Hej
Jag har pool och ska vinterstänga själv för första gången och har inte råd att betal för tjänsten

kan någon snälla i detalj förklara hur jag ska göra?
Önskar även kunna vinterbada så ska skaffa en dränkpump

mvh
Jessica
 
Det finns bra filmer och guider på Internet. Folkpool, Poolkungen, Poolklubben, Pahlen etc har.
 
J Jessica Eriksson skrev:
Hej
Jag har pool och ska vinterstänga själv för första gången och har inte råd att betal för tjänsten

kan någon snälla i detalj förklara hur jag ska göra?
Önskar även kunna vinterbada så ska skaffa en dränkpump

mvh
Jessica
Det är inte speciellt krångligt. Se till att värdena är rätt ph, alkainitet och sedan kan du köra en chockklorering om du behöver och pytsa i algdräp.Därefter rengör du poolen, borsta sidorna och sug botten. Därefter sänker du vattennivån till under inlopp och utlopp ( skimmer) genom att backspola en stund och sedan ställa om till "avlopp". Man behöver inte tömma poolen helt. Töm och plugga ledningar och töm sandfiltret om du har ett sådant och töm pumpen, viktigt om du har den i ouppvärmt utrymme. Sedan är det bara att vintertäcka. Nu vet ju inte jag vad du har för täckning, pooltak eller överdrag. Jag har överdrag och plåtar för vintertäckning och vad jag vet har min pool aldrig frusit.
Du behöver inte en dränkpump egentligen du tömmer med cirkulationpumpen.
 
G Guzzen1 skrev:
Det är inte speciellt krångligt. Se till att värdena är rätt ph, alkainitet och sedan kan du köra en chockklorering om du behöver och pytsa i algdräp.Därefter rengör du poolen, borsta sidorna och sug botten. Därefter sänker du vattennivån till under inlopp och utlopp ( skimmer) genom att backspola en stund och sedan ställa om till "avlopp". Man behöver inte tömma poolen helt. Töm och plugga ledningar och töm sandfiltret om du har ett sådant och töm pumpen, viktigt om du har den i ouppvärmt utrymme. Sedan är det bara att vintertäcka. Nu vet ju inte jag vad du har för täckning, pooltak eller överdrag. Jag har överdrag och plåtar för vintertäckning och vad jag vet har min pool aldrig frusit.
Du behöver inte en dränkpump egentligen du tömmer med cirkulationpumpen.

Tack snälla
Har påbörjat nu
Ska jag tömma under brädavlopp även fast jag ska vinterbada i den?

ska jag tömma vatten i brädavlopp?
 
J Jessica Eriksson skrev:
Tack snälla
Har påbörjat nu
Ska jag tömma under brädavlopp även fast jag ska vinterbada i den?

ska jag tömma vatten i brädavlopp?
Du ska tömma under bräddavlopp och även inloppen. Det som sitter på lägst höjd får avgöra.
Du måste tömma ledlingarna. Sitter cirkulationspumpen lägre är det lätt annars fungerar en våtdammsugare. Man får vira en trasa runt dammsugarröret så att det tätar hyfsat. Lossa vid pumpen och sug den vägen. Även inloppens rör måste tömmas på samma sätt. Sedan sätter du i vinterpluggar i bräddavlopp och inlopp så att ev regnvatten, skräp eller möss inte kommer in. Allt vatten måste bort från rör och bräddavlopp annars fryser det sönder.
Glöm inte att tömma sandfiltret och pumpen. Speciellt viktigt om det sitter i utrymme med frysrisk. Jag har pump och filter inomhus men jag tömmer sandfiltret ändå för att vattnet inte ska stå och surna..
Det går att bada ändå.

