mot denna första skiva. Då har du fått 90 grader i kortsidan. Kortändorna skall snedfasas också.
 
Jag förstår inte riktigt vad du menar.
 
Förskjutna skarvar, fasa kortsidorna också. Det är allt. Förstår inte problemet riktigt, har du inte förskjutit skarvarna så ta bort två och gör om. Du verkar inte ha skruvat fast dom ännu så det går ju snabbt.
 
Om detta är färdigskruvat måste du se över din teknik lite.
Skruvar som inte är helt inskruvade i en träpanel med en synlig springa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Stefan N Stefan N skrev:
Om detta är färdigskruvat måste du se över din teknik lite.
[bild]
Nej. Hade tänkt efter dra. Var tungt att hålla uppe skivan medans skruva med andra
 
sunnis
Ludvig1987 Ludvig1987 skrev:
Men det kommer inte vara något problem med att jag satt det i kryssmönster på ett ställe?
Nej, är det bara på ett ställe så spelar det ingen roll. Det kan spricka lite lättare där eftersom det blir en svagare skarv. Använder du pappremsa vid spackling istället för glasfibertejpen så ska den typen av skarv vara starkare än gipsskivan om man har gjort rätt. Så remsa och spackla noga så kommer det säkert gå bra. Skarvarna ska vara förskjutna 60cm om jag inte minns fel.

Kortkanterna ska även fasas. Köp en gipskniv med fasverktyg. Spar mycket tid.

Man lär sig av sina missar, men bygg inte om allt för minsta lilla miss, du kommer aldrig bli klar.
 
  • Gilla
Bart och 1 till
  • Laddar…
sunnis
Ludvig1987 Ludvig1987 skrev:
Nej. Hade tänkt efter dra. Var tungt att hålla uppe skivan medans skruva med andra
Nej nej! Ska du gipsa tak så hyr du en skivlyft, det kostar typ 70kr/dag. Kanske 150kr för att hyra över en helg för privatperson.

Gipskniv med blad för fasning, gipsraps, skivlyft och när du är igång så hyr även en skruvautomat och köp bandade gipsskruv (som dessutom brukar vara billigare) så spar du mycket tid och enklare att göra rätt.
 
  • Gilla
Davidbagare
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
Nej nej! Ska du gipsa tak så hyr du en skivlyft, det kostar typ 70kr/dag. Kanske 150kr för att hyra över en helg för privatperson.

Gipskniv med blad för fasning, gipsraps, skivlyft och när du är igång så hyr även en skruvautomat och köp bandade gipsskruv (som dessutom brukar vara billigare) så spar du mycket tid och enklare att göra rätt.
Ok tack. Ska kolla på detta till veckan. Nu har jag inte mer tak att göra på ett tag som tur är...men du tycker inte jag ska ta ned allting och göra om utan låta det vara som det är och spakla över med pappremsa och hoppas det inte spricker?
 
Ludvig1987 Ludvig1987 skrev:
Jag förstår inte riktigt vad du menar.
Illustration av en väggs uppbyggnad med uppregling och positionering av två gipsskivor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Uppregling är viktigt. första och andra skivan är viktiga.
En automat behöver du inte för denna lilla gipsning vill jag påstå. Men väl en bra dragare som du kan ställa skruvdjupet på.
 
Ska du gipsa väggarna också skulle jag föreslå en gipsrasp också om du inte redan har en. Då får du till fina kanter även om du misslyckas med skärningen lite grann.
 
Bart Bart skrev:
Ska du gipsa väggarna också skulle jag föreslå en gipsrasp också om du inte redan har en. Då får du till fina kanter även om du misslyckas med skärningen lite grann.

Jo det ska jag. Ska köpa en rasp på biltema idag. Kommer behöva skarva väggarna med så ska också köpa en hyvel för fasning. Skivorna är bara 2500 och väggen 2780 till tak så har inte tänkt igenom det här riktigt märker jag. Man lär sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.