19 403 läst · 127 svar
19k läst
127 svar
Varför äger inte så många personer torkskåp?
Medlem
· Korpilombolo
· 3 338 inlägg
En kondenstorktumlare behåller åtminstone den uppvärmda och avfuktade luften i huset medan torkskåpet blåser ut den uppvärmda och fuktiga luften utanför huset tillsammans med övrig varm luft från huset. Så det är nog tvärt om.Nissens skrev:
Jag har också ett torkskåp sedan ett antal år som aldrig blivit uppackat ur kartongen. På grund av att det blev besvärligt att ta sig genom granitsockeln med frånluftröret. Med dagens elpris får det nog stå kvar i kartongen.
Redigerat:
Torkskåp drar sjukt mycket el. Därför försvann de.
Vi torkar i tvättstugan där en relativt effektiv avfuktare finns.
Torrt morgonen efter iaf.
De som har plats för externa skåp i hallen kan säkert gilla din idé om den är effektiv och inte låter mycket.
Vi torkar i tvättstugan där en relativt effektiv avfuktare finns.
Torrt morgonen efter iaf.
De som har plats för externa skåp i hallen kan säkert gilla din idé om den är effektiv och inte låter mycket.
Hur fuktiga / blöta kläder gör luften fuktigare i huset har nog att göra med vad man har för ventilation i huset .
Jag med ett hus från 2008 + FLVP upplever luften för torr på vintern .
Men misstänker att blöta kläder kan sprida en viss lukt .
Bor hängaren som TS visat i tvättstugan är det nog ok .
I min tvättstuga är det iofs redan fullt
Jag med ett hus från 2008 + FLVP upplever luften för torr på vintern .
Men misstänker att blöta kläder kan sprida en viss lukt .
Bor hängaren som TS visat i tvättstugan är det nog ok .
I min tvättstuga är det iofs redan fullt
Vårt hus har ett "torkskåp" med element och ventilationskanal i. Ruskigt effektivt när elememten dundrar på i 70 grader kalla vinter dagar, på sommaren är det däremot inte mycket att hurra för.
De flesta har för torrt inomhusklimat vintertid så fukten är inget problem.
Medlem
· Sverige
· 5 204 inlägg
Trad. torkskåp är som sagt något av det absolut sämsta man kan tänka sig för att torka tvätt, mycket värre än kondenstumlare.
Bästa är att hänga tvätten utomhus. Näst bästa är att hänga det inomhus med en luftavfuktare. Hyfsat moderna torktumlare med värmepump har liknande effektivitet.
Bästa är att hänga tvätten utomhus. Näst bästa är att hänga det inomhus med en luftavfuktare. Hyfsat moderna torktumlare med värmepump har liknande effektivitet.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 3 314 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 3 314 inlägg
Oavsett vad man läser så funkar hänga ute bara i vissa typer av väder, eller så gör jag något obegripligt fel. Hängde upp en skurtrasa förra veckan, fortfarande inte torr efter två dygn. (Och två dygn ute här under uppvärmningssäsongen så luktar det vedrök om tvätten sen.)
Jag tror att svaret finns i den här tabellen: https://www.energimyndigheten.se/nyhetsarkiv/2017/basta-sattet-att-torka-tvatt/
Torkskåp är helt enkelt energimässigt kass.
Det som förvånade mig lite var att en modern torktumlare spöar avfuktare.
Så fel du har. Min frånluftvärmepump återvinner värmen från torkskåpet.imported_Benno skrev:En kondenstorktumlare behåller åtminstone den uppvärmda och avfuktade luften i huset medan torkskåpet blåser ut den uppvärmda och fuktiga luften utanför huset tillsammans med övrig varm luft från huset. Så det är nog tvärt om.
Jag har också ett torkskåp sedan ett antal år som aldrig blivit uppackat ur kartongen. På grund av att det blev besvärligt att ta sig genom granitsockeln med frånluftröret. Med dagens elpris får det nog stå kvar i kartongen.
Och det är bra att få ut den fuktiga luften. Jag får in ny fräsch luft utifrån hela tiden från friskluftintagen i ytterväggarna. Utblåset är uppe på taket, så några socklar behvde aldrig penetreras…
Det beror nog på lite hur man använder torksåpet också. Vanligtvis kör jag på låg effekt och låter det ta tid. Ofta använder jag det endast att hänga upp i utan att använda värme. Det torkar bra ändå eftersom värmepumpen värmer upp tvättstugan lite.Scouten skrev:Jag tror att svaret finns i den här tabellen: [länk] />Scouten skrev:tvatt/[/URL]Scouten skrev:
Finns inget problem med torkskåp! Har både torkskåp och torktumlare. Har kört torktumlaren 4-5 gånger på 9 år. Hänger i stort sett in kläderna i torkskåpet och låter kläderna självtorka med öppen dörr. Hänger vi in kläderna på kvällen så är de torra på morgonen. Det bör alltså väldigt sällan vi ens slår på torkskåpet....Therese Johansson1 skrev:Håller på att utveckla en affärsidé som är att skapa en klädeshylla/hängare med inbyggd torkfunktion för att slippa problemet med blöta kläder och behöver få fram vad problemet är med torkskåp (ex tar mycket plats osv). Jag har nämligen gjort en marknadsundersökning som visar att 70% inte äger torkskåp. Dela gärna med er om ni har några tankar kring problem med de klädestorkar som finns idag på marknaden.
Bifogar även en bild på hur hyllan är tänkt att se ut
Finns en risk att din lösning är allt annat än energieffektiv. Tänker att den också riskerar att bli världens dammblåsare....
Tros det finns vissa problem med din tänkta lösning..
Redigerat:
Why? 99% av gångerna hänger vi in kläderna (med dörren på glänt) och så är kläderna torra utan att vi ens kört torkskåpet...H Harald Blåtumme skrev:
Mmmm.... Om man slår på torkskåpet... Vilket man inte behöver.... Kläderna självtorkar över natten om du lämnar dörren öppen. Så i praktiken drar ett torkskåp (för de flesta) i princip ingen ström...Scouten skrev:
Vår torkställning drar inte heller någon ström men kostar bara en tiondel av vad ett torkskåp gör och går dessutom att fälla ihop.
Det är väl klart som korvspad att ett avstängt torkskåp inte drar någon ström men varför skaffar man då ett? Då är det ju bara en torkställning med dörr (som man dessutom måste lämna öppen).
Det är väl klart som korvspad att ett avstängt torkskåp inte drar någon ström men varför skaffar man då ett? Då är det ju bara en torkställning med dörr (som man dessutom måste lämna öppen).