Vad har du för täckning till poolen?
Om du har pooltak blir ju badandet enklare men med överdrag och plåtar blir det lite bökigare. Då får man nöja sig ett par meter i änden på poolen. Man lyfter undan 2-3 plåtar och viker upp överdraget. Sedan är det bara att göra ett svanhopp.:cool:
 
Haha tack , svanhopp blir det
Har plåtar så kommer lämna en plåt öppen:)
Hoppas du har söndagsjour för fler frågor kommer :(

G Guzzen1 skrev:
Du ska tömma under bräddavlopp och även inloppen. Det som sitter på lägst höjd får avgöra.
Du måste tömma ledlingarna. Sitter cirkulationspumpen lägre är det lätt annars fungerar en våtdammsugare. Man får vira en trasa runt dammsugarröret så att det tätar hyfsat. Lossa vid pumpen och sug den vägen. Även inloppens rör måste tömmas på samma sätt. Sedan sätter du i vinterpluggar i bräddavlopp och inlopp så att ev regnvatten, skräp eller möss inte kommer in. Allt vatten måste bort från rör och bräddavlopp annars fryser det sönder.
Glöm inte att tömma sandfiltret och pumpen. Speciellt viktigt om det sitter i utrymme med frysrisk. Jag har pump och filter inomhus men jag tömmer sandfiltret ändå för att vattnet inte ska stå och surna..
Det går att bada ändå.

Vad har du för täckning till poolen?
Om du har pooltak blir ju badandet enklare men med överdrag och plåtar blir det lite bökigare. Då får man nöja sig ett par meter i änden på poolen. Man lyfter undan 2-3 plåtar och viker upp överdraget. Sedan är det bara att göra ett svanhopp.:cool:
 
Håller på just nu
Hur tömmer jag sandfilter
Förstår ej vad det är
 
Håller på just nu
Hur tömmer jag sandfilter
Förstår ej vad det är


QUOTE="Guzzen1, post: 4945365, member: 575622"]Du ska tömma under bräddavlopp och även inloppen. Det som sitter på lägst höjd får avgöra.
Du måste tömma ledlingarna. Sitter cirkulationspumpen lägre är det lätt annars fungerar en våtdammsugare. Man får vira en trasa runt dammsugarröret så att det tätar hyfsat. Lossa vid pumpen och sug den vägen. Även inloppens rör måste tömmas på samma sätt. Sedan sätter du i vinterpluggar i bräddavlopp och inlopp så att ev regnvatten, skräp eller möss inte kommer in. Allt vatten måste bort från rör och bräddavlopp annars fryser det sönder.
Glöm inte att tömma sandfiltret och pumpen. Speciellt viktigt om det sitter i utrymme med frysrisk. Jag har pump och filter inomhus men jag tömmer sandfiltret ändå för att vattnet inte ska stå och surna..
Det går att bada ändå.

Vad har du för täckning till poolen?
Om du har pooltak blir ju badandet enklare men med överdrag och plåtar blir det lite bökigare. Då får man nöja sig ett par meter i änden på poolen. Man lyfter undan 2-3 plåtar och viker upp överdraget. Sedan är det bara att göra ett svanhopp.:cool:[/QUOTE]
 
J Jessica Eriksson skrev:
Haha tack , svanhopp blir det
Har plåtar så kommer lämna en plåt öppen:)
Hoppas du har söndagsjour för fler frågor kommer :(
Med bara en plåt borta blir svanhoppet lite riskabelt.
Du kan ha sista plåten på också om du vill. Du lyfter/hasar bara upp den på dom andra. Jag brukar göra så. Jag hasar plåtarna på dom andra så går det lätt att lägga/ta bort dom. Då behöver man bar lyfta dom sista korta biten till/ från upplagsplatsen. Jo du kan nå mig här. Jag kollar i princip varje dag här inne på forumen.
 
J Jessica Eriksson skrev:
Håller på just nu
Hur tömmer jag sandfilter
Förstår ej vad det är
Jo sandfiltret är den stora burken som sitter bredvid cirkulationspumpen med ett handtag uppe på som du väljer olika läge med. T.ex backspolning eller avlopp. Det sitter en plugg i nederkanten på burken som du lossar och då rinner vattnet ut. Det tar en stund.
 
J Jessica Eriksson skrev:
Hej
Jag har pool och ska vinterstänga själv för första gången och har inte råd att betal för tjänsten

kan någon snälla i detalj förklara hur jag ska göra?
Önskar även kunna vinterbada så ska skaffa en dränkpump

mvh
Jessica
Glömde en sak. Inloppen till poolen har oftast rörliga munstycken. Dom bruka sitter fast med en ring som man skruvar av. Munstyckena ser ut som en kula med hål i. Skruva bort ringarna och ta bort kulorna och sätt i vinterpluggar när du tömt kedningarna på vatten.;)
 
  • Gilla
Jessica Eriksson
  • Laddar…
G Guzzen1 skrev:
Glömde en sak. Inloppen till poolen har oftast rörliga munstycken. Dom bruka sitter fast med en ring som man skruvar av. Munstyckena ser ut som en kula med hål i. Skruva bort ringarna och ta bort kulorna och sätt i vinterpluggar när du tömt kedningarna på vatten.;)
Hur går det med poolens invaggande i vintervilan?
Fråga på om det är något du undrar.
Fråga: Har du cirkulationspump och sandfilter i kallutrymme eller i uppvärmt?
 
Jag har kopplat bort pumpen och har den inne i vinter och tömt alla slangar , sänkt vattennivå och tagit bort glas för bar så tror jag har koll
Dock funderar jag på pluggen i brädavlopp den ena till poolen är i men den andra där vatten kan tappas tänker jag låter va lös så inte vatten samlar sig där i vinter?

sen en fråga till , dammsugare, jag får den inte att suga , vad gör jag för fel
Har en sådan manuell med lång slang som ska kopplas till brädavlopp


G Guzzen1 skrev:
Hur går det med poolens invaggande i vintervilan?
Fråga på om det är något du undrar.
Fråga: Har du cirkulationspump och sandfilter i kallutrymme eller i uppvärmt?
 
J Jessica Eriksson skrev:
Jag har kopplat bort pumpen och har den inne i vinter och tömt alla slangar , sänkt vattennivå och tagit bort glas för bar så tror jag har koll
Dock funderar jag på pluggen i brädavlopp den ena till poolen är i men den andra där vatten kan tappas tänker jag låter va lös så inte vatten samlar sig där i vinter?

sen en fråga till , dammsugare, jag får den inte att suga , vad gör jag för fel
Har en sådan manuell med lång slang som ska kopplas till brädavlopp
Du måste ha cirkularionspumpen igång.
Men har du tömt ledningarna kan det bli svårt att få pumpen att suga. Du skulle dammsugit samtidigt som du sänkte nivån. Då kan man köra med poolpumpen hela tiden. Så länge slangen är under vatten suger den. I annat fall måste man köra med sänkbar den sista biten när bräddavloppet inte längre har vatten att suga. Nåväl det är inte hela värden. Håva upp det värsta.
Om du har möjlighet längre fram så skaffa en poolrobot av något slag. Dom städar poolen bra och går på el så den jan köras när som helt oberoende av vattennivå.
 
G Guzzen1 skrev:
Du måste ha cirkularionspumpen igång.
Men har du tömt ledningarna kan det bli svårt att få pumpen att suga. Du skulle dammsugit samtidigt som du sänkte nivån. Då kan man köra med poolpumpen hela tiden. Så länge slangen är under vatten suger den. I annat fall måste man köra med sänkbar den sista biten när bräddavloppet inte längre har vatten att suga. Nåväl det är inte hela värden. Håva upp det värsta.
Om du har möjlighet längre fram så skaffa en poolrobot av något slag. Dom städar poolen bra och går på el så den jan köras när som helt oberoende av vattennivå.
Poolrobotar bör ju oftast inte användas i kallt vatten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.